2021-05-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Fast här om vi ska gå på objektiva grunder finns inget svart på vitt om psykisk ohälsa. Helt frisk enligt lilla psyk utredningen.

Men jag tycker genom ej häktning vid förhandlingens slut kunde de tagit in honom innan, men sedan kräver det kunskap om vart är vederbörande. Enligt lag är han oskyldig och har okränkbara rättigheter.

Frågan är svår, inget jag eller andra har en självklar lösning på.

Innan dom faller i TR är man alltid ansedd som oskyldig tills dom faller. Men det hindrar inte att åklagare kan begära häktning och att detta t.o.m är obligatorikt om straffvärdet är 2 år eller mer. På motsvarande sätt borde häktning vara obligatorisk från det att hovrättsförhandling avslutas till dom meddelas. I båda fallen är den åtalade misstänkt men i juridisk mening oskyldig.
Citera
2021-05-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Innan dom faller är man alltid ansedd som oskyldig tills dom faller. Men det hindrar inte att åklagare kan begära häktning och att detta t.o.m är obligatorikt om straffvärdet är 2 år eller mer. På motsvarande sätt borde häktning vara obligatorisk från det att hovrättsförhandling avlutas till dom meddelas. I båda fallen är den åtalade misstänkt men i juridisk mening oskyldig.
Den frikännande domen hann inte vinna laga kraft.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
SO A kan ha vetat, men tittat åt ett annat håll. Fan vet. Hoppas de reder ut det hela.

"Han" i ditt inlägg.. refererar det båda gångerna till SOA eller? Svårt med syftningarna där.
Nej SD i sista.
Om man gömmer en person, hjälper en person att fly undan en häktning ses det inte genom fingrarna. Kan inte se att flykt in i döden skulle vara av mindre vikt vs att få honom till Kumla så att rättvisan har sin gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller med det finns det grader till och med i helvetet.
Menade nog mer deras pojkaktiga töntiga framtoning.

Det fanns en undertryckt vrede hos SD som tog sig utryckt i en sorts illa dold passiv-aggressivitet, översitteri och elakhet som syntes så tydligt i hans geologgar. Ett behov att ge igen att sätta andra på plats. Ett omättligt behov av att framhäva sig, som vi ju, och även Hovrättens ledamöter, fick se ett lysande exempel på vid ”hans sluttal”

För den typen av individer såsom SD finns ingen äkta glädje. Det enda som är kul är när det går att lura eller jävlas med andra. Göra andra ledsna och förvirrade, få folk att må dåligt. För en psykopatisk narcissist finns det bara skadeglädje.
Citera
2021-05-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om SOA vet (passivt eller främjar) att han tänker smita undan lagens långa arm som mördare så lär han väl vara delaktig i skyddande?
I annat fall, om vetskap, bör han väl ringa polisen.

Nja, kan inte tänka mig att det skulle kunna klassas som skyddande, man kan knappast ha någon skyldighet att hindra någon från att fly rättvisan/undanhålla sig lagföring och straff.
Skyddande kräver aktiva, medvetna åtgärder i syfte att dölja någons brott. Som jag tror.

Och det är ju inte mot lagen att ta sitt liv, då kan det heller inte vara mot lagen att hjälpa någon att ta sitt liv.
Visst bör man ringa 112, men det är inte kriminellt att inte göra det.

Sedan blir ju frågan lite lurig om han främjat självmord: skulle det kunna bli till främjande av flykt?🤔
Citera
2021-05-29, 12:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Lägg ner. Ny bevisning och nytt åtal.

Hur går det med dig, du som har haft sån attityd om att han skulle frias?

Det var många som trodde SD skulle frias. Märkligt att du fokuserar på vad jag skrev bara. Tänk att jag är så poppis även på FB.

HD är avskriven för mordet på Lena. SD blev igår av hovrätten dömd som ensam mördare av LW. Läs domen istället för mina inlägg kanske?
Citera
2021-05-29, 12:56
Medlem
Ur domen, jag har inte läst just detta tidigare

Skadorna har inte utseende som om de orsakats av hammare. Föremålet har troligtvis varit ”halvvasst”. Det är ett föremål med klart markerad kant, men inte kniv, dolk eller liknande. En liten hacka eller liten yxa är exempel som hon kan tänka sig.
Citera
2021-05-29, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Klart det går, om lagt mellan benen.

Ja, omöjligt sa jag inte.
Grannens pojke gjorde det.

Väldigt svårt, vilket skulle kunna vara en av anledningarna till att man utreder om det skulle kunna vara mord.
Citera
2021-05-29, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, kan inte tänka mig att det skulle kunna klassas som skyddande, man kan knappast ha någon skyldighet att hindra någon från att fly rättvisan/undanhålla sig lagföring och straff.
Skyddande kräver aktiva, medvetna åtgärder i syfte att dölja någons brott. Som jag tror.

Och det är ju inte mot lagen att ta sitt liv, då kan det heller inte vara mot lagen att hjälpa någon att ta sitt liv.
Visst bör man ringa 112, men det är inte kriminellt att inte göra det.

Sedan blir ju frågan lite lurig om han främjat självmord: skulle det kunna bli till främjande av flykt?🤔
Har inte ett dugg med att tillåta självmord ang det jag skriver. Se föreg inlägg.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av develi 2021-05-29 kl. 13:00.
Citera
2021-05-29, 12:59
Medlem
Är det någon som vet vart HD befinner sig? Hon har inte loggat in på länge..
Vad är det för märkliga cacher som "svärfar" har lagt ut runt gården?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Jerry Boy och HD vet massor.

Det tror jag också. Särskilt HD är djupt involverad. Rättsväsendet bör i detta avseende räta ut alla frågetecken.
Citera
Medlem
Citat:
Nej SD i sista.
Om man gömmer en person, hjälper en person att fly undan en häktning ses det inte genom fingrarna. Kan inte se att flykt in i döden skulle vara av mindre vikt vs att få honom till Kumla så att rättvisan har sin gång.

Han ringde polisen.
Nej, jag köper inte det du skriver i just detta specifika fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in