2021-04-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi är väl alla lutheraner? Flit, plikt, hederlighet, ansvar... det är inte negativa värden.

Du glömde kvinnohat, judehat och andra "fräscha" saker Luther stod för!
Citera
2021-04-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Fakta är att i fortplantningsavseende är könen avgjort komplementära - oavsett om man betraktar saken på individ- eller samhällsnivå. Tveklöst.

För är endast liberalismen hyperindividuell, varför Du stundom förvånar när Du byter abstraktionsnivå utan att inse det själv.

Och är fortplantningssystemet det enda som definierar en människa, Uven eller ÄR det ev. bitte lite mer komplext än så?
Det vi diskuterar främst är HUR avkomma ska tas om hand, och nej där är alltså inte män funtade så att de absolut inte klarar uppgiften eller kvinnor att de ensamma klarar det, eller inte skulle klara något annat.

Lär dig fatta detta nångång, tack.

Arten människa har ett synnerligen krävande barndom, det är en av orsakerna till att vi inte är solitärer utan måste samarbeta i saken.

Att tvinga kvinnor att utveckla och föda barn de inte kommer kunna ta hand om själva i ett samhälle som nu ( av din sort) formats efter ett patriarkalt kärnfamiljsideal ÄR IDIOTI och gravt inhumant, allra mest mot de barn som föds in i detta.

Citat:
Inte ens i USA:s krigsmakt, med världens största militära rekryteringsbudget, lyckas man varaktigt rekrytera och behålla mer än ca 10% kvinnor. Det är nog rimligt. Jag skulle gissa på att 10% är ett högt tal om man ser på andelen män som blir småskollärare. Det är nog också rimligt. När människor får fritt välja själva, så blir det i ett flertal yrken inte 50-50, utan snarare 90-10. Borde man inte dra några viktiga slutsatser av detta?

Vad för slutsatser då Uven? Att man ska tvinga kvinnor föda barn mot sin vilja?

Citat:
Jag skulle kunna anföra att om man skall bli läkare, lärare eller domare så bör man vara klyftigare än att bli oväntat gravid med fel man, men det gör jag inte. Istället menar jag att oavsett till vad man studerar eller inte studerar, så bör man avstå abort, om inte särskilda skäl föreligger. Inget hindrar att man både studerar och har små barn, eller att man väntar några år och studerar senare. Vi har alla möjligheter för detta i Sverige.

Ohh verkligen? "Man" borde vara klyftigare än att äga en sexualitet och råka ut för en kondom som spricker?
Säg mig när har män nånsin!!! varit så "klyftiga" att de klarat uppgiften att inte involveras i oönskade graviditeter?

Att bli oväntat gravid, eller vara involverad i det som män är, är inget "extremt" eller "undantagsfall" utan det händer extremt många människor nångång i livet, män likväl som kvinnor.
Och ja, de bör båda ha möjligheter att slippa ta hand om barn de inte vill ha.

Citat:
Emedan Sverige anses ha väldigt höga tal av våldtäkter, så kanske det är så. Jag har inte kontrollerat för detta. Men, det rör sig givetvis inte enbart om våldtäkt (som fö är ett legitimt skäl för abort) utan om lösaktighet i största allmänhet, där både män och kvinnor behöver bete sig mera ansvarsfullt.

Sverige har hög andel av ANMÄLDA våldtäkter. I andra länder så är möjligheten för kvinnor att anmäla = 0.
Då tycker jag du ska börja din missionerande där det är värst, nämligen hos könet man, för vet du, tror kvinnor kräks numera över din typ av skambeläggande av enkom kvinnor.

Citat:
Den situationen skulle förmodligen leda till en misshandlare mindre och att jag hamnar i fängelse. Det som bör hända är att dottern polisanmäler fähunden och skiljer sig medan vederbörande sitter inne. Därefter bör domstolen utfärda livstids besöksförbud. Vi diskuterar inte så ofta kriminalpolitik, men jag är i sådana avseenden ännu mer lutherskt ortodox än i familjefrågor.

men det är fortsatt alltså din dotter som har "problem med att upprätthålla relationen" och hennes fel att hon behöver skiljas?

För det var ju vad du påstår.

Citat:
Det är nog så. Konservatism begriper de flesta är en klok inställning, t ex att inte ändra sådant som fungerar väl. Progressivism behöver man nog högt IQ och många högskolepoäng för att tro att sådana dumheter fungerar, där man vill ändra för ändrandets skull.

Igen..det "fungerade" inte "väl" under Oscar den II tid.
Ditt förtryck av kvinnor med ex. abortförbud "fungerar" inte "väl".

Finns inte en enda plats på hela klotet där detta "fungerar väl".
Senast redigerad av Merapi 2021-04-22 kl. 18:46.
Citera
2021-04-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achel
Att försöka klistra stalinism på debattmotståndaren bidrar ej till konstruktivt meningsutbyte! Höj nivån!

Här klistras ju medeltida Luther och annat.

Det sker inget utbyte av argument.

All politik har negativa konsekvenser, MPs politik har lett till gängkrig, brutal maffia från irak och att blodet flyter och bomber sprängs.

Det är extremism och en konsekvens av vänsterliberalismens rytteri av principer.

Nej, Stalin hade aldrig accepterat det, det är riktigt.

Men nu har MP anammat högerns repressiva och reaktionära tvångsmedel och anammar idén om fotboja vid kontaktförbud. Där ser man!

Kanske en viss insikt om verkligheten sakta börjar infinna sig?
Citera
2021-04-22, 20:08
Medlem
Citat:

All politik har negativa konsekvenser, MPs politik har lett till gängkrig, brutal maffia från irak och att blodet flyter och bomber sprängs.

Det är extremism och en konsekvens av vänsterliberalismens rytteri av principer.

Men nu har MP anammat högerns repressiva och reaktionära tvångsmedel och anammar idén om fotboja vid kontaktförbud. Där ser man!

Att Strix är Lutheran är knappast något han bestrider! Någon stalinist finns dock ej i tråden!
Citera
2021-04-22, 20:32
Medlem
Citat:

Trams!

är det någon politik som leder till att unga killar ägnar sig åt gängkrig, terrorism, hedersvåld och dylikt skit så inte fan är det grön politik utan betydligt mer extrem nationalism, religiösa ideologier, patriarkal politik, kort sagt chauvinism av olika slag.

Kolla upp vilken politik som bedrivs på alla de platser där gängkriminalitet, terrorism och hedersvåld flödar så inser du raskt detta.

Lär dig hålla isär äpplen och päron tack.
Citera
2021-04-22, 21:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso en radda socialdemokratiska och liberalistiska reformer, just sånt du inte gillar och vars resultat vi kan se idag, just det du avskyr...ex rättigheter för kvinnor, fattiga och homosexuella och annat underlägset ”pack” icke ”lika värdiga” människor som i din vision av samhälle bara ska finns sig.

Jag avsåg främst viktiga reformer på det militära och undervisningsområdet, tvåkammarriksdagen var före Oscar, liksom en del departementalreformer. Vissa rösträttsreformer genomfördes emellertid.

Dina vulgariteter ger möjligen en ledning till Din sociala placering...
Citera
2021-04-22, 21:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och är fortplantningssystemet det enda som definierar en människa, Uven eller ÄR det ev. bitte lite mer komplext än så?
Det vi diskuterar främst är HUR avkomma ska tas om hand, och nej där är alltså inte män funtade så att de absolut inte klarar uppgiften eller kvinnor att de ensamma klarar det, eller inte skulle klara något annat.

Lär dig fatta detta nångång, tack.

Arten människa har ett synnerligen krävande barndom, det är en av orsakerna till att vi inte är solitärer utan måste samarbeta i saken.

Att tvinga kvinnor att utveckla och föda barn de inte kommer kunna ta hand om själva i ett samhälle som nu ( av din sort) formats efter ett patriarkalt kärnfamiljsideal ÄR IDIOTI och gravt inhumant, allra mest mot de barn som föds in i detta.

Icke desto mindre hade Du fel i att könen inte är komplementära.

Citat:
Vad för slutsatser då Uven? Att man ska tvinga kvinnor föda barn mot sin vilja?

Att man skall ta ansvara för sin sexualitet och inte godtyckligt avliva ofött människoliv.

Citat:
Ohh verkligen? "Man" borde vara klyftigare än att äga en sexualitet och råka ut för en kondom som spricker?
Säg mig när har män nånsin!!! varit så "klyftiga" att de klarat uppgiften att inte involveras i oönskade graviditeter?

Att bli oväntat gravid, eller vara involverad i det som män är, är inget "extremt" eller "undantagsfall" utan det händer extremt många människor nångång i livet, män likväl som kvinnor.
Och ja, de bör båda ha möjligheter att slippa ta hand om barn de inte vill ha.

Menar Du här att även män skall ha makt över aborter, eller vad?

Citat:
Sverige har hög andel av ANMÄLDA våldtäkter. I andra länder så är möjligheten för kvinnor att anmäla = 0.
Då tycker jag du ska börja din missionerande där det är värst, nämligen hos könet man, för vet du, tror kvinnor kräks numera över din typ av skambeläggande av enkom kvinnor.

Är det så i andra länder? Har Sverige jättemånga anmälda våldtäkter och andra länder = 0?

Citat:
men det är fortsatt alltså din dotter som har "problem med att upprätthålla relationen" och hennes fel att hon behöver skiljas?

För det var ju vad du påstår.

Nej, det har jag nog aldrig påstått. Jag har konstaterat att tillgänglig fakta visar att kvinnor står för mellan 66-75% av skilsmässoinitiativen.

Citat:
Igen..det "fungerade" inte "väl" under Oscar den II tid.
Ditt förtryck av kvinnor med ex. abortförbud "fungerar" inte "väl".

Finns inte en enda plats på hela klotet där detta "fungerar väl".

Men Du anser att ca 20% i aborttal, varav ca 44% är återfallsaborter är ett typexempel på lyckat? Blir det i Din värld bättre ju fler som aborteras? Vilket paradis det vore för Dig med 80% aborter, eller?
Citera
2021-04-22, 21:30
Medlem
Citat:
Trams!

är det någon politik som leder till att unga killar ägnar sig åt gängkrig, terrorism, hedersvåld och dylikt skit så inte fan är det grön politik utan betydligt mer extrem nationalism, religiösa ideologier, patriarkal politik, kort sagt chauvinism av olika slag.

Kolla upp vilken politik som bedrivs på alla de platser där gängkriminalitet, terrorism och hedersvåld flödar så inser du raskt detta.

Lär dig hålla isär äpplen och päron tack.

Märkligt nog så är det ett nytt fenomen.

Du vet, man kunde starta 3en kiosk utan att behöva betala till maffian och utan rädsla att få kiosken sprängd.

Det är ett nytt fenomen vi aldrig haft i landet.

Det är konsekvensen av MPs politik. Blodet flyter från era händer.

Att du skiter i konsekvenserna säger mycket om dig.
Citera
2021-04-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achel
Att Strix är Lutheran är knappast något han bestrider! Någon stalinist finns dock ej i tråden!

Vi är alla lutheraner om man har rötterna i landet.

Har man sina rötter utanför Sverige så är man inte det, men det är inget man skall behöva skämmas för liksom. Det är inget extremt i vårt samhälle. Ansvar, hederlighet, pliktkänsla... vad är problemet, är det så hemskt att ta personligt ansvar och stå för vad man gjort?

Inte konstigare än att vara sunnimuslim som arab. Jag vet inte riktigt vilka kärnvärden man har då?
Citera
2021-04-22, 21:53
Medlem
Citat:
Vi är alla lutheraner om man har rötterna i landet.

Har man sina rötter utanför Sverige så är man inte det, men det är inget man skall behöva skämmas för liksom. Det är inget extremt i vårt samhälle. Ansvar, hederlighet, pliktkänsla... vad är problemet, är det så hemskt att ta personligt ansvar och stå för vad man gjort?

Inte konstigare än att vara sunnimuslim som arab. Jag vet inte riktigt vilka kärnvärden man har då?

Sunnimuslim som gång på gång återkommer till hur han ser ner på shiamuslimer är extrem!! Det är inte myspys-åsikter!!

Luther stod som sagt för många saker som var otrevliga!!
Citera
2021-04-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Icke desto mindre hade Du fel i att könen inte är komplementära.

Om du nu enkom vill definiera dig själv ex. som människa efter ditt fortplantningsorgan så får du ju göra det, själv definierar jag både mig själv och andra betydligt mer komplext och brett än så.

Citat:
Att man skall ta ansvara för sin sexualitet och inte godtyckligt avliva ofött människoliv.

Kan du kortfattat förklara logiken i detta resonemang tack.
För att fler män väljer att bli skogsarbetare och fler kvinnor väljer att utbilda sig på universitetsnivå eller väljer att bli domare, lärare eller läkare så ska man tvinga kvinnor att utveckla foster de inte vill ha samt ensamt ta ansvar för barn?

Du får nog förtydliga det resonemanget lite bättre tack.

Citat:
Menar Du här att även män skall ha makt över aborter, eller vad?

Nej, det framgick väldigt tydligt i min text att jag avsåg att män drar enorm nytta av aborter. Bakom varje abort har du väldigt ofta även en ointresserad man, och rätt ofta misstänker jag är det just HANS ointresse av att få barn / ta hand om barn som ligger bakom aborten.
Men den sidan av saken skiter du helt i, eftersom mänsklig reproduktion i din gamla mossigt sexistiska världsbild enkom är kvinnors ansvar, arbete och kostnad.

Citat:
Är det så i andra länder? Har Sverige jättemånga anmälda våldtäkter och andra länder = 0?

Läs på om vad som skiljer våldtäktsdefinitioner och förd statistik i denna sak mellan olika länder, och vänligen dra för en gång skull korrekta slutsatser ur korrekt fakta.

Citat:
Nej, det har jag nog aldrig påstått. Jag har konstaterat att tillgänglig fakta visar att kvinnor står för mellan 66-75% av skilsmässoinitiativen.

Du har skrivit att skilsmässor är kvinnans fel. Det är HON som inte klarar relationen.
Stå för vad du skriver för trans, tack.

Citat:
Men Du anser att ca 20% i aborttal, varav ca 44% är återfallsaborter är ett typexempel på lyckat? Blir det i Din värld bättre ju fler som aborteras? Vilket paradis det vore för Dig med 80% aborter, eller?

Att kvinnor har rättigheten och praktiska möjligheten till säkra och trygga aborter Då hon BEHÖVER detta, är lyckat ja.
Citera
2021-04-23, 09:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Är miljöpartiet höger eller vänster, eller bara allt som du ogillar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in