2021-08-26, 23:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka dödshot menar du många folk skulle reagerat annorlunda på?
De mot LW?

Det har väl genomsyrat hela rättegången i TR att ”det är så SD är”, ”det är jargong” ”det låter kanske inte så trevligt men, ja det är SD” - han kommer liksom undan med det, för att han är SD.

SD:s försvarare verkar inte finna något alarmerande i ”jargongen” till exempel.
Inte heller hans kompisar, JG och FR har, åtminstone tidigare, reagerat. De har varit vana vid att läsa saker som ”välj eller dö”.

Jag verkar inte kunna förklara riktigt vad jag menar, men jag såg för mitt inre bild av SD i TR, det läses upp hot och hemska sms mm.
Han sitter där och ser typ ofarlig ut. Lite småleende.

Och jag har helt enkelt undrat om tex försvaret skulle ha tagit så lättvindigt på alla förtäckta och öppna hot om SD sett ut som MJ.

Det var bara det jag har tänkt på.
Citera
2021-08-26, 23:02
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag tror också att SD kom undan med mycket tack vare sitt Anderssonskans Kalle utseende och sin klena kropp, Hade han sett ut som MJ så hade han blivit dömd redan i TR. Det var nog många som menade att SD hade stor käft och liten verkstad och det var väl därför han kunde fortsätta att umgås som vanligt efter TR. Ingen trodde riktigt på att SD var en mördare.

Det var precis det här jag menade.
Citera
2021-08-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du missat att Steffe hade sår på benen, även rivsår på armarna.
Tyvärr gjordes ingen fullständig fotografering av hans kropp den 15/5, hade det gjorts, hade han suttit nu.

Ja, det var slarvigt, som så mycket annat i detta fall. Eloge till åklagarna som ändå tog sig igenom detta.
Rättsläkaren Aleksandra L förklarade på ett suveränt och lättfattligt sätt att det inte spelar någon roll om SD "pillar" och fixade med sårskorpan.
Det går ändå inte att lura en rättsläkare på det sättet.
De kan ändå se hur pass gammal eller ny skadan är. Bl.a på skadans kanter och färg kan man se hur pass mycket den är stadd i läkning.

Tyckte att ALs vittnesmål var oerhört intressant. Gav många aha-upplevelser.
Citera
2021-08-26, 23:23
Medlem
Rättsläkarens synpunkter saknar udd då SDs skador aldrig dokumenterades ordentligt. Polisen gjorde många fatala misstag i början på detta fall. Oreparabla sådana.

EDIT. Eftersom PS är din idol sveper du bort det med lätt viftning "det slarvades en del" för att flytta fokus resterande av inlägget.
Senast redigerad av Remark 2021-08-26 kl. 23:33.
Citera
2021-08-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Någon "vän" person har jag inte upplevt henne som...

Har det kommit fram "fina omdömen" alls angående H?
Jag minns inte det.
Tänker på hennes vänner eller andra närstående.
Fanns det några kommentarer om goda egenskaper eller liknande?

Någon som minns?

HDs chef sa väl att HD var en duktig sjuksköterska, vill jag minnas. När hon äntligen var på plats alltså. Vilket det kunde vara lite si och så med...
(Extremt mycket sjukfrånvaro och sen hastigt påkommen semester ovanpå det. Sånt är ju inte så populärt på en arbetsplats, då medarbetarna får lida för det).
Citera
2021-08-26, 23:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det har väl genomsyrat hela rättegången i TR att ”det är så SD är”, ”det är jargong” ”det låter kanske inte så trevligt men, ja det är SD” - han kommer liksom undan med det, för att han är SD.

Inte heller hans kompisar, JG och FR har, åtminstone tidigare, reagerat. De har varit vana vid att läsa saker som ”välj eller dö”.
men den råa grabbjargongen är väl ändå inte helt ovanlig? Herregud så det kan låta..
Härmar filmrepliker och låter som rena maffioso.
Ihop m att SD tycks flina jämt och skämta så är det väl lätt att bortse från?

Det är väl lättare att se retroaktivt menar jag.
Dels via att LW börjar berätta, sen efter TR.

Det som är udda är väl hans sublima och obehagliga (läs gränslösa) beteende när han smyger runt som nåt sorts kontrollfreak med sin ficklampa. Sublima hot som stalker.
Där är det inte enbart jargong.
Citat:
Jag verkar inte kunna förklara riktigt vad jag menar, men jag såg för mitt inre bild av SD i TR, det läses upp hot och hemska sms mm.
Hans flin och malplacerade skratt i TR tas upp i förhör och verkar mer härröra till tics.
Han är corky och det finns till och med kolleger som använder ord som typ menlös. Folk tycks ha stark tilltro till tingsrätten och SD frias.
Vilket väl också gör att han kan glida runt länge innan HovR domen.
Citat:
Och jag har helt enkelt undrat om tex försvaret skulle ha tagit så lättvindigt på alla förtäckta och öppna hot om SD sett ut som MJ.
Försvaret försöker väl ständigt trivialisera och tona ner det mesta, vissa försvarstal är som rena parodin i rätten, långsökt värre.
Det är väl deras jobb att vara nån sorts djävulens advokat.
De får väl iaf fett betalt för idiotin. 😂
Citera
2021-08-26, 23:49
Medlem
Citat:
Apropå att GM inte lämnat spår på BP så undrar jag om det verkligen stämmer.

Jag lyssnade åter på förhör med teknikern GS i TR, del 5.
Han säger, bland mycket annat, att det var väldigt många blodstänk men att man bara samlade in och undersökte en del av dem (jag minns inte exakta ordet, men det var i alla fall inte ”massvis”, ”hundratals” eller ”minst hälften”).

Det kanske fanns massor med spår, men de hittades inte, eftersom ”fel” stänk analyserades. Kan det vara så, hemska tanke!

Över 300 stänk var det på marken på buskar och på träd !
Bara tanken på hur det gick till på brottsplatsen och den skräck och smärta Lena tvingades utstå, så är det nästan obegripligt svårt att förstå vidden av mordet, där och då.
Den galna SD med hela registret av alla tics han hade och kolsvart i blick.
Det var alltså det sista vad Lena fick se innan hon dog... :-(
Senast redigerad av zilvereko 2021-08-26 kl. 23:56.
Citera
2021-08-26, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Någon "vän" person har jag inte upplevt henne som...

Har det kommit fram "fina omdömen" alls angående H?
Jag minns inte det.
Tänker på hennes vänner eller andra närstående.
Fanns det några kommentarer om goda egenskaper eller liknande?

Någon som minns?
Nej. Men jag skrev om vad hon tycks vilja framställa sig som i förhör.

"... och är tydligt inte så vän som hon vill ge sken av."
Citera
2021-08-27, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, nej, nej.
Jag tänker att många har svårt att tro att SD är farlig trots att han kommer med dödshot. Det kanske beror på att det rimmar illa med hans pojkaktiga utseende.

Om SD däremot skulle ha sagt samma saker och sett ut som MJ så hade nog flera varit benägna att tro att hoten var livsfarliga.

Jag har grunnat på varför SD ”kommit undan” med sitt bisarra uppträdande i hela sitt liv. Jag misstänker att hans ”oförargliga” utseende har med saken att göra.

Aha, missförstod lite här :-z
Men den pojkaktighet du ser tolkar jag mer som en obeskrivlig töntighet. En ynkedom, en skrävlare och lögnare som ovanpå allt detta = en galen mördare som har terroriserat både fru och älskarinna.
Citera
2021-08-27, 00:17
Medlem
Citat:

Nu fattar iaf jag hur du menar. Jag var nog lite trög i tanken där ett tag
Citera
2021-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rättsläkarens synpunkter saknar udd då SDs skador aldrig dokumenterades ordentligt. Polisen gjorde många fatala misstag i början på detta fall. Oreparabla sådana.

EDIT. Eftersom PS är din idol sveper du bort det med lätt viftning "det slarvades en del" för att flytta fokus resterande av inlägget.

1) PS är sannerligen inte min idol. Men han passade mycket bra till att förhöra en mytoman såsom SD.

2) Rättsläkaren AL gjorde ett beundransvärt arbete med det fjuttiga material som hon hade att tillgå.

Off topic: AL var vid tiden för obduktionen ST-läkare och om jag inte minns fel var detta fall hennes examensarbete.
Citera
2021-08-27, 01:14
Avslutad
Citat:

Absolut är det som du säger, vilket han själv påpekade i sina slutord inför hovrätten, minns ej ordagrant, men det var om att han inte skulle klarat sig från att dömas om han varit utländsk, skäggigare, mm
Fan, vad jag önskar att höra hela hans försvarstal. NA var pågång att sända det, men avstod då dödsbeskedet kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in