Citat:
Ursprungligen postat av
FE-ANALYS
Hur hanterar ni som slutat att dricka tristessen och jobbiga tankar som man inte kan bedöva utan alkohol? Har varit nykter i snart 1 1/2 månad. Anledningen till uppehållet är att jag börjat oroa mig för min övervikt, eventuellt höga blodtryck, invärtes skador och diabetes. Det var inga större problem att lägga ned alkoholen, jag drack visserligen inte kopiösa mängder jämfört med en del som skrivit i tråden, dock varje dag efter jobbet ca 4-5 starköl (0,5 l) och förstås mer på helgerna, men inte i sådan utsträckning att jag fick några värre abstinensbesvär. Tänkte fortsätta vara nykter tills jag nått min målvikt så det lär bli ett längre uppehåll, eventuellt slutar jag helt. Fysiskt mår jag alltså rätt så ok i skrivande stund, psykiskt är det jobbigare. Jag försöker äta vettigt och tränar dagligen. Alkoholen har bedövat och trängt undan jobbiga tankar, men problemen som jag hade tidigare finns ju fortfarande kvar och har blivit mer påtagliga. Jag har inte så stort kontaktnät och under årens lopp har jag dessutom dragit mig mer och mer undan från gamla vänner och sociala sammanhang, trivdes bättre hemma där jag kunde dricka i fred. Vilket gör att jag nu som nykter i över en månad känner mig mer ensam än när jag krökade i min ensamhet. Lite paradoxalt är det allt.
Starkt att du tagit tag i det. att du går in med ett eventuellt bryt för evigt är jättebra, sätt dig in i lite vad för skador alkohol ger på alla plan så kommer du vilja bryta helt, speciellt när du märker riktiga förbättringar i måendet om några månader.
En sak som talar för att du bör fixa det här fint är ju ditt Nietzsche-citat, du har ett lite djupare tänk antar jag? eller gillar sånt lite iallafall. Sätt dig in i andra filosofiska tankar och idéer. österländsk filosofi och meditation är inte dumt. Mindfullness.
att bara ta bort flaskan och sitta på samma plats i tv-soffan är ju bara att stålsätta sig och leder ingenstans. gjorde det själv i början när det kändes för jävligt men efter ett tag kändes det som att man bara satt och stretade emot nånting, och allt började lossa lite så fort jag tvinga mig ur soffan och gjorde nåt som iallafall var LITE produktivt. inte så noga vad, bara göra klart nåt hemma som skjutits upp. stick en sväng till tippen. eller bara rensa upp småplotter hemma, det blir man lugnare i sinnet av.
på nåt vänster måste man träffa människor, det görs lättast med gemensamma intressen, så hitta nåt att prova på elelr ta upp ett gammalt intresse. eller gå en kurs hos medborgarskolan. eller nån kollega som du kan se nån sportmatch på tv med eller på typ oleareys, ja jag vet men du kommer aldrig komma undan alkohol den finns fortfarande lika bra att utsätta dig för miljön, känns stärkande när du har låtit bli att dricka nåt efteråt.
lite så som jag kan komma på på rak arm.