2021-04-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Är det någon annan som kämpat med alkoholen som känner att andras beteende legitimerar erat supande? Jag brukar se det som att är jag stökig så är jag åtminstone inte personen som nitar någon från sidan utan förvarning. Skriker jag så beror det på någon annan, är jag ledsen så finns det alltid någon anledning att gräva fram. I slutändan undrar jag om bagaget tillåter en att vara en idiot och svaret till mig själv är alltid nej, ändå fortsätter jag. Är lika trött på att be om ursäkt som att få dom.

Jo, så tänkte jag absolut väldigt länge. En annan observation jag har gjort är att jag ofta på väg till systemet kunde våndas lite med mina tankar då jag väl kände att jag inte borde köpa så mycket alkohol. Nära många systembolag finner man ofta en plats där a-lagarna bänkat upp sig lagom till att systemet öppnar och visst kunde jag många gånger tänka att jag i alla fall inte hade sjunkit så lågt och i jämförelse med dem så var ju min alkoholkonsumtion normal.

Såklart är det fel att tänka så. Det är ingen som tänker om att man gått upp i vikt att det fortfarande är lugnt för man har inte kommit så långt som de medverkande i my 600lb life. Man behöver inte bli värst av alla man känner till bara för att inse att det krävs förändring. Samtidigt var det absolut ofta precis så jag tänkte. Jämförde mig hela tiden med de som var värre än mig, inte bara a-lagarna i parken. På något sätt fick det mig att känna mig bättre, men jag hade ju problem jag också.
Citera
2021-04-09, 09:01
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Skaffade hund vid årsskiftet så har mer eller mindre varit nykter sedan dess. Eller, det är inte riktigt sant men i min bok så är jag mer eller mindre straight edge nu. Dvs. det har bara blivit ett par gånger i månaden när jag fått tillfälle själv en kväll och då har det inte spårat ur.
Jag har tidigare skrivit att det var min livssituation som var hemsk och att det var det som var problemet och det är sant men nu när den är så mycket bättre med min hund och annat o jag inte ruttnar i ensamhet längre så återkommer ändå det som också är en del i problematiken. Nämligen,
Det eviga lidandet med demonerna i mitt sinne. Jag får aldrig frid.

Två veckor sedan nu. Har varit okristligt nykter sedan dess men funderar på några öl ikväll.
Vad begärs egentligen, undrar jag. Lidandet står jag ut med, bara jag får en paus då och då innan det börjar om igen.
Citera
2021-04-09, 11:44
Medlem
Citat:
Två veckor sedan nu. Har varit okristligt nykter sedan dess men funderar på några öl ikväll.
Vad begärs egentligen, undrar jag. Lidandet står jag ut med, bara jag får en paus då och då innan det börjar om igen.

Frågan är väl vem det är som begär. Huruvida du är helnykter eller om du vill kunna dricka vid begränsade tillfällen är väl främst upp till dig. Förvisso är väl frågan om frågan riktigt passar in tråden där man väl syftar på helnykterhet från alkohol.

Men hur kommer det sig att du ställer frågan ändå här i forumet? Någonstans måste du väl fundera på om det är rätt väg för dig ändå. Eller hoppades du bara på att du skulle få medhåll? Jag försöker inte att verka nedlåtande utan jag försöker bolla lite tankar med dig. Vilka krav du har på dig från andra i ditt verkliga liv kan vi ju inte veta, men ingen ställer krav på dig här. Du gör precis som du vill och kanske fungerar ditt system väl för dig, men mitt råd kan ändå inte bli något annat än att låta bli och söker svaren på ledan någon annanstans.
Citera
2021-04-09, 11:50
Medlem
Citat:

Låter som en minst sagt jobbig situation. Kanske kan någon härinne försöka hjälpa dig om du berättar lite mer om dina demoner och vad det är som får dig att lida. Existentiella problem? Ångest? Gamla trauman?

För mig handlade det en hel del om existentiella tankar om tillvarons inneboende meningslöshet. Det var märkligt så snabbt de bleknade när jag verkligen stirrade döden i vitögat. Den där eviga monologen med sig själv kan man lära sig styra lite med tiden. Snart 100 dagar nykter har jag upptäckt att alla de problem jag hade som alkis fortfarande finns kvar, men att nykterheten gör mig 1000 ggr bättre på att hantera dem.

Frågan är om det finns något annat sätt som du kan få en paus, förutom att dricka?
Citera
2021-04-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Jo, så tänkte jag absolut väldigt länge. En annan observation jag har gjort är att jag ofta på väg till systemet kunde våndas lite med mina tankar då jag väl kände att jag inte borde köpa så mycket alkohol. Nära många systembolag finner man ofta en plats där a-lagarna bänkat upp sig lagom till att systemet öppnar och visst kunde jag många gånger tänka att jag i alla fall inte hade sjunkit så lågt och i jämförelse med dem så var ju min alkoholkonsumtion normal.

Såklart är det fel att tänka så. Det är ingen som tänker om att man gått upp i vikt att det fortfarande är lugnt för man har inte kommit så långt som de medverkande i my 600lb life. Man behöver inte bli värst av alla man känner till bara för att inse att det krävs förändring. Samtidigt var det absolut ofta precis så jag tänkte. Jämförde mig hela tiden med de som var värre än mig, inte bara a-lagarna i parken. På något sätt fick det mig att känna mig bättre, men jag hade ju problem jag också.

Vet att det är fel i grunden undrade bara om det var någon som resonerade på samma sätt och lyckades ta sig ur det destruktiva tankesättet. Som jag skrev kommer jag ju alltid fram till att det inte är okej eller rättfärdigat men att jag fortsätter ändå. Att jag dricker ska andra skita i, att jag beter mig illa är ju deras ensak lika väl som min. Eftersom drickat allt som oftast katalysatorn i samband med tidigare erfarenheter kommer jag till slutsatsen att drickat måste bort men likväl är det handlat och drucket igen lika fort som jag "glömt" mina senaste eskapader.
Citera
2021-04-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Vet att det är fel i grunden undrade bara om det var någon som resonerade på samma sätt och lyckades ta sig ur det destruktiva tankesättet. Som jag skrev kommer jag ju alltid fram till att det inte är okej eller rättfärdigat men att jag fortsätter ändå. Att jag dricker ska andra skita i, att jag beter mig illa är ju deras ensak lika väl som min. Eftersom drickat allt som oftast katalysatorn i samband med tidigare erfarenheter kommer jag till slutsatsen att drickat måste bort men likväl är det handlat och drucket igen lika fort som jag "glömt" mina senaste eskapader.

Jag har tagit mig ur det destruktiva på det sättet att jag inte dricker mer, men däremot kommer jag på mig själv med att jämför mig med andra då och då fortfarande. Ibland när någon berättar om sin situation eller historia kan jag tänka "Ah, men så illa riktigt var det aldrig för mig, jag drack aldrig så många dagar i rad" t.ex. Jag vet inte om det är destruktivt men det hjälper mig ju inte på något sätt. Sen har jag ju genomskådat det också, på så vis att jag vet att det inte hjälper att jag jag inte drack lika mycket som X eller hamnade i riktigt lika dåliga situationer som Y. Det var fortfarande illa.

Det destruktiva är ju själva drickandet i sig. Att jag ibland fortfarande kan jämföra mig förgäves gör väl varken från eller till, tänker jag.
Citera
2021-04-15, 17:38
Medlem
Tiden rusar mot 5 år sen senaste fyllan och efter ett samtal med sambon om livet idag kom vi in på att jag fortfarande är impulsiv och rastlös av mig om jag inte har något som kräver min uppmärksamhet. Det behöver inte vara negativt, jag driver företag och där kan det vara bra för då törs jag prova nya saker istället för att fega ur och avvakta.
Iallafall, jag kom att tänka på att jag nog alltid varit sån, jag har gått all in på sporter och hobbys bara för att plötsligt byta spår och börja med annat.
Jag köpte första moppen innan jag fick köra lagligt,när jag fyllde 15 hade jag tröttnat och köpte en bil istället.
Har byggt om bilar och motorcyklar men alltid tappat intresset när projektet blivit färdigt.

När jag som nykter började träna så googlade jag skiten ur diverse övningar, träningsupplägg och anatomi. Jag gick all in igen...

Kan inte annat än undra hur mycket det har påverkat mitt drickande. Är det därför jag beställde 8 shots i baren när kompisarna beställde en stor stark??
Citera
2021-04-15, 18:01
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Tiden rusar mot 5 år sen senaste fyllan och efter ett samtal med sambon om livet idag kom vi in på att jag fortfarande är impulsiv och rastlös av mig om jag inte har något som kräver min uppmärksamhet. Det behöver inte vara negativt, jag driver företag och där kan det vara bra för då törs jag prova nya saker istället för att fega ur och avvakta.
Iallafall, jag kom att tänka på att jag nog alltid varit sån, jag har gått all in på sporter och hobbys bara för att plötsligt byta spår och börja med annat.
Jag köpte första moppen innan jag fick köra lagligt,när jag fyllde 15 hade jag tröttnat och köpte en bil istället.
Har byggt om bilar och motorcyklar men alltid tappat intresset när projektet blivit färdigt.

När jag som nykter började träna så googlade jag skiten ur diverse övningar, träningsupplägg och anatomi. Jag gick all in igen...

Kan inte annat än undra hur mycket det har påverkat mitt drickande. Är det därför jag beställde 8 shots i baren när kompisarna beställde en stor stark??

Grattis till 5 år. Angående det fetade...var sjukt stolt över att du färdigställer dina projekt innan du tröttnar. Tyder på en stor styrka hos dig. Fortsätt så min vän.
Citera
2021-04-20, 22:50
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag drack mina sista (?) starköl igår. Jag har missbrukat alkohol sedan 90-talet och höll upp i två år och sju månader, sedan trillade jag dit. Jag har dragit på mig diabetes och då ska man ju inte dricka. Fick beskedet om diabetesen igår och gick till Systembolaget för en sista fylla. Nu känner jag mig tvungen att lägga av med drickandet.
Citera
2021-04-21, 08:46
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Jag drack mina sista (?) starköl igår. Jag har missbrukat alkohol sedan 90-talet och höll upp i två år och sju månader, sedan trillade jag dit. Jag har dragit på mig diabetes och då ska man ju inte dricka. Fick beskedet om diabetesen igår och gick till Systembolaget för en sista fylla. Nu känner jag mig tvungen att lägga av med drickandet.

Jag tror inte att en sketen diabetes har stoppat någon från att supa
Men lycka till
Citera
2021-04-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag tror inte att en sketen diabetes har stoppat någon från att supa
Men lycka till

Olyckligtvis är det väl så att de flesta med alkoholproblem inte låter sig stoppas av något som ses som så obetydligt som diabetes. När man väl har dragit på sig polyneuropati, som i princip bara är en tidsfråga om man överkonsumerar alkohol när man har diabetes, så kommer man att önska att man gjort något tidigare.
Citera
2021-04-21, 22:42
Medlem
WolframTungstens avatar
Helt ren tänker jag inte bli. Jag kommer att fortsätta köpa tvåkommaåttor, men inte dricka ett helt sexpack på en och samma dag. Drack en igår och har tagit fram en så här på kvällskvisten. Jag brukade tippa i mig åtta till tio starköl om dagen och så lite whisky på det. Min avsaknad av starkvaror ger mig ingen abstinens, alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in