2021-05-30, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är väl lite symbolik i att platsen för självmordet är en plats de tillbringade mycket tid på. Nu vill nog ingen vettig människa vistas på sommarstället.
Sen vet jag inte om man kan dra någon symbolik i att hans suicid kom 18 minuter efter domen som var på 18 års fängelse. En minut för varje fängelseår?

Kanske finns det ledtrådar ute bland cacherna om ett erkännande eller något som pekar på att fler har vetskap i mordet på Lena. Han gillade ju att vara kryptisk och dubbelbottnad. Tiden får väl utvisa vad som kan komma i dager.

Ja, sommarstället har blivit en plats för tragedi utan motsycke.

Min övertygelse är att SD inte hade en tanke på vilken effekt hans självmord och platsen han gjorde det på, kommer att ha för de efterlevande.

Dels tror jag att han är en sådan person, att han lätt ser sig själv som ett offer (för andras illvilja mot honom), och dels fick han tunnelseende när domen fälldes.

Jag tror att han lidit av sitt fall, från att ha varit en "ansedd" person i samhället, i sitt kvarter, i sin familj, på sitt jobb och iniom geocachingen. För de flesta viktiga bitar att tillhöra och känna att ma är omtyckt och respekterad som individ.

Men för SD tror jag att dessa bitar har varit mycket viktigare. Det har varit hans livsluft. Hans dröm om att bli hjälte speglar väl denna känsla han har. Om man inte får kickar av det som många andra får livslust av, såsom att sitta och njuta av samvaron mer sitt barn, leka med dom, känna det mysiga och glädjen i det vardagliga som man gör med andra man älskar, då blir den yttre statusen viktigare. Tänker jag.

Hans fall har pågått länge, och hoppet om att kunna återuppbygga sitt fort, det grusades totalt iom domen.

Att det har gått så fort från tillkännagivandet av domen till larmsamtalet, visar på att han förmodligen hade gjort någon förberedelse.

Kanske därför alla andra är på ett annat ställe, SDs förtjänst?
Val av plats redan bestämd?
Vet att det kommer bli SOA som hittar honom, och inte något barn eller HD.
Koll på var vapenskåpsnyckeln fanns, alternativt redan öppnat skåpet, tagit ut/gömt vapen.
Plan på hur han ska kunna lämna huset utan att SOA följer med ut.

Det finns förstås många olika alternativ, men detta kan vara ett som jag ser som troligt.

Vad gäller de 18 minuterna, tror jag dock att SD var död innan det.
Det var väl då samtalet kom till 112?
Citera
2021-05-30, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Väl skrivet. Med all sannolikhet hade väl barnen i det här fallet kunnat tarva en hel del eftertanke, oavsett exakt utgång.

Och återigen är det ju primärt en persons fel, ingen annans.

Jag har så svårt att ta till mig beröm.

Och håller med. Att från grunden ligger ansvaret för den här tragedin på en enda person, även om det också blir ett samspel mellan individerna.

Det tragiska är ju att ingen hade behövt dö, inte Lena och inte SD.
Allt hade kunnat lösas på ett så enormt mycket mindre smärtsamt sätt.

Sätt som hade kunna gå att mer eller mindre reparera.

Död är så definitivt. Och så oåterkalleligt.
Citera
2021-05-30, 11:31
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Väl skrivet. Med all sannolikhet hade väl barnen i det här fallet kunnat tarva en hel del eftertanke, oavsett exakt utgång.

Och återigen är det ju primärt en persons fel, ingen annans.

Ja, en ansvarsfull förälder som älskar sina barn hade inte tagit livet av sig för att slippa fängelse och de konsekvenser som följer av att vara dömd för mord.
Men SD var en dum, självisk, ologisk och känslolös individ och hans agerande gick hela tiden helt i linje med det.

Ja, en och samma persons fel. SD:s fel.
Citera
2021-05-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du tycker att det är Ok att dra in LW:s anhöriga för att få "napp"?
Vilken sorts "napp" tänkte du dig få?

Ber om ursäkt, vill verkligen inte dra in någons anhöriga. Blev bara irriterad på en spekulation om att han skulle huggit ihjäl sig själv med en yxa. Finns ingen vinnare i den här historien...
Citera
2021-05-30, 11:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är nog det här uttalandet som ni tänker på (kanske):

NA 4 maj- 21:

"Åklagarna valde under slutpläderingen att inte yrka på att 46-åringen skulle häktas.

– Han har varit på fri fot sedan förhandlingen i tingsrätten. Åklagarsidan har förståelse för att överläggning till dom i hovrätten kommer ta viss tid. Det måste självklart få ta den tid det tar. Det finns därför inget häktningsyrkande från oss här idag, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/aklagarna-yrkar-pa-livstid-for-misstankte-hjarstamordaren-finns-forsvarande-omstandigheter
Det tolkar jag som att hon överlåter frågan om häktning till domstolen.
Det är ju ändå den som alltid tar sådana beslut.

Sedan valde domstolen att säga att eventuellt häktningsbeslut kommer i samband med domen.
Man kan fråga sig varför de gjorde de valet.
Citera
2021-05-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, sommarstället har blivit en plats för tragedi utan motsycke.

Min övertygelse är att SD inte hade en tanke på vilken effekt hans självmord och platsen han gjorde det på, kommer att ha för de efterlevande.

Dels tror jag att han är en sådan person, att han lätt ser sig själv som ett offer (för andras illvilja mot honom), och dels fick han tunnelseende när domen fälldes.

Jag tror att han lidit av sitt fall, från att ha varit en "ansedd" person i samhället, i sitt kvarter, i sin familj, på sitt jobb och iniom geocachingen. För de flesta viktiga bitar att tillhöra och känna att ma är omtyckt och respekterad som individ.

Men för SD tror jag att dessa bitar har varit mycket viktigare. Det har varit hans livsluft. Hans dröm om att bli hjälte speglar väl denna känsla han har. Om man inte får kickar av det som många andra får livslust av, såsom att sitta och njuta av samvaron mer sitt barn, leka med dom, känna det mysiga och glädjen i det vardagliga som man gör med andra man älskar, då blir den yttre statusen viktigare. Tänker jag.

Hans fall har pågått länge, och hoppet om att kunna återuppbygga sitt fort, det grusades totalt iom domen.

Att det har gått så fort från tillkännagivandet av domen till larmsamtalet, visar på att han förmodligen hade gjort någon förberedelse.

Kanske därför alla andra är på ett annat ställe, SDs förtjänst?
Val av plats redan bestämd?
Vet att det kommer bli SOA som hittar honom, och inte något barn eller HD.
Koll på var vapenskåpsnyckeln fanns, alternativt redan öppnat skåpet, tagit ut/gömt vapen.
Plan på hur han ska kunna lämna huset utan att SOA följer med ut.

Det finns förstås många olika alternativ, men detta kan vara ett som jag ser som troligt.

Vad gäller de 18 minuterna, tror jag dock att SD var död innan det.
Det var väl då samtalet kom till 112?

Förmodligen har SOA och SD varit ute och jobbat tillsammans på gården med stolpuppsättning och när domen blev offentlig sköt han sig.
Dock är det väldigt oansvarigt av SOA om han inte haft bättre koll på sina vapen om det nu är SOAs vapen SD använt.
Citera
2021-05-30, 11:38
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kanske inte om någon hämndlysten chanslös person slog ihjäl han som hämnd

SD själv.
Citera
2021-05-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Om det nu är suicid som SD har gjort, vilket mycket pekar på så tror jag inte att han har efterlämnat någon förklaring eller något erkännande.
Han är ju trots allt SD:

”Bara jag vet - Ni andra får gissa”
Möjligen lämnade han ändå en antydan i HR hur han skulle tänkt sig att kunna arrangera en olycka för att dölja ett brott (eller självmord), gissningsvis någon typ av fallolycka vid repklättring.
Citera
2021-05-30, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Mycket möjligt. Den väldigt glättiga tonen i loggarna kan ha varit ett sätt att försöka dölja hur han egentligen mådde.
Kanske även ett försök att intala sig själv att han mådde bra.

Skribenter i tråden varnade för ett nytt Bjärred.

Det var märkligt och ett misstag att han inte häktades innan domen blev offentlig... Hade de den gamla och värdelösa P7:an som underlag för att göra en riskbedömning kan man ju undra. Varför chansa på det här viset?

Hade SD fått samla ihop sig och börjar avtjäna sitt straff så hade han kanske börjat prata så småningom kring vad som hände med LW där bakom planket.

Enormt lätt att vara efterklok. Särskilt i det här fallet.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, jag borde kunnat förutse det här tydligare känner jag så här i eftertankens kranka blekhet.

Men nej. Visst hade jag snuddat vid tanken, men blev istället chockad.
Och jag tror att åklagarna nu inte mår bra heller.

Naturligtvis hade de häktat honom om de kunnat se detta hända. Jag tror att man tänker (spekulation naturligtvis) att har han genomlidit tre år, häktning 8 månader, och en TR förhandling tidigare, så är detta inte så stor skillnad?

Jag lider med alla inblandade. Och SDs självmord (som det ju verkar vara) kastar långa skuggor på oss alla.

Även vi har ju bidragit på vårt vis, genom att det finns en tråd som har svärtat ner honom offentligt. Tolka mig rätt är. I grunden är det SD själv som är orsaken, det förstår du nog. Men eftersom tråden finns, blir effekten så enormt mycket större. Den engativa bilden av SD sprids för var och en att läsa.
Citera
2021-05-30, 11:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Örebro kommun | 06:25
Hjärtstamordet har alltid varit en tragedi

STEFAN HAZIANASTASIOU skriver i NA.se att han känner att håret reser sig på armarna, när han live får beskedet om att SD döms till 18 år för mordet på LW.

Han skriver vidare:

Citat:
Jag har läst Lenas privata konversationer med vänner. Jag har sett filmer där hon gråter. Skrattar. Hört när hon med sprucken röst samtalar med polisen om sin katastrofala relation.
Citat:
Samtidigt. Jag har läst hundratals sidor med förhör med Stefan Davidsson. Hört hans fullkomligt absurda förklaringar i de tio timmar långa förhören i tingsrätten.

Det är en sammanfattande, varm och bra krönika över fallet och det finns inga nyheter i den. Bara en berättelse om ett underligt och tragiskt fall, som vi alla har berörts djup av och som vi alla står som frågetecken inför just nu.

Stefan avslutar:

Citat:
Egentligen har jag ju vetat det sedan allra första början. Det här har alltid varit en tragedi. Sådana saknar lyckliga slut.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-hjartstamordet-har-alltid-varit-en-tragedi

#TeamÅsaHiding

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Citera
2021-05-30, 11:40
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för mycket bra info, och med källor.
Det skulle vara helt ologiskt om coli hade rätt i ingen dom gäller i ett sådant här fall.

Det verkar rimligt att han begick självmordet efter att domen föll, men nu antar jag att det måste bevisas också?
Skulle han på något sätt ha fått kännedom om den fällande domen tidigare och begått självmordet före kl 11 så gäller kanske det som coli skrev.
Vet du vad som gäller då?

Det lär med stor sannolikhet framkomma att domen var den utlösande faktorn till självmordet.
Citera
2021-05-30, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det tror jag också. Att SD hade denna utväg i bakhuvudet sedan längre tid.
Fullt möjligt att han lagt undan ett lättillgängligt laddat vapen någonstans i avvaktan på domen.
När domen väl kom gjorde han slag i saken så fort som möjligt.
Väl medveten om att när han väl grips och sugs in kommer han under överskådlig tid inte ha så stora möjligheter att kunna välja att enkelt avsluta sitt liv. Kanske hade SOA också försökt hindra SD om han inte gjorde det så fort som möjligt.

Han hade planerat att mörda Lena den där dagen, det var planerat och noga genomtänkt hur det skulle gå till. Tror att SD hade planerat på samma sätt om utfallet av domen skulle bli så här.
SD tänkte inte sitta i fängelse och leva vidare med att ha förlorat allt - frihet, vänner, anseende, familj etc.

Din sista mening: "SD tänkte inte sitta i fängelse och leva vidare med att ha förlorat allt - frihet, vänner, anseende, familj etc.", det är också vad jag tror.

Jag tänker att SD nog trodde att han kunde bli friad. Då skulle han kunna återförenas med HD, möjligen flytta, men förmodligen bo kvar. Börja bygga upp sit liv igen.

Nu såg han allt detta grusas. Huset sålt, HD gone(?), anseendet grusat och vännerna vänder honom ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in