2018-11-15, 00:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ja klart du ska se den, nu var det iofs många år sedan jag såg den men det var nog en 4/5 i min bok, mycket bra med andra ord. Riktigt härliga effekter, det är så där jag föreställer mig att det ser ut när en "Klump" från yttre rymden anfaller oss!

Så fort den är klar så blir det nog en genom tittning.
Annars så får jag ta det i helgen
Citera
2018-11-15, 00:22
Medlem
Skopjas avatar
Min senaste var Overlord, jag ville ha något lättsmält bara och då jag gillar både action och skräck så kände jag att den skulle passa utmärkt. Levde upp till förväntningarna, man får precis vad man förväntar sig, pang-pang och läbbiga monster. Blir en 3/5 till den.
Citera
2018-11-15, 21:17
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har bara sett den en gång men tyckte att den var rätt bra då det begav sig. Den har ju den tidstypiska paranoida Sovjet-har-invaderat-känslan som många filmer under Kalla kriget hade, plus att det var kul att se McQueen i en tidig roll innan karriären tog fart.

Remaken med Kevin Dillon är däremot riktigt bra och härlig, en av få fall där just nyinspelningen överträffar originalet.
Håller med, remaken är helskön. Tragiskt att svenska censuren klippte sönder filmen när den kom.
Citera
2018-11-16, 00:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Seven keys to Baldpate (1947) De sju nycklarnas gåta

En författare slår vad med sin förläggare om att skriva en bok under en natt på ett sommarhotell, en kall vinternatt.

Ett försök till en komisk krimminalhistoria, det lyckades inte den här gången heller.
Det blev väldigt flamsigt.
Hade man struntat i komedin så hade det kanske kunnat bli hyfsat.
2/5
Citera
2018-11-16, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skopja
Min senaste var Overlord, jag ville ha något lättsmält bara och då jag gillar både action och skräck så kände jag att den skulle passa utmärkt. Levde upp till förväntningarna, man får precis vad man förväntar sig, pang-pang och läbbiga monster. Blir en 3/5 till den.

Är det gott om onda, elaka, hatika nazister i den? Som i Död snö 1 och 2 typ? Plus nazistmonster så klart!?
Citera
2018-11-16, 01:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Seven keys to Baldpate (1947) De sju nycklarnas gåta

En författare slår vad med sin förläggare om att skriva en bok under en natt på ett sommarhotell, en kall vinternatt.

Ett försök till en komisk krimminalhistoria, det lyckades inte den här gången heller.
Det blev väldigt flamsigt.
Hade man struntat i komedin så hade det kanske kunnat bli hyfsat.
2/5

Minns den som pratig och flamsig, ja. Twisten, som du inte tog med i din recension, var dock effektiv:

Eller minns jag detta helt fel?
Citera
2018-11-16, 03:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Minns den som pratig och flamsig, ja. Twisten, som du inte tog med i din recension, var dock effektiv:

Eller minns jag detta helt fel?
Ja, du minns helt fel.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-11-16 kl. 03:09.
Citera
2018-11-16, 03:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, du minns helt fel.

Jag måste ha sett någon annan version då, där de följt pjäsen bättre. För i pjäsen är slutet som jag minns det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_...Baldpate_(play)

Citera
2018-11-16, 03:33
Bannlyst
Jag kollade på Blood Father (2016) med Mel Gibson. Alltså jag kollade inte filmen med Mel Gibson, utan Mel Gibson är med i filmen och jag kollade på den.

Mel Gibson gör en helt vanlig Mel Gibson-roll men känns lite trött, lite som att han vet att filmen kommer inte att bli någon höjdare så det är ingen idé att ge allt. Han gråter inte en enda gång under filmen, vilket han gör i Braveheart (om jag minns rätt), Patrioten och kanske i några andra filmer också. Denna film påminner på något vis om Edge of Darkness, där han också spelar en farsa men i lite andra omständigheter.

Nåja. En ok film som man kan se när man inte vill engagera sig särskilt mycket utan bara vill ha någon sorts rörelse framför ögonen, men ändå med någorlunda kvalitet så att man inte tappar behärskningen. Mel Gibson är ju alltid sevärd ändå, även om han skulle ligga död och skitig i kistan. Erin Moriarty som spelar Mel Gibsons dotter är dock inte sevärd. Stel och onaturlig.

Filmen får en stark 2 av 5.
Citera
2018-11-16, 06:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag måste ha sett någon annan version då, där de följt pjäsen bättre. För i pjäsen är slutet som jag minns det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_...Baldpate_(play)

Jaha, var det en pjäs.
Det kanske jag borde ha anat, men det är alltid lätt att säga med facit i hand.

Kanske gjorde man tvärtom, just därför.
Citera
2018-11-16, 06:58
Medlem
jay.simpsons avatar
The Florida Project
6 åriga Moonee växer upp i ett billigt motell i utkanten av Disney World med sin unga mamma som i princip nyss blivit vuxen och själv var ett barn när Moonee föddes. Moonee får dagarna att gå genom att ge sig ut på äventyr med sina vänner som är i liknande socioekonomiska situation busar, spotta på bilar, ställer till problem och gör livet surt för motellets chef Billy (Dafoe) som trots sin lite vresiga framtoning bryr sig om barnen. Brooklyn Prince har en lysande framtid framför sig och kan bli en ny Haley Joel Osment.

Helt ok diskbänksdrama, socialrealism. Mamman gör det lite segt saknar sympati för mamman.
Citera
2018-11-16, 10:52
Medlem
jay.simpsons avatar
Trainspotting 2 måste vara den sämsta uppföljaren jag skådat i nutid. Från choose life till choose heroin Allt som gjorde ettan till en kultklassiker är som bortblåst. Inte ens som ett stort fan av ettan går den att se. Jag hade inga höga förväntningar och såg att många sågat den så trist trodde jag inte t2 skulle vara. Upptäckte young fathers genom filmen alltid något.

Kanske första gången jag håller med någon på Svt.

https://www.svt.se/kultur/film/recen...-trainspotting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in