Citat:
Ursprungligen postat av
Discgear
Tack för den länken!
Visst utvecklar man i USA vapensystem anpassade efter deras behov. F-35 är, liksom så vitt jag förstår Patriot lv-system, avsett som ett komplement till många andra system i en stormakts kamp att behålla världsherravälde. Schweiz behov är väldigt annorlunda. Enligt försvarsanalytikern kan Gripen E inte börja levereras förrän tidigast 2023. Problemet är väl att det inte finns så många stridsflygplansmodeller att välja mellan.
F-35s påstått lägsta driftkostnader ska enligt debattinlägget bero på att man för just F-35 räknat med simulerade flygningar istället för verkliga flygningar. Den där simulatorn är nog världens dyraste TV-spel.
Jag har följt Boeings konstruktion av rymdraketen SLS (i stort sett rymdfärjan utan färjan, en cheap quick fix). Den är nu 10 år försenad och har kostat $43 miljarder sist jag kollade. Jag har tröttnat på att följa den projektkatastrofen, för den kommer aldrig att flyga. Det finns ingen ärlig avsikt där. Den fyller inget syfte och är runt 20 gånger dyrare att skicka upp varje gång än en Falcon Heavy med nästan samma kapacitet. Försvarsindustrin är genomkorrumperad och kan därför inte leverera någonting användbart.
Kul att redaktionen förtydligar förre amerikanske försvarsministerns omdöme om F-35 så här:
"(«A piece of shit» die Red.)"