2021-04-24, 01:26
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
När det gäller att trappa ut bensodiazepiner, det är trixigt och plågsamt. Men - samtidigt ska man ha i åtanke att det finns en hel industri av nedtrappningsexperter och beroendemottagningar som lever på att beskriva svårigheterna värre än dom faktiskt är. Det är så att säga så dom får mat på bordet.

Bensodiazepiner är relativt ogiftiga om man håller sig till ordinationen.

... och är det så att man står mitt i en ned- och uttrappning och det känns outhärdligt, då kan man alltid göra som narcissisten och skojaren Jordan B Peterson, åka till Moskva och låta söva ner sig i ett par veckor.

I hans fall hjälpte det inte, men det var en god idé (hans tokiga dotters idé, om jag inte är felinformerad).
Det är olika för alla. Jag läser här om folk som tycker det är tungt på jobbet medan jag inte kan jobba under uttrappning (2mg stesolid per dag nu) ens om jag skulle få en mille i timmen. Kan knappt gå en trappa ner till tvättstugan och fan om jag skulle stöta på en granne...eller allra minst gå till en affär. Mina ben viker sig. Har fått beställa hem matkassar för kan inte gå in i en affär. Har inte ens klarat av att ta mig till stället där jag får medicinen så andra har fått hämta det till mig...

Ang. Peterson som är allt annat än en skojare så fick han en ovanlig biverkning av benso, en allergisk reaktion. Alltså medan han tog den. En biverkning som var extra jobbig när det var utaättningssymptom inblandat. Det var därför han just var tvingad till att sluta. Annars borde han ju ha fortsatt ta det resten av livet mtp. vilka extrema problem han hade men det hade inte gjort det bättre.

För övrigt skulle jag snarare säga att min "nedtrappningsexpert" snarare tar det till underdrift. Vissa har mindre problem, vissa har extremt svåra problem. Hade jag klarat av att flyga och haft pengar hade jag gärna lagt in mig i koma men inte av samma anledningar som Jordan. Det är helt enkelt olika för alla.
Citera
2021-04-24, 01:40
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har tänt av från Bensodiazepiner kanske 7-8 gånger och då oftast av Alprazolam. Jag vet inte hur ensam jag är om det här men det enda som händer är att jag inte kan sova när jag lägger av. Ena gången mådde jag lite illa och fick större pupiller men inget av dom där klassiska symptomen som extrem ångest, spänningar, svettningar, kramper osv.

Är det någon mer än mig som har tur (eller tur kanske man inte ska säga). Att inte kunna sova en blund är tortyr. Det enda jag får ut av de 1-2 timmar jag lyckas sova är extremt vidriga mardrömmar. Jag kommer aldrig ner i djupsömn och det slutade med att dag 5 eller 6 (jag låg tack och lov inne på beroendemottagningen i min stad då) började hallucinera och få overklighetskänslor. Men efter att ha fått Haldol och 40 mg Stesolid av läkaren så fick jag ju äntligen sova och 11 timmar senare så var jag helt normal och kunde även börja somna och sova normalt efter det.

Jag vet bara jag och en till som enbart drabbas av sömnsvårigheter vid ett direkt avslut utan nedtrappning.
Finns det någon fler?
Jag sov inte på drygt 7 dygn när jag slutade förra gången (gör mig redo för andra nu) Med sov inte menar jag bokstavligen. Inte en enda sekund på ungefär 175timmar.

Edit: För mig var det alltså MED nedtrappning.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-04-24 kl. 01:43.
Citera
2021-04-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Kan rekommendera att sluta med nikotin också om man nu håller på med det. Jävlar vad det förvärrade min bens AT.

Ja Fyfan, jag snusar men det var omöjligt under AT, den där akatishia (brännande myrkryp i hela kroppen), hjärtklappning och fatal ångest gick upp i taket. Och inte så lite heller.
Senast redigerad av caramellen 2021-04-24 kl. 18:01.
Citera
2021-04-24, 18:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Ja Fyfan, jag snusar men det var omöjligt under AT, den där akatishia (brännande myrkryp i hela kroppen), hjärtklappning och fatal ångest gick upp i taket. Och inte så lite heller.

Fråga din läkare efter Inderal (ska enligt den medicinska parnassen "aldrig användas vid nedtrappning" men...) men lätt att få utskrivet och jag har själv haft god hjälp av det (när jag tagit några "stålsättardagar" med 1-2 mg isf den vanliga dosen 3 mg klona). Hjärtklappning typiskt AT-symtom.
Citera
2021-04-24, 19:45
Medlem
Har lyckats relativt bra med urtrappning då jag tyvärr klev på siten igen började med att en brus jag hoppade hade 140 rivotril och 30 ikto 0.5 er svenska de sistnämnda. Har sedan klivit ned fick tag i gabapentin och 4 mg allra idag råkade trappa upp mig lite då jag du t og tog en halv E det var inte en mdma sort som jag trodde utan mer uppåt. Nu känns det dock som att det är dags att helt klippa kommer vara en tuff vecka men bara bita ihop.
Citera
2021-04-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fråga din läkare efter Inderal (ska enligt den medicinska parnassen "aldrig användas vid nedtrappning" men...) men lätt att få utskrivet och jag har själv haft god hjälp av det (när jag tagit några "stålsättardagar" med 1-2 mg isf den vanliga dosen 3 mg klona). Hjärtklappning typiskt AT-symtom.

Tack för ett bra tips. Inderal är värt att prova, dock var det nu 4 år sedan jag genomgick AT.
Däremot är det lurt att det blir att prova gå tillbaka till låg dos bens pga sinnessjukt svår ångest. Planen är dock att ej ta det dagligen som innan.
Citera
2021-04-24, 21:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
- - - Planen är dock att ej ta det dagligen som innan.

That´s the trick! (tror jag... jag är hookad på daglig tillförsel). Försök också att ta "pillervita veckor". Tror jag gör icke-dagligt bruk lättare att hantera.
Citera
2021-04-25, 09:20
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Det är olika för alla. Jag läser här om folk som tycker det är tungt på jobbet medan jag inte kan jobba under uttrappning (2mg stesolid per dag nu) ens om jag skulle få en mille i timmen. Kan knappt gå en trappa ner till tvättstugan och fan om jag skulle stöta på en granne...eller allra minst gå till en affär. Mina ben viker sig. Har fått beställa hem matkassar för kan inte gå in i en affär. Har inte ens klarat av att ta mig till stället där jag får medicinen så andra har fått hämta det till mig...

Ang. Peterson som är allt annat än en skojare så fick han en ovanlig biverkning av benso, en allergisk reaktion. Alltså medan han tog den. En biverkning som var extra jobbig när det var utaättningssymptom inblandat. Det var därför han just var tvingad till att sluta. Annars borde han ju ha fortsatt ta det resten av livet mtp. vilka extrema problem han hade men det hade inte gjort det bättre.

För övrigt skulle jag snarare säga att min "nedtrappningsexpert" snarare tar det till underdrift. Vissa har mindre problem, vissa har extremt svåra problem. Hade jag klarat av att flyga och haft pengar hade jag gärna lagt in mig i koma men inte av samma anledningar som Jordan. Det är helt enkelt olika för alla.

Jag menar att utsättningssymtomen är till 80% psykologiska. Förväntar man sig ett helvete så får man helvete.

När det gäller Jordan B Peterson, jodå, han är en schaman och en narcissist. Jag har själv trappat ut benso under ett flertal tillfällen i livet, sett en mängd människor göra det, på mottagningar och inom öppenvården, och jag har aldrig stött på, eller ens hört talas om, ett fall som Petersons (anekdotisk bevisföring, men ändå).

Bakom Petersons bensoberoende döljer sig något annat. Enligt en artikel i The Times fick han diagnosen schizofreni på sjukhuset i Belgrad. Så det finns all anledning att misstänka att bensodiazepinerna inte är hans största problem.
Citera
2021-04-25, 10:53
Medlem
Låt säga att man äter benzo ibland. Att man tar rätt mycket 30-40mg i ett svep 1-2 gånger i veckan som snitt. Borde inte det kunna skapa att man får utsättningssymtom då pågrund av halveringstiden. Kroppen hinner ju aldrig göra sig av med det. Är nämligen i sitsen att jag gjort på det här viset och är jag utan för länge får jag massa symtom som yrsel, overklighetskänsla, extremt känslig för ljus, rastlös och orolig osv. Tar jag då låt säga 15-20mg så är det oftast bättre dagen efter för att sen komma igen 2-7 dagar senare
Citera
2021-04-25, 11:52
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnbrist1981
Låt säga att man äter benzo ibland. Att man tar rätt mycket 30-40mg i ett svep 1-2 gånger i veckan som snitt. Borde inte det kunna skapa att man får utsättningssymtom då pågrund av halveringstiden. Kroppen hinner ju aldrig göra sig av med det. Är nämligen i sitsen att jag gjort på det här viset och är jag utan för länge får jag massa symtom som yrsel, overklighetskänsla, extremt känslig för ljus, rastlös och orolig osv. Tar jag då låt säga 15-20mg så är det oftast bättre dagen efter för att sen komma igen 2-7 dagar senare

30-40 mg av vad?
Citera
2021-04-25, 12:12
Medlem
Citat:
30-40 mg av vad?

Kan ju vara bra att skriva. Stesolid
Citera
2021-04-25, 12:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Bakom Petersons bensoberoende döljer sig något annat. Enligt en artikel i The Times fick han diagnosen schizofreni på sjukhuset i Belgrad. Så det finns all anledning att misstänka att bensodiazepinerna inte är hans största problem.

Ha ha - ja det var lite tragikomiskt men inte oväntat, schizo-diagnosen alltså.

Dels det, annan psykisk problematik i botten, schizofreni eller vadsom. Dels det faktum att jag är tämligen övertygad om att JP valsar när han snackar om att "alltid följt läkares ordination" angående klona. Den skulle som högst varit 4 mg/dygn. Men den JP man ser på 5-10 år gamla tubenklipp, överlägset dryg, lätt sluddrande, glasig blick, kan mycket väl vara någon som med rejäl tolerans käkar 6-7 mg.

Det är klent att han inte kan come clean angående vad han visste att han gav sig in på. Den (illa) spelade aningslösheten. Även om han inte är MD med förskrivningsrätt måste han via sina klienter och den intellektuella/akademiska miljön han vistades i varit tämligen insatt i vad benso innebär. Men nej, det hade ju varit att blotta sig, visa lite mänsklig svaghet, och det har han inte balls att göra, lättare då att spela aningslös...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in