2021-05-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Geggigt hanterat som sagt. Hoppas det är några riktiga skjutjärnsreportrar på presskonferensen imorrn så det åtminstone kommer svar på hur detta kunde ske.
Blir det svåra frågar så blir det bara "det kan vi tyvärr inte kommentera i nuläget". Eller nåt. Några misstag lär inte erkännas överhuvudtaget. Mer än att det "var olyckligt att detta kunde hända".

Blir intressant.
Citera
2021-05-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Jag känner mig också intresserad av att gå djupare, inte läst FUP så får ursäkta för det på förhand och vet inte vad som kommit fram där, men vad sa psykiatriska undersökningen? Kom inte fram till att han led av en psykisk störning eller? Hur länge hade LW:s och SD:s relation pågått? Hur började allt? Fanns det fler som kände till den? Vad har framkommit i vittnesmålen kring SD som person? Hur var hans uppväxt osv? Även LW undrar man ju över. Vad som drev henne till att inleda och ffa upprätthålla denna destruktiva relation? Träffades dom i närområdet ute eller i bilar för heta möten enbart? Vem ville ha vem mest? Var även LW gift? Visste hennes man om hennes relation med SD? Har något av det framkommit i FUP? Någon som kan sammanfatta? Så många frågor som inte har något svar...
Frisk som en nötkärna...enligt P7an och honom själv.
Antar att han charmade och snackade sig ur det hela snabbt. Det var en kvinnlig läkare..han var svag för kvinnor
Citera
2021-05-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Blir det svåra frågar så blir det bara "det kan vi tyvärr inte kommentera i nuläget". Eller nåt. Några misstag lär inte erkännas överhuvudtaget. Mer än att det "var olyckligt att detta kunde hända".

Blir intressant.
Hoppas Stefan H är på hugget imorgon!
Citera
2021-05-30, 20:37
Medlem
Det jag är intresserad av är om SD lämnat något självmordsbrev och om han erkänner där eller hävdar att han hellre dör än sitter inlåst oskyldigt dömd och om han i så fall i självmordsbrevet pekar ut den riktiga mördaren.
Citera
2021-05-30, 20:37
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Tack för info och sammanfattning! Herregud vilken soppa. En intresserar sig för deras båda personligheter. Båda verkar ju ha bidragit till att upprätthålla denna destruktiva relation och det i flera år om jag förstått det rätt. Vad jobbade SD med?

Vill absolut inte baktala LW på något sätt, men fundersam över vad som kan ha hållit henne kvar i den relationen så länge? Hon verkar ju inte ha varit någon kuvad och osjälvständig kvinna direkt. Låter som rent självskadebeteende i mina öron. Om han varit våldsam och de bodde så pass nära varandra, varför flyttade hon inte därifrån?

Menar inte att ta skulden ifrån SD, absolut inte, men man undrar ju ändå. Hon verkade ju så välfungerande i övrigt? Men jag har kanske för lite kunskap vad gäller drivkrafterna bakom destruktiva relationer. Har bara så svårt att förstå hur man kan stå ut i 4 år i en sådan relation? Och relation förresten, det verkade ju inte handla om en kärleksrelation direkt utan mer bara om korta sexuella möten?

Hon väntade på honom, att han skulle skilja sig? Varför blev de inte ett officiellt par nu när han låg i skilsmässa? Ville han inte det? Och hon självskadade genom att vänta på honom och fortsätta träffa honom och hoppas? Trots att det verkade lönlöst?

Försöker förstå men svårt. Någon annan kanske har mer insyn?

Om du inte vill läsa hela förundersökningen men ändå skapa dig en bild så rekommenderar jag den skriftliga kommunikationen SD och LW emellan. Där växer det snabbt fram en bild av två individer som ständigt kolliderar med sällan skådat brak. Mitt intryck är förvisso att olikheter attraherar, men detta är anmärkningsvärt då vissa meddelanden genomsyras av rent hat och illvilja. På ett sätt står dom inte ut med varandra men på ett annat är det som någon slags skev tonårsförälskelse med allt vad det innebär.

Det är åtminstone min tolkning och ingen smutskastning av någon. Bara ett konstaterande av hur människor med väsensskilda känslospektrum verkligen inte är optimalt för en ömsesidig relation. Kärlek/svartsjuka/bristande kontroll är väl det mest klassiska motiv som finns och aldrig har kärnan till det varit så tydligt som i detta sorgliga fall.
Citera
2021-05-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det jag är intresserad av är om SD lämnat något självmordsbrev och om han erkänner där eller hävdar att han hellre dör än sitter inlåst oskyldigt dömd och om han i så fall i självmordsbrevet pekar ut den riktiga mördaren.
Skulle inte tro det. Bara han vet.
HD däremot vet. Samt pappsen
Citera
2021-05-30, 20:49
Medlem
Squamas avatar
Citat:

Blir intressant.

Jag tror du har helt rätt i din analys, tyvärr. Därför jag hoppas det finns någon reporter som inte stillatigande bara accepterar såna svar. Slår man ihop denna hantering/riskbedömning med allt från larmet om skrik mordkvällen och framåt så är det rimligt att allmänheten får ärliga förklaringar. Förtroendekapitalet började naggas i kanten redan vid utredningens start och inte blir det bättre av att den dömde slutligen tillåts ta livet av sig.

Börjar man då skylla på alla andra lär illamåendet från i fredags övergå till kaskadspyor för mig i alla fall.
Citera
2021-05-30, 20:56
Medlem
Citat:

Blir intressant.

Vilken tid blir det PK?
Citera
2021-05-30, 21:09
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken tid blir det PK?
Jag har inte läst något om en presskonferens, men åklagarna kommer att svara på frågor från media klockan 11 imorgon.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2021/maj/kontakt-i-hjarstaarendet/

Citat:
Åklagarna kommer att vara tillgängliga på telefon för media i morgon måndag.

I morgon måndag den 31 maj är kammaråklagarna Åsa Hiding och Therese Johansson tillgängliga för frågor från media från kl. 11.
Citera
2021-05-30, 21:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jag har följt tråden från första dagen. Min övertygelse är att Stefan inte ville ha med Lena att göra längre. Lena stalkade Stefan med familj skoningslöst. Folk här ger sken av att det var tvärtom. Stefan skydde Lena som pesten. Hon dök upp överallt där hon visste han var, o trakasserade honom med öppna spydigheter. Att Stefan o Hanna lessnade på Lena är fullt förståeligt. Men jag tror att Hanna var den drivande i mordet. "Inget är så farligt som en försmådd kvinna". Finns mycket mer att säga i detta. Lena var en djävul tyvärr. Hon kan skylla sej själv. Man behandlar inte folk på det viset. Jag har själv blivit stalkad. Någon kröp innanför min hud (inte skabb, men nåt ditåt). Inte konstigt att de dödade henne.

Det accepteras inte i tråden att en man inte är intresserad av en kvinna . "Kvinnor dödas alltid när de försöker lämna en man" så låter det alltid. Att Stefan inte längre var intresserad av Lena blir för tungt för alla dessa dissade människor i tråden att ta till sig.

Det tråkiga (och det menar jag) är att de hon var intresserad av inte ville ha henne, det står i FUP.
När hon precis hade skilt sig från UW träffade hon en man som hon blev kär i men som efter ett tag tröttnade på henne. Då brakade hon ihop fullständigt. Vännerna fick komma och hjälpa henne och städa osv..

SD var inte intresserad, han sa det men hon kunde inte ta det till sig. Hennes sk vänner lyssnade på hennes trams när hon själv sa att SD hade sagt att även om det tog slut med HD ville han inte bli ihop med henne. Det accepterade hon inte utan hade olika bortförklaringar.

Den senaste "stockholmaren" som hon föll för ville inte heller ha något förhållande med henne. Hon kunde inte släppa SD oavsett om hon hade andra förhållanden. Att hon var elak, utstuderat elak mot HD är inte förtal utan rena sanningen.

Det intressant är vad hon skrev i en chatt om alla som uppvaktade henne. En del visste inte ens om att de var intresserade av henne.... Sedan fanns där ju några intressanta figurer någon P*trik Jacobsson som hon totaldissade, annars kunde det ju blivit ett förhållande. Kul är ju att de som skrivit så negativt om SD:s utseende och personlighet måste ju fundera på om han var så dålig då måste de andra som hon totaldissade vara rena bottenskrapet.

Sanningen om deras förhållande och deras personligheter står i FUP och inte i denna tråden. Det är väldigt många (inklusive jag själv) som inte orkat gå in i denna tråden och sagt till. I tre år har vänner och familj till den nyss dömde SD blivit uthängda på det mest obarmhärtiga sätt. J*rry Gr*ay har blivit väldigt illa åtgången precis som HD och hennes föräldrar.

När det gäller det fetade håller jag inte med dig. Mord är aldrig någonsin en lösning på problem. Det finna alltid möjlighet att flytta, blocka på telefon och sociala medier och till sist begära kontaktförbud.
Hade SD varit ärlig mot HD och avslutat sin förbindelse med LW när han sa det till HD hade aldrig denna situationen uppstått.

Något som är väldigt skrämmande är dessa människor som har skrivit dygnet runt och fyllt tråden med en massa skit. De har förföljt och stalkat en familj i tre år allt i anonymhetens trygga sfär.

Nu är SD död hoppas nu hans familj får lugn och ro och att dessa "privatspanare" som förföljer människor låter hans familj och vänner vara ifred.
Senast redigerad av why123 2021-05-30 kl. 22:20. Anledning: .
Citera
2021-05-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Men domen är inte en dom förrän den meddelats.
Han kunde ha häktats i väntan på dom. Men åklagaren lät bli att begära detta.
Citera
2021-05-30, 21:40
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu vet jag inte hur viktigt det är för domstolar att ta hänsyn till vad mördare gör efter mordet men de borde göra det i större utsträckning. Vad SD sa och gjorde efter mordet visar tydligt att han är mördaren.

Jag tycker att det här mordet liknar lite mordet på L*nda Ch*n.
Det är ofattbart att M*ts A*m frikändes från det.

Om jag minns rätt så påträffades han när han (eller det bevisades att det var han som) försökte elda upp hennes kropp några dagar efter mordet. Men frikändes för att det inte gick att bevisa hur hon dog.
Domstolen ansåg att hon kanske självdog.

Vid något annat tillfälle körde någon en död person genom något flismaskinsliknande, kroppen hackades sönder och spreds över ett stort område.
Han frikändes också därför att det inte gick att bevisa hur mordoffret dog.

Jag tycker att alla dessa fall är solklara mord.

Det här blev kanske lite OffT men det är relaterat till hur domstolar bedömer mördares beteende efter mord.
Intressant. Om vi bortser från flismaskiner mm så är det en knepig fråga, för en oskyldig mgm har ju rätt att uttala sig hur som helst om BO efter ett mord. Att uttrycka att det är skönt att hon är borta är inget brott. Det är bara frågan om huruvida SD och även HD avslöjade kunskaper som bara mördaren kunde känna till vid given tidpunkt, och isf delat informationen, som är relevant för bevisningen. Då kommer många delikata delproblem. Hur föll orden exakt? Hur var betoningen, kan avsikten missförståts? Hur exakt är vittnets minnesbild? Och så de exakta tidpunkterna, är de säkra?
Man måste faktiskt föreställa sig hur man hade tolkat scenariot om någon helt okänd person utan misstankar emot sig, hade gjort samma sak. Hade denne då framstått som misstänkt? Ja, om man kör någon genom en flismaskin. Men om man säger nått om att det kommer trista rubriker i dag eller att man önskar att Lena är död - nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in