2021-04-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoslagensGuld
Tack för svar, chemicalimbalance och beanbag!

Bra redogörelse för ekosystemet och näringskedjan Chemicalimbalance. Kan inget annat än instämma!

Beanbag, ja du har nog helt rätt i att det intresserar djur. Men samtidigt, det tror jag att alla gödsel gör, till viss del 🤔 det är min egna erfarenhet. Har haft spots uppgrävda av djur även utan blodmjöl, likväl haft rådjur som käkat upp groddarna. Alla dofter som inte är naturliga på en spot kan locka vilda djur. Konstgödsel är väl undantaget om det är luktfritt. Oavsett vilket gödsel man kör, rediga stängsel är A och O.

Ja, ett ordentligt stängsel eller fysiskt hinder, stoppar det mesta. Enda nackdelen är att det syns. Blir svårt att kamouflera ens plantor. Går någon svampplockare eller jägare förbi så ser dom det direkt. De e därför man bara ska ha stängsel/nät på riktigt svåråtkomliga platser. Jag kör nät på alla mina spotar förutom en. Den som jag inte har nät på är nära bebyggelse.

Lycka till,
Citera
2021-04-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Ja, ett ordentligt stängsel eller fysiskt hinder, stoppar det mesta. Enda nackdelen är att det syns. Blir svårt att kamouflera ens plantor. Går någon svampplockare eller jägare förbi så ser dom det direkt. De e därför man bara ska ha stängsel/nät på riktigt svåråtkomliga platser. Jag kör nät på alla mina spotar förutom en. Den som jag inte har nät på är nära bebyggelse.

Lycka till,

Tips: Granngårdens hönsnät. Med grönt plastöverdrag på det, så det smälter in bättre 👌 om man inte vet exakt var plantorna står så missar man det lätt.
Men abolut.. svampplockarna och jägarna är en risk.

Perlite, du snackade förra året om åtelkamera. Skaffat en än? Hur tror du det fungerar med serienummer på en sådan? Lätt att spåra för en myndighet?
Citera
2021-04-26, 15:02
Medlem
Citat:
Tips: Granngårdens hönsnät. Med grönt plastöverdrag på det, så det smälter in bättre 👌 om man inte vet exakt var plantorna står så missar man det lätt.

Perlite, du snackade förra året om åtelkamera. Skaffat en än? Hur tror du det fungerar med serienummer på en sådan? Lätt att spåra för en myndighet?

Nej inte skaffat mig en. Men läst en heeel del om den. Serienumret är inte kopplat per automatik till någon köpare. Du kan köpa en från AliExpress för runt 800kr. Du väljer att dom skickar från ett EU land så slipper du tull och får den inom 7-10 dagar.
Sen beställer du en smartphone oxå från AliExpress för 600-800kr, samma där välj att dom skickar från ett EU land. Jag har beställt mycket annat via AliExpress och dom är grymma. Det är som eBay. Fixa ett Comviq kort gratis och fyll på hos en sån där invandrar livs. Du vet där allt är ”3 för 2” bästa pris. Du kommer behöva ett simkort med surf i åtelkameran så den kan skicka bilder till din smartphone som du köpt på AliExpress. Din nya smartphone från AliExpress ska du ju självklart oxå fixa ett simkort till och fylla upp. Att du endast betalar cash när du fyller på luren och åtelkameran tror jag du förstår. Din smartphone som du köpt ska du INTE använda till något annat än din åtelkamera. Ingen facebook, ingen insta, ingen surf, absolut INGENTING förut till din åtelkamera. Du ska inte ens koppla upp din smartphone mot wifi.

Du har iof rätt, dom kan säkert spåra men då måste dom gå via fabriken där åtelkameran är tillverkad och sen genom några mellanhänder och slutligen till dig. Men det är ett rent helvete och dom måste göra det via Kina. Tar upp massa resurser och det har dom inte tid med förutsatt att det inte är terrorbrott eller mord som dom utreder. Det är ett tiotal plantor i en skog. Straffvärdet är dagsböter vilket inte motiverar en kostsam utredning. Du kan ju beställa allt via en kompis och ta det på polarens kort och ge polaren cash. Polaren gör inget brott och behöver inte oroa sig. Då är du jävligt safe.

Mvh,
Citera
2021-04-26, 15:16
Medlem
Citat:

Ett sätt som jag vet att dom GARANTERAT kan spåra dig med och utan att gå via Kina är genom att kontrollera till vilken telefon åtelkameran är kopplad och på så sätt spåra numret, och har dom numret så kan dom också se imei numret i telefonen som numret är kopplat till och sen är det torsk. Det e därför du köper en separat smartphone som du endast använder till din åtelkamera och inget annat. Kontant kort och fyller på allt cash.

Jag tror det är stor chans att dom gör detta om dom hittar dina plantor och åtelkameran. Det kräver inte några stora resurser och det kan dom göra enkelt via en förfrågan/domstolsbeslut till comviq
Citera
2021-04-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ett sätt som jag vet att dom GARANTERAT kan spåra dig med och utan att gå via Kina är genom att kontrollera till vilken telefon åtelkameran är kopplad och på så sätt spåra numret, och har dom numret så kan dom också se imei numret i telefonen som numret är kopplat till och sen är det torsk. Det e därför du köper en separat smartphone som du endast använder till din åtelkamera och inget annat. Kontant kort och fyller på allt cash.

Jag tror det är stor chans att dom gör detta om dom hittar dina plantor och åtelkameran. Det kräver inte några stora resurser och det kan dom göra enkelt via en förfrågan/domstolsbeslut till comviq

Om man nu skulle skaffa en åtelkamera tänkte jag att man kopplar den endast till en krypterad mail. Finns många sådana tjänster gratis t.o.m. Sedan tänkte jag, för att vara extra säker, sätta kameran på väg till spoten och inte precis vid den. Finns bara en enslig väg till och från spoten ändå, och ifall någon varit där kommer man veta det och då hålla sig jävligt långt borta.
Citera
2021-04-26, 16:16
Medlem
Citat:
Om man nu skulle skaffa en åtelkamera tänkte jag att man kopplar den endast till en krypterad mail. Finns många sådana tjänster gratis t.o.m. Sedan tänkte jag, för att vara extra säker, sätta kameran på väg till spoten och inte precis vid den. Finns bara en enslig väg till och från spoten ändå, och ifall någon varit där kommer man veta det och då hålla sig jävligt långt borta.

Finns ju ProtonMail som är ganska säkert. Man kan välja att få bilder från åtelkameran som MMS oxå.

Jag hade haft kameran direkt riktad mot mina plantor. Vrf ska man annars lägga ner 2000kr totalt? Har man sopat igen alla spår så är det omöjligt för dom att binda kameran till dig. Köp allt på någon polares namn och kort. Ge han sen betalt i cash. Simkort finns gratis att hämta på diverse butiker och fyll på simkortet på en sån där invandrarlivs med cash som betalning.

Jag hade även alltid haft min smartphone avstängd och bara satt på den strax innan jag besöker min spot för att se om du fått några bilder till din åtelkamera.
Citera
2021-04-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Generellt kan man säga att herbivorer blir avskräckta när de känner lukten av blod/död medan karnivorer tolkar samma lukt som ett tecken på att det finns mat. Karnivorer ger sig oftast inte på själva plantan men kan försöka gräva i din anlagda grop i sitt sökande efter mat. Jag har varit med om det en gång och då handlade det troligen om en räv eller något annat mindre djur för den hade inte ställt till med så mycket utan bara krafsat sig ner någon decimeter jämte plantan. Om man använder blod/benmjöl en bit ner i jorden och dessutom låter gropen stå och marinera en vecka eller två innan plantering så bör man slippa nyfikna djur. Om man dessutom sprayar lite vatten/blodmjöl på växtligheten runtom odlingsplatsen så avskräcker man herbivorer samtidigt som risken är liten att karnivorer ger sig på din grop eftersom hela omgivningen luktar "mat".

är du så smart eller googlade du? thx för info!
Citera
2021-04-27, 08:49
Medlem
WAU0s avatar
Citat:
Det är till och med bättre. Kogödsel, naturgödsel och pjord är bara en massa torv, kalk och kiss. Använd mindre hönsgödsel. Kanske bara en skvätt. Eller så skiter du till att börja me med hönsgödsel och kastar på det sen när plantan blir större. Tänk på om du vattnar mycket så kommer du skölja bort näringen och plantan kommer visa tecken på näringsbrist. Detta gäller i hink, kruka etc. Det har jag råkat ut för. Det är lätt hänt att man är över kåt på plantan och ger den mycket vatten. Man ser det överflödiga vattnet rinna ut och så tänker man att det inte skadar plantan.

Ok! Då kör jag på det. 50/50 kogödsel och kokosfiber. Eventuellt med hönsgödsel på toppen som får rinna ner successivt när det regnar.

Mina plantor börjar bli ganska stora nu, men det är för tidigt att sätta ut. Bör man omplantera i krukor på säg 1.5l tills dess, eller är det dåligt med för många omplanteringar? Nästa fråga är: Bör man toppa autos eller blir de bara mindre i slutänden då?

Så här ser de ut: https://i.ibb.co/LxtcF6m/image63.jpg

Tack förresten för att du tar dig tid att svara på alla mina och andras frågor. Det uppskattas!
Citera
2021-04-27, 09:18
Medlem
Vad kör ni för jordblandning i era drivhus ni kör i fönaterkarmen? Bara p jord eller blandar ni ut med gödsel?
Citera
2021-04-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WAU0
Ok! Då kör jag på det. 50/50 kogödsel och kokosfiber. Eventuellt med hönsgödsel på toppen som får rinna ner successivt när det regnar.

Mina plantor börjar bli ganska stora nu, men det är för tidigt att sätta ut. Bör man omplantera i krukor på säg 1.5l tills dess, eller är det dåligt med för många omplanteringar? Nästa fråga är: Bör man toppa autos eller blir de bara mindre i slutänden då?

Så här ser de ut: https://i.ibb.co/LxtcF6m/image63.jpg

Tack förresten för att du tar dig tid att svara på alla mina och andras frågor. Det uppskattas!

Precis! Hönsgödsel på toppen som sen får rinna ner successivt.

Det är som du säger, för många omplanteringar av auto blir stressigt för plantan. Eftersom auto växer relativt fort och lever relativt kort så hinner den ibland inte att återhämta sig.
Den där krukan ser ändå ut att kunna hålla plantan lite längre. Jag kan ha fel. Dock finns det ett mycket bra sätt att ta redan på det. Så här gör du. Vattna plantan och låt den stå någon timma eller två så att vattnet får sätta sig ordentligt i jorden. Sen lägger du handen över hela krukan med själva plantan mellan dina fingrar och vänder försiktigt på hela plantan och försiktigt lyfter på krukan så du kan se hela botten på plantan. Plantan kommer vila upp och ner i din handflata med stammen neråt. Om du ser att rötterna börjat snurra runt kring botten så måste du transplantera, om rötterna inte börjat snurra runt kring botten så transplantera inte. Hoppas du förstod. Om inte så får du säga till. Kanske kan fixa någon bild så du ser.

När du vänder på krukan och har den i din hand så lyft FÖRSIKTIGT på krukan. Skaka inte eller använd våld. Bara lyft på krukan och låt gravitationen sköta resten.

Jag toppar aldrig. Varken autos eller early. Sen är det inte sagt att man inte kan göra det men är man ny, osäker eller bara lat så är det bättre att skippa. Jag kan odla hur mycket jag vill och är inte begränsad av någon yta. Odlar hellre tex 10 plantor utan att toppa som ger mig lika mycket som 7 toppade plantor. Utomhus har du obegränsat med yta och nästan obegränsat med frön då känns det lite onödigt att stressa plantan med toppning.

Mvh,
Citera
2021-04-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Vad kör ni för jordblandning i era drivhus ni kör i fönaterkarmen? Bara p jord eller blandar ni ut med gödsel?

Pjord, naturgödsel, kogödsel. Allt på påse funkar. Dock har jag börjat använda såjord. Gjorde det i år för första gången och var super nöjd. Kostar typ 30kr för 20 liter. Tycker såjord är mer köttigt på något sätt och passar bättre till att hålla ihop jorden när man sen ska transplantera.

Annars funkar allt. Håll dig bar borta från sån där jord för blommor som har lågt pH.

Lycka till,

Edit: kom på att jag körde naturgödsel från öob för att driva upp förra året och den var jag inte alls nöjd med. Den var luftig som fan och med massa pinnar och skit i. Använda den som vanlig jord för stora plantor är lugnt men inte för att driva upp. Vill man vara säker så köp bara en påse såjord från plantagen eller blomsterlandet och kör på den.
Senast redigerad av Perlite 2021-04-27 kl. 09:37.
Citera
2021-04-27, 11:37
Medlem
WAU0s avatar
Citat:
Precis! Hönsgödsel på toppen som sen får rinna ner successivt.

Det är som du säger, för många omplanteringar av auto blir stressigt för plantan. Eftersom auto växer relativt fort och lever relativt kort så hinner den ibland inte att återhämta sig.
Den där krukan ser ändå ut att kunna hålla plantan lite längre. Jag kan ha fel. Dock finns det ett mycket bra sätt att ta redan på det. Så här gör du. Vattna plantan och låt den stå någon timma eller två så att vattnet får sätta sig ordentligt i jorden. Sen lägger du handen över hela krukan med själva plantan mellan dina fingrar och vänder försiktigt på hela plantan och försiktigt lyfter på krukan så du kan se hela botten på plantan. Plantan kommer vila upp och ner i din handflata med stammen neråt. Om du ser att rötterna börjat snurra runt kring botten så måste du transplantera, om rötterna inte börjat snurra runt kring botten så transplantera inte. Hoppas du förstod. Om inte så får du säga till. Kanske kan fixa någon bild så du ser.

När du vänder på krukan och har den i din hand så lyft FÖRSIKTIGT på krukan. Skaka inte eller använd våld. Bara lyft på krukan och låt gravitationen sköta resten.

Jag toppar aldrig. Varken autos eller early. Sen är det inte sagt att man inte kan göra det men är man ny, osäker eller bara lat så är det bättre att skippa. Jag kan odla hur mycket jag vill och är inte begränsad av någon yta. Odlar hellre tex 10 plantor utan att toppa som ger mig lika mycket som 7 toppade plantor. Utomhus har du obegränsat med yta och nästan obegränsat med frön då känns det lite onödigt att stressa plantan med toppning.

Mvh,

Så här ser den ut nu, antar att omplanteringen kan vänta lite: https://i.ibb.co/B4ykykG/image64.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in