2021-05-30, 03:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Han sköt sig själv. Har fått info om det nu

...och det gjorde han så skickligt att polisen inte kan avgöra det direkt utan tar in en person för mord.
Varför misstänkte de honom? Hade han motiv?

I sanning en skicklig självmördare.

I Midsommer brukar det alltid misslyckas. En klassiker är att BO är vänsterhänt och mördaren placerar vapnet i fel hand.
Citera
2021-05-30, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror jag också, jag undrar mer om SOA hade delgetts planerna. HD?
Ingen GC sen 26e.

Har letat efter hans forna sms om han skulle bli häktad, nåt om att då begära medicin och typ drogas ner, fritt ur minnet, men hittar det inte. Han lät smått desperat redan då. Kanske det var efter första vistelsen i cellen.

Hur som haver.
Vet du vart LW går på mordkvällen?
Tänkte om det stod mer i nån chatt, bara typ tvätt eller nån cache?

Tror det var en cache. Hon tog.
Citera
2021-05-30, 03:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror det var en cache. Hon tog.
På 28 min?
Alltså cache som nån CO släppt i trakten?
LW åt racerbil och blev blixtsnabb.
Citera
2021-05-30, 03:49
Medlem
Citat:
På 28 min?
Alltså cache som nån CO släppt i trakten?
LW åt racerbil och blev blixtsnabb.

Tror det var ngn äldre cache.

Undrar om inte HD och döttrarna är utomlands. För att besparas HR dom.
SDs självmord var planerat, trots allt.
Citera
2021-05-30, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...och det gjorde han så skickligt att polisen inte kan avgöra det direkt utan tar in en person för mord.
Varför misstänkte de honom? Hade han motiv?

I sanning en skicklig självmördare.

I Midsommer brukar det alltid misslyckas. En klassiker är att BO är vänsterhänt och mördaren placerar vapnet i fel hand.

Om du väljer en hagelbrakare i munnen kan du liksom inte misslyckas.
(ingen aning om vapenslag)
Senast redigerad av Remark 2021-05-30 kl. 03:56.
Citera
2021-05-30, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Känslan över vad HD tar sig till är oviss.
Om hon var ett skal tidigare, vad ska hon liknas vid efter detta?

Undrar om äldsta dottern kom iväg till USA.
USA, kanske HD och lilltjejen följer efter och börjar om, fast jag tror inte det.

Hon har inte loggat in på geokontot.
Lever hon ens?
Någon som sett nån aktivitet vid Stefans hus eller vid HDs?
Nu kan de inte vara vid sitt älskade Folketorp..

De kan väl vara i Folketorp, ej avspärrat längre.

Hoppas de inte känner sig tvingade att sälja detta ställe som verkar vara ett himmelrike på jorden och som har varit i familjens ägo länge (någon skrev i tråden att det var SOA:s föräldrars gård från början).

Kanske gör de en minnesplats för sin älskade "son" där han, som jag tror, var så feg att han tog livet av sig.

Jag tror också att vi "mellan raderna" kan dra en slutsats ganska snart via polisen/media... de behöver inte skriva att SD tog sitt eget liv. Det räcker med att den som var på plats blir avskriven från alla misstankar... då är det klart om hur det gick till.

Vad gäller SD:s sista vila tänker jag att de kommer att bestämma att strö askan för vinden, antigen i en skog eller i havet.

Mina spekulationer/tro om ingen fattade det.
Citera
2021-05-30, 07:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sakligt var det ju egentligen inga tvivel. Men hur man värderar bevisningen är en lite annan pilsner. Göta vägde ihop DNA-bevisningen mer än vad Lindén gjorde, och det blev nog avgörande. Jag kan tycka att det rent allmänt är riktigt att göra det i en sån här situation, men jag tycker att man bör vara tydligare i domen med exakt vad man gör när man pysslar med sånt. Och det kan nog finnas en hel del domare som tycker att Lindén dömde rätt, och att Göta bara dömde i enlighet med allmänhetens upprördhet.
Nu vet jag inte hur viktigt det är för domstolar att ta hänsyn till vad mördare gör efter mordet men de borde göra det i större utsträckning. Vad SD sa och gjorde efter mordet visar tydligt att han är mördaren.

Jag tycker att det här mordet liknar lite mordet på L*nda Ch*n.
Det är ofattbart att M*ts A*m frikändes från det.

Om jag minns rätt så påträffades han när han (eller det bevisades att det var han som) försökte elda upp hennes kropp några dagar efter mordet. Men frikändes för att det inte gick att bevisa hur hon dog.
Domstolen ansåg att hon kanske självdog.

Vid något annat tillfälle körde någon en död person genom något flismaskinsliknande, kroppen hackades sönder och spreds över ett stort område.
Han frikändes också därför att det inte gick att bevisa hur mordoffret dog.

Jag tycker att alla dessa fall är solklara mord.

Det här blev kanske lite OffT men det är relaterat till hur domstolar bedömer mördares beteende efter mord.
Citera
2021-05-30, 07:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Om/när det blir klarlagt att SD tog sitt eget liv (och det är väl dit det barkar) så kommer mest troligt intet nytt att komma från vare sig åklagare, polis eller advokater.
Då kommer ”locket ligga på” och inget kommer konverseras vidare om detta.
(Ett bra exempel på detta är ”fallet” Deniz Arda).
Fallen är inte jämförbara eftersom D*niz A*da inte var någon mördare.
Det har inget allmänintresse att få veta varför han begick självmord.

SD var en mördare och vad han gör eller vad som händer honom kommer alltid att ha allmänintresse.
Citera
2021-05-30, 08:09
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hovrätten beslutade att SD skulle häktas i sin dom. Det är så man brukar göra när en hovrätt fäller för grova brott och tingsrätten friat. Teoretiskt sett skulle hovrätten ha kunnat fatta ett specifikt häktningsbeslut så fort den hade bildat sig en uppfattning i skuldfrågan, även om man normalt inte gör så, men däremot hade det varit ett grovt rättegångsfel om någon utanför rätten - inklusive åklagaren - hade fått reda på innehållet i domen innan den skulle meddelas, och då hade man riskerat att hela jäkla rättegången hade behövt tas om. (Vilket ju i det här fallet, med olika bedömning i tingsrätt och hovrätt, inte bara hade medfört resursslöseri och allmänt omak, utan också en risk att en ny hovrättsförhandling inte hade lett til samma bedömning i skuldfrågan som den första.)
Det borde väl inte ha mött några hinder att fatta häktningsbeslut efter att ha bildat sig en uppfattning i skuldfrågan utan att för den delen avslöja något om innehållet i domen? Att sedan de flesta (alla) skulle ha begripit att de hade kommit fram till att han är skyldig är ju en annan femma. Det avslöjar ju inte mer från den kommande domen än just det faktumet. Inte hur de har resonerat.

Att jämföra med att han ju släpptes i väntan på att domen från tingsrätten skulle komma. Då fattade ju alla att rätten hade kommit fram till att han skulle anses oskyldig. Hur man resonerat förtäljdes inte.
Citera
2021-05-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nja eftersom de var skilda borde det väl inte hamna på henne? Borde inte hans föräldrar eller syskon behöva ta sig an det?

Tänker såklart på de två gemensamma barnen.
SDs föräldrar och syskon är ju inte bröstarvingar.
UW och LW var ju också skilda med gemensamma minderåriga barn.

Gissar att det behövs någon form av fullmakt eller överenskommelse för att bröstarvingarnas vårdnadshavare ska få (eller ta på sig att) var den som hanterar dödsboet. Det är ju massor av jobb.

UW sökte ju ekonomisk ersättning (från SD genom rätten) för den arbetstid han lagt ner på dödsboet mm.
Antar att han blir utan det nu när domen inte hann vinna laga kraft innan SD avled.
Citera
2021-05-30, 08:29
Medlem
Citat:
Domen kl 11 och larm 11.18.
Han kan väl ha sagt att han måste gå ut och vara själv en stund om advokaten ringt, ringa or what ever och att SOA sen skulle ha kört in honom.

Att han hittat honom så snabbt (dvs bakom vedhögen i skogsbrynet om det är fyndplatsen) känns dock något underligt, gården är stor.
Därav undran kring vapen och skott.

Han kanske helt enkelt sa till SOA att han skulle ut och hugga ved/ hämta ved för att rensa tankarna.
Citera
2021-05-30, 08:32
Medlem
Citat:
Varför skulle han inte bry sig?

"Alla kan ju göra misstag" eller hur var det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto