Året var
1981
Filmen var
Nighthawks
https://www.imdb.com/title/tt0082817...nm_flmg_act_68
Direkt befinner vi oss i ett skitigt New York. Tankar går mot filmen "The Warriors" eller coola scenerna ur "Serpico" (Sylvester Stallone liknar tom. Al Pacino i denna film!). Jag gillar't. Utöver Sylvester Stallone är även Billy Dee Williams (Star Wars) och Rutger Hauer (Blade Runner) med i ett hörn.
Älskar miljöerna och actionscenerna är fräcka. Har man sett mycket action har man sett mycket i denna film förut, men den levande staden, underfundiga och långa enskilda scener gör den väl sevärd.
Keith Emerson känd ifrån progressiva rock bandet Emerson, Lake & Palmer gjorde soundtracket. Inget större fel på soundtracket i sig, men musiken är med lite väl mycket för min smak och den överröstar ibland dialogen. Vilket, utan undertext, förstörde mer än något annat. Trots att jag lyssnade på hög volym hörde jag knappt stora delar av dialogen.
Jag somnade till cirka en tredjedel in i filmen... Inte så bra tecken, men valde att väcka upp själv. Spolade tillbaka till senaste scenen jag klart mindes och det är jag glad att jag gjorde. Var nog tröttare än vad jag trodde när jag slog på filmen. Det var inte filmens kvalitet som gjorde att jag slumrade till. Den lämnade slutligen med en klart positiv känsla.
Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mina tankar: Utöver att vara vältränad och smart nog att inte sälja Rocky utan sig själv i huvudrollen är Sylvester Stallones styrka att ständigt gå till nästa projekt. Fortsätta oavsett om filmen var en framgång eller ej. Jag tror få inser hur många filmer han faktiskt gjort genom åren. Den här är en "okänd" diamant och klart bättre än många filmer han gjort. Tummen upp!