Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
En fråga - är detta en medicin som man kan stå på under längre tid mot ångest?
När jag läser runt lite verkar flera kunna ta den under längre tid utan att utveckla tolerans - kan det verkligen stämma?
En del utvecklar ingen tolerans på den, jag har haft 4 mg dagligen i 17 år. Men tyvärr förlorar den effekt för en del efter några månader, så att man behöver höja dosen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
Har iktorivil några svåra biverkningar?
Nej, inte mer än att man utvecklar beroende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
hur får man det utskrivet mot ångest av en läkare? Är de ens villiga att skriva ut det?
Min psykiater sa för ett tag sen; -Ingen läkare skulle sätta in det här idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
Förresten, ett par till frågor när jag ändå är igång :-D
Hur tar du dosen, morgon och kväll uppdelat? Hur snabbt kommer effekt?
Är denna typ starkare än stesolid/Xanor?
Läste innan att du tog sobril innan - hur kom det sig att du gick direkt på denna å inte stesolid först...?
Nu är inte frågan riktad åt mig, men jag kan svara för min del. Jag tar numera (är nere på 0,5 mg nu) en tablett på kvällen, men kan lika gärna ta den på morgonen. Märker inget när jag tar den, effekten sitter i konstant då den har lång halveringstid. När jag hade Xanor, så fick jag ta den 3 ggr om dagen trots att det var depottabletter.
Xanor brukar jag kalla "kungen av ångestdämpande medel", så jag tycker att den är något starkare. Men för egen del spelar det ingen roll vilken jag har. Hade säkert klarat mig med Stesolid också. Bara dosen är ekvivalent. Fast när jag hade Sobril, så tyckte jag det var för lite krut i dom.