Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Fakta är att i fortplantningsavseende är könen avgjort komplementära - oavsett om man betraktar saken på individ- eller samhällsnivå. Tveklöst.
För är endast liberalismen hyperindividuell, varför Du stundom förvånar när Du byter abstraktionsnivå utan att inse det själv.

Och är fortplantningssystemet det enda som definierar en människa, Uven eller ÄR det ev. bitte lite mer komplext än så?
Det vi diskuterar främst är HUR avkomma ska tas om hand, och nej där är alltså inte män funtade så att de absolut inte klarar uppgiften eller kvinnor att de ensamma klarar det, eller inte skulle klara något annat.
Lär dig fatta detta nångång, tack.
Arten människa har ett synnerligen krävande barndom, det är en av orsakerna till att vi inte är solitärer utan måste samarbeta i saken.
Att tvinga kvinnor att utveckla och föda barn de inte kommer kunna ta hand om själva i ett samhälle som nu ( av din sort) formats efter ett patriarkalt kärnfamiljsideal ÄR IDIOTI och gravt inhumant, allra mest mot de barn som föds in i detta.
Citat:
Inte ens i USA:s krigsmakt, med världens största militära rekryteringsbudget, lyckas man varaktigt rekrytera och behålla mer än ca 10% kvinnor. Det är nog rimligt. Jag skulle gissa på att 10% är ett högt tal om man ser på andelen män som blir småskollärare. Det är nog också rimligt. När människor får fritt välja själva, så blir det i ett flertal yrken inte 50-50, utan snarare 90-10. Borde man inte dra några viktiga slutsatser av detta?
Vad för slutsatser då Uven? Att man ska tvinga kvinnor föda barn mot sin vilja?
Citat:
Jag skulle kunna anföra att om man skall bli läkare, lärare eller domare så bör man vara klyftigare än att bli oväntat gravid med fel man, men det gör jag inte. Istället menar jag att oavsett till vad man studerar eller inte studerar, så bör man avstå abort, om inte särskilda skäl föreligger. Inget hindrar att man både studerar och har små barn, eller att man väntar några år och studerar senare. Vi har alla möjligheter för detta i Sverige.
Ohh verkligen? "Man" borde vara klyftigare än att äga en sexualitet och råka ut för en kondom som spricker?
Säg mig när har män nånsin!!! varit så "klyftiga" att de klarat uppgiften att inte involveras i oönskade graviditeter?
Att bli oväntat gravid, eller vara involverad i det som män är, är inget "extremt" eller "undantagsfall" utan det händer extremt många människor nångång i livet, män likväl som kvinnor.
Och ja, de bör båda ha möjligheter att slippa ta hand om barn de inte vill ha.
Citat:
Emedan Sverige anses ha väldigt höga tal av våldtäkter, så kanske det är så. Jag har inte kontrollerat för detta. Men, det rör sig givetvis inte enbart om våldtäkt (som fö är ett legitimt skäl för abort) utan om lösaktighet i största allmänhet, där både män och kvinnor behöver bete sig mera ansvarsfullt.
Sverige har hög andel av ANMÄLDA våldtäkter. I andra länder så är möjligheten för kvinnor att anmäla = 0.
Då tycker jag du ska börja din missionerande där det är värst, nämligen hos könet man, för vet du, tror kvinnor kräks numera över din typ av skambeläggande av enkom kvinnor.
Citat:
Den situationen skulle förmodligen leda till en misshandlare mindre och att jag hamnar i fängelse. Det som bör hända är att dottern polisanmäler fähunden och skiljer sig medan vederbörande sitter inne. Därefter bör domstolen utfärda livstids besöksförbud. Vi diskuterar inte så ofta kriminalpolitik, men jag är i sådana avseenden ännu mer lutherskt ortodox än i familjefrågor.
men det är fortsatt alltså din dotter som har "problem med att upprätthålla relationen" och hennes fel att hon behöver skiljas?
För det var ju vad du påstår.
Citat:
Det är nog så. Konservatism begriper de flesta är en klok inställning, t ex att inte ändra sådant som fungerar väl. Progressivism behöver man nog högt IQ och många högskolepoäng för att tro att sådana dumheter fungerar, där man vill ändra för ändrandets skull.
Igen..det "fungerade" inte "väl" under Oscar den II tid.
Ditt förtryck av kvinnor med ex. abortförbud "fungerar" inte "väl".
Finns inte en enda plats på hela klotet där detta "fungerar väl".