Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-04, 22:08
  #4081
Medlem
wotoos avatar
Nu är det dags..

Nu är det dags att ta tag i livet!

Egentligen går livet framåt.
- Den ekonomiska biten rör sig uppåt i ett snabbt tempo.
- Karriären går bra (jag är inte ens 30 men jobbar med det som jag verkligen älskar och brinner för)
- Socialt sett har jag många "riktiga" vänner och mår nästan dåligt över att behöva prioritera ledigheten eftersom jag inte hinner umgås med alla (bor på ordentligt avstånd från barndomsvännerna)
- Företagandet har, för första gången på riktigt, tagit fart på allvar.


Nu till alkoholen! Mina gener kan verkligen inte hantera spriten. Jag är ingen "storsupare" och jag klarar av vardagen fint. Samtidigt är det nog fel att säga att jag dricker måttligt.

Problemet är att jag mår inte bra av att dricka. Det känns som att allt från självkänsla till energinivå tar en ordentlig smäll av att jag dricker. Vidare sviker omdömet efter bara en öl eller två och då kan det sluta med att man får i sig diverse övriga substanser och har det omöjligt att sova vilket resulterar i att hela helgen/ledigheten läggs till att återhämta sig. Något som jag känner är fruktansvärt energikrävande och slöseri med tid. Vissa personer nämner i andra trådar som är relaterade till alkoholkonsumtion att man bara bör ta 2-3 öl och sedan röra sig hemåt. Dilemmat här är att det går oftast inte och slutar istället med en helkväll med på tok för mycket alkohol.

Jag hoppas att jag, om ett år eller mer, kommer kunna blicka tillbaka på denna text och tänka "du klarade det <name>".

Imorgon blir dag 1 på min nykterhetsresa.. Önska mig gärna lycka till så att jag blir mer motiverad!

To be continued...
__________________
Senast redigerad av wotoo 2017-04-04 kl. 22:20.
Citera
2017-04-07, 22:27
  #4082
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Nu är det dags..

Nu är det dags att ta tag i livet!

Egentligen går livet framåt.
- Den ekonomiska biten rör sig uppåt i ett snabbt tempo.
- Karriären går bra (jag är inte ens 30 men jobbar med det som jag verkligen älskar och brinner för)
- Socialt sett har jag många "riktiga" vänner och mår nästan dåligt över att behöva prioritera ledigheten eftersom jag inte hinner umgås med alla (bor på ordentligt avstånd från barndomsvännerna)
- Företagandet har, för första gången på riktigt, tagit fart på allvar.


Nu till alkoholen! Mina gener kan verkligen inte hantera spriten. Jag är ingen "storsupare" och jag klarar av vardagen fint. Samtidigt är det nog fel att säga att jag dricker måttligt.

Problemet är att jag mår inte bra av att dricka. Det känns som att allt från självkänsla till energinivå tar en ordentlig smäll av att jag dricker. Vidare sviker omdömet efter bara en öl eller två och då kan det sluta med att man får i sig diverse övriga substanser och har det omöjligt att sova vilket resulterar i att hela helgen/ledigheten läggs till att återhämta sig. Något som jag känner är fruktansvärt energikrävande och slöseri med tid. Vissa personer nämner i andra trådar som är relaterade till alkoholkonsumtion att man bara bör ta 2-3 öl och sedan röra sig hemåt. Dilemmat här är att det går oftast inte och slutar istället med en helkväll med på tok för mycket alkohol.

Jag hoppas att jag, om ett år eller mer, kommer kunna blicka tillbaka på denna text och tänka "du klarade det <name>".

Imorgon blir dag 1 på min nykterhetsresa.. Önska mig gärna lycka till så att jag blir mer motiverad!

To be continued...

Ett stort lycka till och det är klart att du ska ha en ryggdunk också. Hur går det?
Citera
2017-04-10, 19:43
  #4083
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Ett stort lycka till och det är klart att du ska ha en ryggdunk också. Hur går det?

Det går inget vidare faktiskt. Att ta 2 bärs efter man kommer hem från jobbet känns fruktansvärt svårt att hålla sig undan från men skam den som ger sig.. Inte för att det är någon större fara. Det är väl främst de ordentliga fyllorna jag gärna skippar. Samtidigt är det heller inte hållbart i längden att alltid dra i sig 2-3 bärs när man kommer hem men det vet jag ju själv. Lathet, fetma med mera..
Citera
2017-04-10, 20:57
  #4084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Hur gör ni som jobbar mot nykterhet när ni umgås med folk som dricker?

Det är helt poänglöst. Man fixar det några gånger men det blir snabbt mycket tråkigt och lätt att halka dit igen, om det inte handlar om folk med väldigt milda alkoholvanor som tar hänsyn. Spelar ingen roll om det handlar om dina bästa vänner, har dom dåliga alkoholvanor måste dom respektera ditt beslut, annars får du ständigt hitta ursäkter att inte umgås i sådana situationer och långsamt glida ifrån bekantskapen. Det kan behövas några återfall för att inse detta. Kom ihåg att din hälsa är prio 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Skickar de en till beroendeenheten om man avslöjar att man har alkoholproblem? För när jag mår som sämst dricker jag ofta mindre, röker mindre grönt och ligger mest i sängen, så depression och ångest är huvudproblemet men ska inte förringa alkoholens roll och att jag även tar benso och röker cb. (Självmedicinering helt enkelt) Men det borde fokuseras på både och liksom känner jag, hur får man bukt på det annars. Något diffust inlägg, jag vet.

Det beror på hur allvarligt du beskriver ditt problem. Sitter du nykter och berättar att du haft problem en längre tid kan det dyka upp en anteckning som kan tas i beräkning inför framtida behandling. Dyker du upp på akuten gravt alkoholiserad kan dom besluta om en insats efter avgiftning. Ett missbruk kan dokumenteras under uppmärksamhetssignaler men det är väldigt individuellt.

I regel är det helt utsiktslöst att behandla en depression under samtida missbruk. Läkare är rekommenderade att ta P-Eth och liknande prover under en svårbehandlad depression för att utesluta bakomliggande alkoholproblem. Att du missbrukar cannabis och bensodiazepiner kommer dom ta på största allvar och garanterat ge dig en missbruksanamnes. Vad det leder till behandlingsmässigt är jag inte säker på, i regel är vårdpersonal lyhörd för vad du vill och sätter inte tvångströja på dig.
Citera
2017-04-13, 19:29
  #4085
Medlem
Jag har ätit anatbus ett tag nu, varje dag känns som jag går på tjack, mår riktigt bra och får saker gjorda, allt som släpat efter håller jag på att reda ut nu. Sover dessutom som en kung

Så jkla skönt att vara nykter ochs samtidigt slutat dumma mig med droger som går hand i hand med alkoholen.
Citera
2017-04-15, 11:43
  #4086
Medlem
Tänkte höra mig omkring om det är någon som har erfarenhet av TripleA från Kontigo Care.
Produkten och behandlingen från Kontigo care är ny på marknaden och skulle gärna vilja få insikt från en användares perspektiv.

http://www.kontigocare.com/produkten/for-patienten/
Citera
2017-04-18, 15:27
  #4087
Medlem
Behöver skriva av mig lite.

Är 20 år, snart 21, och jag har lessnat så jävla mycket på mig själv. Har festat nästan varje helg de senaste 2 åren, och de 9/10 av de senaste gångerna har jag fått black-out. Ingen brukar säga till mig att sluta, då jag alltid är "skön och rolig" på fyllan. Men nu senast i helgen gick det riktigt åt helvete.

Var på fest hos några gamla kompisar, hade med mig 9 öl som "skulle bli allt", som vanligt. Hade för övrigt dragit i mig 4 öl och en whiskey under påskdagen innan jag åkte till festen också. Väl på plats börjar jag dra i mig ölen, sjunger med, blir bjuden på det ena och det andra - och sen är det helt svart. Minns ett svagt minne av att jag sitter och storgråter medan min kompis sitter och försöker prata med mig.

När jag vaknar får jag reda på att jag blivit förbannad på en av våra gemensamma vänner, och börjat hälla öl och kasta mat på honom. Sedan när hans flickvän sa ifrån började jag kasta glas på henne och en spegel, och kastade flera glas i väggen. Alla som var på plats drog därifrån medan han som bodde där försökte lugna mig.

Det var första gången jag blivit riktigt aggressiv på fyllan, och jag är nu livrädd för mig själv. Jag minns ingenting, och jag vet inte vad jag ska göra annat än att jag måste sluta dricka. Så fort jag börjar få i mig alkohol vill jag bara ha i mig mer och mer, och jag letar hela tiden anledningar till att inte behöva ta ansvar och ta mig hem till exempel. Jag har nog inte haft en nykter månad sen jag var 16 år, så jag tänkte försöka ta en vit månad och se hur det känns.
Citera
2017-04-18, 16:08
  #4088
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabben17
Behöver skriva av mig lite.

Är 20 år, snart 21, och jag har lessnat så jävla mycket på mig själv. Har festat nästan varje helg de senaste 2 åren, och de 9/10 av de senaste gångerna har jag fått black-out. Ingen brukar säga till mig att sluta, då jag alltid är "skön och rolig" på fyllan. Men nu senast i helgen gick det riktigt åt helvete.

Var på fest hos några gamla kompisar, hade med mig 9 öl som "skulle bli allt", som vanligt. Hade för övrigt dragit i mig 4 öl och en whiskey under påskdagen innan jag åkte till festen också. Väl på plats börjar jag dra i mig ölen, sjunger med, blir bjuden på det ena och det andra - och sen är det helt svart. Minns ett svagt minne av att jag sitter och storgråter medan min kompis sitter och försöker prata med mig.

När jag vaknar får jag reda på att jag blivit förbannad på en av våra gemensamma vänner, och börjat hälla öl och kasta mat på honom. Sedan när hans flickvän sa ifrån började jag kasta glas på henne och en spegel, och kastade flera glas i väggen. Alla som var på plats drog därifrån medan han som bodde där försökte lugna mig.

Det var första gången jag blivit riktigt aggressiv på fyllan, och jag är nu livrädd för mig själv. Jag minns ingenting, och jag vet inte vad jag ska göra annat än att jag måste sluta dricka. Så fort jag börjar få i mig alkohol vill jag bara ha i mig mer och mer, och jag letar hela tiden anledningar till att inte behöva ta ansvar och ta mig hem till exempel. Jag har nog inte haft en nykter månad sen jag var 16 år, så jag tänkte försöka ta en vit månad och se hur det känns.
Du gör helt rätt i att ta en vit månad, lycka till med den!
Bra att du lyssnar till dina varningsklockor och tar beslut efter dom. För varningsklockor är det efter vad du skrivit.
Citera
2017-04-20, 12:50
  #4089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabben17
Behöver skriva av mig lite.

Är 20 år, snart 21, och jag har lessnat så jävla mycket på mig själv. Har festat nästan varje helg de senaste 2 åren, och de 9/10 av de senaste gångerna har jag fått black-out. Ingen brukar säga till mig att sluta, då jag alltid är "skön och rolig" på fyllan. Men nu senast i helgen gick det riktigt åt helvete.

Var på fest hos några gamla kompisar, hade med mig 9 öl som "skulle bli allt", som vanligt. Hade för övrigt dragit i mig 4 öl och en whiskey under påskdagen innan jag åkte till festen också. Väl på plats börjar jag dra i mig ölen, sjunger med, blir bjuden på det ena och det andra - och sen är det helt svart. Minns ett svagt minne av att jag sitter och storgråter medan min kompis sitter och försöker prata med mig.

När jag vaknar får jag reda på att jag blivit förbannad på en av våra gemensamma vänner, och börjat hälla öl och kasta mat på honom. Sedan när hans flickvän sa ifrån började jag kasta glas på henne och en spegel, och kastade flera glas i väggen. Alla som var på plats drog därifrån medan han som bodde där försökte lugna mig.

Det var första gången jag blivit riktigt aggressiv på fyllan, och jag är nu livrädd för mig själv. Jag minns ingenting, och jag vet inte vad jag ska göra annat än att jag måste sluta dricka. Så fort jag börjar få i mig alkohol vill jag bara ha i mig mer och mer, och jag letar hela tiden anledningar till att inte behöva ta ansvar och ta mig hem till exempel. Jag har nog inte haft en nykter månad sen jag var 16 år, så jag tänkte försöka ta en vit månad och se hur det känns.
Det där är ju sinnesjuka mängder. 13 öl, whiskey + "det ena och det andra"... Så här är det att man måste hålla fyllan på en bra nivå, det är ju svårt eftersom man aldrig riktigt blir nöjd med ruset utan man vill ha mer och mer. När du känner att du börjar bli full då slutar du tills du nyktrat till och då kan du ta en till öl t.ex. Annars spårar det alltid eftersom när alkoholen går in så går ömdömet ut och man får i sig det ena och det andra.

Det bästa är såklart att aldrig dricka men jag vet att det är svårt när man är ung och alla runt omkring en super som svin.
Citera
2017-04-22, 15:48
  #4090
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Har haft ett uppehåll från drickan nu i cirka 5 dagar, innan dess har jag druckit ungefär 10-20 öl 4 gånger i veckan under 2 års tid. Märkte dock något jag aldrig vart med om innan, efter andra dagen nykter så började min händer skaka något fruktansvärt i perioder. Är det något vanligt eller har jag fått nån jävla Parkinson eller liknade.
Citera
2017-04-22, 16:28
  #4091
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestmotfolkgrupp
Har haft ett uppehåll från drickan nu i cirka 5 dagar, innan dess har jag druckit ungefär 10-20 öl 4 gånger i veckan under 2 års tid. Märkte dock något jag aldrig vart med om innan, efter andra dagen nykter så började min händer skaka något fruktansvärt i perioder. Är det något vanligt eller har jag fått nån jävla Parkinson eller liknade.
Det är den mildaste formen av abstinens, inget ovanligt alls. Kommer gå över på ett par dagar förutsatt att du inte börjar kröka igen då.

Så håll ut och lycka till.
Citera
2017-04-22, 17:05
  #4092
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det är den mildaste formen av abstinens, inget ovanligt alls. Kommer gå över på ett par dagar förutsatt att du inte börjar kröka igen då.

Så håll ut och lycka till.
Tack för svar, tänkte börja dricka imorgon igen hehe. Ville mest bevisa för mig själv att jag kan hålla uppe med alkoholen om jag vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback