2021-05-30, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig helt i vad Du skriver (likt mina tankar tidigare i morse).

Dock är det lite synd att kalla Folketorp för "sommarställe" det är ju en stor gård.
Som jag fattat det är det ett ställe där mycket tid spenderas året runt.

Ja, jag har sett bilder på gården och det är ett otroligt vackert ställe. Stor lantgård tyckte hjag att det såg ut som och välhållet. Abslout ett åretrunt boende.

Jag har tyvärr inte hunnit läsa ditt inlägg i morse.

Jag tänkte för några dagar sedan att det kommer känna tomt att inte kunna vakna till dina tidiga morgoninlägg.

Nu känns det som en stor sorg över allt som har hänt och jag kan inte förestäla mig ur det känns för de inblandade.

Så fruktansvärt onödigt allt!
Helt onödigt!
Citera
2021-05-30, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror ingen hade förutsett detta slut, men å andra sidan så finns det inga garantier för att han inte skulle ha begått självmord i fängelset. Jag tror inte att tråden har så stor betydelse för hans slutgiltiga val utan jag tror hellre att självmordet beror mer på den förnedring som väntar med fängelse i 11 år och 4 månader, att tappa hus och hem, att tappa HD och barnen, att tappa respekten ifrån GEO-gänget och alla som trodde på hans oskuld. Det här är rena spekulationer från mej men det vi vet efter tre år är att SD klarade inte av att bli avvisad eller åsidosatt, han var alltid mittpunkten i varje situation. Jag tror inte att han tacklade att bli en paria i Hjärsta med omnejd och måste stå för alla lögner som han har fyllt sin familj och vänner med. Jag håller med dej om att vi alla har mer eller mindre svärtat ner hans namn för all framtid men han var en mördare. Men just nu så går mina tankar främst till LWs barn som inte fick det avslut dom förtjänade, mina tankar går också till SDs barn som dels ska genomlida att deras far är en mördare och dels att han valde att lämna dom genom att begå självmord. Jag önskar av hela mitt hjärta att dom klarar av att genomlida detta och att dom får all den hjälp dom behöver.

Ja, ansvaret för hans handlingar och detta makabra slut ligger på honom förstås.

Jag tror som du, att han inte pallade att se hur allt han byggt upp rasade.

Det är dock en sanning med modifikation tror jag.

Hade han tagit sitt ansvar redan från start, hade inte Lena behövt dö.
Men när sedan detta redan var ett faktum hade han kunnat ta sitt ansvr, erkänna och förklara be om ursäkt. Inget hade hjälpt att få tillbaka Lena, ingen hade trott på en ursäkt.

Men att ta ansvaret för sitt dåliga handlande hade säkert kunna hjälpa alla i det här fallet. Nu kla han istället skuld på börda. Både indirekt och direkt.

Och inga svar får någon.
Citera
2021-05-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lite citat ur tidningarna:

Stefan Davidsson, 47, dömdes på fredagen till 18 års fängelse för mordet – men hittades död några minuter efter att domen meddelats. Expressen
/.../
Först släpptes domen från Hovrätten: Stefan Davidsson dömdes för mordet på Lena Wesström i Hjärsta i maj 2018.

Bara en stund senare, vid lunchtid på fredagen, hittades han död.
Nerikes Allehanda

/.../

Han är anträffad avliden. Omständigheter gör att vi inte kan avgöra om det är annan person som orsakat det. Aftonbladet.

JAG tolkar det inte som om han dog 11.18 - eller att läkare konstaterat honom avliden kl 11.18. Jag tolkar att han HITTATS DÖD, och att larmsamtalet kom 11.18. Klockslaget är verifierat.

Ja att han har hittats död står helt klart. Och larmtiden 11:18 är säkert lika klar.

Menar att det sedan är pressens slutledning att han var död då larmet ringdes in. Vilket nog är det sannolika, alltså att han var död då.
Men vad jag läst (kan ej hitta citat) så har polisen sagt att de inte vill kommentera innehållet i larmsamtalet.
Så teoretiskt kan larmaren ha ringt och uppgett att SD tagit ett vapen och gått till skogs.
Sedan small det.
Citera
2021-05-30, 12:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Skrattade högt åt din sista mening, trots det allvarsamma i sammanhanget!

Jag skulle svara "Ja! Självklart!" på din undran rörande beslag - så länge denna utredning bedrevs någon annanstans i Sverige. Men nu pratar vi ju om Örebro-polisen..

Men, OM de går igenom SD:s digitala enheter; kommer de då finna ett erkännande till mordet? Isåfall; vad kommer de göra med den info:n..?
Ett erkännande kan de nog inte göra så mycket åt.
Om han däremot också anklagar andra för att ha varit delaktiga blir allt rätt problematiskt.
Citera
2021-05-30, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det rimmar illa. Varför skulle han inte vänta tills domen föll? Han har ju varit ledig och fri nu i lång tid. Att han tagit livet av sig nån timme, nån dag, innan domen meddelades känns inte alls som ett rimligt scenario. Tänk på att han är en narcissist - smartare än alla andra. Han skulle aldrig slösa bort sitt liv om det inte var nödvändigt. Och en fällande dom, med den sociala skam och det utanförskap han skulle tvingas leva med resten av sitt liv, skulle ödelägga hans liv.

Jag tror att SOA hörde ett skott och sprang iväg och letade - vilket nog gick ganska fort. Men det är ju bara mina egna spekulationer så klart.

Edit: Jag kanske missförstod dig. Så klart han dog innan 11.18 eftersom larmsamtalet kom då och han då hittats död. Jag trodde du menade INNAN domen meddelades. Rätta mig gärna!

Ja, jag menade som du skriver i ditt Edit.
Klart att jag tror att han hörde domen först, sedan gick han ut och tog livet av sig.
SOA hörde nog skottet, det är vad jag tror.

Så skottet föll nog flera minuter innan larmsamtalet.
Citera
2021-05-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att han har hittats död står helt klart. Och larmtiden 11:18 är säkert lika klar.

Menar att det sedan är pressens slutledning att han var död då larmet ringdes in. Vilket nog är det sannolika, alltså att han var död då.
Men vad jag läst (kan ej hitta citat) så har polisen sagt att de inte vill kommentera innehållet i larmsamtalet.
Så teoretiskt kan larmaren ha ringt och uppgett att SD tagit ett vapen och gått till skogs.
Sedan small det.
Ok, absolut. Så kan det vara. Vi får väl se om vi får någon bekräftelse på hur det egentligen gick till.l Troligen inte. Förövaren är död.. Någon mördare finns troligen inte. Och därmed läggs förundersökningen om mord ner, och arkiveras (samt sekretessbeläggs naturligtvis. Suck).
Citera
2021-05-30, 13:03
Medlem
Jag har fortfarande inte smält att han är död och att det blev som det blev
Citera
2021-05-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din sista mening: "SD tänkte inte sitta i fängelse och leva vidare med att ha förlorat allt - frihet, vänner, anseende, familj etc.", det är också vad jag tror.

Jag tänker att SD nog trodde att han kunde bli friad. Då skulle han kunna återförenas med HD, möjligen flytta, men förmodligen bo kvar. Börja bygga upp sit liv igen.

Nu såg han allt detta grusas. Huset sålt, HD gone(?), anseendet grusat och vännerna vänder honom ryggen.
Tyckte mig se alldeles nyligen, tror i någon av domarna som jag skummade igår el förrgår, att Hanna D och Stefan inte haft någon kontakt på ett tag.

Hon har väl en ny partner?

(Har inte hängt här i tre år, bara i början av fallet och så nu när jag först såg i pressen att han fällts i HR och sedan att han var död. Inte så inläst alltså.)
Citera
2021-05-30, 13:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din sista mening: "SD tänkte inte sitta i fängelse och leva vidare med att ha förlorat allt - frihet, vänner, anseende, familj etc.", det är också vad jag tror.

Jag tänker att SD nog trodde att han kunde bli friad. Då skulle han kunna återförenas med HD, möjligen flytta, men förmodligen bo kvar. Börja bygga upp sit liv igen.

Nu såg han allt detta grusas. Huset sålt, HD gone(?), anseendet grusat och vännerna vänder honom ryggen.

Jo så var det nog som du skriver. SD tänkte inte acceptera det straff han dömdes till, han ville inte i fängelse och ville inte leva med att förlora allt i sitt liv.

Med tanke på SD något aparta personlighet som skymtat fram under dessa år är det ju väldigt svårt att förutsäga hur en individ som SD ska reagera. Svårt att förutsäga hur någon människa överhuvudtaget ska reagerar på en sådan dom. SD spelade högt och föll hårt.

Det vi kanske alla ska vara tacksamma för - och främst ansvariga inom rättsväsendet som lät SD vara i frihet när domen kom - är nog att SD faktiskt bara fokuserade på sig själv när han valde dödligt våld. Jag utgår från att detta trots allt är ett självmord.

SD kunde gjort en ”falling down”, löpt amok och tagit många med sig. På det sätt LW drabbades är det uppenbart att SD hade mycket ilska och hat i sig, sannolikt även mot ännu fler personer idag.
Det är väldigt skönt att inte fler personer strök med vid SDs död. Alldeles särskilt om han hade tillgång till ett laddat vapen och en bil.
Citera
2021-05-30, 13:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Man skrev i media att Hovrätten skickade domen till polisen (åklagaren?) och begärde en omedelbar häktning. Men HUR det skickades har inte framkommit. Personligen hade jag ringt åklagaren.

Man efterlyste Stefan - och då hade redan larmet kommit ett par timmar tidigare. Om jag inte tar fel så dröjde man till 14-15-tiden med efterlysningen. Ska se om jag hittar en tidslinje. Lade upp den igår.

Tillägg tidslinje:

11.00 Domen faller (18 år. Domstolen skickar domen till polisen med begäran att han skall häktas).

11.18 Larmsamtal

12.33 Pressträff ställs in (27 minuter innan utlovade pressträff. De måste fått veta vad som hänt)

14.24 Efterlysningen
(Efterlysning? Varför? 12.33 visste åklagarna och ställde in. Vem schabblar med kommunikationen)

16.13 Bekräftat i media: Han är död (5 timmar efter domen fallit. Och exakt 5 timmar efter larmsamtalet - sånär på fem minuter).

Efterlysningen i media kom alltså när alla involverade fått veta att han inte är vid liv. Alla utom media alltså. Allt är mycket märkligt. Men självklart blir det eftersläpningar.
Mycket konstigt.
Den försening som jag tycker kan vara rimlig är att man inte visste säkert att han var död kl 11.18.
Larmsamtalet kom då men ingen dödförklaras på grund av ett larmsamtal.
Jag antar att det tog tid för polis/ambulans att åka till platsen och konstatera dödsfallet samt identifiera honom.
Identifiering bekräftad av SOA borde räcka i det läget (om han var där vilket de flesta antar).
Men det kan ändå ha tagit en halvtimme eller liknande.

Det där med efterlysningen är verkligen något att fundera över.
Är inte både polis och åklagare inblandade i en efterlysning?
Citera
2021-05-30, 13:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
/.../ Han fortsätter vidare och skriver att oavsett hur otrevlig och/eller manipulativ SD var, så gällde rättsstaten även dömda mördare. Och att i Sverige avrättar vi inte mördare längre och har inte gjort sen dödsstraffet försvann på 1920-talet.
Det finns mördare som aldrig låter sig dömas - och som själva behagar fira en och annan avrättning: https://coord.info/GL14JKFBC
https://coord.info/GC94NCX

Och vad är detta, om inte ett postumt hån, direkt riktat mot LW:
https://coord.info/GL14P6B71
Citera
2021-05-30, 13:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Tyckte mig se alldeles nyligen, tror i någon av domarna som jag skummade igår el förrgår, att Hanna D och Stefan inte haft någon kontakt på ett tag.

Hon har väl en ny partner?

(Har inte hängt här i tre år, bara i början av fallet och så nu när jag först såg i pressen att han fällts i HR och sedan att han var död. Inte så inläst alltså.)

De cachade fortfarande ihop. De var i Skåne tillsammans för inte så länge sedan. Jag har inte sett något om att hon har en ny partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in