Citat:
Ursprungligen postat av
LyingInADitch
Kan bli jobbigt att bygga upp hönsnät för 8 olika bäddar. Kanske lättare att göra två avlånga.
Låter kanon det. Får se om jag kan låta bäbisarna växa upp i fönstret eller ej, man vill väl gärna ha dom några veckor i fönstret? Kan bli svårförklarat.
Då blir inköpslistan såhär:
Kogödsel 2st 40L, botten på bädden.
Planteringsjord 6-8 st 40L utblandat med 800g bennjöl och kanske 1kg blåkorn?
Lite hönsnät.
4säckar kogödsel på påse
4säckar pjord
800g benmjöl
blåkorn eller hönsgödsel
Vill du komma undan riktigt billigt så ska du få min lista.
4 säckar pjord från Ica maxi = 100kr
4 säckar kogödsel eller naturgödsel, Ica maxi = 100kr
Blåkorn köper du på öob för 100kr och då får du 5kg. Eller köp på Lidl (av alla ställen) 49kr för 3 kg.
Hönsgödsel finns överallt. Typ 70kr för 1kg
Som sagt antingen hönsgödsel eller blåkorn. Hönsgödsel är ekologiskt och blåkorn är inte.
Köp plaststolpar från biltema
5st för 105kr eller 5st för 145kr. Jag har kört på båda. Tyckte den för 145kr va bättre. Den e hög och täcker bra. Med plaststolparna kan du spänna fågelnätet ordentligt.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/stangsel/elstangsel/plaststolpe-5-st-2000023324
Fågelnät från dollarstore för 20-30kr.
Ett fågelnät räcker för ca 8-10kvm. Fågelnät är inte det mest optimala men du ska bara ha den uppe några månader så då spelar det ingen roll. Den gör sitt jobb.
Tänk på att om du kör med nät så MÅSTE din plats vara låååångt in i skogen och verkligen off. Kommer någon svampplockare eller jägare i närheten så kommer dina stolpar synas tydligt.
Lycka till!