2021-05-29, 14:18
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De skulle fått knappt 400’ kr totalt enligt domen.
60’ var till de tre barnen och två föräldrar samt 70’ för begravningskostnader och bouppteckning mm samt ränta på allt.
Idag får de tyvärr ingenting. Dödsboet efter SD får behålla dessa pengar.

Frågan är vad som händer med de knappa 50’ som SD tilldömdes efter den friande TR domen.
Det var för att han suttit ”oskyldigt” häktat och sedan friad i TR.
Nu enligt HR domen igår skulle pengarna frysas inne och inte utbetalads till SD - eftersom SD ansågs skyldig.

Kommer SDs dödsbo nu få dessa 50’ av skattesverige?
Min gissning är tyvärr ja.

Öööh. På vilket sätt menar du att tingsrättsdomen vinner laga kraft, men absolut inte hovrättsdomen? Låter som ett ytterst märkligt resonemang.
Citera
2021-05-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Sådär, väldigt många är lättade över både domen och utfallet. Folk har nämligen inte vågat sig ut i skogen på FTF av fruktan att stöta på en mördare.
Återstår att se om de som stöttat Sd nu lägger sig platta och gör avbön, har inte sett eller hört om det hittills iaf.
JG har endast sagt att han är ledsen, över allt.

Det är många som hedrar Lena genom att hålla hennes cacher och minne levande. Vad gäller Sds cacher tror jag de sista snart kommer att städas bort och förpassas till sophögen.

Ok, tack! Håll oss gärna uppdaterade på den fronten när tillfälle ges. 👍
Citera
2021-05-29, 14:21
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, inte svårt. Rätten visste sedan ett bra tag att de skulle döma honom till 18 år. Och för mord är det obligatorisk häktning. Hans frikännande dom hade inte vunnit laga kraft.

Men domen är inte en dom förrän den meddelats.
Citera
2021-05-29, 14:25
Medlem
Märkligt. Pratar inte myndigheter och polis med varandra. Tidsspannet är följande.

11.00 Domen faller
(18 år. Domstolen skickar domen till polisen med begäran att han skall häktas).

12.33 Pressträff ställs in (27 minuter innan utlovade pressträff. De måste fått veta vad som hänt)

14.24 Efterlysningen
(Efterlysning? Varför? 12.33 visste åklagarna och ställde in. Vem schabblar med kommunikationen)

16.13 Bekräftat: Han är död
(5 timmar efter domen fallit. Och exakt 5 timmar efter larmsamtalet - sånär på fem minuter).

Hela eftermiddagen känns som om folk sprungit som yra höns och ingen vet nånting. Vem borde pratat med vem? Här är ett stort kommunikationsfel.

Systemfel á la luxe.
Citera
2021-05-29, 14:26
Medlem
Bild och text på SD. Visade sig bli verklig. Usch vad obehaglig han såg ut

https://ibb.co/0F5RVgx
Citera
2021-05-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Men domen är inte en dom förrän den meddelats.
Jo då. Det är den. Om åklagaren fått meddelande av Hovrätten innan, hade hon kunnat se till att han hämtats in. Folk har blivit häktade för mycket mindre än så ska du veta.

När domarna beslutat att de kommer döma för mord, och rätten var ju faktiskt enig, så finns inget som hindrar dom att låta häkta SD. De behöver inte ens åklagaren till det. De står över åklagaren. Men bra att meddela åklagaren som är förundersökningsledare och hon meddelar polisen att SD skall hämtas in.

Skandalöst skött!
Citera
2021-05-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Såna DNA spår kunde fr säkert hitta hos honom före mordet oxå.
Det säger ingenting.
I mina ögon finns det inga bevis överhuvudtaget.
Mordet verkar vara väldigt oplanerat.
Bevisningen är kaotiskt.
Håller med TR istället.
Det är ju för väl att du inte suttit domare i målet. Nu är vi åtminstone en mördare mindre som ränner lös i vårt land. SD har inte gjort minsta positivt för samhället tre år tillbaka. Mest sprungit omkring och lekt näcken och flinat på geocach-hemsidor. Usch. Blir inte många blommor på den graven inte.
Citera
2021-05-29, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Kriminalvården har nog rutiner i fall där det finns suicidrisk. Dessutom är det ju ingen annan som riskeras väl i finkan.

Jag delar din uppfattning om att ta emot domen på plats, utan att för den skull vara häktad, men nuvarande regelverk öppnar ändå upp för att kunna hantera detta mycket bättre. Åtminstone så vitt jag förstår saken.

Nu vet jag inte vem jag ska citera, är inte i takt med tråden (eller något annat heller för den delen 🤣 ).

Artikel i NA, intervju med tidigare överåklagare Alhem:

"När förhandlingen i mordrättegången avslutades för ett par veckor sedan valde åklagarna att inte omedelbart begära Stefan Davidsson häktad, istället lämnade de beslutet till hovrätten."

[...]

"Sven-Erik Alhem tycker även det är ovanligt att den morddömde inte begärdes häktad av åklagarna vid avslutad förhandling. Men att mannen inte redan satt häktad ligger även på domstolen.

– Det rimliga är att man i samband med överläggningen finner skäl att finna vederbörande häktad i sin utevaro. Och då föranleder det kontakt med polisen via åklagaren.
"

[...]

"– Eftersom en instans ogillade åtalet blir bedömningen av bevisen en känslig fråga."

https://www.na.se/artikel/rattsexperten-om-morddomdes-dod-oerhort-tragiskt
Citera
2021-05-29, 14:44
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Skandalöst skött!

Där är vi helt eniga i alla fall.
Citera
2021-05-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har aldrig hört om ett enda fall där advokaten fått förhandsbesked.
När domen är offentlig så är den det en viss dag och en viss tid för alla. Om media hänger på låset hos hovrätten så är det deras rätt.
Därför hade ju en häktning innan dom kunnat förhindra detta.

Ja tack, har fått det förklarat för mig men tycker fortf det är helt absurt att "man" ska få sitta hemma eller annorstädes och höra på radio eller läsa på nätet att man döms till 18 år.

Det borde vara obligatorisk/tvång att man ska närvara på plats när domen släpps, både för den dömdes väl och ve samt som säkerhetsåtgärd för andra i hans närhet som kan råka illa ut innan ha grips.

Anledningen till att han inte var häktad innan dom tycker jag kommit fram i tråden men givetvis håller jag med dig till 100%.

Tror det kommer att bli ändringar i rutinerna efter den här fadäsen, hoppas jag i alla fall.
Citera
2021-05-29, 14:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Citat:
Ursprungligen postat av develi
PM matchar han inte, han är i en helt annan division och är garanterat högt över cut off.
SD falsk, manipulativ och gravt narcissistisk.
Absolut. Social inkompetens och antidepressiva gör honom dock udda på den fronten.
Håller med det finns det grader till och med i helvetet.
Menade nog mer deras pojkaktiga töntiga framtoning.

Det fanns en undertryckt vrede hos SD som tog sig utryckt i en sorts illa dold passiv-aggressivitet, översitteri och elakhet som syntes så tydligt i hans geologgar. Ett behov att ge igen att sätta andra på plats. Ett omättligt behov av att framhäva sig, som vi ju, och även Hovrättens ledamöter, fick se ett lysande exempel på vid ”hans sluttal”
Jag associerar SD mer till en annan Stefan från örebrotrakten som hade eller hade haft ett antal älskarinnor och hade ihjäl en av dem, och som tog livet av sig när han fattade att spelet var slut.
Citera
2021-05-29, 14:55
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite bilder från GeoCach.

Du kan se dem själv om du har ett konto.

https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery#profilepanel

Lägger upp två bilder.
En bild före mordet: 2018-05-10
En bild efter mordet: 2018-06-16

https://imgur.com/a/Xi1Ukve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här