2021-05-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kanske därför alla andra är på ett annat ställe, SDs förtjänst?
Val av plats redan bestämd?
Vet att det kommer bli SOA som hittar honom, och inte något barn eller HD.
Koll på var vapenskåpsnyckeln fanns, alternativt redan öppnat skåpet, tagit ut/gömt vapen.
Plan på hur han ska kunna lämna huset utan att SOA följer med ut.

Det finns förstås många olika alternativ, men detta kan vara ett som jag ser som troligt.

Vad gäller de 18 minuterna, tror jag dock att SD var död innan det.
Det var väl då samtalet kom till 112?
Det rimmar illa. Varför skulle han inte vänta tills domen föll? Han har ju varit ledig och fri nu i lång tid. Att han tagit livet av sig nån timme, nån dag, innan domen meddelades känns inte alls som ett rimligt scenario. Tänk på att han är en narcissist - smartare än alla andra. Han skulle aldrig slösa bort sitt liv om det inte var nödvändigt. Och en fällande dom, med den sociala skam och det utanförskap han skulle tvingas leva med resten av sitt liv, skulle ödelägga hans liv.

Jag tror att SOA hörde ett skott och sprang iväg och letade - vilket nog gick ganska fort. Men det är ju bara mina egna spekulationer så klart.

Edit: Jag kanske missförstod dig. Så klart han dog innan 11.18 eftersom larmsamtalet kom då och han då hittats död. Jag trodde du menade INNAN domen meddelades. Rätta mig gärna!
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-30 kl. 12:11. Anledning: Edit
Citera
2021-05-30, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Har du tid/möjlighet att citera något från de senaste artiklarna i NA?

https://www.na.se/logga-in/stefan-hazianastasiou-hjartstamordet-har-alltid-varit-en-tragedi

Kanske får jag en stund lite senare. Har skrivits många artklar och jag har själv inte hunnit läsa. Ska nu ut och olja altanen...och ligger dagare efter i tråden.

Men tar lite i taget i pauserna...Lägg ut länkar, så kan citera lite i pauserna.

NA; SH:

"Jag känner hur håret reser sig på armarna när jag får beskedet mitt under den pågående livesändningen. Stefan Davidsson döms för att ha slagit ihjäl Lena Wesström"
//
"Många tankar hinner snurra i mitt huvud. Det har gått tre långa år sedan den där majdagen då Lena Wesström anmäldes försvunnen. Ändå minns jag det tydligt.

Efterlysningen. Den svartvita bilden. Polisens vädjan efter tips. Jag var nog inte ensam om att tänka redan då att den här historien inte kommer sluta lyckligt.
"

SH beskriver hur han följt fallet från Lenas försvinnande och hela vägen. Läst FUP, deltagit i rättegångar. Lyssnat på Lenas röst, sett henne i filmer där hon gråter, skrattar och talar med sprucken röst till polisen. Hru han har gripits av fallet, inte ensam, utan hela Örebro. Även åklagrna har uttalat att aldig tidigare har ett brottsoffer kunnat komma till tals på det här sättet.

"Samtidigt. Jag har läst hundratals sidor med förhör med Stefan Davidsson. Hört hans fullkomligt absurda förklaringar i de tio timmar långa förhören i tingsrätten."

SH beskriver hur han har sett anhöriga gråta och kramas. Att det måste ha varit tre hemska år för de anhöfiga.

Han beskriver hur han står i direktsändning och försöker hålla god min inför kameran när han får domen på 18 år. Hur han sedan börjar läsa lite i domen och därefter kommer nästa besked om att något inte är som det ska, att pressträffen ställs in och intervjuerna med advokarerna likaså.

De försöker ta reda på vad som har hänt:

"Snart får vi veta. Stefan Davidsson har avlidit under oklara omständigheter, han kan ha hittats mindre än tjugo minuter efter att domen föll. Allt jag känner är tomhet."

SH beskriver hur han de här tre åren väntat på ett avslut på den fruktansvärda historien, och när det äntligen kommer "ställs vi inför nya svåra frågor som saknar svar."

SH avslutar med att han säger att han inte vet vad han hade förväntat sig, men innerst inne har han vetat det sedan allra först början, att en sådan här tragedi alltid saknar lyckliga slut.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-hjartstamordet-har-alltid-varit-en-tragedi
Citera
2021-05-30, 12:22
Avslutad
Hur kunde det dröja ända tills 11:29 ?
med att bevilja en handräckningsbegäran från hovrätten, att polisen skulle gripa Stefan?!

Domen föll 11:00

"De" beviljade häktning efter att han dött?!

De, det är vem då?
Vem beviljade beslutet!?
Citera
2021-05-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det rimmar illa. Varför skulle han inte vänta tills domen föll? Han har ju varit ledig och fri nu i lång tid. Att han tagit livet av sig nån timme, nån dag, innan domen meddelades känns inte alls som ett rimligt scenario. Tänk på att han är en narcissist - smartare än alla andra. Han skulle aldrig slösa bort sitt liv om det inte var nödvändigt. Och en fällande dom, med den sociala skam och det utanförskap han skulle tvingas leva med resten av sitt liv, skulle ödelägga hans liv.

Jag tror att SOA hörde ett skott och sprang iväg och letade - vilket nog gick ganska fort. Men det är ju bara mina egna spekulationer så klart.

Edit: Jag kanske missförstod dig. Så klart han dog innan 11.18 eftersom larmsamtalet kom då och han då hittats död. Jag trodde du menade INNAN domen meddelades. Rätta mig gärna!

Fast det har väl inte framgått alldeles klart att SD hade påträffats död då larmet ringdes in?

Troligtvis givetvis.
Citera
2021-05-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
med att bevilja en handräckningsbegäran från hovrätten, att polisen skulle gripa Stefan?!

De, det är vem då?
Vem beviljade beslutet!?

Hovrätten beslutade om häktning.

Polisen bekräftade handräckningsuppdraget 11:29.

Min tolkning.
Citera
2021-05-30, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tolkar jag som att hon överlåter frågan om häktning till domstolen.
Det är ju ändå den som alltid tar sådana beslut.

Sedan valde domstolen att säga att eventuellt häktningsbeslut kommer i samband med domen.
Man kan fråga sig varför de gjorde de valet.

Kanske för att SD har redan genomgått tre år, häktning 8 månader och en dom i TR.

Jag kan känna att vi alla borde ha sett det här komma, men sedan blir vi chockade. Innerst inne förstår man vad SD är kapable till, men det är ändå svårt att ta till sig.

Nu kan man säga att de anvariga här i den här rättsprocessen, kanske borde ha mer insikt om hur personer som SD (och även andra) kan reagera. Det har dom säkert, och förmodligen har de diskuterat de här frågorna.

Utan att ha riktig insikt i den rättsliga processen här, tänker jag återigen att man bör lätta på den ansvarsfrågan till antingen psykiatirn (i te x den lilla rättspykiatriska undersökningen) eller helt enkelt lätta på de enskildas personliga ansvarsbörda i frågan, dvs ha en rättslig procedur som är uppbyggd på ett annat sätt, t ex att alla som riskrar att få långa fängelsestraff får sin dom i en rättssal tillsammans med sin försvarare.

Jag brukar ofta bli upprörd över att enskilda får ta ett (för) stort rättsligt ansvar när tråkiga saker händer. Inte sällan är det just organisation som brister, eller att det finns i grunden många som är delansvariga för det som hänt.

T ex retar jag mig ofta på att den första husrannsakan inte fick fullföljas. Lena var ju oförklarigt borta, och många saker tydde ju på att detta var inget frivilligit försvinnande.

Hade man kunnat göra en sådan husrannsakan, då hade blodet på tvättmaskinen hittats tidigt. SD hade blivit gripen och häktad förmodligen och kanhäna (säger kanhända) hade Lena kunna thittas tidigare. Mågnt och mycket hade sett annorlunda ut förmodligen.

Vi kan ju alla skatta oss lyckliga att det inte slutade på ett annat sätt där barn och andra blev ytterligare offer.
Citera
2021-05-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast det har väl inte framgått alldeles klart att SD hade påträffats död då larmet ringdes in?

Troligtvis givetvis.

Lite citat ur tidningarna:

Stefan Davidsson, 47, dömdes på fredagen till 18 års fängelse för mordet – men hittades död några minuter efter att domen meddelats. Expressen
/.../
Först släpptes domen från Hovrätten: Stefan Davidsson dömdes för mordet på Lena Wesström i Hjärsta i maj 2018.

Bara en stund senare, vid lunchtid på fredagen, hittades han död.
Nerikes Allehanda

/.../

Han är anträffad avliden. Omständigheter gör att vi inte kan avgöra om det är annan person som orsakat det. Aftonbladet.

JAG tolkar det inte som om han dog 11.18 - eller att läkare konstaterat honom avliden kl 11.18. Jag tolkar att han HITTATS DÖD, och att larmsamtalet kom 11.18. Klockslaget är verifierat.
Citera
2021-05-30, 12:35
Medlem
GastonLeMans avatar
Hur tar kompisen Jerry detta?
Kanske han vågar kvittra nu ?

Kanske fd frun börjar minnas en massa helt plötsligt?
Citera
2021-05-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

De, det är vem då?
Vem beviljade beslutet!?
Man skrev i media att Hovrätten skickade domen till polisen (åklagaren?) och begärde en omedelbar häktning. Men HUR det skickades har inte framkommit. Personligen hade jag ringt åklagaren.

Man efterlyste Stefan - och då hade redan larmet kommit ett par timmar tidigare. Om jag inte tar fel så dröjde man till 14-15-tiden med efterlysningen. Ska se om jag hittar en tidslinje. Lade upp den igår.

Tillägg tidslinje:

11.00 Domen faller (18 år. Domstolen skickar domen till polisen med begäran att han skall häktas).

11.18 Larmsamtal

12.33 Pressträff ställs in (27 minuter innan utlovade pressträff. De måste fått veta vad som hänt)

14.24 Efterlysningen
(Efterlysning? Varför? 12.33 visste åklagarna och ställde in. Vem schabblar med kommunikationen)

16.13 Bekräftat i media: Han är död (5 timmar efter domen fallit. Och exakt 5 timmar efter larmsamtalet - sånär på fem minuter).

Efterlysningen i media kom alltså när alla involverade fått veta att han inte är vid liv. Alla utom media alltså. Allt är mycket märkligt. Men självklart blir det eftersläpningar.
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-30 kl. 12:45.
Citera
2021-05-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Hur tar kompisen Jerry detta?
Kanske han vågar kvittra nu ?

Kanske fd frun börjar minnas en massa helt plötsligt?

Haha Jerry är nog rätt nervös nu, verkar ha nerverna på utsidan, lyssna på honom i TR😂😂😂
Citera
2021-05-30, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Förmodligen har SOA och SD varit ute och jobbat tillsammans på gården med stolpuppsättning och när domen blev offentlig sköt han sig.
Dock är det väldigt oansvarigt av SOA om han inte haft bättre koll på sina vapen om det nu är SOAs vapen SD använt.

Så lätt att var efterklok.
Och jag tänker att SOA inte såg det här komma heller.

Vi är alla olika och jag tänker ibland på en händelse när min lilla brorson ramlade i elden. Både min far och jag var med, och vi är två helt olika personligeheter.

Jag är sådan som är observant, försiktig och gärna tänker ut faror i förväg, medan min far är tvärtom.
Ändå hände det här. Jag tyckte att jag hade koll på just detta.

Men det var en ögonblickshändelse... medan jag vände mig bort en sekund för att ta ett paket korv.

Min mor sa; om jag hade varit med hade det inte hänt.

Så sant säkert.

Jag tänker att det finns en liknande situation här.
Det fanns ju fler personer i den här situationen som borde kunnat tänka ut att det fanns vapen (om det nu var så?) på gården. Att det skulle kunna hända? Varför lämna de tu ensamma där?

Kanske SOA tyckte att han hade koll. Men han kanske är lite som min far. Inte så stor människokännare, inte så att han inte har koll på sina vapen kanske, men tänker inte att SD ska ta nyckeln och plocka ut ett vapen...

Min mor hade förmodligen redan tänkt ut den här situationen. Hon hade sett till att vapnen inte fanns tillgängliga, nycklar borta, kanske även tagit bort knivar mm.

Jag förstår hur du tänker, så tänker man ju förstås.

Men ansvaret, det ligger på väldigt många egentligen. Och kanske mest på hur vårt rättssystem är uppbyggt.
Citera
2021-05-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Haha Jerry är nog rätt nervös nu, verkar ha nerverna på utsidan, lyssna på honom i TR😂😂😂
Jag tror Jerry drar en lättnades suck. Får för mig att han inte ville vara kompis med SD efter mordet, men att han inte hade kraft att dra sig ur vänskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in