Citat:
Ursprungligen postat av
SkobyDo
Vilka argument & vad är det jag inte förstår menar du? Du ger intryck av att yra, men förklara dig gärna.
Ja, om du inte kan eller orkar läsa resten av tråden, eller rentav de andra trådar som finns i ämnet ”Gripen vs F-35”, så är det inte mycket jag kan göra. Då är det du som ger intryck av att vara lat, eller möjligen lite trög…
Men jag tycker jag ändå förklarar att det finns anledningar till att F-35 inte är ”bäst”. Allt beror på vad man ska göra, och hur man vill uppnå det.
Så argumenten DU försöker frammåla som ”enkla och förlöjligande” är inte nödvändigtvis det. De kan vara fullt relevanta.
Ett argument som framförts ofta är just väderkapacitet. Gripen klarar riktigt dåligt väder och kan ändå fullfölja uppdrag. F-35 har vid flera tillfällen haft problem med väder för att kunna utföra uppdrag alls, och för att kunna behålla den stealthkapacitet som är dess främsta existensberättigande.
Det behöver nödvändigtvis inte alltid vara ett problem, men om man hamnar i situationen där man kan utföra ett uppdrag med ett plan, men inte med ett annat, ja, då spelar det ju ingen roll hur bra det planet är, om det ändå står kvar på marken.
Och för den doktrin Sverige valt så är Gripen fantastisk (eftersom den är custombyggd för just den doktrinen), och F-35 är inte lika bra.
För en annan doktrin är F-35 bättre än Gripen. Men nu har inte Sverige den.