2021-04-21, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnipeZ
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men I give a shot!

34 år, överviktig, arbetslös och rätt mycket sitta stillande, hög puls med extra slag som fått mig att fundera över min livsstil och skulle vilja ta tag i min hälsa.

Så är det nån som är duktig med mat/tränings schema?

Börjar gärna med långa och raska promenader.

Mvh

Rör på dig så mycket du kan, men glömt inte skaderisken, fokusera på att det ska vara roligt.
Gå minus 500 kcal/dag
Ät varierande
Minimera snask, alkohol och dålig mat.
Ät bredspektra-vitamin- och mineralämne-tillskott.
Försök få i dig 50 kcal-% protein, 25 (bra) fett, resten blandat.

Följer du dessa punkter får du garanterat 1 kg minus varje vecka, det är lagom snabbt om du vill din hud och hälsa ska följa med.
Citera
2021-04-21, 14:39
Medlem
Min erfarenhet (som säkert inte är samma för alla) är att ökad träning leder till ökad hunger. Det är väldigt lätt att göra av med ett antal kalorier på träning och sedan äta lika många eller fler kalorier än man gjort av med.

Det som funkade för mig för att gå ner i vikt var att äta någorlunda regelbundet (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag) och äta ungefär samma mat varje dag så att jag slipper räkna mer än en gång. Jag orkar inte stå och hitta på nya rätter varje kväll.
Citera
2021-04-21, 14:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
1. Lägg om kosten. Skippa socker, sänk intag av kolhydrater, skippa snabbmat och snacks. Sänk alkoholintaget och om du måste ta dig ett järn, satsa på vodka med sockerfri läsk.

Testa periodisk fasta och kör en tallriksmodell med två potatisar råstekta, ett stekt ägg, en kycklingbröstfilé och två nävar grönsaker. Kcalsnål sås på det.

Vill du vara mer exakt, så logga ditt kcalintag i en app.

2. Börja med promenader och sedan lätt jogging. Efter det så testa HIIT. Se till att du vilar så fort du känner av något.

3. Cyckla.

4. Börja styrketräna
Citera
2021-04-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnipeZ
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men I give a shot!

34 år, överviktig, arbetslös och rätt mycket sitta stillande, hög puls med extra slag som fått mig att fundera över min livsstil och skulle vilja ta tag i min hälsa.

Så är det nån som är duktig med mat/tränings schema?

Börjar gärna med långa och raska promenader.

Mvh

Hur mycket vill du gå ner då?
Börja räkna kalorier, det är främst kosten du ska fokusera på.
Citera
2021-04-21, 15:56
Medlem
AndersCyborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
tränar du hårt en timme om dagen kan du nog höja din kalorikonsumtion till 3000-3500 kalorier om dagen.

Möjligtvis om han springer milen, men annars är 3000-3500 en enorm överdrift om han är stillasittande resten av dagen. Under ett "vanligt" gympass bränner du bara ett par hundra kalorier i timmen, samma sak med promenader. Han lär knappast träna riktigt hårt i 60 minuter om dagen om han är nybörjare, om han inte vill bränna ut sig direkt, dvs.
Citera
2021-04-21, 16:31
Medlem
mishimas avatar
Vad har du för matvanor idag? Skaffa en hushållsvåg så håller du bättre koll på portionsstorlekarna.

Du blir stark och få bra kondis av att träna, men vikten tar du bäst i köket.
Citera
2021-04-21, 16:32
Medlem
Räkna ut ditt kaloribehov (googla).
Dra bort 700 kcal.
Träna kroppen 2 3 ggr på gym varje vecka, gå minst 30-45 min PW 6 dagar i veckan.
ETT fuskmål var 7e dag.
Inte FUSK DAG.
Bra proteiner, kött fisk fågel ägg.
Mörkt bröd, havregrynsgröt, fullkornspasta, ris etc.
Drick mycket vatten, ät omega 3 tillskott varje dag.

Håll i.
Resultaten kommer.

Klart.
Citera
2021-04-21, 19:34
Medlem
Goto10s avatar
När jag var en tjockis och ville tappa i vikt så började jag med 5:2 och promenader som sedan övergick i jogg när jag tappat 7-8 kg. Med detta upplägg gick jag ned 20 kg.
Tyvärr slutade jag med 5:2 efter några år och har nu lagt på mig en del igen, men nu har jag tagit tag i det så nu ska det bli ordning igen!

Detta funkade bra för mig, men det är inte för alla, kan vara ganska jobbigt att inte äta 2 dagar i veckan.
Citera
2021-04-21, 19:40
Medlem
Det är ju inte raketforskning direkt. Kyckling, ris, potatis, ägg, havregrynsgröt, bananer, broccoli, lök, spenat, biff, köttfärs, diverse fiskar, frukt, rotfrukter.

Kör lite paleoinspirerat, periodisk fasta kan du prova 16h fasta 8h ätfönster. Ät inte ihjäl dig då bara.
Drick mycket vatten. Ät en citron om dagen och lite ingefära också.
Promenera 1h om dagen minst, gärna i terräng.
Lägg ner all skräpmat totalt och alkohol.

Sluta runka också och ta en iskall 3min kalldusch varje morgon. Du kommer att rasa i vikt. Sedan lägger du till styrketräning, aningen på gym eller med kroppsvikten. I takt med mer muskelmassa bränner man även mer fett.
Citera
2021-04-21, 19:44
Medlem
elimes avatar
Ett bra sätt att börja en viktnedgång på är att väga och logga allt du äter under en period, på så sätt lär du dig vilka livsmedel som är kaloritäta och inte vilket gör det enklare att äta "rätt" i längden. Det finns bra appar för detta, tex myfitnesspal.

Sedan tror jag att viktnedgång är väldigt individuellt, så testa dig fram! Huvudsaken är att du gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. För vissa funkar periodisk fasta och för andra funkar det att utesluta vissa livsmedel. Min erfarenhet säger dock att huvudfokus bör ligga på just maten, att röra på sig är såklart jättebra men det är kosten som gör den stora skillnaden!
Citera
2021-04-21, 20:03
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elime
Ett bra sätt att börja en viktnedgång på är att väga och logga allt du äter under en period, på så sätt lär du dig vilka livsmedel som är kaloritäta och inte vilket gör det enklare att äta "rätt" i längden. Det finns bra appar för detta, tex myfitnesspal.

Sedan tror jag att viktnedgång är väldigt individuellt, så testa dig fram! Huvudsaken är att du gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. För vissa funkar periodisk fasta och för andra funkar det att utesluta vissa livsmedel. Min erfarenhet säger dock att huvudfokus bör ligga på just maten, att röra på sig är såklart jättebra men det är kosten som gör den stora skillnaden!

Skriver under på detta. Har rört på mig bra men det var först när jag var lite bättre på maten som det gav resultat.
Citera
2021-04-21, 20:59
Medlem
Slints avatar
Enklaste sättet att gå ner i vikt för en fet latmask är att du byter ut din vanliga läsk mot en light variant.

Ät middag vid 17:30 och se till att vara klar till 18:00. Efter 18:00 tills du ska lägga dig är det enbart light läsk/vatten/te/kaffe utan mjölk som gäller om du känner dig sugen på något.

När du vaknar så ska du se till att inte äta något, utan svart kaffe/te/vatten/light läsk är det som gäller tills klockan är minst 14:00.

Sen har du luckan mellan 14-18 som du kan äta, men se då till att inte frossa som en jävla gris på onyttiga saker.

Ät NORMALT. Upprepa detta så kommer du att ha gått ner +5 kilo på 1-2 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in