2021-06-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Islam tillåter inte fortfarande slaveri. Det är förbjudet också i muslimska länder.

Nya Testamentet tillåter slaveri. Den uppmanar slavägare att behandla slavar rättvist och slavar att lyda sina herrar.

I de flesta muslimska länder ja... men det förekommer fortfarande i vissa muslimska länder. Eller visst ja, Mauretanien förbjud ju slaveriet 2007 ja...

De får kämpa på... det går ju fjamåt.

Romerska kyrkan förbjöd slaveri, icke desto mindre. Och det var några år tidigare än 2007.

Förbudet mot den svarta slavhandeln och slaveriet drevs av kristna.

Men visst, jag påstår inte att kristendomen eller det vita Europa är fritt från klander. Men kritiken är ganska obegriplig. Vänstern skjuter på sin starkaste allierade liksom.

Om ni tittar på omvärlden så är den värre. Mer rasistisk, mer kvinnofientlig, mer reaktionär.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-04 kl. 09:21.
Citera
2021-06-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är bara leta några inlägg upp från när du tittade in.
Min första kommentar på det här ämnet är från den första Juni: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=647899&threadid=2927 491

En kronologisk lista av alla gånger du citerat Merapi återfinns här:
https://www.flashback.org/sok/?query=merapi&u=1086077&t=2927491&so=pd
Det senaste citatet av Merapi från dig är från sista Maj, då bråkade ni fortfarande ifall foster var liv eller inte.

En kronologisk lista över Merapis inlägg i tråden finns här:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=838338&threadid=2927 491
Ingenstans ser jag att hon skulle sagt att kristendomen är orsak till rasism eller slaveri. Hon har faktiskt överhuvudtaget inte deltagit i den här diskussionen.

Pollenper har deltagit. men dennes position har som sagt redan klarlagts:
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du försöker få kristendomen att bli en helig gudinna. Den är precis lika makthungig som de andra religionerna.
Vad vi alla säger är alltså: Kristendomen utmärker sig inte särskilt i att motarbeta slaveriet historiskt sett.

Jag vet inte vad fan det är för hjärngympa du ägnar dig åt, men det kanske är dags att sansa dig och inse att du fäktas mot ett hjärnspöke? Hela diskussionen blir så jävla löjlig annars.
Citera
2021-06-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Min första kommentar på det här ämnet är från den första Juni: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=647899&threadid=2927 491

En kronologisk lista av alla gånger du citerat Merapi återfinns här:
https://www.flashback.org/sok/?query=merapi&u=1086077&t=2927491&so=pd
Det senaste citatet av Merapi från dig är från sista Maj, då bråkade ni fortfarande ifall foster var liv eller inte.

En kronologisk lista över Merapis inlägg i tråden finns här:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=838338&threadid=2927 491
Ingenstans ser jag att hon skulle sagt att kristendomen är orsak till rasism eller slaveri. Hon har faktiskt överhuvudtaget inte deltagit i den här diskussionen.

Pollenper har deltagit. men dennes position har som sagt redan klarlagts:

Vad vi alla säger är alltså: Kristendomen utmärker sig inte särskilt i att motarbeta slaveriet historiskt sett.

Jag vet inte vad fan det är för hjärngympa du ägnar dig åt, men det kanske är dags att sansa dig och inse att du fäktas mot ett hjärnspöke? Hela diskussionen blir så jävla löjlig annars.

Jag citerade Uven. Jag citerar inte Merapi då hon tär min energi. OPrecis som du.

Jag gillar också civ 2 förresten. Bästa spelet.
Citera
2021-06-04, 09:31
Medlem
Citat:
I de flesta muslimska länder ja... men det förekommer fortfarande i vissa muslimska länder. Eller visst ja, Mauretanien förbjud ju slaveriet 2007 ja...

Romerska kyrkan förbjöd slaveri, icke desto mindre. Och det var några år tidigare än 2007.

Men visst, jag påstår inte att kristendomen eller det vita Europa är fritt från klander. Men kritiken är ganska obegriplig. Vänstern skjuter på sin starkaste allierade liksom.

Om ni tittar på omvärlden så är den värre. Mer rasistisk, mer kvinnofientlig, mer reaktionär.

Islam är någonstans runt 600 år yngre än kristendomen. Kan garantera att kristna världen fortfarande sysslade med slaveri betydligt senare än år 1407.
Citera
2021-06-04, 09:32
Medlem
Citat:
Jag citerade Uven. Jag citerar inte Merapi då hon tär min energi. OPrecis som du.

Jag gillar också civ 2 förresten. Bästa spelet.
En kronologisk lista över alla gånger du citerar "uven" återfinns här:
https://www.flashback.org/sok/?query=strix%20m&u=1086077&t=2927491&so=pd
Där ser vi, den föregående diskussionen om ifall foster utgör liv eller inte, och något trams om alkisar. Inte ett ord om kristendomen.

Tror du ärligt talat fortfarande på det här? Jag kan gå igenom tråden i detalj, ingen har någonsin uttryckt den här föreställningen du fäktas mot.

Man kunde ju tänka sig att någon som gillar Civilization skulle ha grundkunskaper om historia.
Citera
2021-06-04, 09:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Citat:
Även sedan romerska republiken övergått till att bli ett kejsardöme fortsatte slaveriet. På 300-talet e.Kr. infördes en del lagar som förbjöd de hårdaste straffen för olydiga och/eller förrymda slavar. Det blev till exempel förbjudet för husbonden att medvetet döda en slav. Det var emellertid fortfarande tillåtet att på olika sätt misshandla slavar, prygelstraff var fortfarande tillåtet. Slaveriet upphörde inte att ha stor ekonomisk betydelse och någon debatt för att avskaffa det förekom inte. Inställningen att vissa människor var dömda till ofrihet och andra inte, var djupt rotad så att även slavarna själva i allmänhet inte ifrågasatte själva slaveriet som institution. Att kristendomen från och med slutet av 300-talet var statsreligion ändrade inte på detta. Colosseum i Rom blev byggt på cirka 8 år av slavarna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri_i_romarriket

Inga problem med slavar ända till vårt moderna samhälle kommit igång och de humanisktiska ideerna spritt sig över världen.

Kritiken är jättelätt att begripa.
Citera
2021-06-04, 09:58
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri_i_romarriket

Inga problem med slavar ända till vårt moderna samhälle kommit igång och de humanisktiska ideerna spritt sig över världen.

Kritiken är jättelätt att begripa.

De behövdes som arbetskraft.

Sedan uppfanns ångmaskinen, som var billigare än slavarna. Utan teknik och industrialism hade slaveriet fortfarande varit vanligt gissar jag.

It's the economy stupid.

Din länk beskriver romarriket före kristnandet. Så det var ett helt värdelöst försök... jo, jag vet att de hedniska romarna hade slavar liksom... det var dock inte direkt som kyrkan avskaffade slaveriet och det fortsatte t ex i Bysan länge även med kristendom.

Ofta var slavarna just kristna, det var hos slavar, fattiga, kvinnor och arbetarklass kristendomen spreds. Kristendomen gav hopp i träldomen och gav dem en smula heder och upprättelse.

Det fanns tidiga påvar som var födda som slavar.

Och, som sagt, träldomen försvann där du bor när ni blev kristnade.
Citera
2021-06-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
En kronologisk lista över alla gånger du citerar "uven" återfinns här:
https://www.flashback.org/sok/?query=strix%20m&u=1086077&t=2927491&so=pd
Där ser vi, den föregående diskussionen om ifall foster utgör liv eller inte, och något trams om alkisar. Inte ett ord om kristendomen.

Tror du ärligt talat fortfarande på det här? Jag kan gå igenom tråden i detalj, ingen har någonsin uttryckt den här föreställningen du fäktas mot.

Man kunde ju tänka sig att någon som gillar Civilization skulle ha grundkunskaper om historia.

Jag lägger inte tiden för att leta fram något mer än en vecka tillbaka.

Du är ignorerad.
Citera
2021-06-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Islam är någonstans runt 600 år yngre än kristendomen. Kan garantera att kristna världen fortfarande sysslade med slaveri betydligt senare än år 1407.

det där ver ett väldigt konstigt sätt att räkna.

Slaveriet fanns när både kristendom och islam föddes. Slaveriet försvann först i den kristna världen.

Jag förstår inte vad de kristna gjort för fel, hur de kan vara bad guys. Det är helt obegripligt.
Citera
2021-06-04, 10:13
Medlem
Citat:
Jag lägger inte tiden för att leta fram något mer än en vecka tillbaka.

Du är ignorerad.
- Jag kommenterade Merapi!
- Det är bara leta några inlägg upp från när du tittade in.
- Jag citerade Uven. Jag citerar inte Merapi då hon tär min energi.
- Det är mer än en vecka tillbaka!

Varje gång är det en ny berättelse, varje gång visar den sig vara falsk när man bläddrar tillbaka i tråden. Du måste ju själv se vad du håller på med.
Citera
2021-06-04, 10:27
Medlem
Citat:
det där ver ett väldigt konstigt sätt att räkna.

Slaveriet fanns när både kristendom och islam föddes. Slaveriet försvann först i den kristna världen.

Jag förstår inte vad de kristna gjort för fel, hur de kan vara bad guys. Det är helt obegripligt.

Ska man göra det till en tävling mellan kristendom och islam vilket du är inne på att göra, så kan man konstatera att det tog kristendomen 1800+ år att förbjuda slaveri medan det för islam tog 1300+ år.
Citera
2021-06-04, 10:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och straffet för tiggeri, böter?

Det hade varit synnerligen passande, men kanske inte så fungerande. Tiggarna skall givetvis kunna avvisas från platsen och i de fall de är Sveriges ansvar och tiggeri/hemlöshet beror på missbruk och/eller asocialitet så kan vederbörande behöva institutionaliseras, försåvitt den inte har laga försvar.

Måhända överväga att återinföra en modern motsvarighet till rasphus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in