2021-05-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man spelade upp ett gammalt förhör från Sillen. Därefter blev det frågor IRL enligt följande:

Läses nerifrån och upp

Förhöret med vittnet är över. Varken målsägarbiträdet eller 46-åringens advokater har några frågor att ställa.
Profilbild för Stefan Hazianastasiou
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.21

Hur ser din och NN:s (exfrun) relation ut idag?

– Vi har ingen kontakt här och nu.

När upphörde den?

– Den upphörde efter att jag på nytt kontaktade polisen i somras.

Var det gemensamt beslut?

– Först backade jag undan. Sedan när jag var i kontakt med polisen backade hon.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.19

– Jag har uppfattat att 46-åringen inte vill vara någon som vill upplevas bromsa upp min kontakt med NN (exfrun), utan istället upplevas vara ett stöd för henne.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.18

Vittnet får frågan om det han sagt i tidigare förhör, att 46-åringen varit "pushig" att de ska ha ett vänskapligt förhållande.

– Det har funnits tankar att det kan vara så att han vill testa någonting. Jag har uppfattat att det handlar om att han vill ha kontroll. Om pushigheten har något med det att göra vet jag inte.

Stefan Hazianastasiou

I dag 10.16

– Jag uppfattar att hon varit psykiskt misshandlad av 46-åringen, säger vittnet.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar

I dag 10.13

Jag kanske är trög men det borde ju ha framgått i exfruns mail med bekanten men uppfattningen är ju att det saknades något eftersom bekanten lämnade in sina mail till polisen efter rättegången i tingsrätten. Vad är det som tillkommit där?
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.13

Polisen hade inte fått mejlen i de tömningar som gjorts. Vittnet lyssnade på förhören på youtube, och upptäckte att polisen inte tycktes ha fått in allt. Han lämnade då in dem.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.12

Tog hon upp det här med NN (46-åringen)?

– Det måste vara svart på vitt. Hon har upplevt att det inte går att fråga om han kontrollerar hennes mejl. Utan hon måste ha konkreta bevis för det i så fall.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.10

Vad är din uppfattning om varför han läser meddelandena?

– Han vill ha kontroll. Det är min uppfattning. Han vill veta vad hon gör.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.09

Bilden på vittnet som visas på de stora skärmarna är väldigt liten, det är svårt att se hur han reagerar på åklagarens frågor.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar

I dag 10.08

En fundering över mallen som saknades. Antas det alltså att den åtalade skulle ha varit inne i hennes mail och raderat/friserat och att bekanten nu kan bidra med det raderade?
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.08

Nej, inte att han har raderat mejl, men att han läst dem.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.06

Vittnet berättar att han och exfrun varit orolig för att 46-åringen har följt var de rört sig.

– Vi har även haft öppet att hon kanske blivit avlyssnad i sin gemensamma bil. Går det att följa en bil vart man är? Lite sådana delar, säger vittnet.
Stefan Hazianastasiou

I dag 10.03

– Jag tror att hon använde tre mejladresser, säger vittnet om exfrun.
Hon sade att han läste hennes mejl minst en gång i timmen. Det var en viktig orsak till att jag tog kontakt med er.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.59

– Hon har sagt att han läser hennes mejl.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.59

– Det var en hel del diskussioner om att NN kanske läste det vi skrev. Hon kände sig kontrollerad av honom, säger vittnet.
Profilbild för Pica
Pica - Läsarkommentar

I dag 09.58

Vem säger att hen lyssnade på förhören på YT?
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.58

Det är vittnet som hörs just nu, en bekant till 46-åringens exfru.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.58

Vittnet uppger att han hade utgått från att polisen hade haft tillgång till hans mejl. När han lyssnade på förhören upptäckte han att det saknades mejl.

– Jag tog kontakt med en av de som förhört mig och fick en mejladress. Då skickade jag över mejlen och fick komma in på nytt förhör.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.55

– Jag lyssnade genom förhören i tingsrätten på youtube efter förhandlingen. Jag kände att något inte stämde.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.54

Åklagren Åsa Hiding håller i förhöret.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.54

Efter förhandlingen i tingsrätten vände sig vittnet till polisen med nya uppgifter. Han lämnade in konversationer han haft med exfrun, som enligt åklagaren visar på att 46-åringen hade ett kontroll behov. Det är det som det här förhöret ska handla om.
Stefan Hazianastasiou

I dag 09.53

Nu har förhöret spelats upp. Det är nu dags för vittnet att höras på nytt. Han är alltså med på videolänk från annan ort.

Tack för referatet!
Bra JS! Tänk om fler kunde man up och berätta vad de observerat *host host JG*
Citera
2021-05-03, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det kanske är så att bipolär sjukdom yttrar sig olika hos olika personer. Skillnaderna i humör är stora men i alla fall för en del drabbade är de inte snabba. Mellan depressionsperioder och maniska perioder går det månader eller möjligen veckor ibland. Hos de personer jag känner med sjukdomen handlar det inte om att humöret förändras kraftigt från dag till dag.
Jag pratar om hypomani som är en mildare form och absolut inte likt en mani som är betydligt värre.
Det skiljer sig från person till person. BD finns i sin tur i olika former och bipolär typ 2 har hypomani.
Jag har tidigare visat med länk att det kan likna ökat självförtroende (och en omogen arrogans) likt som vid NPD.
Jag pratar om korta episoder, dagar. Runt det datum hon tar cacher är hon arrogant och mkt snorkig kopplat till LW. Ökad irritation kan vara ett tecken.
Hon klappar ihop i USA, beskrivs sen bli nedstämd, introvert och få tecken som vid depression. 25e vill hon storstäda hus och drar ihop ett gäng.
Vad det än är så är det en stark variabel på ett par dar.
Citera
2021-05-03, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Develi det du skriver här; "som psykiskt sjuk är det risk att hon inte har ett helt sunt tänk; en delorsak till att det finns riskfaktorer i hennes beteende och kognition" kan ju förklara hennes sjuka egerande och beteende (bla. det jag fetade i din text).

Det handlar ju inte om att känna empati för, trivialisera, omhulda, leta förmildrande omständigheter eller tycka synd om. - Att försöka hitta förklaringar till hennes agerande och beteende innan och efter mordet handlar om att försöka få grepp om vem hon är och varför hon beter sig som hon gör - för att förstå helheten kring paret D (och de andra i soppan) och hela situationen.

Man behöver ju inte tycka synd om och känna sympati för en person för att hon har psykisk ohälsa, inte ens för att hon visar alla klassiska tecken på att brutits ner av en manipulativ man, inklusive hjärntvätt.
En person kan ju vara ett offer för en manipulativ man och samtidigt en osympatisk, omogen, hämndgirig och störd egoist (lol) med ett eget ansvar.

Edit. Det Sherlock skriver styrker bilden av en kvinna i en relation där mannen styr och härjar med henne psykiskt.
Ni kan fortsätta med den bilden, jag tolkar utifrån mig.
Jag skriver tecken på exakt det jag ser i hennes beteende.
Jag skriver att hon oavsett är manipulativ.

Jag skriver att hon visar jävligt fula sidor och att hon är en mycket stark sjuksköterska på sitt jobb och inte nåt skört nervvrak eller "stirrig och nervös".

Det finns citat från dig om hur hon betedde sig ang ett barn.
Det kan du ju ha i åminne om den sköra HD.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 13:21.
Citera
2021-05-03, 13:23
Medlem
Citat:
Din första mening som jag fetat: Jag tror faktiskt det är precis som vissa troll i tråden gör också. Inget är SDs fel - det är LW som lurat, bedragit och varit otrogen. Sillen sa i sitt förhör idag att hans uppfattning var att HD uppförde sig som en psykiskt misshandlad kvinna. Vi vet ju alla hur hårt en kontrollerande man kan hålla sin kvinna, hur de bryter ner självkänslan hos sina offer. Inte konstigt att HD slåss med näbbar och klor: Hur skulle hon klara sig om hon berättade exakt hur och vad SD gjort, och han sen går fri? Hon skulle få se sig över axeln resten av sitt liv. Det är en av orsakerna till att många kvinnor inte fullföljer sina anmälningar. HD har dock inte anmält någon så vitt jag vet - hon säger inte ett pip som är negativt om SD. Det skulle hon inte våga.

Ovan är bara spekulationer från min sida.

Jag tror hennes behov av att visa upp en fin fasad står i vägen för henne också. Och en tro att hon har nån slags tacksamhetsskuld för att han tog hand om barn och hem under hennes sjukdomstid. Troligen har han tutat i henne att hon är extremt jobbig och att bara han kan stå ut med henne fullt ut. Allt det där understöds nog av hennes föräldrar vilket knappast gör det lättare för henne.

Jag tror hatet mot LW grundas i en känsla av maktlöshet hos HD, maktlöshet över att hon inte kunde få SD att sluta träffa LW och maktlöshet över att LW hade makten att när som helst avslöja för coola geo-gänget och hela grannskapet att SD tycker att HD är så oattraktiv och tråkig att han valt att i flera år ha en sexuell och romantisk relation med LW. Att HD inte bara varit sjuk och därmed misslyckats med att vara en pigg och aktiv mamma och värdinna, hon har även misslyckats sexuellt i sin roll som fru till den hjälpsamme och trevlige vite riddaren SD.
Den skam som borde vara SDs blir HDs i hennes egna ögon.
Och hatet och skulden projiceras på LW...

Sen har du säkert rätt i att det finns en annan sorts rädsla också. Hon kan inte vara helt blind för hans våldskapital (näven i väggen var säkert bara den gången som blev känd...).
Han kan även hota med att ta barnen ifrån henne eller liknande.
Att hon reagerade kallt och avvisande när L*iv ville prata om att HDs barn fakktiskt mobbat ett annat barn så kan det ju vara så att HD vill skydda barnet från att få ett helvete med SD.
"Hellre mobbare än mobbat av pappan".
Citera
2021-05-03, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hahahaaaa, ja det är fullständigt vridet... med tanke på omständigheterna.
Ja, de är så smooth talking, så rara.
Nästan som om det är oskulden som ska tas.

Missa inte sjukdomsvinst som blixtrar till en kort sekvens. Hon får som hon vill.

2019-07-03
SD: Godmorgon. Ha nu en fin dag, fina du.
HD: Ville du se fotbollen ihop? Sova över? Här?
SD:Gärna på allt, men hellre här
HD: För jobbigt för mig. Ångest kom ... Fattar att du vill vara hos dig ... Titta på första halvlek i badtunna och sen gå hit?
SD: Kommer såklart direkt till första. Börjar 21?
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 14:19.
Citera
2021-05-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ang cykelturerna i polisförhöret berättade SD att han trodde sig vara ute tre gånger den natten. På fråga varför han var ute och testade växlarna som SD påstod sig göra, blev svaret att "jag väntade på tvättmaskinen".

Hmmm... men plötsligt, senare när han fått fupen i sin hand, så var det plötsligt en helt annan dag han var ute och testade växlar. Då hade han upptäckt att det minsann inte fanns några vittnen. Nu var han hemma hela kvällen enligt egen uppgift.

Positivt att det här med cykelturerna spelas upp i rätten.

SD har sig lite själv att skylla att förhöret spelas upp då det var han som menade att fhl vilselett honom genom att insinuera att han blivit sedd den kvällen i kvarteret.

Bevisvärdemässigt osäkert men han föll lite på eget grepp där och gav åklagarna ett skäl att spela upp polisförhör. Också just den delen där han menar att han cyklar rätt nära brottsplatsen vilket är bra att rätten hör ihop med tingsrättsförhöret.
Citera
2021-05-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ni kan fortsätta med den bilden, jag tolkar utifrån mig.
Jag skriver tecken på exakt det jag ser i hennes beteende.
Jag skriver att hon oavsett är manipulativ.

Jag skriver att hon visar jävligt fula sidor och att hon är en mycket stark sjuksköterska på sitt jobb och inte nåt skört nervvrak eller "stirrig och nervös".

Det finns citat från dig om hur hon betedde sig ang ett barn.
Det kan du ju ha i åminne om den sköra HD.

Citat:
Jag tror hennes behov av att visa upp en fin fasad står i vägen för henne också. Och en tro att hon har nån slags tacksamhetsskuld för att han tog hand om barn och hem under hennes sjukdomstid. Troligen har han tutat i henne att hon är extremt jobbig och att bara han kan stå ut med henne fullt ut. Allt det där understöds nog av hennes föräldrar vilket knappast gör det lättare för henne.

Jag tror hatet mot LW grundas i en känsla av maktlöshet hos HD, maktlöshet över att hon inte kunde få SD att sluta träffa LW och maktlöshet över att LW hade makten att när som helst avslöja för coola geo-gänget och hela grannskapet att SD tycker att HD är så oattraktiv och tråkig att han valt att i flera år ha en sexuell och romantisk relation med LW. Att HD inte bara varit sjuk och därmed misslyckats med att vara en pigg och aktiv mamma och värdinna, hon har även misslyckats sexuellt i sin roll som fru till den hjälpsamme och trevlige vite riddaren SD.
Den skam som borde vara SDs blir HDs i hennes egna ögon.
Och hatet och skulden projiceras på LW...

Sen har du säkert rätt i att det finns en annan sorts rädsla också. Hon kan inte vara helt blind för hans våldskapital (näven i väggen var säkert bara den gången som blev känd...).
Han kan även hota med att ta barnen ifrån henne eller liknande.
Att hon reagerade kallt och avvisande när L*iv ville prata om att HDs barn faktiskt mobbat ett annat barn så kan det ju vara så att HD vill skydda barnet från att få ett helvete med SD.

Jag kommenterade just den incidenten med barnet i ett svar till Picasso (det fetade längst ner)
Citera
2021-05-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

SD har sig lite själv att skylla att förhöret spelas upp då det var han som menade att fhl vilselett honom genom att insinuera att han blivit sedd den kvällen i kvarteret.

Bevisvärdemässigt osäkert men han föll lite på eget grepp där och gav åklagarna ett skäl att spela upp polisförhör. Också just den delen där han menar att han cyklar rätt nära brottsplatsen vilket är bra att rätten hör ihop med tingsrättsförhöret.
Ungefär så tänkte jag också. Cykelturerna är viktiga. Mycket viktiga. Att HR fick höra det, tillsammans med Sillens förhör idag, kan göra att domarna faktiskt börjar tänka i banor som Lindén förklarade bort. Domen som Lindén skrev är ganska uppseendeväckande. Många inidicier förklarade Lindén med att "...och det skall ju inte den åtalade lastas för". Vi får se hur våra HR-domare tänker.
Citera
2021-05-03, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kommenterade just den incidenten med barnet i ett svar till Picasso (det fetade längst ner)
Jo det är ju klart att HD aldrig kan göra nåt på eget bevåg. Hon kan väl inte ha ett eget kallt skitbeteende som L uppfattar henne.

Här tolkas det till HDs fördel och slätas över. Igen. Som om hon inte vore kapabel att ha fula egenskaper och så beror allt på SD:
Citat:
Att hon reagerade kallt och avvisande när L*iv ville prata om att HDs barn faktiskt mobbat ett annat barn så kan det ju vara så att HD vill skydda barnet från att få ett helvete med SD.
Själv ser jag ett beteende som HD har mot LW när hon allierar sig med JG.

Projicering av skuld. Svartmålar.

"L har haft en mindre positiv diskussion för 3-4 år sedan med Hanna som rörde deras döttrar. Det handlade om att Hanna och Stefans dotter varit elak mot Ls dotter, det handlade om mobbing.

Ls uppfattning var att Hanna inte var mottaglig utan ville vända det till att det var Ls dotter som bar ansvar. Hanna svartmålade på så sätt Ls dotter och Hanna visade ingen empati eller förståelse. "
Citera
2021-05-03, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu kommer inte det du citerade med här men mina exempel med logga ikapp kontot var nog bättre än nån självgod dag och att hon städade. Vilket var min poäng. Ändå så hade hon väl loggningen som ett beting och min reaktion på det var väl mer att GC kanske hade lite för stort fokus där snarare än att loggningen var tecken på psykisk sjukdom.

Om jag fattat det rätt är det det minskade sömnbehovet du ska kika efter om du ska dra nån slutsats kring hypomani här men det hade du inte med. Efter mordet verkade hon dock haft sömnsvårigheter men det kan knappast berott på ”upprymdhet”.
Jag vet vad jag ska kika efter.

Kan du förklara din tolkning av SD?
Det är för mig mer obegripligt. På tal om psykisk ohälsa.
Citat:
Jag fortsätter vidhålla här att SD var i ett delirium som trappades upp sakta men säkert efter skilsmässan och toppade när han irrade runt här och där dagarna innan mordet. Han löste det vardagliga på auto-pilot men i huvudet var det kaos.

Känslorna hoppade runt mellan hopp och förtvivlan. Hjärna, hjärta och de nedre regionerna i ofas.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ett delirium som trappas upp från 19 februari och kulminerar den 14 maj.
Det var lång inkubationstid för DT konfusion.

Han går på nån sorts autopilot sen 3 månader tillbaka och det har tydligen passerat helt för alla i omgivningen.

Delirium tremens är på etylbas beträffande konfusion och pga abstinens.
Du menar att SD har grava alkoholproblem?
Citera
2021-05-03, 14:22
Medlem
Citat:

Det är jättebra att det spelades upp. Nu har hovrätten lyssnat på hela tingsrättens förhandlingar, så allt som kan visa på hur SD vänder kappan efter vinden är bra
Citera
2021-05-03, 14:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hur fn ska H kunna känna sig fri om de träffas hela tiden?

Hon får ångest i deras gamla gemensamma hus och vill inte sova över där. Är hon rädd att bli registrerad av grannen J eller rädd för att åter bli paralyserad?

Messen ser ut som att båda spelar teater för varandra.

Steffe är en fin o pålitlig man som kunde tänka sig döda skrikiga dottern, hjälpa frugan begå självmord, önskade familjen skulle dö i en bilolycka tills älskarinnan blev besvärlig och nytt objekt för mordtankar.

H kommer aldrig kunna lita på Steffe och han kan inte spela mjuk och ödmjuk hur länge som helst. Ett liv tillsammans är dömt till evig påminnelse av hans 6-åriga snedsprång och hunger efter L som han påstått att han behövde och älskade.

Hur mycket än H tillåter honom äta annan tröstefrukt kommer L finnas i bakhuvudet hos dem båda.
Ingen av dem kommer nånsin bli helt fri oavsett hur det går i HR.
Hon är till huset hur ofta som helst. Är det inte rensning i rabatter, storstäda och badtunna så är hon där och målar, äter och fikar.

Ett tillägg som berör samma ämne.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in