Citat:
Ursprungligen postat av
Zymbal
Jag har bara halvdana svar på de flesta av dina frågor så lämnar dem till någon annan att svara på. Men kan iaf bidra med svar på de sista av dina frågor.
LW var skild sedan ett antal år tillbaka. Innan skilsmässan bodde hon granne med paret Davidsson. Det var även hon som vigde dem.
LWs före detta make kände till att LW hade ett mycket brokigt och destruktivt förhållande med SD, han var den förste att larma till polisen att de borde undersöka SD närmare (jag kan inte svära på att jag har rätt här men jag är relativt säker på att han tex kände till att LW tidigare polisanmält SD).
Även SDs dåvarande fru HD kände till otrohetsaffären och de låg i skilsmässa när mordet begicks. HD hade några månader tidigare flyttat ifrån SD. HDs nya hem ligger placerat med insyn till LWs bakgård.
Ett fåtal vänner till LW och SD kände till deras relation sedan några år tillbaka. Deras gemensamma vän JG tog SD/HDs parti och bröt med LW helt. SD och LW fortsatte dock att träffas.
När det kommer till SDs bakgrund har försvinnande lite framkommit. Ingen av hans anhöriga var med vid HR-förhandlingarna som jag har förstått det.
Det har gjorts en P7a (?) men den låter jag någon annan kommentera. Som jag har förstått det kom man dock där fram till att SD inte led av någon psykisk störning.
Tack för info och sammanfattning! Herregud vilken soppa. En intresserar sig för deras båda personligheter. Båda verkar ju ha bidragit till att upprätthålla denna destruktiva relation och det i flera år om jag förstått det rätt. Vad jobbade SD med?
Vill absolut inte baktala LW på något sätt, men fundersam över vad som kan ha hållit henne kvar i den relationen så länge? Hon verkar ju inte ha varit någon kuvad och osjälvständig kvinna direkt. Låter som rent självskadebeteende i mina öron. Om han varit våldsam och de bodde så pass nära varandra, varför flyttade hon inte därifrån?
Menar inte att ta skulden ifrån SD, absolut inte, men man undrar ju ändå. Hon verkade ju så välfungerande i övrigt? Men jag har kanske för lite kunskap vad gäller drivkrafterna bakom destruktiva relationer. Har bara så svårt att förstå hur man kan stå ut i 4 år i en sådan relation? Och relation förresten, det verkade ju inte handla om en kärleksrelation direkt utan mer bara om korta sexuella möten?
Hon väntade på honom, att han skulle skilja sig? Varför blev de inte ett officiellt par nu när han låg i skilsmässa? Ville han inte det? Och hon självskadade genom att vänta på honom och fortsätta träffa honom och hoppas? Trots att det verkade lönlöst?
Försöker förstå men svårt. Någon annan kanske har mer insyn?