2021-05-10, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Jag svarar gärna, men fråga dig först varför det faktiskt spelar roll?

Enkla svaret är väl: samma skäl som Henko sökt på domar på folk.

Det "milslånga" svaret: Henko har flera gånger pratat om en dom som gäller olaga hot som det "enda han har på sig". När hans svineri blev allt mer tydligt i podden innan splittringen och att man dessutom hört från olika håll om vem han skulle vara utöver den han själv påstår sig vara, insåg jag att den här domens detaljer aldrig framkommit. Jag insåg senare att mitt minne, som kan svika här dock, sade mig att Henko berättat något om att fått stryk av tre nazister bland annat. Han har enbart pratat om domen när han visste den var gallrad 10 år efter avkunnandet. Listigt!

Jag sökte på det personnummer som gick att finna från någon dom mot Henko gällande brott mot ordningslagen från några år sedan, ett personnummer är offentligt trots sekretessmarkering, och hittade då information om domen i en lista över mål som Acta har från Brottsoffermyndigheten. Det framgår inte straff eller brott, bara att de betalat brottsofferfondens avgift och sedan den information som behövs för att finna själva domen. Jag gav då det målnumret till en annan person som också var nyfiken på vad det här hotet faktiskt bestod av, inte minst eftersom han rätt länge beskrivits som hotfull och obehaglig. Hur ledet därefter ser ut vet jag som sagt inte, men jag var fullt behjälplig att reda i hur allt hade skett till en början. Om Henko sagt det han menade senare, att han vetat allt som nu visat sig hela tiden men att jag ändå snackat skit, hade de sparat både sig själva och mig en jävla massa tid.

Att domen innehöll den information den faktiskt gjorde, hade jag ingen aning om och fick reda på några veckor efter att jag försett personen med målnumret. Det skall tilläggas att jag hade tillåtelse att använda databasen mellan jobben åt Acta Publica. Jag får reda på att den ligger på Avmaskerat, som jag aldrig ens hört talas om innan dess, när Henko i konversationen som utspelades sig ungefär i samtid med att Martin medverkade i deras podd och Axel ringer mitt i natten och kallar mig horunge. Jag frågar flera gånger om han kan länka för jag fattar till en början knappt vad han pratar om, men han vägrar givetvis. Därefter utspelar sig ett par gapiga samtal med Henko.

Nu är det nya tydligen att klandra mig för att jag helt enkelt inte fann något värde att svara i telefon när Martin ringer mig en lördagseftermiddag. Kanske inte så konstigt när han gör det kort efter avstängningen av mig från sin tjänst, sitter och flinar med Henko och Axel om hur Acta hanterar missbruk av deras databas i samma podd jag kallas för tjackpsykos.

Vad de kallar "bluffakturor" är något som skedde minst någon månad efter detta. Inte innan. Jag kallar det efterfakturering. Frilans eller anställd, bluffaktura eller efterfakturering, hotfull eller olaga hot. Vem bryr sig? Handlar om kontext och intention.

Men som någon sa på deras Discord efter att jag skrivit om detta på Twitter. Jag borde gått till facket, för så gör man. Ingen åsikt har av samma person yttrats om lämpligheten i att använda sig av autistiska (vilket aldrig jag använt mig av, de har fört det på tal i förnedrande syfte) frilansare utan skrivna kontrakt för att sedan kasta dessa, eller för den delen sitta på Discord och diskutera de anställningsvillkor man samma dag tyckte jag skulle ta med facket. Jobbar inte Henko fackligt? Han har ingett ett stort förtroende, har någon hans nummer eller är det också hemligt?

Kul gökar, det där.

Fun fact: Utöver det har jag sökt på både Axel och Henko kring deras inkomster. De taxerade tre till fyra gånger mer än Myra året innan splittringen, detsamma året splittringen skedde, vill jag minnas. Hur mycket taxerade Malcom sa de nu igen? Var inte sån där "klassanalys" en del av vänstern grej förut? Sexism och klyftor mellan kön och sånt trams? Men vad vet jag, jag är ju en som hatar Henko för att jag vill knulla med Myra som alla andra simps.

Det spelar väl roll om du sökte på den specifikt för att jävlas med Henko, inte för att det skulle ingå i nåt slags professionell granskning. Det gör ju i så fall ditt agerande något mer klandervärt, tycker jag.

Du frågar i ditt andra svar till mig vad det är jag inte förstår. Det är ganska mycket, till exempel varför du börjar babbla om bluffakturor och inkomster hit och dit i ett inlägg till mig. Jag förstår inte hur du orkar hålla på på det här sättet och jag förstår inte hur du nånsin kan tro att det här kommer att leda till något alls.
Men minst av allt förstår jag nog varför jag ens sitter i den här tråden och lägger tid på att tjafsa med en uppenbart labil galning som borde söka vård.
Citera
2021-05-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Men minst av allt förstår jag nog varför jag ens sitter i den här tråden och lägger tid på att tjafsa med en uppenbart labil galning som borde söka vård.

Nej, bättre du hoppar tillbaka till ditt safespace hos de labila galningarna från podden, du vet dem vars röster man hör så fort du skriver ett inlägg.
Citera
2021-05-10, 08:07
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Det spelar väl roll om du sökte på den specifikt för att jävlas med Henko, inte för att det skulle ingå i nåt slags professionell granskning. Det gör ju i så fall ditt agerande något mer klandervärt, tycker jag.

Du frågar i ditt andra svar till mig vad det är jag inte förstår. Det är ganska mycket, till exempel varför du börjar babbla om bluffakturor och inkomster hit och dit i ett inlägg till mig. Jag förstår inte hur du orkar hålla på på det här sättet och jag förstår inte hur du nånsin kan tro att det här kommer att leda till något alls.
Jag sökte inte på den för att jävlas med Henko, såvida du inte anser att alla som läser domar av nyfikenhet för hur saker förhåller sig enligt något som är utrett i en domstol "jävlas". Då kan jag som sagt åter påpeka vilken podd du försvarar. Om han dessutom pratar om den, vad skulle vara konstigt att vilja läsa den?

Om du bemödat dig att faktiskt läsa tråden du verkar så intresserad av, hade du sett varför bluffakturorna nämns. Det är mycket du inte förstår, och det är helt okej. Vad det leder till och värdet det har för mig, är min och inte din ensak. Dessutom är det befriande att få skriva om det, får kanske bli författare när jag tänt av. Vad det ger dig att hoppa in av uttråkning för att försvara Henko och Axel med stensäkra argument, för att därefter bara komma med nonsenssvar på vad jag än säger, kanske du bör fråga dig -- där säger jag inte emot. Det är ett återkommande "motargument" för att peka på min "galenskap". Jag är labil, jag skriver för långt, jag saknar trovärdighet för att inte utvecklat saker tillräckligt väl, du förstår inga av sakförhållandena men tycker ändå det är naturligt att försvara de jag anklagar.

Men jag håller med, gå tillbaks till tråden om Anna Book och skriv 300 inlägg till om hur du vill slå hennes 15-åriga son i ansiktet, hur du knullar på kyrkogårdar och skjuter opiater så skulle jag vara den första som korkade champagnen. Du är välkommen på champagnekalaset.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2021-05-10 kl. 08:10.
Citera
2021-05-10, 08:11
Medlem
Citat:

Det (fetmarkerade ovan) kan jag förklara eftersom det är så självklart. Detta är ett offentligt forum, alltså riktar man sig aldrig till enskilda konton. Det kan jämföras med att man på ett konferensmöte på jobbet, där 20 kollegor närvarar, säger något direkt efter att en kollega har sagt något i mötet - då är det man säger inte uteslutande något för den föregående kollegans öron, utan mottagare är samtliga på mötet. Detta trots att man kanske använder utpekande ord som ”du” eller motsvarande. Motsatsen är om man är i ett enskilt samtal med någon, på internet brukar det ske via PM. I enskilda samtal utan andra närvarande, i PM eller i t.ex. ett telefonsamtal med någon så är för det mesta det man yttrar riktat och anpassat till motparten. (Inte alltid dock, beroende på orsak till varför kommunikationen ens sker så kan man kan ju misstänka att motpart kommer sprida vidare PM:et och då är ju motpart helt plötsligt inte enbart den man skriver till). Kommunicerar man med en person som Henko, t.ex., så gör man ju aldrig det enskilt - det är ju som att kommunicera med någonting man med säkerhet vet kommer förvanska hela kommunikationen och sedan sprida den vidare.

Detta inlägg, trots att jag besvarar ditt inlägg är ett exempel på samma sak. ”Allt” (många ord är tydligen jobbigt här har man hört) jag skriver just nu är ju inte för enbart dina ögon för då hade jag ju valt att skriva ett PM, eller hur? Samtidigt besvarar jag ett inlägg som enligt ditt egen trångsynta sätt att se på saken var uteslutande riktat till KomTillGullmars, och allting kan ju förstås te sig mycket märkligt om man nu ser på offentliga forum på det surrealistiska sättet att varje inlägg skulle ha en enskild mottagare.

Men om man försonas med tanken att varje enskilt inlägg på ett offentligt forum har okända mottagare så öppnas möjligheten att man får lite insikt i hur svårt det är att avgöra en annan persons motiv, avsikter, syften och målsättningar med ett inlägg. Man har förmodligen inte en aning och skulle man börja försöka gissa så hamnar man förmodligen fel och går man då vidare med sina gissningar som om de vore fakta så är det sannolikt att man själv i det sammanhanget blir den enda som då framstår som korkad.

På tal om skillnad och balansgång mellan privat och offentligt, så är du inte ensam om att vara förvirrad över detta. Henko brukar också ha väldigt svårt för det där, vilket man tydligt märker här: (hans egna inspelning och publicering av ett samtal igår)

https://twitter.com/mrhenko123/status/1391327262096515073

Nåja, jag är glad att jag så enkelt kunde hjälpa dig igen med livets funderingar. Varsågod - det var så lite så.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-05-10 kl. 08:38.
Citera
2021-05-10, 10:03
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Såg just en kul och enkel lögn som i sig bygger på en sann sak, men där alla förfasas över de som nu tydligen ska våldta Henkos familj enligt honom själv att de helt missar det. När Jonas blev uppringd av Henko, varpå jag ringde honom och han började grina i vanlig ordning på Twitter, kom det ett SMS från en vän till mig som lustigt nog bara var lite mindre stil på än Henkos och Axels standard-fyllerants mot folk. Hursomhelst börjar då Henko, som alltså är den som själv ringt upp den jag anmäldes tillsammans med för vad jag förmodar är ofredande och olaga hot mot honom för att få kontaktförbud prövat, att svamla om övergrepp i rättssak.

Då går Henko all in med "nu ska ni få höra det sjukaste" i sann Lamotte-anda. Allt medan han har mig blockad, så klart, så alla på Eksvärdsk anda kan få stå oemotsagda och börja tagga in åklagare och annat trams.

Vad han helt glömde att förtälja var att personen inte bara "råkat" Swisha en krona av misstag, utan också "råkat" bifogat ett meddelande som var relevant för den dåvarande situationen. Sedan antar jag att han "råkade" signera med sitt BankID också? Det gör man nämligen efter att man fått upp namnet på personen bakom numret, inte innan.

Att Swish-kolla en avsändare är inget direkt James Bond-trick, utan allmän beprövad metod inte minst i polisutredningar. Därför förutsatte han nog inte minst att så skulle ske också, han är säkert på att träffas också men för det måste man ju komma ut ... Han kan för övrigt stå för varenda ord, men det har blivit oerhört tyst om honom får sägas. Det har nog sin förklaring i att registratorer inte jobbar över helgen. Vilka tre domar var det som Haveristerna hade läst, var det de tre som återfanns digitalt i Acta?

Jag ringde först till numret som Swishat till min vän, men personen verkade i preventivt syfte ha blockat det, så jag ringde då upp det jag trodde var hans partner. Det visade sig vara modern och precis så här dramatiskt var det samtalet. Det enda bortklippta i samtalet och bilden är personens namn.

Analys? Henko tramsar omkring bakom sin hemliga identitet på skattebetalarnas bekostnad som den fegis han alltid varit, slösar rättsväsendets tid genom att själv söka upp folk han har ansökt om kontaktförbud mot för att hota dem, och förbättrar hela tiden allt han gör och skall hela tiden få folk som gör snarlika saker att låta som monster. Man behöver inte tagga in någon åklagare för den slutsatsen. Den på åklagarkammaren i Falun som beslutade att våra handlingar juridiskt inte utgjorde grund till kontaktförbud räcker gott och väl.

Men inte för Henko. Han springer till snuten för att anmäla först, sedan att stå över lagen när den inte fungerar på sätt han vill. Han verkar inte så bra på att kunna stå för eller acceptera den dom han själv producerat heller, det vet vi vid det här laget. De domar de lär ha tillgång till nu rörande min vän som inte fanns digitalt i Acta kommer i alla fall framställa en person som är konsekvent i sitt handlande. Det finns mycket att säga om honom och detsamma gäller mig. Det försöker vi stå för, och reparera efter bästa förmåga.

En människa som Henko har dock givetvis också lämnat efter sig en hel del människor som har saker att säga om honom. Det lär vi få skäl att återkomma till. Har han köpt något av det han var sugen på i Göteborg återfinns han nog med SMS och hela skiten i någon gammal krans telefon.

Och hur blev det med Axels hot mot mig, det var väl en vecka sedan han lovade på Discord att få fram dem. Har han ett separat mål mot mig eller är det samma person som håller i Henkos skitmål som jag ska motanmäla till? Kör nu bara, detta var ju vad de satt och samlade till så nitiskt samtidigt som de plockade ner videon med de hot mot mig som de alltså uttalade först.

Snart ser vi Henko i skottsäker väst på TV vädjandes till alla klantiga personer där ute som råkar Swisha enkronor med meddelanden att Swisha honom istället.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2021-05-10 kl. 10:33.
Citera
2021-05-10, 10:46
Medlem
Blondsingels avatar
Citat:
Såg just en kul och enkel lögn som i sig bygger bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Okej. Så du ringde upp någons morsa.

Okej. Så du bekräftar vad arbetsgivaren har sagt. Du hotade, alternativt bad honom suga kuk. När arbetsgivaren ringde upp vågade du inte svara. Sedan började du skicka bluff-fakturor.

Och för oss som har lyssnat på avsnittet du nämner. Det finns inget där som är utpekande eller kränkande mot dig.

Hur tycker det att det går för dig, att få upprättelse?
Citera
2021-05-10, 11:01
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondsingel
Okej. Så du ringde upp någons morsa.

Okej. Så du bekräftar vad arbetsgivaren har sagt. Du hotade, alternativt bad honom suga kuk. När arbetsgivaren ringde upp vågade du inte svara. Sedan började du skicka bluff-fakturor.

Och för oss som har lyssnat på avsnittet du nämner. Det finns inget där som är utpekande eller kränkande mot dig.

Hur tycker det att det går för dig, att få upprättelse?
Tack för att du faktiskt sammanfattade både Haveristernas mål med sina små fintar, och även gemene lyssnares syn på försvar inför lögner beroende på om de kommer från Haveristerna eller någon av de som råkat ut för dem.

Hur går det med Henkos feminism, antirasism och engagemang i transfrågor? Genomförs "påstådda våldtäkter" med "påstådda brottsoffer" där ute i Vega också?
Senast redigerad av KomTillGullmars 2021-05-10 kl. 11:06.
Citera
2021-05-10, 12:28
Medlem
Citat:
Hur går det med Henkos feminism, antirasism och engagemang i transfrågor?

Verkar gå jättebra! Just nu driver han kampanj mot hemska instagrammare som har mage att leka kroppsaktivister trots att de väger under 150kg. En viktig och angelägen strid att ta.
Citera
2021-05-10, 12:55
Medlem
Citat:
Såg just en kul och enkel lögn som i sig bygger på en sann sak, men där alla förfasas över de som nu tydligen ska våldta Henkos familj enligt honom själv att de helt missar det. När Jonas blev uppringd av Henko, varpå jag ringde honom och han började grina i vanlig ordning på Twitter, kom det ett SMS från en vän till mig som lustigt nog bara var lite mindre stil på än Henkos och Axels standard-fyllerants mot folk. Hursomhelst börjar då Henko, som alltså är den som själv ringt upp den jag anmäldes tillsammans med för vad jag förmodar är ofredande och olaga hot mot honom för att få kontaktförbud prövat, att svamla om övergrepp i rättssak.

Då går Henko all in med "nu ska ni få höra det sjukaste" i sann Lamotte-anda. Allt medan han har mig blockad, så klart, så alla på Eksvärdsk anda kan få stå oemotsagda och börja tagga in åklagare och annat trams.

Vad han helt glömde att förtälja var att personen inte bara "råkat" Swisha en krona av misstag, utan också "råkat" bifogat ett meddelande som var relevant för den dåvarande situationen. Sedan antar jag att han "råkade" signera med sitt BankID också? Det gör man nämligen efter att man fått upp namnet på personen bakom numret, inte innan.

Att Swish-kolla en avsändare är inget direkt James Bond-trick, utan allmän beprövad metod inte minst i polisutredningar. Därför förutsatte han nog inte minst att så skulle ske också, han är säkert på att träffas också men för det måste man ju komma ut ... Han kan för övrigt stå för varenda ord, men det har blivit oerhört tyst om honom får sägas. Det har nog sin förklaring i att registratorer inte jobbar över helgen. Vilka tre domar var det som Haveristerna hade läst, var det de tre som återfanns digitalt i Acta?

Jag ringde först till numret som Swishat till min vän, men personen verkade i preventivt syfte ha blockat det, så jag ringde då upp det jag trodde var hans partner. Det visade sig vara modern och precis så här dramatiskt var det samtalet. Det enda bortklippta i samtalet och bilden är personens namn.

Analys? Henko tramsar omkring bakom sin hemliga identitet på skattebetalarnas bekostnad som den fegis han alltid varit, slösar rättsväsendets tid genom att själv söka upp folk han har ansökt om kontaktförbud mot för att hota dem, och förbättrar hela tiden allt han gör och skall hela tiden få folk som gör snarlika saker att låta som monster. Man behöver inte tagga in någon åklagare för den slutsatsen. Den på åklagarkammaren i Falun som beslutade att våra handlingar juridiskt inte utgjorde grund till kontaktförbud räcker gott och väl.

Men inte för Henko. Han springer till snuten för att anmäla först, sedan att stå över lagen när den inte fungerar på sätt han vill. Han verkar inte så bra på att kunna stå för eller acceptera den dom han själv producerat heller, det vet vi vid det här laget. De domar de lär ha tillgång till nu rörande min vän som inte fanns digitalt i Acta kommer i alla fall framställa en person som är konsekvent i sitt handlande. Det finns mycket att säga om honom och detsamma gäller mig. Det försöker vi stå för, och reparera efter bästa förmåga.

En människa som Henko har dock givetvis också lämnat efter sig en hel del människor som har saker att säga om honom. Det lär vi få skäl att återkomma till. Har han köpt något av det han var sugen på i Göteborg återfinns han nog med SMS och hela skiten i någon gammal krans telefon.

Och hur blev det med Axels hot mot mig, det var väl en vecka sedan han lovade på Discord att få fram dem. Har han ett separat mål mot mig eller är det samma person som håller i Henkos skitmål som jag ska motanmäla till? Kör nu bara, detta var ju vad de satt och samlade till så nitiskt samtidigt som de plockade ner videon med de hot mot mig som de alltså uttalade först.

Snart ser vi Henko i skottsäker väst på TV vädjandes till alla klantiga personer där ute som råkar Swisha enkronor med meddelanden att Swisha honom istället.

Det är lite lustigt det där med att ju fler detaljer som framkommer desto fragilare framstår den bild av vad som hänt som Haveristerna har försökt förmedla. Det är ju bara fragment kvar av ursprungshistorien och den faller samman i småbitar. Ett sätt för Henko o kompani att undvika att deras storys sågas vid fotknölarna skulle kunna vara att sluta återberätta så starkt vinklat från första början. De kommer ju ha noll trovärdighet kvar om det enda som krävs för att deras ihåliga versioner av saker och ting ska bli ifrågasatta är att lite utelämnade detaljer framkommer.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-05-10 kl. 13:02.
Citera
2021-05-10, 14:13
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Verkar gå jättebra! Just nu driver han kampanj mot hemska instagrammare som har mage att leka kroppsaktivister trots att de väger under 150kg. En viktig och angelägen strid att ta.
Länka!
Citera
2021-05-10, 15:31
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det är lite lustigt det där med att ju fler detaljer som framkommer desto fragilare framstår den bild av vad som hänt som Haveristerna har försökt förmedla. Det är ju bara fragment kvar av ursprungshistorien och den faller samman i småbitar. Ett sätt för Henko o kompani att undvika att deras storys sågas vid fotknölarna skulle kunna vara att sluta återberätta så starkt vinklat från första början. De kommer ju ha noll trovärdighet kvar om det enda som krävs för att deras ihåliga versioner av saker och ting ska bli ifrågasatta är att lite utelämnade detaljer framkommer.
Ja, eller skifta fokus så man börjar svara på sidospår för att därefter anklaga en för att inte ens veta vad man pratar om. Men som blondinen ovan faktiskt illustrerade mycket väl utan att kanske begripa det själv, är det mest ett brusande ljud fram tills de slänger ur sig "nyckelorden" som får den typiska lyssnaren att haja till.

"Efterbliven", "bluffakturor", "frilansare kan inte sparkas du ljuger", "autist", "tjackpsykos", "knogjärn", "våldta", "hot", "slå in ansiktet".

Har ni sett den där GIF:en med en apa som slår två cymbaler mot varandra i Homer Simpsons hjärna? Det är vad man får förutsätta att man pratar med i de flesta fall med de som är "pro-Haveristerna", i alla fall om man utgår från skribenterna i den här tråden. Den hårt modererade Haveristerna 2.0. har ju locket på och därför tror folk även på allvar att det skulle handla om att jag fått "kicken" från gruppen.

Deras kontroll över vad som sägs är mycket effektiv på Facebook. Här kan de samtidigt säga exakt vad de tycker, med fördelen att vara anonyma i de flesta fall. Det är dock en stor humor i att det forum man uttalade sig föraktfullt om åtminstone i den första delen av podden, nu har blivit inte bara det forum där man kommer närmast sanningen de här människorna -- det är också det forum de i och ur Haveristerna deltar allra flitigast i debatten kring sig själva som fenomen.

Om någon för två år sedan hade sagt att Haveristernas tråd hade varit en av Flashbacks genom tidernas absolut värsta jävla trådar, inte minst på grund av de själva och deras "innersta krets", hade jag själv haft svårt att tro på det. Nu är vi här.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2021-05-10 kl. 15:35.
Citera
2021-05-10, 16:35
Medlem
Om Haveristerna hade spelat in ett avsnitt idag så hade man nästan kunnat förutspå att ett ämne i avsnittet hade varit Fr*dric M*renius. Vad Henko twittrar om sammanfaller ganska ofta med delar av innehållet i podden, men nu kanske det dröjer för lång tid innan nästa avsnitt spelas in. Oavsett om det kommer med i nästa avsnitt eller inte så passar incidenten perfekt för formatet och deras modus operandi att framställa saker ur kontext:
https://twitter.com/mrhenko123/status/1391473655067160579

Här väljer Henko att fokusera på åldersskillnaden, och försöker då driva ”poängen” att FM är ett gubbslem som kommenterar unga flickors utseende.

Vad som inte framgår så tydligt i den del av twittertråden Henko har skärmdumpat eller i Henkos egna tråd är att det hela är en förlängning av ett samtal som utspelades på Spaces. Det tas inte heller någon hänsyn till att det faktiskt är den unga flickan själv som på sin offentliga Twitter insinuerar att FM skulle vara intresserad av att spara ned bilden på henne, som om FM sitter och arkiverar bilder på lättklädda tjejer. Därav inpingningen av FM i tråden. Både Spaces-diskussionen samt inpingningen av FM skedde alltså före FM fällde den ironiska kommentaren om varför bilden inte platsade i hans arkiv.

Nu vet jag ju förstås inte exakt vilken ”take” Haveristerna skulle kunna tänkas ta på det hela (och möjligtvis kommer just detta inlägg påverka hur eller om de väljer att ta upp saken i podden). Bakgrunden till Haveristerna, tjejen i fråga, liksom många andra inom samma skola, ”skojar” (ja, jag vet, låg humor men det är inte jag som kallar det för skoj) om att FM har ett arkiv över lättklädda tjejer ska tydligen bland annat vara följande Tweet av FM:
https://twitter.com/FredricMorenius/status/1388915317359927298

Jag vet inte hur alla andra skakar fram bilder på politiker och annat som de postar i sociala medier med en kommentar till men jag kan bara tala för mig själv: Jag minns att bilden finns, jag googlar fram den, kopierar den och postar mitt inlägg, och sedan raderar jag den. Jag har inte en enda bild på någon enhet som jag inte har fotat själv. Resten lever bara tillfälligt på mina enheter. Ändå postar jag mängder av bilder på andra personer. Hur går det ihop? Njo, alltså kontentan av det hela är nog så enkelt som att det handlar om projicering, de som tror att FM sitter på bildarkiv är förmodligen samma personer som själva sitter på bildarkiv på sin dator/mobil. Konstigare än så är det nog inte. Ledsen Haveristerna att proaktivt behöva grusa era planer på att hänga ut FM som ett gubbslem, men nä 👎🏻 .. not on my watch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in