2021-06-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur konstigt som helst och hur kunde polisen lämna så mycket detaljer medan ÅK stänger dörren?
När det enbart blir mer snurrigt och suspekt med tidsuppgifter och samtalet är urhemligt?
En i sig konstig väg för larm som inte går via SOS.

En PT vore på sin plats.
Det är detta nertystande som gör att spekulationerna kommer fortsätta och bli till sanningar.
Jag har förståelse för att familjen så är det en tragedi, men den största tragedin måste vara att den helylle familjefadern faktiskt var den som lurat alla, han var den som mördade Lena.
Jag anser att det måste till en intern utredning för att rådda i alla olika märkligheter, det är väldigt rättsosäkert som det ser ut nu.
Polisens olika uttalanden, ett bra citat är att de inte kan kolla mejl hela tiden, eller att de inte kan ha uppsikt över någon utan att ha laglig fog för det, det skulle kunna ses som trakasserier...
Av hänsyn till Stefan och hans efterlevande lämnas inga upplysningar, utan det råder full sekretess.
Joråsatte
Citera
2021-06-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är detta nertystande som gör att spekulationerna kommer fortsätta och bli till sanningar.
Jag har förståelse för att familjen så är det en tragedi, men den största tragedin måste vara att den helylle familjefadern faktiskt var den som lurat alla, han var den som mördade Lena.
Jag anser att det måste till en intern utredning för att rådda i alla olika märkligheter, det är väldigt rättsosäkert som det ser ut nu.
Polisens olika uttalanden, ett bra citat är att de inte kan kolla mejl hela tiden, eller att de inte kan ha uppsikt över någon utan att ha laglig fog för det, det skulle kunna ses som trakasserier...
Av hänsyn till Stefan och hans efterlevande lämnas inga upplysningar, utan det råder full sekretess.
Joråsatte
Ja. Att säga att han avled av egen hand och hur, skulle inte vara fel. T o m i Bjärredfallet fick vi veta. Och där var det verkligen sekretess. Men om man följer regelverk och skolbok så är det helt rätt att bara lägga ner FUn då man konstaterat självmord. Men ibland kan det vara läge för att lyfta lite grand på locket.
Citera
2021-06-10, 15:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hela blev ju så jäkla fel när "någon" ringer direkt till polisen istället för 112 - dvs den "riktiga" vägen. Möjligen är det så att den som ringde fått ett visitkort av en polisman under utredningens gång, och inringaren använt sig av det numret. Det är ju ibland ett direktnummer. "Om du kommer att tänka på något mer så ring mig. Här är mitt kort".
Det är så konstigt så jag började tom undra om de vill släppa uppgifter för att det är nåt skumt i polishuset, nån tystnadskultur.
För de bryter i sig mot förundersökningssekretess iom att det är i ÅKs regi.

HD är den som först rapporterar att LW hittats död. Enligt JS är det rakt inte när de passerar BP som hon vill ha det till.
Oavsett om det kommer från SD så är det en polis som han säger förmedlat till HD (vilket i sig likaväl kan vara via SOA).

Sen är det (troligen) SOA igen eftersom det berör en man och landsbygden, troligen Folketorp (utifrån foton) .
Ja, då går det ett samtal direkt till polishuset.
Om de nu påbörjar HLR så hade det väl varit på sin plats att få dit en ambulans direkt och inte sinka tiden. Han lär ha haft huvudet kvar, inte sett totalt rutten ut (i.e stendöd länge), riktigt så pantade är inte polis på dödstecken.

Jag har aldrig hört talas om att larm går sådana vägar oavsett sjukdom, olycka, mord, misstänkt eller bekräftat självmord.
Senast redigerad av develi 2021-06-10 kl. 15:15.
Citera
2021-06-10, 15:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Joråsatte
Via SOS skapas transkript, samtal spelas in.
Det lär inte ha blivit nån dokumentation.
Det sker en fördröjning av räddningsinsatser.
De omdirigeras, det dubbelkollas med SOS om det inkommit uppgifter om avliden person.
Ansvarig polis inre tjänst som dirigerar patrullerna hade varit intressant att lyssna på.
Citera
2021-06-10, 15:36
Medlem
Citat:
Det är så konstigt så jag började tom undra om de vill släppa uppgifter för att det är nåt skumt i polishuset, nån tystnadskultur.
För de bryter i sig mot förundersökningssekretess iom att det är i ÅKs regi.

HD är den som först rapporterar att LW hittats död. Enligt JS är det rakt inte när de passerar BP som hon vill ha det till.
Oavsett om det kommer från SD så är det en polis som han säger förmedlat till HD (vilket i sig likaväl kan vara via SOA).

Sen är det (troligen) SOA igen eftersom det berör en man och landsbygden, troligen Folketorp (utifrån foton) .
Ja, då går det ett samtal direkt till polishuset.
Om de nu påbörjar HLR så hade det väl varit på sin plats att få dit en ambulans direkt och inte sinka tiden. Han lär ha haft huvudet kvar, inte sett totalt rutten ut (i.e stendöd länge), riktigt så pantade är inte polis på dödstecken.

Jag har aldrig hört talas om att larm går sådana vägar oavsett sjukdom, olycka, mord, misstänkt eller bekräftat självmord.
Vem annars än Soa skulle det kunna vara? När de inte vill gå ut med åldern på den som misstänkts för mord på Stefan? Kan det vara så att det är pga Soa är äldre?
Ibland undrar jag vad de sysslar med.
Konstigt att det sker missförstånd, men att av hänsyn till Stefan, inte gå ut med vad som hänt är en hån, så som han har hånad Lena och hennes barn under den tid som gått, sen han friades.
Släpp hans förbannade tal, där han bedyrar sin oskuld, att han omöjligt skulle ha mördat så slarvigt, han ville inget hellre än att få stå incentrum.
Ge honom hans tid i rampljuset, som den avskyvärda människa han var, så att hans barn får veta sanningen och inte någonting förskönande om att pappa hade knäppsjukan, eller något annat trams. Barnen är inte dumma i huvudet, de kan tänka själva. Varför ska han skyddas i döden, fram med hans fruktansvärda brott, låt de som inte är insatta få bilda sin egen uppfattning, det är redan så smutsigt och kladdigt som ett brott kan bli, bland hägg och syren
Citera
2021-06-10, 15:37
Medlem
Citat:
Via SOS skapas transkript, samtal spelas in.
Det lär inte ha blivit nån dokumentation.
Det sker en fördröjning av räddningsinsatser.
De omdirigeras, det dubbelkollas med SOS om det inkommit uppgifter om avliden person.
Ansvarig polis inre tjänst som dirigerar patrullerna hade varit intressant att lyssna på.
Det är därför som det rings ett direktsamtal till en polis, för att ingen ska få reda på sanningen
Citera
2021-06-10, 15:41
Medlem
Citat:
HD beskrivs vara i det sämsta skicket, allvarligt suicidal. Hon nämner förlossningsdepression och fortsatt depression som obearbetad. Vittnen nämner psykos och mediciner som inte fungerar. Han tar med bilnycklar till jobbet och han lämnar barn på dagis.

Oddsen är mycket höga att HD är delaktig i att familjen ska dö.
Hennes högsta önskan är att dö och hon tycker det är helt ok med familicide år 2018.

Det är inte SD om diskuteras av FhL, hon uppfattas som delaktig.

Förfasas du över Fhls tolkning också? Det är ju henne som förhörsledaren skriver om:

FL 1: Det här är ju allvarliga saker. .. om man, kä ... mår man så dåligt ... så att man till och med tänker att hela familjen ska förintas, och det är väl så man får tolka det då om du säger att det är hela familjen, inte bara du. Det måste ju vara fruktansvärt jobbig situation
HD: Eem ... helt ärligt, så ... eem ... vi pratade om det, jag har en förståelse för det för
jag vet hur det är att se dom anhöriga som har sina svårt sjuka. Jag jobbar med det
dagligen. Jag vet att det är många av dom som har den önskan, som också uttrycker det

Här lägger hon ansvaret utanför sig själv - på anhöriga. SD pratar också i vi-form, men det känns tvivelaktigt att SOA/BA verkligen var medvetna om googlandet.
Senast redigerad av Remark 2021-06-10 kl. 15:47.
Citera
2021-06-10, 15:48
Medlem
Citat:
Det är därför som det rings ett direktsamtal till en polis, för att ingen ska få reda på sanningen
Nu kan jag tycka att du är lite väl konspiratorisk. Faktiskt. Jag tvivlar starkt på att inringaren var anonym här dessutom. Och jag tror inte inringaren hade en tanke på annat än att komma rätt i sin inringning. Bättre att ringa polisen direkt kanske han tänkte, så slipper det gå via 112 - "det kanske bara tar mer tid" kanske inringaren tänkte. Jag tror inte vi skall krångla till det. Det är inte en deckare detta där författaren sitter och klurar ut värsta möjliga slumpartade scenario där den anonyma inringaren har sån tur att samtalet varken sparas, loggas eller koms ihåg av mottagaren. Vilket verkar vara exakt vad som hände.
Citera
2021-06-10, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här lägger hon ansvaret utanför sig själv - på anhöriga. SD pratar också i vi-form, men det känns tvivelaktigt att SOA/BA verkligen var medvetna om googlandet.
Nä, googlandet vet de nog säkert inte om, men det verkar vara nån vemodig syn på henne då hon önskar hon vore död.
Att döden skulle innebära ett slut på lidande. Kan väl inte vara andra än haxfamiljen han pratar om i vi-form:
"Eh .. fanns en ganska så lång period när Hanna inte ville leva .. och när vi alla som stod runt omkring kände att .. ah .. det bästa vore faktiskt om hon fick somna in."

Det är ju den inställning hon själv har då hon jämför med anhöriga i vården.

Det här som sägs är ju baksidan på myntet om aktiv dödshjälp är oreglerat eller tillåtet. Med risk att människor som kan behandlas mot depression dör om deras dåvarande skeva vilja uppfylls.
Senast redigerad av develi 2021-06-10 kl. 16:15.
Citera
2021-06-10, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur konstigt som helst och hur kunde polisen lämna så mycket detaljer medan ÅK stänger dörren?
När det enbart blir mer snurrigt och suspekt med tidsuppgifter och samtalet är urhemligt?
En i sig konstig väg för larm som inte går via SOS.

En PT vore på sin plats.

PT betyder?
Citera
2021-06-10, 16:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
I tangon kan det räcka med EN som för!

Jag hoppas detta blir lite som en lärdom i livet.

Helt riktigt, men jag blev tidigt övertygad om giftigheten i kombinationen av dessa personligheter och omständigheter. Det krävdes inte mycket av en djupdykning innan varningsflaggorna började dyka upp. Relativt slutna psykosociala nätverk, en sammanblandning av vardagsliv och "hobby", mm.

Det är alltid lätt att placera en skuld i förhållande till handlingar och rådande juridik, men det ger oss inte svaret på hur och varför. Eller rättare sagt, hur det hade kunnat undvikas och vilka mekanismer som varit avgörande på vägen.

Det är måhända en större fråga som inte endast berör denna specifika fråga, och jag vill inte ignorera moderators uppmaning så jag stoppar där.
Citera
2021-06-10, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
PT betyder?
Pressträff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto