2021-05-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Motivet är viktigt när man diskuterar etik.

Den som dödar i självförsvar är naturligtvis överlägsen den som dödar avsiktligt för att tillfredsställa sexuella begär. Som ett exempel.

Det är alldeles självklart och har inget med dubbla måttstockar att göra.

Det var ej självförsvar när USA invaderade Irak.

Däremot går det väl argumentera för att 9/11 var självförsvar då det var ett direkt svar på att USA har militära styrkor i muslimska världen.
Citera
2021-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Det var ej självförsvar när USA invaderade Irak.

Däremot går det väl argumentera för att 9/11 var självförsvar då det var ett direkt svar på att USA har militära styrkor i muslimska världen.

Nej, men det var heller inte religiöst motiverat, vilket jag har förklarat.

Du möter inte argument och du ignorerar exempel och fakta.

Du bara tuggar runt i en cirkel.

Nu är det OT, detta blir raderat.

Läs vad jag skrivit, du är översköljd med argument.

Jag skiter i detta och har inte tid eller lust mer.
Citera
2021-05-11, 18:25
Medlem
Citat:
Nej, men det var heller inte religiöst motiverat, vilket jag har förklarat.

Du möter inte argument och du ignorerar exempel och fakta.

Du bara tuggar runt i en cirkel.

Nu är det OT, detta blir raderat.

Läs vad jag skrivit, du är översköljd med argument.

Jag skiter i detta och har inte tid eller lust mer.

Det var religiöst motiverat. Bush invaderade Irak för att Gud sa åt honom att göra det. Du förnekar fakta.
Citera
2021-05-11, 18:37
Medlem
Citat:
Det var religiöst motiverat. Bush invaderade Irak för att Gud sa åt honom att göra det. Du förnekar fakta.

Det är en olustig demokrati om inte statschefen tillåts vara religiös.

Du ser på sekularism som en stalinist. All religion skall utrotas. Dawkin tänker likadant.

Jag är liberal agnostiker, jag kan leva med religiösa människor, men de skall inte tvinga sin privata tro på mig.

Bush försökte inte tvinga sin privata tro på irakierna. Han försökte tvinga på dem demokrati för att få bort Saddam.
Citera
2021-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Det är en olustig demokrati om inte statschefen tillåts vara religiös.

Du ser på sekularism som en stalinist. All religion skall utrotas. Dawkin tänker likadant.

Jag är liberal agnostiker, jag kan leva med religiösa människor, men de skall inte tvinga sin privata tro på mig.

Bush försökte inte tvinga sin privata tro på irakierna. Han försökte tvinga på dem demokrati för att få bort Saddam.

Har inga problem med religiösa statschefer eller religiösa medmänniskor. Tvärtom är jag bekymrad över hur röster höjs också i Sverige för att inskränka religionsfriheten, exempelvis förbjuda vissa religiösa klädesplagg.

Men när IS bombar människor för att deras Gud säger att det är rätt, då går deras religion ut över andra människor på ett fullkomligt oacceptabelt sätt. När Bush bombar och anfaller människor i andra länder för att hans Gud sagt att det är rätt, då går hans religion ut över andra människor på ett helt oacceptabelt sätt.

Förövrigt heter han Dawkins, ej Dawkin. Sett dig skriva fel mer än en gång nu.
Citera
2021-05-11, 19:32
Medlem
Citat:
Har inga problem med religiösa statschefer eller religiösa medmänniskor. Tvärtom är jag bekymrad över hur röster höjs också i Sverige för att inskränka religionsfriheten, exempelvis förbjuda vissa religiösa klädesplagg.

Men när IS bombar människor för att deras Gud säger att det är rätt, då går deras religion ut över andra människor på ett fullkomligt oacceptabelt sätt. När Bush bombar och anfaller människor i andra länder för att hans Gud sagt att det är rätt, då går hans religion ut över andra människor på ett helt oacceptabelt sätt.

Förövrigt heter han Dawkins, ej Dawkin. Sett dig skriva fel mer än en gång nu.

IS bombar alla för att deras religion skall härska.

Bush bombade bort en totalitär regim och välkomnades faktiskt av irakierna till en början. USA angrep inte civila som mål.

Sedan gick det snett i Irak, det gjorde det.

Men att inte se skillnad på se fundamentalt olika mål och tillvägagångssätt är problematiskt för dig.

Framförallt om vi nu skulle börja diskutera t ex nazism istället.... mina argument kommer fortfarande att vara giltiga, men inte dina.
Citera
2021-05-11, 19:48
Medlem
Citat:
IS bombar alla för att deras religion skall härska.

Bush bombade bort en totalitär regim och välkomnades faktiskt av irakierna till en början. USA angrep inte civila som mål.

Sedan gick det snett i Irak, det gjorde det.

Men att inte se skillnad på se fundamentalt olika mål och tillvägagångssätt är problematiskt för dig.

Framförallt om vi nu skulle börja diskutera t ex nazism istället.... mina argument kommer fortfarande att vara giltiga, men inte dina.

Mängder med civila dödades i Irak på grund av Bush och hans folkrättsvidriga religionskrig.

Bush har inga problem med totalitära regimer när det passar honom.

Du återkommer hela tiden till nazister i något försök till Godwin's Law. Nazi-Tyskland är utmärkt exempel på att kristna världen ställt till med massa skit.
Citera
2021-05-11, 21:46
Medlem
Citat:
Det diskuteras ju just om det... SVT har kört något om att det är evolutionärt fördelaktigt såg jag. Det är väl vetenskapsmagasinet som är igång igen.

Så här skriver naturhistoriska museét:
Citat:
Homosexualitet hos djur är svårförklarat ur ett rent evolutionärt perspektiv. Individer med bara homosexuella beteenden får ju ingen egen avkomma och kan inte föra sina ärftliga egenskaper vidare. Egenskaperna borde därför försvinna under evolutionens gång.

Skall man kunna bortförklara det ur ett genetiskt perspektiv måste man sätta in det i ett evolutionärt samband. Man kan såklart vara rent dogmatisk som lärare, men just i STEM är själva resonemanget väsentligt.
Museet skriver att homosexualitet är svårförklarat. Läraren säger att det är evolutionärt ofördelaktigt. Det här är två helt olika positioner. I det första fallet hävdas att vi inte vet, vilket är sunt och föga kontroversiellt. I det andra fallet hävdas att egenskapen påverkas av evolutionen och att denna påverkan är negativ.

Citat:
Jag är färdigdiskuterad i det här. Mitt inlägg handlade ju inte om denna sakfråga, utan om "woke"-baserade drev.
Ja, jag tror vi båda är inbegripna i att det här exemplet är menat att belysa ett bredare fenomen. Du tror att det här fenomenet är woke-baserade drev, jag tror att det är högerpopulister som försöker tysta ett sunt kritiskt samtal.

Citat:
Jag har citerat Dawkins kontroversiella citat så vi kan ju ta det då... Jag har kommenterat den om våldtäkt och fylla. Där förtjänar han mothugg, må vara att han i sak har rätt.
Jag passar nog. Jag har länkat mitt material och har inte så mycket att tillägga. Det chockerar mig inte att du försvarar Dawkins.

Citat:
Dawkins har för övrigt ofta uttalat stöd för feminism och röstar labour.

Revolutionen äter sina egna?
Ni fortsätter säga det här, men Dawkins är en person som gått mot rörelsens grundvalar konsekvent i över ett decennium. Det är inte konstigare att han inte är omtyckt bland feminister än att man blir utesluten ur SD om man tågar i nazistmarsch.
Citera
2021-05-11, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast du ljuger ju rakt ut. Du ”avkräver” detta från kvinnor, men inte män. Män behöver inte ta hand om några oönskade konsekvenser av sitt sexande i ditt samhälle.

Lappri! Jag avkräver ansvar från både män och kvinnor. Emellertid hindrar naturen mig från att avkräva exakt samma ansvar från män och kvinnor. Orsakerna till att detta är omöjligt får sökas hos högre makter.

Citat:
Du menar ca 20 000 st avslutad utveckling av embryon.

Jag menar det jag skrev.

Citat:
Och i vanlig ordning så undvek du svara på varför du inte avkräver män samma ansvar som kvinnor utan fortsätter att ljuga.

Men ja Uven, jag anser att födda människor, inkl födda småbarns rättigheter och trygghet går före embryonala cellers ”rättigheter” att få dela sig. Det är min moral.
Sunt jävla förnuft.

Se ovan! Det går inte att avkräva exakt samma ansvar från män och kvinnor. Biologin ser inte så ut.

Citat:
Du har inga ”ekonomiska incitament” för män. Du inbillar dig detta i din förvirring, men nej.
En man som just gjort en kvinna oönskat gravid TJÄNAR ekonomiskt på att INTE gifta sig med henne. Lite underhållsbidrag är NADA jämfört med vad ett barn kostar på riktigt och några månaders fängelsestraff är likaså nada mot 18 års aktivt tvångsföräldraskap.

Tvinga män med lag att få delad vårdnad om sina oönskade barn med mödrarna, så DÅ får du en reell ”uppmuntran” för män att sköta sitt sexande.

Men nääää, eller hur Uven, ditt ”uppmuntrande” tvång ska ju bara gälla kvinnor.

Du pratar som Du har förstånd till. En man blir alltid ekonomiskt ansvarig för det barn han är far till, men är han gift så får han göra avdrag för kostnaderna vilket han inte får om han smiter. Det är alltså just precis ett ekonomiskt incitament.

Citat:
Återigen, jag idylliserat inte bara för att jag påpekar fakta.
Du HAR samlar & jägar samhällen där man delar tiden om barn lika mellan könen. Punkt.
Ditt påstående är därför lögn.
Och dra in civilisation eller teknik i frågan ändrar inte detta.

Att man delar tiden om barn lika mellan könen, betyder inte att könen i alla andra avseenden är likställda. Tror Du att Du hellre hade levt som kvinna i en jägar- och samlarstam?

Citat:
Män är inte biologiskt oförmögna att ta hand om barn. Kvinnor är inte oförmögna att utföra andra uppgifter än att ta hand om barn.
Kvinnor och män har genom vår mänskliga historia högst troligt delat denna uppgift mycket mer jämställt än någonsin ditt 1800 tals ideal.
Att ta patriarkalt 1800 tal somnåttjävla bevis för att samhällen MÅSTE se it just så och kan absolut inte! organiseras på vettigare och rättvisare sätt, ÄR lögn och idioti Uven, DIN idioti och lögn,

Jag har inte påstått att män är oförmögna att ta hand om barn. Jag har gjort det själv, och gör det fortfarande efter hand som tillväxt sker. Men av det följer inte att kvinnor har komparativa fördelar på sin sida när det gäller att ta hand om barn. Biologin fungerar emellertid på det sättet att i flertalet fall så passar det bättre att kvinnor ägnar mer tid åt barnen än vad männen gör.

Citat:
Uven, springer du runt och värderar kvinnor ”attraktivitet” baserat på exakt vilken sort preventivmedel de använder?
Nä just det!

Kvinnors uppgift är att ansvara för SIN del av mänsklig reproduktion. Mäns ansvar och uppgift är att ta kontroll över SIN del, detta är inte kvinnors uppgift att ansvara för, utan mäns.

Vänligen fatta detta nångång.

Inför du en jävla lag där sexuella risker tvångsutvecklas till oönskade barn så JA! Då får ju lagen även ge fadern samma ansvar för detta som modern.

Annat alternativ Uven, är ju att erbjuda kvinnor fri aborträtt så att embryon inte behöver tvåbgsitvecklas mot båda föräldrarnas vilja och praktiska möjlighet ta omsorg pm barn.
Vansinnigt mer intelligent och humant mot ALLT fött liv, även icke mänskligt dito.

Jag undviker att kombinera löpning med attraktivitetsbedömning. En kvinna som tar ansvar för sin sexualitet är i alla händelser mer attraktiv, ty det tyder också på intelligens och sexintresse.

Citat:
Och?

Är det kanske så Uven, att något preventivmedel är 100% riskfritt och helt utan biverkningar?

I kombination är de mycket nära 0% och biverkningar är delvis en individuell fråga, men man kan komma ganska långt från dessa också om man gör kloka val.

Citat:
Ja OJ Uven, VAR ligger det ”ondskefulla” i att tvinga kvinnor böra, föda och ta 100% av ansvaret alldeles själva om barn som därmed garanteras miserabla barndomar och svårt lidande?
Svååääääärt lista ut.

Det vet jag inte - vem har krävt det? Det måste vara någon som är emot kärnfamiljer och gärna ser äktenskapsupplösning. Jag vill stärka kärnfamiljen och äktenskapet så att kvinnan får just det stöd hon och barnen behöver genom att knyta mannen nära till sig. Min uppfattning på litet om denna melodi:
https://www.youtube.com/watch?v=BRDBvKGc1fE

Citat:
Du menar det ”etiska” i att låta kvinnor äga sina egna kroppar och liv? Samt det etiska i att båda könen lever med samma möjligheter och har ungefär samma risker i sina liv gällande sexualitet?

Eller det ”etiska” i att bevara människan och övrigt liv på detta klot vis att inte tvångsitveckla mänskliga celler till EB redan gravt överbefolkat klot med starkt hotade och begränsade resurser.

Eller det ”etiska” i att garantera små barn en god omvårdnad av kärleksfull/ -a föräldrar?

Menar Du nu att Du blivit för kärnfamilj och äktenskap? Tag då genast med Dig Ditt stackars tillbehör och ta Er till prästen snarast möjligt.

Citat:
Nej, du vill att kvinnor ska ”åka dit” på alla risker med sex och relationer, så män får slippa ”problemet” med att anstränga sig för andra i samma grad som kvinnor.

Det är oundvikligt att de kroppsliga riskerna med graviditet bärs av kvinnan. Det kan vara oerhörda risker, vet jag som varit med och stått mitt bland knivar och blod på slutet. Det är en påtagligt obehaglig känsla att inte kunna i det ögonblicket dela sin hustrus bördor, men så är nu naturen en gång ordnad. Vi män får bidra med andra beståndsdelar i familje- och samhällslivet.

Citat:
Vet du jag börjar tröttna rejält på din enfald.

Att abort fri aborträtt ÄR ett försök till TVÅNG.

Att försöka ens låtsas som det inte skulle vara det är ju FAN ner än enfaldigt. Skärp dig.

Ett barn kostar 1,4 miljoner tills det fyller 19.
Jag upprepat 1,4 MILJONER.
Detta är pengar som måste tas nånstans ifrån, fattar du?
Från någons plånbok.
Barnbidrag eller ditt favoriserade familjeavdrag gäller BARNET, och inte mannen. En gift man får INTE någon ekonomisk vinst av att gifta sig, eller ett barnbidrag för den delen.

Är du seriöst så här jävla pantad så du inte kan greppa detta?

Ska det löna sig ekonomiskt för en man att gifta sig då får du fixa ett familjeavdrag på över 700 000 - underhållet- föräldraledighet, deltid, minskad möjlighet till övertid och karriär ex. etc.

Eller ja just ja!
I din lilla idyll så är det ju enkom kvinnan som ska ”betala” allt av det praktiska arbetet med barnet även HON INTE VILLE från början.

Din politiska ”plan” är att sätta KVINNAN i extrem svår situation ekonomiskt via att inte bara tvinga på henne ett barn och därmed kostnad hon inte vill ha eller ens klarar, utan en FET majoritet av HELA kostnaden OCH ett indraget ekonomiskt stöd från samhället så hon även ska riskera att behöva leva i fattigdom och utsätta ett barn för fattigdom, allt för att hon ska hamna i totalt beroende till en man,

För DET blir ju ofta så ”bekvämt” för en man att ha en fru i den sitsen att hon inte kan skilja dig.

Kan han bete sig som en skit, tom ägna sig åt lite boxning på mänsklig vävnad i hemmet utan att behöva riskera något.

Bekvämt, eller hur Uven?

Känns det bättre nu när Du har fått rasa av Dig?
https://youtu.be/uSBrUJOg788?t=77

Jag borde kanske ta ut någon sorts arvode för den terapi jag erbjuder Dig.

Citat:
Äktenskap som FUNGERAR ja.
Barn som är ÖNSKADE ja.
Som föds till RESURSER ex även en trygg och självständig mor ( eller far) med möjligheter att skydda barn om det skulle behövas.

Denna garanti vill ju du ta bort.
Du vill ha OÖNSKADE barn som tvångsfötts till tvingade ICKE FUNGERANDE äktenskap i många fall UTAN resurser, och likaså många fall UTSATT kvinna utan möjligheter.

Som sagt: Jag vill att människor gör mer rätt från början. Att det skall vara så svårt att begripa.

Citat:
Jag pallar inte mer av ditt ”goda samhälle” trams sorry.
Och i 90% av länkarna du sänt då har de inte ett skit att gör med vad som diskuterar ens, så jag har tappat respekten helt för dina länkar. Låt mig gissa att denna handlar IGEN om nått invandrarfientligt skit.

Sverige hade både barnhem och div. institutioner där man satte handikappade barn, både gravt handikappade och icke ...före den fria aboeträtten och samhällets stötta till föräldrar med gravt handikappade barn med ex. assistans i hemmet, det vet du också. Så sluta fan ljug för dig själv åtminstone.

Du är för fixerad vid varifrån uppgifter kommer, istället för att sätta Dig in i uppgifterna. DU får väl kontra med något från ETC eller Flamman istället, men jag gissar att de inte vågar ge sig in i sådana frågor, utan mest skriker på vänstervis.

Vi har fortfarande institutioner för gravt handikappade barn. Det tycker jag vi behöver framgent också. Det har inte så mycket med abort att göra, även om det nog föds färre barn med allvarliga sjukdomar och skador numera, och som Du vet så accepterar jag aborter om det finns medicinska motiv, så Du är ute i ogjort väder där.
Citera
2021-05-11, 22:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så är det plötsligt inte längre ”etiskt” att andra länder och etniciteter ”mördar” sina ”ofödda barn” ???
Hmm?

Trodde det var höjden av moral och etik att enkom ”svenska” celler skulle prioriteras.

Vad är det som är "plötsligt" och "längre"? Har jag inte alltid varit för antiabortetik och för att det borde födas fler barn i Sverige?
Citera
2021-05-12, 09:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det du skriver är ett falskt påstående. Att en människa finner stöd i sin religion inför svåra beslut gör inte en hel regim till religiösa fanatiker.

Bush anser att Gud ser demokrati och mänskliga rättigheter som gott. Vad är problemet?

Hade det varit ett kristet korståg hade det väl syftat till att införa kristendom? Nu var syftet att införa demokrati och mänskliga rättigheter, att störta en sekulär diktator som lett sitt folk in i två förödande anfallskrig.

Problemet var ju att ett krig mot islamistisk terror gick över till det. Motivet var ju skralt och metoden att införa demokrati bevisat ineffektiv.

Jag är ledsen, men jag ser USA som moraliskt överlägsen islamismen. Du får hitta bättre argument än de tomma du har, som ju inte ens stämmer med verkligheten.

Att tycka att Talibaner och Al-Qaida är lika goda kålsupare som USA är precis som att se Churchill och Hitler som i grunden samma ur etisk synvinkel.

Förlåt, du är helt absurd.
USA är bra på många sätt, men att tillskriva USAs utrikespolitik styras av moral är nog att ta i.
De backar upp alla sina argument med en fet arme. De slår till i världen där de önskar.
Citera
2021-05-12, 09:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tja, Wästberg skrev detta för ca två månader sedan:
https://www.dn.se/kultur/olle-wastberg-oberoendet-for-public-service-bor-skyddas-i-grundlagen/

Samma public service som nu är i hissen för sitt islamistkramande.

Det tycks som att Wästberg varit framgångsrik i att bli uppmärksammad för sin senaste bok.

Jag är inte så förtjust i elitstyre, emedan erfarenheterna säger att det sällan blir bra. Däremot är jag, såsom konservativ, förespråkare av maktdelning.
Jag kunde inte läsa artikeln, betalsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in