2021-05-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja, en ansvarsfull förälder som älskar sina barn hade inte tagit livet av sig för att slippa fängelse och de konsekvenser som följer av att vara dömd för mord.
Men SD var en dum, självisk, ologisk och känslolös individ och hans agerande gick hela tiden helt i linje med det.

Ja, en och samma persons fel. SD:s fel.

Helt sant, hela denna ”soppa” är bara 1 idiots fel och det är Stefaaan Davisson
Citera
2021-05-30, 11:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartMaran
Ja, mystiskt är det...

OM SD blivit mördad är det mer rimligt att motivet är 'skyddande av brottsling' än hämnd. Kanske mördaren förstått att SD ommer att lägga fram mycket ofördelaktiga sanningar om HD och kanske även SOA. SD har ju liksom inget att förlora längre iom domen. Det spekuleras ju om hur mycket HD egentligen vet om händelsen. Personligen tror jag HD har en bra bild över vad som hänt vilket SOA bör vara medveten om. SOA vill skydda sin dotter helt enkelt! och låter det ske...'glömmer' gömma nycklarna till vapenskåpet? Eller är passiv på annat sätt..Indirekt mord?
Detta är för mig också en trolig möjlighet?
Hoppas de verkligen utreder fallet ordentligt?
Citera
2021-05-30, 11:47
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Ledare av Lars Ströman, NA.se:

Citat:
En mördares oväntade död – även en avskydd mördare har rätt till liv

Citat:
Det må vara att en och annan tänker "rätt åt honom". Det är mänskligt. Men ur ett rättsligt perspektiv finns det inga vinster med att mördaren är död – oavsett hur han har dött.

Citat:
Mannen som hittades död var sannolikt en av Örebros mest avskydda personer just i dag. Han har med grovt våld mördat en kvinna. Han har visat en märklig distans till det fruktansvärda dådet. Och han har lämnat berättelser som förefaller tillrättalagda och lögnaktiga. Han var inte direkt den där typen som du skulle vilja bjuda på kaffe en förmiddag.

Han fortsätter vidare och skriver att oavsett hur otrevlig och/eller manipulativ SD var, så gällde rättsstaten även dömda mördare. Och att i Sverige avrättar vi inte mördare längre och har inte gjort sen dödsstraffet försvann på 1920-talet.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-en-mordares-ovantade-dod-aven-en-avskydd-mordare-har-ratt-till-liv

#TeamÅsaHiding
Citera
2021-05-30, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vet inte om jag missförstår Dig här, men... SOA/BA har inget hus i samma område som SD/HD.

Det är UW, SD och HD som har hus/lägenhet i området (och tidigare LW).
Svärfar bor inte i folketorp permanent, trodde deras permanenta boende låg i närheten av Stefans
Citera
2021-05-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, sommarstället har blivit en plats för tragedi utan motsycke.

Min övertygelse är att SD inte hade en tanke på vilken effekt hans självmord och platsen han gjorde det på, kommer att ha för de efterlevande.

Dels tror jag att han är en sådan person, att han lätt ser sig själv som ett offer (för andras illvilja mot honom), och dels fick han tunnelseende när domen fälldes.

Jag tror att han lidit av sitt fall, från att ha varit en "ansedd" person i samhället, i sitt kvarter, i sin familj, på sitt jobb och iniom geocachingen. För de flesta viktiga bitar att tillhöra och känna att ma är omtyckt och respekterad som individ.

Men för SD tror jag att dessa bitar har varit mycket viktigare. Det har varit hans livsluft. Hans dröm om att bli hjälte speglar väl denna känsla han har. Om man inte får kickar av det som många andra får livslust av, såsom att sitta och njuta av samvaron mer sitt barn, leka med dom, känna det mysiga och glädjen i det vardagliga som man gör med andra man älskar, då blir den yttre statusen viktigare. Tänker jag.

Hans fall har pågått länge, och hoppet om att kunna återuppbygga sitt fort, det grusades totalt iom domen.

Att det har gått så fort från tillkännagivandet av domen till larmsamtalet, visar på att han förmodligen hade gjort någon förberedelse.

Kanske därför alla andra är på ett annat ställe, SDs förtjänst?
Val av plats redan bestämd?
Vet att det kommer bli SOA som hittar honom, och inte något barn eller HD.
Koll på var vapenskåpsnyckeln fanns, alternativt redan öppnat skåpet, tagit ut/gömt vapen.
Plan på hur han ska kunna lämna huset utan att SOA följer med ut.

Det finns förstås många olika alternativ, men detta kan vara ett som jag ser som troligt.

Vad gäller de 18 minuterna, tror jag dock att SD var död innan det.
Det var väl då samtalet kom till 112?

Håller med Dig helt i vad Du skriver (likt mina tankar tidigare i morse).

Dock är det lite synd att kalla Folketorp för "sommarställe" det är ju en stor gård.
Som jag fattat det är det ett ställe där mycket tid spenderas året runt.
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
En ledare från 28/5. Den handlar om domen och den för alla mycket långsamma processen. En process som ändå kanske var nödvändig i detta makabra och svåra fall.

Citat:
28 maj
LARS STRÖMAN: En mördad kvinna får upprättelse! Men hade det kunnat gå fortare?

Citat:
Det har varit en plågsam process. En kvinna har blivit ihjälslagen. Och det har varit ytterst svårt för polis och åklagare att utreda ärendet. Det sägs vara den mest omfattande polisutredningen i Örebros moderna historia.

Han påpekar att det finns en enorm klyfta mellan polisens vardagliga arbete och den politiska debatten om kriminalitet.

Citat:
NA har visat en del av förhören med den misstänkte mannen. Att förhöra en misstänkt är en konst som inte kan lagstiftas fram. Det kräver snarare yrkeskunskap och erfarenhet. I det här fallet byttes dessutom spaningsledningen ut mitt i alltihopa. Det kan knappast ha varit till gagn för utredningen.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-en-mordad-kvinna-far-upprattelse-men-hade-det-kunnat-ga-fortare

#TeamÅsaHiding

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Svärfar bor inte i folketorp permanent, trodde deras permanenta boende låg i närheten av Stefans

Svärisarna bor i Lundby.
Citera
2021-05-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ja, sommarstället har blivit en plats för tragedi utan motsycke.

Min övertygelse är att SD inte hade en tanke på vilken effekt hans självmord och platsen han gjorde det på, kommer att ha för de efterlevande.

Dels tror jag att han är en sådan person, att han lätt ser sig själv som ett offer (för andras illvilja mot honom), och dels fick han tunnelseende när domen fälldes.

Jag tror att han lidit av sitt fall, från att ha varit en "ansedd" person i samhället, i sitt kvarter, i sin familj, på sitt jobb och iniom geocachingen. För de flesta viktiga bitar att tillhöra och känna att ma är omtyckt och respekterad som individ.

Men för SD tror jag att dessa bitar har varit mycket viktigare. Det har varit hans livsluft. Hans dröm om att bli hjälte speglar väl denna känsla han har. Om man inte får kickar av det som många andra får livslust av, såsom att sitta och njuta av samvaron mer sitt barn, leka med dom, känna det mysiga och glädjen i det vardagliga som man gör med andra man älskar, då blir den yttre statusen viktigare. Tänker jag.

Hans fall har pågått länge, och hoppet om att kunna återuppbygga sitt fort, det grusades totalt iom domen.

Att det har gått så fort från tillkännagivandet av domen till larmsamtalet, visar på att han förmodligen hade gjort någon förberedelse.

Kanske därför alla andra är på ett annat ställe, SDs förtjänst?
Val av plats redan bestämd?
Vet att det kommer bli SOA som hittar honom, och inte något barn eller HD.
Koll på var vapenskåpsnyckeln fanns, alternativt redan öppnat skåpet, tagit ut/gömt vapen.
Plan på hur han ska kunna lämna huset utan att SOA följer med ut.

Det finns förstås många olika alternativ, men detta kan vara ett som jag ser som troligt.

Vad gäller de 18 minuterna, tror jag dock att SD var död innan det.
Det var väl då samtalet kom till 112?

Apropå symboliken...
17 slag och 18 minuter... Där fick jag verkligen något att grubbla på. Kan det verkligen vara slumpen? Vem vet?
Citera
2021-05-30, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
En bekant sköt sig förra året med älgstudsaren efter frun tog spritflaskan, han sa bara då skjuter jag mig och gick ut. Dörren han knappt stängas innan de small utanför ytterdörren, han låg nån meter från ytterdörren.
Han gjorde likadant för ca 20 år sedan med hagelbössan men då missade han och sköt bort en bit av axeln, då använde han hagelbössan.
Efter behandlingshem och rehab så fick han igen vapnen och började jaga, höll sig från alkoholen i ca 15 år sedan gick det ordentligt utför och sista åren kopiöst drickande där promillen aldrig kom under 1.

Ja, det är inte omöjligt som sagt. Jag har också en granne, vars son sköt sig med faderns jakt gevär. Jag har ju sett min fars vapen, och har ju tänkt många gånger att jag har svårt att fatta hur han bar sig åt.
Citera
2021-05-30, 11:59
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Möjligen lämnade han ändå en antydan i HR hur han skulle tänkt sig att kunna arrangera en olycka för att dölja ett brott (eller självmord), gissningsvis någon typ av fallolycka vid repklättring.
Också fått den tanken. Så det ser lite bättre ut, så att säga.
Citera
2021-05-30, 12:06
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
NY ARTIKEL! SKYNDA ER OCH LÄS!

Egentligen inget nytt, men bra att NA.se håller uppe tempot, speciellt nu när detta tog en sådan underlig vändning.

Citat:
Örebro kommun | 11:52
Så jobbar polisen efter nya misstänkta mordet i Hjärstafallet • ”Är ett pussel”

Citat:
De kritiska första timmarna är förbi.
Nu har omfattande teknisk bevisning säkrats till den nya mordutredningen i Hjärstafallet.

Citat:
...att personen är fortfarande en del av utredningen och misstänkt även om de misstankarna kraftigt försvagats...

https://www.na.se/artikel/sa-jobbar-polisen-efter-nya-misstankta-mordet-i-hjarstafallet-ar-ett-pussel

Personligen var jag säker på att SD skulle dömas, men jag hade svårt se honom ta sitt liv. I alla fall utan att skada fler.

Nå, han hade nästan 3 år i frihet, då han har fnissat, rest, geocachat och lekt sig runt i livet. Och dessutom iskallt hånat LW´s anhöriga, polis, åklagare och många andra under denna tid.

Det måste ha varit något allvarligt fel i skallen på honom och jag har svårt att förstå de som skyddat honom gällande mordet på LW. När de i stället skulle ha skyddat LW´s familj från mer sorg. Och även sin vän SD från sig själv.

Jag kommer inte att sörja honom, men hade velat se honom i fängelse. Inte död. Och dessutom med en massa stora frågor kvar, hängandes i luften i all evighet..

Och jag hoppas nu att hans medberoende Sekt granskas. Innan fler dör.

Och NEJ, jag tänker inte skriva i någon annan tråd. Det är bättre man lägger till SD i rubriken, sammanfogar trådarna och fortsätter här där alla som varit med från början finns och där dessutom all känd fakta finns.

#TeamÅsaHiding

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-05-30 kl. 12:13.
Citera
2021-05-30, 12:07
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Enormt lätt att vara efterklok. Särskilt i det här fallet.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, jag borde kunnat förutse det här tydligare känner jag så här i eftertankens kranka blekhet.

Men nej. Visst hade jag snuddat vid tanken, men blev istället chockad.
Och jag tror att åklagarna nu inte mår bra heller.

Naturligtvis hade de häktat honom om de kunnat se detta hända. Jag tror att man tänker (spekulation naturligtvis) att har han genomlidit tre år, häktning 8 månader, och en TR förhandling tidigare, så är detta inte så stor skillnad?

Jag lider med alla inblandade. Och SDs självmord (som det ju verkar vara) kastar långa skuggor på oss alla.

Även vi har ju bidragit på vårt vis, genom att det finns en tråd som har svärtat ner honom offentligt. Tolka mig rätt är. I grunden är det SD själv som är orsaken, det förstår du nog. Men eftersom tråden finns, blir effekten så enormt mycket större. Den engativa bilden av SD sprids för var och en att läsa.

Jag tror ingen hade förutsett detta slut, men å andra sidan så finns det inga garantier för att han inte skulle ha begått självmord i fängelset. Jag tror inte att tråden har så stor betydelse för hans slutgiltiga val utan jag tror hellre att självmordet beror mer på den förnedring som väntar med fängelse i 11 år och 4 månader, att tappa hus och hem, att tappa HD och barnen, att tappa respekten ifrån GEO-gänget och alla som trodde på hans oskuld. Det här är rena spekulationer från mej men det vi vet efter tre år är att SD klarade inte av att bli avvisad eller åsidosatt, han var alltid mittpunkten i varje situation. Jag tror inte att han tacklade att bli en paria i Hjärsta med omnejd och måste stå för alla lögner som han har fyllt sin familj och vänner med. Jag håller med dej om att vi alla har mer eller mindre svärtat ner hans namn för all framtid men han var en mördare. Men just nu så går mina tankar främst till LWs barn som inte fick det avslut dom förtjänade, mina tankar går också till SDs barn som dels ska genomlida att deras far är en mördare och dels att han valde att lämna dom genom att begå självmord. Jag önskar av hela mitt hjärta att dom klarar av att genomlida detta och att dom får all den hjälp dom behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in