2021-06-21, 07:19
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
När det gäller skador så är jag ganska påläst, men det är ju sånt man ofta skjuter i från sig när man dricker. En märklig sak som har hänt är att jag förvisso mår bättre fysiskt, men är ändå är i ett slags töckenliknande tillstånd, trots att jag känner mig betydligt piggare är jag samtidigt segtänkt och har svårt för att lösa arbetsuppgifter som jag tidigare inte haft några svårigheter med, motivationen har också gått ned en aning. Man kan ju tycka att det borde vara precis tvärt om när man äter, tränar och sover bättre.

Nja just det citatet ska man kanske inte dra så stora växlar på, jag är ingen större tänkare/filosof.

Är det något jag inte har problem med så är det träningen eller att småplocka hemma, är betydligt mer städat än vad det brukar vara hemma hos mig. Beror säkert på rastlösheten jag tog upp i föregående inlägg. När det gäller att träffa folk så har ju Coronaviruset ställt till det en aning den senaste tiden/året även om det kanske är på väg att lättas upp? Att vara på krogen/sportbar lockar inte så mycket, inte för att jag tror att jag skulle börja dricka utan mer på grund av att det är trist att hänga med berusade människor om man är nykter själv.

Tack för bra svar.

Det fetade i citatet är PAA, post akut abstinens. du kommer va under ytan ett tag ... du får tänka på att när du dricker så höjs tex dopaminet tillfälligt med 400%
och under återställning av hjärnan kommer ditt nya normalläge vara lägre än det är när du bara varit utan alkohol några dagar eller en vecka... PAA kickar in runt 3-4 veckor nykter

här är en video om hela grejen https://www.youtube.com/watch?v=OqUg9ehXiYw&t=43s
Citera
2021-06-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Det fetade i citatet är PAA, post akut abstinens. du kommer va under ytan ett tag ... du får tänka på att när du dricker så höjs tex dopaminet tillfälligt med 400%
och under återställning av hjärnan kommer ditt nya normalläge vara lägre än det är när du bara varit utan alkohol några dagar eller en vecka... PAA kickar in runt 3-4 veckor nykter
här är en video om hela grejen https://www.youtube.com/watch?v=OqUg9ehXiYw&t=43s

Finns mycket intressant att lära sig om följderna av pågående och avslutat alkoholmissbruk. Bland forskare på alkoholism är man inte universellt överens om att PAA (eller PAWS, som det kallas i engelskspråkig litteratur) är ett avgränsbart syndrom, och det är t ex inte med i klassifikationen av psykiska åkommor som professionen använder (DSM). Kanske mest av akademiskt intresse. De olika symptomen finns ju där, oavsett om man ser dem som separata eller del av ett syndrom.

Den här artikeln innehåller en hel del matnyttigt om hur beroendeforskare spekulerar runt olika mekanismer bakom tidiga och sena abstinenssymptom.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3268458/
Citera
2021-06-26, 09:58
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Finns mycket intressant att lära sig om följderna av pågående och avslutat alkoholmissbruk. Bland forskare på alkoholism är man inte universellt överens om att PAA (eller PAWS, som det kallas i engelskspråkig litteratur) är ett avgränsbart syndrom, och det är t ex inte med i klassifikationen av psykiska åkommor som professionen använder (DSM). Kanske mest av akademiskt intresse. De olika symptomen finns ju där, oavsett om man ser dem som separata eller del av ett syndrom.

Den här artikeln innehåller en hel del matnyttigt om hur beroendeforskare spekulerar runt olika mekanismer bakom tidiga och sena abstinenssymptom.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3268458/

nu har jag inte läst artikeln ännu, men paa eller paws känns rätt logiskt. om man tillför nånting till kroppen som ökar dopamin utsöndrandet så minskar den den naturliga utsöndrigen.

samma sak om man äter kosttillskott ... så sänks den naturliga produktionen av icke-essentiella ämnen
Citera
2021-06-29, 14:30
Avslutad
Citat:

samma sak om man äter kosttillskott ... så sänks den naturliga produktionen av icke-essentiella ämnen

Nej, kostillskott kan kicka igång den naturliga produktionen av icke-essentiella ämnen om dom varit sänkta.
Citera
2021-07-02, 23:00
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Det stämmer bra, Dock lite annorlunda idag är mer eller mindre en 2 fötter i graven vid varje återfall och jag har ingen lust att dö.

Jag var iväg på behandlingshem vilket vi pratade om och hade lång nykterhet efter det.
Sen idiot som man är så "Äsch en öl skadar väl inte"

Om det finns något positivt i detta så är återfallen otroligt mycket kortare och inte lika täta, men dock allvarligare slutar nästan alltid på sjukhus mer eller mindre medvetslös och minns inte ett skit.

14 dagar nykter idag och har massa insatser jobbet blir drabbat men tjänar hellre några tusen mindre än att dö 35 år gammal.

Har även varit ärlig mot alla i min närhet, arbetskollegor, chefen os.v och det har visat stor förståelse och peppar så gott det går vilket är väldigt skönt.

Sent svar tyvärr. Visst är det ett steg I rätt riktning när man lär sig av sina snedsteg och självklart går liv och hälsa framför några fler lappar i plånboken varje månad. Se sjukhusuppvaknandet framför dig redan innan - om - du nu tänker korka upp igen.

Fint att du börjar komma på rätt spår, verkligen.
Senast redigerad av Moparornocar 2021-07-02 kl. 23:05.
Citera
2021-07-05, 00:51
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
nu har jag inte läst artikeln ännu, men paa eller paws känns rätt logiskt. om man tillför nånting till kroppen som ökar dopamin utsöndrandet så minskar den den naturliga utsöndrigen.

Till viss del kanske det handlar om dopamin, men jag kan även tänka mig att ett långvarigt bruk som orsakat en kemisk obalans i kroppen där man har en brist på vissa mineraler och vitaminer samt hur påverkad levern och blodsockret är även spelar in. Rent psykiskt är det ju förstås också jobbigt om alkoholen fungerat som ångestdämpande medicin, ångest och oroskänslor påverkar ju också skärpan och motivationen. Fortfarande nykter sedan förra inlägget, börjar närma sig två månader nu, har gått ned 6 kg (säkert en hel del vattenvikt).
Citera
2021-07-16, 20:39
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Idag var det nära att det blev någon form av alkohol. Har umgåtts lite med en bekant, som jag börjar inse är en rätt egotrippad och nonchalant person som faktiskt är rätt tråkig att umgås med. Efter det kände jag för ett par bira. Att jag skadat foten av all träning och att det varit rekordvarmt hjälper förstås inte heller till. Någon mer som gjort den typen av "upptäckter" efter ett tags nykterhet, kan tillägga att personen i fråga inte var någon "suparkompis". Har i och för sig sett dessa tendenser tidigare, men inte lika tydligt och kanske har jag faktiskt skitit i det också.
Citera
2021-07-16, 21:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Idag var det nära att det blev någon form av alkohol. Har umgåtts lite med en bekant, som jag börjar inse är en rätt egotrippad och nonchalant person som faktiskt är rätt tråkig att umgås med. Efter det kände jag för ett par bira. Att jag skadat foten av all träning och att det varit rekordvarmt hjälper förstås inte heller till. Någon mer som gjort den typen av "upptäckter" efter ett tags nykterhet, kan tillägga att personen i fråga inte var någon "suparkompis". Har i och för sig sett dessa tendenser tidigare, men inte lika tydligt och kanske har jag faktiskt skitit i det också.
Hjärnan kommer försöka lura dig många gånger på liknande sätt, är en del i tillfrisknandet att motstå.
Citera
2021-07-17, 13:07
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Hjärnan kommer försöka lura dig många gånger på liknande sätt, är en del i tillfrisknandet att motstå.

Jag har slutat helt med alkohol och är inne på dag 11 i min nykterhet. Det har fungerat rätt bra men har den här känslan där jag frågar mig själv - när ska jag dricka igen?

Jag vet att svaret måste bli aldrig men är det någon som känner igen sig?

Mor min söp ihjäl sig och har flera alkisar i släkten så det är ett starkt argument att sluta helt för min del.
Citera
2021-07-17, 14:07
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Jag har slutat helt med alkohol och är inne på dag 11 i min nykterhet. Det har fungerat rätt bra men har den här känslan där jag frågar mig själv - när ska jag dricka igen?

Mor min söp ihjäl sig och har flera alkisar i släkten så det är ett starkt argument att sluta helt för min del.
Ja, den där frågan ställer sig alla som slutat ett missbruk. Sedan kommer den där känslan "nu har jag varit så duktig", så några öl har jag förtjänat jag har koll nu.

Enda rådet jag kan ge dig är att låta frågorna i huvudet tyna bort, för det gör dom med tiden.
Kämpa på.
Citera
2021-07-17, 19:43
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Ja, den där frågan ställer sig alla som slutat ett missbruk. Sedan kommer den där känslan "nu har jag varit så duktig", så några öl har jag förtjänat jag har koll nu.

Enda rådet jag kan ge dig är att låta frågorna i huvudet tyna bort, för det gör dom med tiden.
Kämpa på.

Jag kämpar! Vi ska ut och äta i morgon men jag kör bil så det blir ingen alkohol då heller.

Morsan dog på ett hotellrum med 2 promille i blodet och det vill jag inte att mina barn ska få uppleva igen, det känns otroligt trist när jag tänker på det.
Citera
2021-07-18, 01:06
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer

Ditt starkaste argument är att få din familj vidare och i nykterist tillstånd, så resten av din familj slipper slida. (en person kan göra så mycket)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in