2021-04-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WAU0
Har tre plantor av den storleken jag visade och tre som bara är skott. Jag har ett par st frön till, men vill så klart helst att det går bra med dessa plantor som jag redan ägnat tid åt. Ska dubbelkolla vädret för just min ort och se vad de säger, så avvaktar jag om det krävs.

Dubbelkolla vädret. Du har följande alternativ och jag ska ge dig fördelarna och nackdelarna.

1) Transplantera nu till en större kruka och sen tvingas transplantera igen. Nackdelen är att då blir det 2 transplantationer vilket inte är optimalt för en auto.

2) Låta den vara och transplantera sen ute om 1 vecka. Nackdelen är att dom där rötterna behöver mer utrymme asap.

3) Ta ut den och transplantera nu och riskera att kylan tar den.

Mvh,
Citera
2021-04-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Välkommen! Bara roligt att fler odlar sitt röka ute. Om man ska röka så ska man va självförsörjande.

Ett paket benmjöl låter ganska mycket. Tror ett paket benmjöl ska räcka till 16kvm. Du har säkert 2-4 kvadratmeter i din bädd skulle jag gissa. Ta det lugnt me mer näring och kasta på sen när plantorna blivit större.

Tack så mycket! alltid varit intresserad av CB plantan och dess olika egenskaper men inte gett mig på att odla än, ska bli superkul å se vad jag får för resultat.

Fan då, de va inte bra att jag redan lyckats göra fel. Tittat runt lite på internet och läst att det är svårt att övergöda med benmjöl eftersom det är en långtidsverkande näring men me tanke på att jag dratt på alldeles för mycket kanske jag ska göra något åt det. Tycker du att jag ska köpa en till påse P-jord och blanda i bädden?

Tänkte även lite på om ni här i tråden brukar PH testa eran jord? är det något man bör göra om jag använder planteringsjord?

mvh
Citera
2021-04-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDaddyBoi
Tack så mycket! alltid varit intresserad av CB plantan och dess olika egenskaper men inte gett mig på att odla än, ska bli superkul å se vad jag får för resultat.

Fan då, de va inte bra att jag redan lyckats göra fel. Tittat runt lite på internet och läst att det är svårt att övergöda med benmjöl eftersom det är en långtidsverkande näring men me tanke på att jag dratt på alldeles för mycket kanske jag ska göra något åt det. Tycker du att jag ska köpa en till påse P-jord och blanda i bädden?

Tänkte även lite på om ni här i tråden brukar PH testa eran jord? är det något man bör göra om jag använder planteringsjord?

mvh

Nej skit i det. Låt det vara. Ge inget mer bara. Du har ju pjord och då har den mindre näring än naturgödsel eller kogödsel.

Nej ingen pH testar. Tror jag kan tala för dom flesta. Pjorden har redan rätt pH. Läs på påsen så får du se. Med andra ord är det onödigt.

Mvh,

Edit: va odlar du?
Citera
2021-04-27, 22:10
Medlem
tixerzs avatar
Tjenixen alla sammens, Sorry för min frånvaro.

Tänkte bara presentera årets strains som lyder.
-----------------------------------------------------
Dutch Passion: Auto Mazar.
Dutch Passion: Auto Ultimate.
Dutch Passion: Auto Powerplant.
Dutch Passion: Auto Skywalker Haze.
-------------------------------------------
Vanliga femmade till göra Hash Och RSO.
-------------------------------
Nirvana: Lemon haze OG.

------------------------------

Och sen är det ej mer förtillfället men tillkommer heltsäkert fler på resans gång. Mvh
Citera
2021-04-27, 23:08
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixerz
Tjenixen alla sammens, Sorry för min frånvaro.

Tänkte bara presentera årets strains som lyder.
-----------------------------------------------------
Dutch Passion: Auto Mazar.
Dutch Passion: Auto Ultimate.
Dutch Passion: Auto Powerplant.
Dutch Passion: Auto Skywalker Haze.
-------------------------------------------
Vanliga femmade till göra Hash Och RSO.
-------------------------------
Nirvana: Lemon haze OG.

------------------------------

Och sen är det ej mer förtillfället men tillkommer heltsäkert fler på resans gång. Mvh

Rekkar EarLy girl och Early skunk från Sensi Seeds (Photoperiod) Skördar Mycket och är klara ca 15 september Svenskt klimat. mvh
Citera
2021-04-27, 23:24
Medlem
Citat:
Nej skit i det. Låt det vara. Ge inget mer bara. Du har ju pjord och då har den mindre näring än naturgödsel eller kogödsel.

Nej ingen pH testar. Tror jag kan tala för dom flesta. Pjorden har redan rätt pH. Läs på påsen så får du se. Med andra ord är det onödigt.

Mvh,

Edit: va odlar du?

Okej! Tack!!

Odlar:
Feminiserade.
(Nordicgenetics?)Jack Herer
(Nordicgenetics) Critical
(Nordicgenetics) Magnum 44

Regulars.
(Dane strains) Pineapple Haze
(Dane strains) Blue Dwarf
(Nordicgenetics?) Nordic Ryder

Alla frön är Autos. Vad jag har läst så verkar det som att Autos är det bästa valet för nybörjare som mig. Om denna sommaren går bra så tänkte jag kasta mig på utmaningen med några earlys nästa år. Bor ganska långt ner i Sverige (zon1) så tror jag borde kunna få bra skörd från en early om jag tar hand om den rätt.

Atm är jag skit nojig att mitt vatten är för kallt för mina små bönor som jag la ner i glasen för 3 timmar sedan, sökte runt lite på internet och såg att 25•~ känns kallt när man doppar ner fingret så det gjorde mig lite lugnare. Satt som en idiot med hårfönen en stund
Mvh
Citera
2021-04-27, 23:35
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
är du så smart eller googlade du? thx för info!
Haha jag är bara en nörd. Ontopic, är det någon mer än jag som haft problem med Leb27 från seedheaven? Jag har hanterat fröna på samma sätt som de andra sorterna jag sått, men av 16 Leb27-frön har 1 tittat upp ur jorden. På de andra sorterna har jag haft nästan 100% grobarhet.
Citera
2021-04-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Haha jag är bara en nörd. Ontopic, är det någon mer än jag som haft problem med Leb27 från seedheaven? Jag har hanterat fröna på samma sätt som de andra sorterna jag sått, men av 16 Leb27-frön har 1 tittat upp ur jorden. På de andra sorterna har jag haft nästan 100% grobarhet.

Det är alltid bra att stoppa fröna i frysen/kylen ett par dagar innan man bankar ner dom i jorden
Det triggar dom!

Alt 2 om du redan stoppat dom i blöt är att klämma lite försiktigt på skalet du hör/ser när dom öppnar sig och ner i jord direkt!
Citera
2021-04-28, 08:22
Medlem
30de april nu på fredag kan vara sista frostnatten i Stockholm. Säkert att sätta ut dem 1 maj? 2:a and 3:dje maj kan bli 0 gradigt, är det lika farligt som om det är -1 eller -2?

Ivrig!
Citera
2021-04-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
30de april nu på fredag kan vara sista frostnatten i Stockholm. Säkert att sätta ut dem 1 maj? 2:a and 3:dje maj kan bli 0 gradigt, är det lika farligt som om det är -1 eller -2?

Ivrig!

Hur gammal är plantan? Härda den några dagar och sen ta ut.
Citera
2021-04-28, 09:34
Medlem
Citat:
Hur gammal är plantan? Härda den några dagar och sen ta ut.

1 vecka sen den ploppa upp från jorden. Då ska jag börja härda den på balkongen redan nu, och ut med henne om 3 dagar. Ska uppdatera varje gång jag besöker min spot.
Citera
2021-04-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
1 vecka sen den ploppa upp från jorden. Då ska jag börja härda den på balkongen redan nu, och ut med henne om 3 dagar. Ska uppdatera varje gång jag besöker min spot.

Jag har oxå typ 20 plantor som jag ploppa för 1 vecka sedan. Dom har jag ute på dagen och tar in på kvällen. Låt dom vara hemma 1-2 veckor till och sen ut. Dom ska växa till sig ordentligt och fylla upp muggen ordentligt med sina rötter. Sen kan du ta ut dom.

Det var en användare som postade en bild i tråden på botten av sin planta. Så ska den se ut innan du planterar ut.

Lycka till,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in