2021-05-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är enormt svårt att sammanfatta deras dödsdans (går inte på att beskriva på annat sätt) kortfattat i ett svar.

Ja, det är oehört svårt att förstå och vara brevid en kvinna som hamnar i det här för hon dras med i relationen, och börjar spegla den hon är tillsammans med. Hon ursäktar honom, spelar med i hans spel, även om hon ofta logiskt förstår hur sjukt det är, vilket Lena gjorde.

Modertråden är full av förakt mot Lena. De vältrar sig i henne, dömer henne som mamma, har synpunkter på hennes sexliv, lägger skulden på henne.

Fall inte i den fällan.

Hon må ha varit tok kär. Hon drogs med i deras destruktiva relation och klarade inte av att bryta sig loss från hans kontrollbehov.

Hon fallerade många gånger som människa, såsom vi alla gör mer eller mindre.

Men hon var någons dotter. Någons mamma. Någons syster. Inget av det hon gjort motiverade att hon skulle slås ihjäl med 17 slag huvudsakligen riktade mot ansiktet. Brutalt och ursinningslöst avrättad. Ryckt från sina barn.

Han hade kunnat hantera detta på så många andra sätt. Flytta. Göra vad fan som helst - utom just det. Han hade redan sabbat sitt äktenskap.
Tack! Precis så!
Citera
2021-05-30, 19:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, bara för att SD mördade en älskarinna p.g.a. bråk, svartsjuka och hot dem båda emellan betyder inte att han var kapabel att döda sin fru och barn p.g.a. att han skulle fängslas i 12 år. Aldrig hört talas om forskning eller andra mordfall som stödjer den typen av motiv, men länka gärna exempel om du någonsin hittar.

Om SDs död är hans eget verk betyder det att han inte ansåg att hans liv var värt att leva längre.
Att han för tre år sedan, fylld av hat och ilska bevisligen har slagit ihjäl en annan person med 17 slag, en person han ansåg förstörde för honom, gör honom ju faktiskt till en fara för andra.
Andra som han kan få för sig också har förstört för honom och som han bedömer inte har rätt att fortsätta leva längre.

När han själv tänker ta sitt liv och är dömd för mord finns inget som håller tillbaka honom från att straffa och hämnas ytterligare på sin omgivning.

SD hade redan för tre år sedan passerat den osynliga mentala spärr som de flesta människor besitter som gör att folk inte är kapabla att planera och genomföra ett brutalt mord på någon annan.
Klart är att han därför var en potentiell tickande bomb med facit i hand.
Nu ”sprängde” han bara sig själv, men det kunde gått riktigt illa för hans omgivning.

Om ansvariga och polisen hade planerat och tänkt till lite, borde man haft framförhållning.
Tagit redan på var SD höll hus och haft span på honom med en civil polisbil vid gården på förmiddagen den 28/5. Blir det friande dom åker man därifrån, blir det fällande dom griper man honom direkt.
Sådär som polisen är beredd att göra vid fotbollsmatcher, demonstrationer etc - en framförhållning för att gripanden kan behöva göras.

SD hade kanske hunnit skjuta sig ändå, om det nu var vad som skedde. Men man kanske hade kunnat förhindra en gisslandsituation eller fler mord om detta var på väg.
Senast redigerad av coli 2021-05-30 kl. 19:14.
Citera
2021-05-30, 19:13
Medlem
För min del så är det självklart att det är HovR som har klantat sig.
När dom har avgjort skuldfrågan så har dom en mördare som är ute å ränner.
Självklart så skulle dom ha plockat in honom då och häktat honom.

Det här kunde ha slutat bra mycket värre än vad det nu gjorde.

Med det sagt så lämnar jag tråden, inget intresse kvar.
Hej på er.
Citera
2021-05-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är enormt svårt att sammanfatta deras dödsdans (går inte på att beskriva på annat sätt) kortfattat i ett svar.

Ja, det är oehört svårt att förstå och vara brevid en kvinna som hamnar i det här för hon dras med i relationen, och börjar spegla den hon är tillsammans med. Hon ursäktar honom, spelar med i hans spel, även om hon ofta logiskt förstår hur sjukt det är, vilket Lena gjorde.

Modertråden är full av förakt mot Lena. De vältrar sig i henne, dömer henne som mamma, har synpunkter på hennes sexliv, lägger skulden på henne.

Fall inte i den fällan.

Hon må ha varit tok kär. Hon drogs med i deras destruktiva relation och klarade inte av att bryta sig loss från hans kontrollbehov.

Hon fallerade många gånger som människa, såsom vi alla gör mer eller mindre.

Men hon var någons dotter. Någons mamma. Någons syster. Inget av det hon gjort motiverade att hon skulle slås ihjäl med 17 slag huvudsakligen riktade mot ansiktet. Brutalt och ursinningslöst avrättad. Ryckt från sina barn.

Han hade kunnat hantera detta på så många andra sätt. Flytta. Göra vad fan som helst - utom just det. Han hade redan sabbat sitt äktenskap.

Håller självklart med, INGET ursäktar hans beteende, det är jag helt överens med dig om och allt annat du skriver också. Jag vill bara försöka förstå. Han är ju uppenbarligen störd som inte själv satt stopp för denna destruktiva relation tidigare utan snarare upprätthållit den som det verkar, men i äkta psykopatisk anda blånekar till allt. Lägger ingen skuld på LW alls, försöker bara förstå händelseförloppet. Det synes självklart i mina ögon att han är skyldig och precis som du skriver, han hade kunnat lösa situationen på andra mer konstruktiva sätt. Men han verkade vara en manipulativ och störd person. Vill bara få hela bilden klar för mig, det innebär INTE att jag skuldbelägger henne. Dödsdans, ett väldigt ledsamt men passande ord för utvecklingsförloppet in deed...
Citera
2021-05-30, 19:20
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Fallen är inte jämförbara eftersom D*niz A*da inte var någon mördare.
Det har inget allmänintresse att få veta varför han begick självmord.

SD var en mördare och vad han gör eller vad som händer honom kommer alltid att ha allmänintresse.

Där har du tyvärr fel.
Det finns ett synnerligen stort allmänintresse kring Arda’s självmord (bara att läsa i den tråden).
Människor ”vill förstå”.
Så även i detta fall med SD men hans självmord kommer inte heller kommuniceras.
Möjligen att väljer att bekräfta detta, men några detaljer kring det hela kommer ej bli offentliga.
Citera
2021-05-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det är så snacket går. Men har absolut inga belägg för det än. Trodde det diskuterats i tråden redan. Får återkomma.

Du ska nog inte lyssna så mycket på ”snacket” 😀
Citera
2021-05-30, 19:38
Medlem
Är detta vad LW tror eller har det kommit fram nya fakta? Från Expressen... https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-jag-tror-inte-att-han-blev-mordad/

GW:s teori – det hände med Davidsson
Men Davidsson kom aldrig att börja avtjäna sitt straff. Blott 18 minuter efter att domen föll hittades han död. En man anhölls i samband med händelsen, han har sedermera släppts, men misstankarna mot honom kvarstår.

– Att han blivit mördad, det tror jag inte en sekund på, säger han.

Många har frågat sig varför Davidsson inte var häktad redan innan domen föll. GW förklarar att han var ”häktad i händelse av fällande dom”.

– Men när polisen skulle hämta honom hade han redan stuckit i väg, säger han.

– Sen råkar han ut för det här, det är mycket olyckligt.
Citera
2021-05-30, 19:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Men jag ifrågasätter inte offret, jag har redan ursäktat mig för att jag inte är insatt från början i fallet och undrade om någon kunde ge en sammanfattning utifrån de frågor jag hade. Vilket jag fick. Det är inte samma sak som att ifrågasätta offret och det gör jag inte på något sätt. Hon var säkert väldigt kär i honom. Jag dömer henne inte och tycker det var vidrigt gjort på alla sätt och vis av SD, inte enbart mordet utan även hans beteende mot henne innan det, som det verkar.

Tyvärr tolkas objektivitet och vilja till diskussion om vilket motiv SD tyckte sig ha att döda som smutskastning av Lena. Det är inte ditt problem utan en feltolkning av andra och någon som de skribenterna får jobba på. Att acceptera allas yttrandefrihet och eventuella olika åsikter.

HR har i domen slagit fast att motivet är bl.a. att Lena inte accepterat att affären avslutas i tysthet och blivit obekväm för SD. Att han blivit pressad och stressad av BO och därför anses han haft motiv att döda henne.

Ska man tolka det som att även HR smutskastar och beskyller Lena för mordet?
Citera
2021-05-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Har också känslan att det finns mycket mer att fördjupa sig i än vad som kommit fram (har inte läst hela tråden eller FUP dessvärre). Oavsett, självklart ska SD (och även HD?) dömas för sina brott. Avskyvärt brott verkligen men själv tycker jag att det är väldigt viktigt att försöka förstå sig på bakgrunden- och upprinnelsen till mordet.

Men som sagt, Stefan Davidsson utförde mordet, ev medhjälp av HD. Vissa vill se LW som den skyldige. Men läs omdömen om Stefan och HD resp. Lena samt inlägg från de som förstår Stefan D's handling. Oavsett, helt horribelt att mörda en person. Det finns säkert många mördare där anhöriga/vänner vill skylla på offret. Nej, mord är mord och skall dömas därefter. Punkt slut.
Citera
2021-05-30, 19:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, bara för att SD mördade en älskarinna p.g.a. bråk, svartsjuka och hot dem båda emellan betyder inte att han var kapabel att döda sin fru och barn p.g.a. att han skulle fängslas i 12 år. Aldrig hört talas om forskning eller andra mordfall som stödjer den typen av motiv, men länka gärna exempel om du någonsin hittar.
Om det vet du inte ett dugg och ditt resonemang är rent naivt relaterat till riskbedömningar och deras historik.
Varav det finns olika orsaker att fatta det beslutet.

För övrigt uppvisar han många tecken på att vara störd.

Speciellt med deras historik som HD försvarar och bortförklarar 2018 om att eliminera hennes lidande.
Han har även googlat på spädbarnsdöd.
Så då finns uppgifter om barnamord för ungen är jobbig och HD tycks ha PPD.
Sen finns ett sammelsurium om tankar att överväga att familjen ska dö i historiken.

Han är rigid och lever som i en låda med sitt kontrollbehov.
SDs tänk problemlösningsbaserat, linjärt och snävt.

Likt HD och synen på otrohet där hon projicerar skuld som en enögd cyklop. Bara syndabocken LW vore bortom relationen så skulle ordna sig relaterat till USA resan.
Kåtbocken är perifer.

För övrigt så ses detta resonemang via SD i förhör. Problem tas bort radikalt.

"FL2: Jag minns när vi sitter på den här häktningsförhandlingen .. så säger du eh .. du säger
nått liknande "är det nån som har motiv så är det Hanna".
SD: (lång tystnad) mm"
(..)
SD: Ja att.. nu är det ju inte Lenas fel eh .. jag är liksom en stor del i det hela men nu pratar vi
om Lena .. eh .. Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv."
Citera
2021-05-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det jag tänker på är att om HD hade varit smartare om de hade tvättat hos HD? SD hade ju två tidigare anmälningar på sig, och det var ju känt att de hade haft en hemlig relation tidigare. Risken att det hade upptäckts och misstanken hade riktats snart mot SD.

På det har vi ju spermafläckarna, som känns som att den borde ha kommit dit i ganska nära anslutning till mordet. Om HD varit med känns de fläckarna som märkliga...

Och inget DNA någonstans från HD. På ringen är det SDs DNA plus Lenas DNA djupt i hans plös...

Känns svårt att rent tekniskt kunna se att hD varit med.
De kan ha tvättat i föreningens tvättstuga? Hur väl dokumenterades ev spår hos HD?
Ett getöga upp genom vindsluckan, som de dessutom missade vid första vändan har jag för mig
Citera
2021-05-30, 20:21
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte vem jag ska citera, är inte i takt med tråden (eller något annat heller för den delen 🤣 ).

Artikel i NA, intervju med tidigare överåklagare Alhem:

"När förhandlingen i mordrättegången avslutades för ett par veckor sedan valde åklagarna att inte omedelbart begära Stefan Davidsson häktad, istället lämnade de beslutet till hovrätten."

[...]

"Sven-Erik Alhem tycker även det är ovanligt att den morddömde inte begärdes häktad av åklagarna vid avslutad förhandling. Men att mannen inte redan satt häktad ligger även på domstolen.

– Det rimliga är att man i samband med överläggningen finner skäl att finna vederbörande häktad i sin utevaro. Och då föranleder det kontakt med polisen via åklagaren.
"

[...]

"– Eftersom en instans ogillade åtalet blir bedömningen av bevisen en känslig fråga."

https://www.na.se/artikel/rattsexperten-om-morddomdes-dod-oerhort-tragiskt

Geggigt hanterat som sagt. Hoppas det är några riktiga skjutjärnsreportrar på presskonferensen imorrn så det åtminstone kommer svar på hur detta kunde ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in