Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Det är inte så att jag sitter på något "bevis" på att Stefan är oskyldig. Däremot är det enkelt för vem som helst att konstatera att 23.34-aktiviteten inte har fått någon godtagbar förklaring, annat än den Stefan lämnade i mejlet till tingsrätten. NFC tyckte att det var för krångligt men kunde åtminstone sagt att man inte kunde se motsvarande "aktivitet" enligt loggarna (finns i fup) under hela kvällen, bortsett ifrån 20.29 då Stefan slog igen datorn för hemgång. Stefans förklaring att han öppnade datorn på grund av det inkommande mejlet 23.32 låter rimlig. Tyvärr lyckades Örebropolisens IT-tekniker blanda bort korten med de automatiska bakgrundsaktiviteterna (synkningarna) till Drive som alltså inte har något att göra med webbläsaraktiviteten 23.34. Teoretiskt kan det ju vara så att Stefan hade med sig datorn till mordplatsen och att locket for upp spontant, typ, eller att han öppnade datorn på mordplatsen men det är nog mest teoretiskt och inget som någon på allvar tror på.
Jag tror att HR föll för trycket från den allmänna opinionen (i Örebro) om en fällande dom, jämför med da Costa-fallet.
Citat:
Däremot är det enkelt för vem som helst att konstatera att 23.34-aktiviteten inte har fått någon godtagbar förklaring, annat än den Stefan lämnade i mejlet till tingsrätten.
Ett litet förtydligande, det var ett
handskrivet brev som Stefan skrev till tingsrätten efter att TR-förhandlingarna avlutats och i väntan på dom. Brevet finns i fup har jag för mig eller inkluderat på annat sätt, finns dessutom en "renskriven" variant i tråden.