Citat:
Ursprungligen postat av
WAU0
Ok! Då kör jag på det. 50/50 kogödsel och kokosfiber. Eventuellt med hönsgödsel på toppen som får rinna ner successivt när det regnar.
Mina plantor börjar bli ganska stora nu, men det är för tidigt att sätta ut. Bör man omplantera i krukor på säg 1.5l tills dess, eller är det dåligt med för många omplanteringar? Nästa fråga är: Bör man toppa autos eller blir de bara mindre i slutänden då?
Så här ser de ut:
https://i.ibb.co/LxtcF6m/image63.jpg
Tack förresten för att du tar dig tid att svara på alla mina och andras frågor. Det uppskattas!
Precis! Hönsgödsel på toppen som sen får rinna ner successivt.
Det är som du säger, för många omplanteringar av auto blir stressigt för plantan. Eftersom auto växer relativt fort och lever relativt kort så hinner den ibland inte att återhämta sig.
Den där krukan ser ändå ut att kunna hålla plantan lite längre. Jag kan ha fel. Dock finns det ett mycket bra sätt att ta redan på det. Så här gör du. Vattna plantan och låt den stå någon timma eller två så att vattnet får sätta sig ordentligt i jorden. Sen lägger du handen över hela krukan med själva plantan mellan dina fingrar och vänder försiktigt på hela plantan och försiktigt lyfter på krukan så du kan se hela botten på plantan. Plantan kommer vila upp och ner i din handflata med stammen neråt. Om du ser att rötterna börjat snurra runt kring botten så måste du transplantera, om rötterna inte börjat snurra runt kring botten så transplantera inte. Hoppas du förstod. Om inte så får du säga till. Kanske kan fixa någon bild så du ser.
När du vänder på krukan och har den i din hand så lyft FÖRSIKTIGT på krukan. Skaka inte eller använd våld. Bara lyft på krukan och låt gravitationen sköta resten.
Jag toppar aldrig. Varken autos eller early. Sen är det inte sagt att man inte kan göra det men är man ny, osäker eller bara lat så är det bättre att skippa. Jag kan odla hur mycket jag vill och är inte begränsad av någon yta. Odlar hellre tex 10 plantor utan att toppa som ger mig lika mycket som 7 toppade plantor. Utomhus har du obegränsat med yta och nästan obegränsat med frön då känns det lite onödigt att stressa plantan med toppning.
Mvh,