2021-05-30, 18:10
Medlem
Cocinellas avatar
Där ser man, nog var väl SD narcissist?

https://bulletin.nu/studie-narcissister-ar-nagot-mer-aggressiva?fbclid=IwAR3uZo4eQwS3pz-vKwqUMSlO_OlKkBJiuY8kQ5rif_uyI9g _pgp-h6sOb7s
Citera
2021-05-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja häkten sköts av KVV.
Men självklart har inte någon på KVV förväntat sig att SD skulle infinna sig på nåt häkte vid kl 11:00. Det är alltså garanterat inte på det viset att KVV har skickat någon handräckningsbegäran.
Och åter igen: det är polisen som tar emot och ”godkänner” handräckningar. Om en myndighet med befogenhet att begära sådan har skickat en begäran till polisen så är det deras ansvar att utföra uppdraget. De kan inte neka men det blir upp till dem hur de prioriterar i varje enskilt fall.
Det var HR som begärde handräckning.
Att SD skall föras från A till B. B var närmsta häkte. A antagningsvis SD:s hemadress.

okej, vi tolkar olika.
Citera
2021-05-30, 18:17
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, jag vet allt det där du skriver, och jag lyssnade på Ahlheim. Men jag kan fan inte tro det. Det går bara inte. Om vi räknar lågt: 30 000 kr x 8 månader. 240 000 kr. För en skyldig mördare, som vi skall betala för - till dödsboet. Som HD har viss kontroll över och som dessutom är medskyldig till SDs dåd. Åtminstone skyddande av brottsling.

Sverige är fantastiskt.

Dödsboet får inte ett öre av staten, likaså LWs efterlevande om inte åklagaren tog kvarstad i SDs tillgångar under HR förhandlingen, men SDs barn och föräldrar har rätt att överklaga HR dom till HD i syfte att rentvå SD och få han frikänd av HD. Fast han har avlidit.
Citera
2021-05-30, 18:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ett ytterligare inlägg kring att SD efterlystes trots att delar av polishuset visste att han troligtvis var död.

Givetvis måste man agera som att SD är på rymmen fram till den punkt att det bekräftats att det faktiskt är SD som dött.
Kan det ta så mycket mer än en timme att konstatera att han är död?
Polis/ambulans kommer till platsen och konstaterar att personen verkligen är död.
Någon närstående (SOA?) är där och bekräftar identiteten.

Det är kanske bara några tiotals år sedan döda identifierades genom att en anhörig fick åka in till bårhuset, titta på kroppen och bekräfta identiteten.
Nu görs väl allt med DNA men en identifiering från en anhörig måste räcka som en säker preliminär identifiering tänker jag.
Citera
2021-05-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
[/b]

Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

De har yrkat på att han ska häktas i samband med dom.
Oavsett utfall.
Vart var polisen?
Det fanns ett yrkande på häktning.

Det allra värsta är ju att SD hade kunnat skada sina barn eller HD. ÅH. Eller någon annan. Självklart har detta kunnat sluta hur som helst. Bara en himla tur att det inte gjorde det.
Citera
2021-05-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ditt exempel är hämtat från en HR förhandling/dom som skedde efter att den åtalade hade avlidit. Det är naturligtvis ogiltigt.
Men lika ogiltig blir en HR dom om den åtalade avlider innan domen vunnit laga kraft.

Det finns tre sätt HR domen kan vinna laga kraft = bli giltig
1. den dömde väljer själv aktivt att inte överklaga under den stipulerade 4 veckors fristen.
2. den dömde överklagar inom 4 veckor till HD. HD avvisar ärendet och HR domen vinner därmed laga kraft.
3. den dömde överklagar inom 4 veckor till HD. HD tar upp målet och slår fast HRs dom.

För alla dessa scenarier 1 - 3 måste den dömde fattat ett aktivt beslut. Dör vederbörande kan inte processen löpa vidare och varken 1, 2 eller 3 kan inträffa. Situationen fryses i tid i samma ögonblick den dömde avlider. Någon dom kommer därför aldrig vinna laga kraft = bli giltig.
vi får se vad som händer
Citera
2021-05-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Bjärred 2.0 var nog vad jag fasade för

Precis, tänkte också på det. Bara en jäkla tur att HD och barnen
höll sig borta när domen föll.
Citera
2021-05-30, 18:23
Medlem
[quote=susanna.s|76058163]
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
om man läser detta fall:

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/avliden-man-domdes-av-hovratten-hd-avvisar-domen/

så bör det vara rimligt att domen vinner laga kraft, för hovrätten tog beslutet innan dödsfallet[/

Vet du exakt när SD dom? Mig veterligen har det inte offentliggjorts om han dog före eller efter att domen avkunnats.

Domen om mordet på Lena Wesström kan nu heller inte vinna laga kraft, menar Sven-Erik Alhem. Detta eftersom den dömde inte längre kan överklaga till Högsta domstolen när han är död.

– Det känns som ett väldigt ofullbordat verk. Rättskipningen har på något vis stannat upp på ett väldigt tragiskt sätt. Oavsett de formella delarna så innebär det här ett tragiskt slut även rättsligt, där man inte får ett avslut. https://www.na.se/artikel/rattsexperten-om-morddomdes-dod-oerhort-tragiskt

och du drar upp alhem, hur många rätt har den mannen? han ska framstå som expert men har alltid fel, bitter gammal man bara
Citera
2021-05-30, 18:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Dödsboet får inte ett öre av staten, likaså LWs efterlevande om inte åklagaren tog kvarstad i SDs tillgångar under HR förhandlingen, men SDs barn och föräldrar har rätt att överklaga HR dom till HD i syfte att rentvå SD och få han frikänd av HD. Fast han har avlidit.
Det är väl ändå helt osannolikt att HD skulle meddela prövningstillstånd i så fall.
Citera
2021-05-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag har bara halvdana svar på de flesta av dina frågor så lämnar dem till någon annan att svara på. Men kan iaf bidra med svar på de sista av dina frågor.

LW var skild sedan ett antal år tillbaka. Innan skilsmässan bodde hon granne med paret Davidsson. Det var även hon som vigde dem.
LWs före detta make kände till att LW hade ett mycket brokigt och destruktivt förhållande med SD, han var den förste att larma till polisen att de borde undersöka SD närmare (jag kan inte svära på att jag har rätt här men jag är relativt säker på att han tex kände till att LW tidigare polisanmält SD).

Även SDs dåvarande fru HD kände till otrohetsaffären och de låg i skilsmässa när mordet begicks. HD hade några månader tidigare flyttat ifrån SD. HDs nya hem ligger placerat med insyn till LWs bakgård.

Ett fåtal vänner till LW och SD kände till deras relation sedan några år tillbaka. Deras gemensamma vän JG tog SD/HDs parti och bröt med LW helt. SD och LW fortsatte dock att träffas.

När det kommer till SDs bakgrund har försvinnande lite framkommit. Ingen av hans anhöriga var med vid HR-förhandlingarna som jag har förstått det.

Det har gjorts en P7a (?) men den låter jag någon annan kommentera. Som jag har förstått det kom man dock där fram till att SD inte led av någon psykisk störning.

Tack för info och sammanfattning! Herregud vilken soppa. En intresserar sig för deras båda personligheter. Båda verkar ju ha bidragit till att upprätthålla denna destruktiva relation och det i flera år om jag förstått det rätt. Vad jobbade SD med?

Vill absolut inte baktala LW på något sätt, men fundersam över vad som kan ha hållit henne kvar i den relationen så länge? Hon verkar ju inte ha varit någon kuvad och osjälvständig kvinna direkt. Låter som rent självskadebeteende i mina öron. Om han varit våldsam och de bodde så pass nära varandra, varför flyttade hon inte därifrån?

Menar inte att ta skulden ifrån SD, absolut inte, men man undrar ju ändå. Hon verkade ju så välfungerande i övrigt? Men jag har kanske för lite kunskap vad gäller drivkrafterna bakom destruktiva relationer. Har bara så svårt att förstå hur man kan stå ut i 4 år i en sådan relation? Och relation förresten, det verkade ju inte handla om en kärleksrelation direkt utan mer bara om korta sexuella möten?

Hon väntade på honom, att han skulle skilja sig? Varför blev de inte ett officiellt par nu när han låg i skilsmässa? Ville han inte det? Och hon självskadade genom att vänta på honom och fortsätta träffa honom och hoppas? Trots att det verkade lönlöst?

Försöker förstå men svårt. Någon annan kanske har mer insyn?
Citera
2021-05-30, 18:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl ändå helt osannolikt att HD skulle meddela prövningstillstånd i så fall.

Nej dom avisar det nog och hänvisar till att HR dom kvarstår. Men barnen och föräldrarna har faktiskt rätt att föra SDs talan vid ett överklagande till HD. Men det finns inte en chans att HD beviljar resning.
Citera
2021-05-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En ryslig historia utan vinnare. Nu har ju den moraliska skuldfrågan ältats i flera år, och det enda jag vill tillägga är att det krävs två för att dansa tango, samt att inget av detta hade hänt om förhållandet (som ju många verkar ha känt till) inte hade fått löpa vidare som en öppen hemlighet.

Med facit i hand borde fler i omgivningen ha reagerat tidigare och påtalat det självskadebeteende som uppvisats av nästan samtliga, istället för att ryggdunka den man står bakom. Istället har den grekiska tragedin fått utvecklas på ett förutsägbart sätt. Helt utan bromsar har känslor fått styra rakt ner i avgrunden.

Huvudpersonerna är nu döda och de ofrivilliga birollsinnehavarna tvingas resa sig ur ruinerna. De kanske mest skyldiga kan dock på tryggt avstånd skaka av sig skuldfrågan och peka på de anklagade

Jag känner ingen av dessa personer. Har kört förbi Örebro nån gång på sin höjd. Men detta pågår givetvis överallt även om det sällan får dessa konsekvenser. Låt oss åtminstone lära oss något, och låt då detta vara att aldrig vara tysta när vi borde tala, och att inte prata bakom andras ryggar.

I tangon kan det räcka med EN som för!

Jag hoppas detta blir lite som en lärdom i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in