2021-06-10, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser tyvärr ibland meningar i tråden som liknar det här; när HD planerade sin och barnens död.

Det finns inget som stöder det så vitt jag vet, men visst kan man spekulera att det är hon som har planlagt det och fått SD att gå med på det.
HD beskrivs vara i det sämsta skicket, allvarligt suicidal. Hon nämner förlossningsdepression och fortsatt depression som obearbetad. Vittnen nämner psykos och mediciner som inte fungerar. Han tar med bilnycklar till jobbet och han lämnar barn på dagis.

Oddsen är mycket höga att HD är delaktig i att familjen ska dö.
Hennes högsta önskan är att dö och hon tycker det är helt ok med familicide år 2018.

Det är inte SD om diskuteras av FhL, hon uppfattas som delaktig.

Förfasas du över Fhls tolkning också? Det är ju henne som förhörsledaren skriver om:

FL 1: Det här är ju allvarliga saker. .. om man, kä ... mår man så dåligt ... så att man till och med tänker att hela familjen ska förintas, och det är väl så man får tolka det då om du säger att det är hela familjen, inte bara du. Det måste ju vara fruktansvärt jobbig situation
HD: Eem ... helt ärligt, så ... eem ... vi pratade om det, jag har en förståelse för det för
jag vet hur det är att se dom anhöriga som har sina svårt sjuka. Jag jobbar med det
dagligen. Jag vet att det är många av dom som har den önskan, som också uttrycker det
Citera
2021-06-10, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Svårt att veta exakt vad hon pratar om. Kan vara bra att läsa ett litet större stycke.
Men ge dig nu.
Minst 3 år är hennes ordval om Quetiapin och den enda medicin hon nämner.
Dess innan medicinering som inte fungerade.
Citera
2021-06-10, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanske för att det suttit en person misstänkt för morde på SD?
Att det skulle sätta fart på spekulationerna om det ändå inte var ett mord?

Spekulationer på nätet, särskilt i den så stor tråd och så uppmärksammat fall som det här kan bli "sanningar" och väldigt otrevligt för en oskyldig människa.
En rak fråga utifrån dina försvarstal.

Finns det nåt kring HD som du anser är hennes egen problematik?
Citera
2021-06-10, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
11.18 var en feluppgift. Som mycket annat. NA skrev ex.vis att han var efterlyst, det var han inte. Han var häktad (i sin frånvaro).
Det kom från polisen själv (Öman tror jag han hette) som dock inte ville gå in på detaljerna om samtalet.
Citera
2021-06-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tidpunkten 11.18 stod så sent som igår kvar på Polisens händelserapport.

Står fortfarande kvar:

Uppdaterat 18.02
28 maj 11.18, Anträffad död, Örebro
Jag tänker när larmsamtalet kom in. Du måste mena 18 maj.
Har du händelserapporten???
Citera
2021-06-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kom från polisen själv (Öman tror jag han hette) som dock inte ville gå in på detaljerna om samtalet.
Jo, jag vet att uppgifterna kom från polisen, och så vitt jag minns det så var det fel, framkom det några dagar efteråt när man gick igenom HR. Väldigt rörigt.
Citera
2021-06-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tidpunkten 11.18 stod så sent som igår kvar på Polisens händelserapport.

Står fortfarande kvar:

Uppdaterat 18.02
28 maj 11.18, Anträffad död, Örebro
https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Artikeln skrevs den 2 juni

Kenneth Johannesson arbetade den turbulenta fredagen. Han har alla klockslag framför sig och går igenom vad som hände så noga som det går.

– Man vet att domen ska komma och klockan 11.11 upprättats en händelserapport. Klockan 11.29 är den beviljad av stationsbefälet, mannen ska häktas i sin utevaro.

/.../

Vad händer efter 11.30?

– Fyra patruller avdelas för att åka ut till de adresser som kan vara aktuella. Man åker två patruller till varje.

/.../

Han kan inte se exakt när det larmet ska ha kommit men tror att det kom i samband med att en av polispatrullerna omdirigeras klockan 11.51
Senast redigerad av Picasso2 2021-06-10 kl. 14:35. Anledning: Ändrat datum på artikeln och rättat länken (som var fel länk)
Citera
2021-06-10, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja just det, det där ja.

Inte ett dugg konstigt att manlig uppmärksamhet blev så viktig för henne.
Det var ju SDs trumfkort i trianguleringen som även LW snurrades in i.
Att jämföra de två kvinnornas fysiska attribut till HDs nackdel.
SD är inte unik som otrogen mansgris i ett triangeldrama.
Det förekommer utan att ens handla om varken narcissism eller andra störningar.

Det är inte ens unikt att en sån syltrygg ränner mellan de båda kvinnorna och å ena sidan gnäller om frun (tråkig, gnatig, asexuell, grå) - och om otrohet uppdagas, men fortsätter, så allierar han sig med frun på älskarinnans bekostnad.
För att hålla bägge igång så är den ena skönast i världen. Likt den andra...
För att kåtbocken vill upprätthålla status med en trygg kärnfamilj och ha ett eldigt, spännande sexliv parallellt.
SD är som urprototypen och stereotyperna personifierad. Han är övertydlig, troligen utifrån sin fyrkantiga och rigida personlighet.

Han är vedervärdig.

När det kommer till LW så berör diskussionerna om HD att han lämnat ut henne i detaljer. Det skriver hon om i utkast mail.
Stundom faller LW ner på en låg nivå, hon är bitter. Men hon är medveten om det, tankar hem sig själv, tycker hon är hemsk, oroas över vad hon blivit.

Till skillnad från HD.

När det kommer till HD så sitter hon och triumferar. Varav varenda del är självhävdelse.
Hon är smart, bättre än LW, hon kan attrahera män och inbillar sig att även Beholder är ute efter henne.
Hon skrattar om att såpan fortsätter.

Så visst, hon har säkert ett behov att hävda sig men det är sjukt beteende:

Speciellt eftersom det är i samma stund som hon börjar logga LWs cacher.

Hon ironiserar sen till JG om att hon inte skulle få ta cacherna för att gått "sina kärleksfulla promenader". Så har inte LW uttryckt sig enligt skärmdumpar.

Sen sitter HD girigt loggar om då LW tystas ner.

Tycker du de är jämförbara?
När ska HD stå ansvar för sitt hat om man även väver in att hon hoppats hon är död innan hon girigt loggar om LWs cacher som mördad?
Som kan kopplas till dagen med självhävdelsebehov.

Det är den här delen kring offerbilden som bejakas som jag inte köper för fem öre oavsett om SD är deras gemensamma nämnare.
Att de jämförs vara lika som offer i generaliserande termer.

HD är absolut inte samma sits som LW, hon har en betydligt mer framflyttad position.
Speciellt vid skilsmässan blir han farlig.
Senast redigerad av develi 2021-06-10 kl. 15:22.
Citera
2021-06-10, 14:44
Medlem
develis avatar
Citat:
https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Artikeln skrevs den 2 juni

Kenneth Johannesson arbetade den turbulenta fredagen. Han har alla klockslag framför sig och går igenom vad som hände så noga som det går.

– Man vet att domen ska komma och klockan 11.11 upprättats en händelserapport. Klockan 11.29 är den beviljad av stationsbefälet, mannen ska häktas i sin utevaro.

/.../

Vad händer efter 11.30?

– Fyra patruller avdelas för att åka ut till de adresser som kan vara aktuella. Man åker två patruller till varje.

/.../

Han kan inte se exakt när det larmet ska ha kommit men tror att det kom i samband med att en av polispatrullerna omdirigeras klockan 11.51
Finns redan skrivet, poliserna ger olika uppgifter:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-06-10, 14:48
Medlem
Citat:
Finns redan skrivet, poliserna ger olika uppgifter:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Jävligt snurrigt alltihop. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Verkar vara en röd tråd inom polismyndigheten i Örebro.
Citera
2021-06-10, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Jävligt snurrigt alltihop. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Verkar vara en röd tråd inom polismyndigheten i Örebro.
Hur konstigt som helst och hur kunde polisen lämna så mycket detaljer medan ÅK stänger dörren?
När det enbart blir mer snurrigt och suspekt med tidsuppgifter och samtalet är urhemligt?
En i sig konstig väg för larm som inte går via SOS.

En PT vore på sin plats.
Citera
2021-06-10, 15:00
Medlem
Citat:
Hur konstigt som helst och hur kunde polisen lämna så mycket detaljer medan ÅK stänger dörren?
När det enbart blir mer snurrigt och suspekt med tidsuppgifter och samtalet är urhemligt?
En i sig konstig väg för larm som inte går via SOS.

En PT vore på sin plats.
Det hela blev ju så jäkla fel när "någon" ringer direkt till polisen istället för 112 - dvs den "riktiga" vägen. Möjligen är det så att den som ringde fått ett visitkort av en polisman under utredningens gång, och inringaren använt sig av det numret. Det är ju ibland ett direktnummer. "Om du kommer att tänka på något mer så ring mig. Här är mitt kort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in