2021-04-01, 20:53
  #7129
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, vi behöver återskapa det organiskt fungerande samhället. I detta ingår samtidigt att förmedla bättre moraliska ställningstaganden - och att från statens sida betona att bara för att något är tillåtet så är det inte lika värdefullt. Det är överhuvudtaget ett betydande samhällsproblem, att det föreligger ett missförstånd att bara för att något är tillåtet så skall det vara likvärdigt.

Nu hade väl staten en sådan ställning på sätt och vis under 60-talet, men ungdommar revolterade mot ordningen. Jag menar givetvis att politiken är mycket svag jämfört med det som växer fram organiskt genom kulturella förändringar.

Kultur/religion är starkaste fundamenten i hur människor beter sig medan staten är en trög och ineffektiv byråkratisk dinosaurie som inte förstår sig på dessa ändringar och inte heller hur man får människor att bete sig efter någon specifik mall. I otroligt auktoritära kommunistiska och islamistiska länder (eller för den delen nazism) där man rentav förbjuder fel typ av kulturella strömningar så kan man tala om undantagsfall.
Citera
2021-04-01, 21:19
  #7130
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nu hade väl staten en sådan ställning på sätt och vis under 60-talet, men ungdommar revolterade mot ordningen. Jag menar givetvis att politiken är mycket svag jämfört med det som växer fram organiskt genom kulturella förändringar.

Kultur/religion är starkaste fundamenten i hur människor beter sig medan staten är en trög och ineffektiv byråkratisk dinosaurie som inte förstår sig på dessa ändringar och inte heller hur man får människor att bete sig efter någon specifik mall. I otroligt auktoritära kommunistiska och islamistiska länder (eller för den delen nazism) där man rentav förbjuder fel typ av kulturella strömningar så kan man tala om undantagsfall.

För all del, men om det organiska tillfälligtvis är i en svacka och tappar mot de samhällsomstörtandekrafterna, då måste politiken kunna bjuda motstånd för att bevara det som är värdefullt. Problemet med 60-talet vara att när kommunisterna slog till så fanns inget motstånd i Sverige. Sossarna var i praktiken allierade med vänsterrörelserna och underblåste samhällsomstörtningen. Därför gick (sannolikt) Sverige allra längt och snabbast ut i vänstermoraset.

Skall Sverige överleva så måste denna process reverseras. Vi bör börja med att återupprätta kärnfamiljen, vilket samtidigt bör ske underifrån och uppifrån politiskt.
Citera
2021-04-01, 21:49
  #7131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För all del, men om det organiska tillfälligtvis är i en svacka och tappar mot de samhällsomstörtandekrafterna, då måste politiken kunna bjuda motstånd för att bevara det som är värdefullt. Problemet med 60-talet vara att när kommunisterna slog till så fanns inget motstånd i Sverige. Sossarna var i praktiken allierade med vänsterrörelserna och underblåste samhällsomstörtningen. Därför gick (sannolikt) Sverige allra längt och snabbast ut i vänstermoraset.

Skall Sverige överleva så måste denna process reverseras. Vi bör börja med att återupprätta kärnfamiljen, vilket samtidigt bör ske underifrån och uppifrån politiskt.

Vi har ingen ”samhällsomstörtning”.

Men att reversera samhället tillbaka till ett auktoritärt patriarkalt klassamhälle som du önskar, vore nog just att störta Sverige till katastrof. Eftersom insikten av vad denna, för länge sen avslöjade och förkastade skitsamhälle, grundas på för nonsens är allmängods.

Det går inte längre lura människor att tro på nonsens av din sort.
Citera
2021-04-01, 22:03
  #7132
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För all del, men om det organiska tillfälligtvis är i en svacka och tappar mot de samhällsomstörtandekrafterna, då måste politiken kunna bjuda motstånd för att bevara det som är värdefullt. Problemet med 60-talet vara att när kommunisterna slog till så fanns inget motstånd i Sverige. Sossarna var i praktiken allierade med vänsterrörelserna och underblåste samhällsomstörtningen. Därför gick (sannolikt) Sverige allra längt och snabbast ut i vänstermoraset.

Skall Sverige överleva så måste denna process reverseras. Vi bör börja med att återupprätta kärnfamiljen, vilket samtidigt bör ske underifrån och uppifrån politiskt.

Det gick inte fullt ut att hålla tillbaka 60-talets drömmare någonstans i Världen, framför allt fick general De Gaulle enorma svårigheter att trycka tillbaka det, och han var allt annat än vänster.

Jag ser idag att vi har en enorm ungdomsrörelse som svänger åt höger, det är en kultur som växer fram genom internet och möjligen inte är lika stark som den i 60-talet (som faktiskt blommade ut med exempelvis fantastisk och oemotståndlig musik) men den sker, och moralprästerna som de revolterar emot är just kulturvänstern som idag tagit platsen som gamla dinosaurierna - de som predikar utan att hänga med om vad som händer med verkligheten omkring dem.

Internet har skapat sin egen kultur som svänger ungdomar högerut, då vänstern blivit stel, byråkratisk och livlös. Jag tror inte att staten kan göra mycket för att skapa kontrarevolutionära rörelser som tar fart. Vi har alla växt upp med vänsterns predikan sedan barnsben, och vi ser igenom dess hyckleri och alla dess lögner. Det politiskt inkorrekta är det som mest kittlar för ungdommar idag, och internet ger en uppsjö av möjligheter att utforska det förbjudna.

Jag tänker mig att allt som blir för byråkratiskt och påtvingad skapar på sätt och vis en kontrarevolution förr eller senare, ifall den inte är så tyrannisk att ingen vågar gå emot statens uppfostran (vilket vi möjligen ser i Kina idag).

Den sanna, och mer intressanta diskussionen är givetvis vad morgondagens kultur ska bestå utav, och hur vi kan få möjlighet att skapa nya sätt att uttrycka vår sanning på ett estetiskt plan, och därmed ge oss in i matchen om samhällets själ istället för enbart förlita oss på logik och debatter.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-04-01 kl. 22:10.
Citera
2021-04-01, 22:19
  #7133
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det gick inte fullt ut att hålla tillbaka 60-talets drömmare någonstans i Världen, framför allt fick general De Gaulle enorma svårigheter att trycka tillbaka det, och han var allt annat än vänster.

Jag ser idag att vi har en enorm ungdomsrörelse som svänger åt höger, det är en kultur som växer fram genom internet och möjligen inte är lika stark som den i 60-talet (som faktiskt blommade ut med exempelvis fantastisk och oemotståndlig musik) men den sker, och moralprästerna som de revolterar emot är just kulturvänstern som idag tagit platsen som gamla dinosaurierna - de som predikar utan att hänga med om vad som händer med verkligheten omkring dem.

Internet har skapat sin egen kultur som svänger ungdomar högerut, då vänstern blivit stel, byråkratisk och livlös. Jag tror inte att staten kan göra mycket för att skapa kontrarevolutionära rörelser som tar fart. Vi har alla växt upp med vänsterns predikan sedan barnsben, och vi ser igenom dess hyckleri och alla dess lögner. Det politiskt inkorrekta är det som mest kittlar för ungdommar idag, och internet ger en uppsjö av möjligheter att utforska det förbjudna.

Jag tänker mig att allt som blir för byråkratiskt och påtvingad skapar på sätt och vis en kontrarevolution förr eller senare, ifall den inte är så tyrannisk att ingen vågar gå emot statens uppfostran (vilket vi möjligen ser i Kina idag).

Den sanna, och mer intressanta diskussionen är givetvis vad morgondagens kultur ska bestå utav, och hur vi kan få möjlighet att skapa nya sätt att uttrycka vår sanning på ett estetiskt plan, och därmed ge oss in i matchen om samhällets själ istället för enbart förlita oss på logik och debatter.

Vi får väl se. Generationen som växer upp nu, men internet som lika självklart som bilbränder och handgranatsattacker, har kanske ett närmast inbyggt intresse av att återskapa ett bättre samhälle. Vi får väl se hur det omsätts i praktiken när de skall bilda familj med mera. Säg saker är en sak, men man måste orka leva sina ideal också.
Citera
2021-04-01, 22:40
  #7134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det gick inte fullt ut att hålla tillbaka 60-talets drömmare någonstans i Världen, framför allt fick general De Gaulle enorma svårigheter att trycka tillbaka det, och han var allt annat än vänster.

Jag ser idag att vi har en enorm ungdomsrörelse som svänger åt höger, det är en kultur som växer fram genom internet och möjligen inte är lika stark som den i 60-talet (som faktiskt blommade ut med exempelvis fantastisk och oemotståndlig musik) men den sker, och moralprästerna som de revolterar emot är just kulturvänstern som idag tagit platsen som gamla dinosaurierna - de som predikar utan att hänga med om vad som händer med verkligheten omkring dem.

Internet har skapat sin egen kultur som svänger ungdomar högerut, då vänstern blivit stel, byråkratisk och livlös. Jag tror inte att staten kan göra mycket för att skapa kontrarevolutionära rörelser som tar fart. Vi har alla växt upp med vänsterns predikan sedan barnsben, och vi ser igenom dess hyckleri och alla dess lögner. Det politiskt inkorrekta är det som mest kittlar för ungdommar idag, och internet ger en uppsjö av möjligheter att utforska det förbjudna.

Jag tänker mig att allt som blir för byråkratiskt och påtvingad skapar på sätt och vis en kontrarevolution förr eller senare, ifall den inte är så tyrannisk att ingen vågar gå emot statens uppfostran (vilket vi möjligen ser i Kina idag).

Den sanna, och mer intressanta diskussionen är givetvis vad morgondagens kultur ska bestå utav, och hur vi kan få möjlighet att skapa nya sätt att uttrycka vår sanning på ett estetiskt plan, och därmed ge oss in i matchen om samhällets själ istället för enbart förlita oss på logik och debatter.

Högervridningen bland unga är knappast att kalla ”enorm”.

Och ser du någo massrörelse idag som utmärker just den unga generationen så är det snarare grön ideologi i form av klimataktivism än nån konservatism.

Så sorry.
Citera
2021-04-01, 22:47
  #7135
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi får väl se. Generationen som växer upp nu, men internet som lika självklart som bilbränder och handgranatsattacker, har kanske ett närmast inbyggt intresse av att återskapa ett bättre samhälle. Vi får väl se hur det omsätts i praktiken när de skall bilda familj med mera. Säg saker är en sak, men man måste orka leva sina ideal också.

Jo visst. Det är kanske omöjligt att återskapa några saker som har gått förlorad utan någon struktur som fångar upp människor att agera konstruktivt. Ifall man växer upp utan självklara ideal på bra beteende hemma, och är allmän förlorad emellan livsval och missnöjd på samhället så blir internet mer en slags ventilering än någon väg till någonting konstruktivt.

Det vi upplever idag är en lika unik händelse i Världshistorien som 60-talsgenerationen var. Vart detta leder någonvart har vi ingen aning om.

Vi har idag exempelvis alternativ media och informationsförmedling igenom internet, men vi saknar alternativa Universitet och alternativa kulturinstitutioner (som exempelvis lär ut enklassisk estetisk vinkel och kraftverk istället för politiserade postmoderna teorier).

Det är absolut väsentligt att vi finner sätt att organisera på något sätt istället för att vänta in att statens tröga byråkrati ska ändra sig radikalt. Det kommer ju inte ske några radikala förändringar ifall nu M+KD och SD får makten. Exempelvis kommer barn fortsätta lära sig historia igenom en postkolonial vinkel, att Västvärlden bär på en massa skam istället för något alls att vara stolt över.

När det gäller saker som sexualkunskap är det ännu svårare, vi har öppnat pandoras box och det är svårt att stänga den så som läget ser ut idag. Även personer högerut lever i en sexliberalismens tidsålder med alla destruktiva följder som du får av att sex allt mer börjat handla om kortvarig njutning istället för att skapa starka förhållanden som ska hålla vart än vinden vänder.

Men när jag tänker på möjligheterna som vi har att göra skillnad så är det genom att lära oss från vetenskapliga rön och predika från stabila grunder (istället för religiös eller ideologiska moralpredikan). Ifall du ser på exempelvis chansen att lära pojkar om hur mycket porr skadar den manliga vitaliteten (både sexuellt och när det gäller livskraften i övrigt) istället för att fokusera på hur hemsk det är att objektifiera kvinnor (vilket faktiskt är vad jag själv fick skratta åt som tonåring i sexualkunskap) så finner du faktiskt en chans att göra stor skillnad i tonårsgrabbars liv.

Även att fokusera på disciplin skulle vara otroligt användbart, och då exempelvis att alla pojkar får gå 1 år i någonslags militärskola där de lär sig igenom hårda lekar och manliga auktoritetspersoner hur man beter sig som en man.

Jag tror faktiskt att det finns en törst efter just att någon visar unga män hur de ska vandra igenom livet, och att Jordan Petersons blev en hel generation unga mäns fadersfigur var exempel på sådan törst.
Citera
2021-04-01, 22:49
  #7136
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Högervridningen bland unga är knappast att kalla ”enorm”.

Och ser du någo massrörelse idag som utmärker just den unga generationen så är det snarare grön ideologi i form av klimataktivism än nån konservatism.

Så sorry.

Det är den vänstermedia vill tala om, men den har inget med verkligheten att göra. Exempelvis 28,6% av unga män 18-29 röstar SD och 26,9% röstar M, medan bara 3,7% röstar MP.

Så sluta larva dig nu.
Citera
2021-04-01, 22:53
  #7137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är den vänstermedia vill tala om, men den har inget med verkligheten att göra. Exempelvis 28,6% av unga män 18-29 röstar SD och 26,9% röstar M, medan bara 3,7% röstar MP.

Så sluta larva dig nu.
Så??? Du menar enkom män ska räknas som unga? Och enkom MP ska räknas som ”vänster”?

Det som går att se förändrats politiskt är att fler röstar extremt, dvs på ytterkanterna än innan, dvs även V har ökat. Men det glömde du visst.

Du har ingen ”enorm” högersväng
Ursäkta men nej.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2021-04-01 kl. 23:01.
Citera
2021-04-01, 23:01
  #7138
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så??? Du menar enkom män ska räknas som unga? Och enkom MP ska räknas som ”vänster”?

Det som går att se förändrats politiskt är att fler röstar extremt, dvs på ytterkanterna än innan, dvs även V har ökat. Men det glömde du visst.

Ska inte unga mäns enorma högersväng räknas eller?

Men visst, även 12% av unga kvinnor röstar SD. De är väl lite på efterkälke, men de tycks växa i takt med att mångkulturella verkligheten blir allt mörkare.

Ungdomar har alltid röstat på V, på 60-talet så var det ju många, många fler som röstade på V än idag hos båda könen. Ser ingen speciell tillväxt på senare tid bland ungdommar som joinar V, killarna har de helt tappat (tror det var 8%).

Bara 20% av unga män röstar på V, S och MP. Vänstersidan har helt och hållet förlorat unga mäns hjärtan, och tänk nu på att män så som kvinnor alltid blir mer konservativa med åren...
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-04-01 kl. 23:04.
Citera
2021-04-01, 23:12
  #7139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ska inte unga mäns enorma högersväng räknas eller?

Men visst, även 12% av unga kvinnor röstar SD. De är väl lite på efterkälke, men de tycks växa i takt med att mångkulturella verkligheten blir allt mörkare.

Ungdomar har alltid röstat på V, på 60-talet så var det ju många, många fler som röstade på V än idag hos båda könen. Ser ingen speciell tillväxt på senare tid bland ungdommar som joinar V, killarna har de helt tappat (tror det var 8%).

Nej helheten av ”unga” ska självfallet räknas då man räknar på vad just unga röstar på.

Men visst! män har ”alltid röstat på” extrema partier med extrema åsikter. Så ser det inte som så konstigt att just män och specifikt gruppen unga män ( de saknar ju mest av konsekvenstänk av hela den röstberättigade gruppen, möjligen undantaget nån klick senila i de högsta åldrarna, du vet de dör som röstade på ny demokrati då det begav dig.) röstar extremhöger.

Män dominerar ju också bland idioterna. Så suprize! att detta får konsekvensen att just män röstar mer SD.
Citera
2021-04-01, 23:18
  #7140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har så goda preventivmetoder nuförtiden att endast ett litet fåtal oönskade graviditeter kan uppstå årligen, främst pga slarv eller "otur" och det motiverar inte varför ofödda liv skall dödas.

Såväl moderskapspenning som bostadbidrag som socialvård skyddar framför allt kvinnor, särskilt ensamstående med barn. Kvinnor har högre sjukfrånvaro än män, vilket alltså gör den av mig tidigare länkade bristen än värre för kvinnor - något som Din regering är ansvarig för.

Tycker du drygt 30 000 är ”ett fåtal”??

Det är nämligen ca så många oönskade graviditeter som UPPSTÅTT varje år.

Och nej varken kvinnor eller barn ska behöva tvingas in i att leva på socialbidrag för att staten fråntagit kvinnor möjligheten bestämma om de ska ha barn eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in