2021-07-01, 20:04
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2003
TV-Miniserien var Mannen som log
https://www.imdb.com/title/tt0386620...nm_flmg_act_37

Del fyra om Rolf Lassgård som Kurt Wallander! Denna gång är Marie Richardsson med mycket också.

Åren gick mellan dessa Wallander-projekt. Det är det största skillnaden ifrån serien om Beck där de ofta spelar in en mängd filmer samtidigt. Svårt att minnas filmerna i detalj, men samtliga ska filmmässigt skilja sig ifrån varandra. Det är inte bara samma sak. Den aspekten gillar jag, men det som lades till denna gång har inte åldrats bra.

Ett fåtal "häftiga" moment ser ut som något en amatör-Youtuber skulle kunna gjort slängs. För att ge filmen lite mer "tyngd" har man lagt in filosofiska naturbilder där man hör Wallander tänka på saker som redan sagts (totalt meningslösa). Inget av detta fungerar till filmens fördel.

Struntar man i det nya och ser till historien är den ändå lagomt underhållande. Christer Fant som karaktären Svedberg skojar till det och Claes Månsson (japp, komikern) dyker upp och är ett kul inslag. Speciellt då han skiljer sig så mycket från sitt vanliga kör!

Fungerar som tillfällig underhållning och lämnar nog en del att minnas, men särskilt bra vet jag inte om den var.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mina tankar: 5,5 / 10
Citera
2021-07-01, 20:49
Medlem
smoerreboms avatar
The grsnd duel 1972 - 6,5/10
Lee van cleef är stabil, mkt klassiska spaghetti inslag äckliga skurkar med kulspruta osv. Hårt att han tar en kula på slutet och bara går därifrån.
Inte i samma klass som death rides a horse, the big gundown och day of anger

Bullet for the general 7,5/10
Inte helt såld på de här Zapata rullarna med volatila mexare som gapar och lever rövare men slutet räddade denna lite.
Citera
2021-07-01, 21:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Account rendered (1957)

Ung, söt, bankdirektörsfru hittas mördad, det visar sig att alla misstänkta har skäl att ljuga.

Bankdirektören körde en vacker Riley, och Honor Blackman var med.

2/5

IMDB 6,0 = 3,22/5
210 röster
Citera
2021-07-02, 02:23
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1981
Filmen var Nighthawks
https://www.imdb.com/title/tt0082817...nm_flmg_act_68

Direkt befinner vi oss i ett skitigt New York. Tankar går mot filmen "The Warriors" eller coola scenerna ur "Serpico" (Sylvester Stallone liknar tom. Al Pacino i denna film!). Jag gillar't. Utöver Sylvester Stallone är även Billy Dee Williams (Star Wars) och Rutger Hauer (Blade Runner) med i ett hörn.

Älskar miljöerna och actionscenerna är fräcka. Har man sett mycket action har man sett mycket i denna film förut, men den levande staden, underfundiga och långa enskilda scener gör den väl sevärd.

Keith Emerson känd ifrån progressiva rock bandet Emerson, Lake & Palmer gjorde soundtracket. Inget större fel på soundtracket i sig, men musiken är med lite väl mycket för min smak och den överröstar ibland dialogen. Vilket, utan undertext, förstörde mer än något annat. Trots att jag lyssnade på hög volym hörde jag knappt stora delar av dialogen.

Jag somnade till cirka en tredjedel in i filmen... Inte så bra tecken, men valde att väcka upp själv. Spolade tillbaka till senaste scenen jag klart mindes och det är jag glad att jag gjorde. Var nog tröttare än vad jag trodde när jag slog på filmen. Det var inte filmens kvalitet som gjorde att jag slumrade till. Den lämnade slutligen med en klart positiv känsla.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mina tankar: Utöver att vara vältränad och smart nog att inte sälja Rocky utan sig själv i huvudrollen är Sylvester Stallones styrka att ständigt gå till nästa projekt. Fortsätta oavsett om filmen var en framgång eller ej. Jag tror få inser hur många filmer han faktiskt gjort genom åren. Den här är en "okänd" diamant och klart bättre än många filmer han gjort. Tummen upp!
Citera
2021-07-02, 18:29
Bad Samaritan och Wrath of Man

Så jävla bra filmer. Coola, spännande och jag ville inte att de skulle ta slut. Guy Ritchie är nog en av mina favoritregissörer. Alla hans filmer är snygga och bra. Jag längtar efter Sherlock Holmes 3 som kommer snart!

Förra lördagen såg jag också Spiral from the book of saw och Conjuring: the devil made me do it

Dessa var ganska tråkiga, utan smak och inte alls som jag hade förväntat mig.
Citera
2021-07-02, 18:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
A Shot In The Dark, 1964

För filmälskare behöver den ingen annan recension än: "- Maria Gambrelli is innocent(of murder)"

För alla andra så är det den andra filmen med Peter Sellers som Jacques Clouseau, en kriminalfilm om mord, typ. Nivån är ungefär så här:
Maria Gambrelli : You can have one of my cigarettes.
Clouseau : Oh, thank you.
Maria Gambrelli : You have it in backwards.
Clouseau : Oh... it tastes very bad that way.

Känner mig snål när jag bara ger den 9/10.

edit; ger den även 11/10 för soundtracket av Henri Mancini; https://www.youtube.com/watch?v=Jjq0WDvapow
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-07-02 kl. 18:50.
Citera
2021-07-03, 13:36
Medlem
smoerreboms avatar
If you meet Sartana pray for your death 1968 - 6/10
Den har en väldigt bra titel! Habilt med flera av de klassiska ingredienserna men inget som sticker ut riktigt så den når inte riktigt upp till de två första dollarfilmerna och de fyra fem andra på den nivån. Protagonisten var lite för oövervinnerlig oxå, det var aldrig nån osäkerhet.

Vigilante 1983 - 6/10
Hämnd och vigilantism det är ju häftigt men den var lite seg och hade inte åldrats så bra. Tyckte inte det fanns nåt som var särskilt roligt eller kultigt med den heller
Citera
2021-07-03, 13:58
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Resan till Melonia

Magiska krafter är i omlopp för att förhindra de pengahungrande skurkarna Slug och Slagg () att ta sig till den paradisiska ön Melonia. De är härskare över grannön Plutonia, en gång lika blomstrande som Melonia, nu exploaterad och förorenad. På skeppet de seglar är också pojken Ferdinand gömd ombord efter att ha flytt barnarbetet och skräckväldet på Plutonia. Den som framkallar stormen är stormfågeln Ariel, ditsänd av Melonias härskare, den gode trollkarlen Prospero.

En favoritfilm jag hade som barn 8/10
Citera
2021-07-03, 15:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1981
Filmen var Nighthawks
https://www.imdb.com/title/tt0082817...nm_flmg_act_68

Direkt befinner vi oss i ett skitigt New York. Tankar går mot filmen "The Warriors" eller coola scenerna ur "Serpico" (Sylvester Stallone liknar tom. Al Pacino i denna film!). Jag gillar't. Utöver Sylvester Stallone är även Billy Dee Williams (Star Wars) och Rutger Hauer (Blade Runner) med i ett hörn.

Älskar miljöerna och actionscenerna är fräcka. Har man sett mycket action har man sett mycket i denna film förut, men den levande staden, underfundiga och långa enskilda scener gör den väl sevärd.

Keith Emerson känd ifrån progressiva rock bandet Emerson, Lake & Palmer gjorde soundtracket. Inget större fel på soundtracket i sig, men musiken är med lite väl mycket för min smak och den överröstar ibland dialogen. Vilket, utan undertext, förstörde mer än något annat. Trots att jag lyssnade på hög volym hörde jag knappt stora delar av dialogen.

Jag somnade till cirka en tredjedel in i filmen... Inte så bra tecken, men valde att väcka upp själv. Spolade tillbaka till senaste scenen jag klart mindes och det är jag glad att jag gjorde. Var nog tröttare än vad jag trodde när jag slog på filmen. Det var inte filmens kvalitet som gjorde att jag slumrade till. Den lämnade slutligen med en klart positiv känsla.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mina tankar: Utöver att vara vältränad och smart nog att inte sälja Rocky utan sig själv i huvudrollen är Sylvester Stallones styrka att ständigt gå till nästa projekt. Fortsätta oavsett om filmen var en framgång eller ej. Jag tror få inser hur många filmer han faktiskt gjort genom åren. Den här är en "okänd" diamant och klart bättre än många filmer han gjort. Tummen upp!
JAg såg också en gammal New York-skildring igårkväll.

Och liksom du så somnade jag efter två tredjedelar (inte för att den var dålig) ...

"Death Wish" - 1974

Dvs samma som du har på din avatar ... =)

Jag hade aldrig sett den förr, eftersom jag alltid trott att den skulle vara skitkass.

Det var den faktiskt inte. Inte alls vad jag hade förväntat mig faktiskt.

Men den innehåll inte de allra bästa "gryniga New York-skildringar jag sett.
För det måste nog Warriors och Serpico stå högst upp.
Även Saturday Night Fever har väldigt bra skitiga NY-miljöer från den tidsepoken.

Nightwish har jag aldrig sett.
Får kanske ta och kolla upp den då ...
Citera
2021-07-03, 16:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mutiny in outer space (1965)

Rymdstation får en del oväntade problem.

Lite Alienkänsla i filmen, kanske rent av en inspirationskälla.

2/5

IMDB 5,0 = 2,78/5
403 röster.
Citera
2021-07-03, 16:41
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
JAg såg också en gammal New York-skildring igårkväll.

Och liksom du så somnade jag efter två tredjedelar (inte för att den var dålig) ...

"Death Wish" - 1974

Dvs samma som du har på din avatar ... =)

Jag hade aldrig sett den förr, eftersom jag alltid trott att den skulle vara skitkass.

Det var den faktiskt inte. Inte alls vad jag hade förväntat mig faktiskt.

Men den innehåll inte de allra bästa "gryniga New York-skildringar jag sett.
För det måste nog Warriors och Serpico stå högst upp.
Även Saturday Night Fever har väldigt bra skitiga NY-miljöer från den tidsepoken.

Nightwish har jag aldrig sett.
Får kanske ta och kolla upp den då ...

Deathwish är fin!

Då får du lägga upp Nighthawks på din "lista" så lägger jag Birdcage på min
Citera
2021-07-04, 12:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The wreck of the Hesperus (1947) vrakplundrare

Året är 1830, vid Amerikas östkust förliser fartyg ofta.

Bygger på en bok från 1842, och historien var inte alls så tokig.
3+/5

IMDB 6,9 = 3,62
29 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in