2021-04-15, 10:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
"Minskat lidande" är subjektivt, under det att såväl aborttal som demografisk förändring är objektivt bestämbara storheter och förändringar. Beklagar, men Ditt känsloliv bör inte utgöra grund för lagstiftning om liv och död.

Stundom hemfaller jag måhända åt det folksvenska uttrycket "vara med barn", alldenstund jag i regel skriver "ofött mänskligt liv".

I Sverige kan vi börja med att reproducera det svenska folket, och sluta abortera bort vårt folks framtid. Det lär motverka rätt mycket lidande.

Jag har inte sett någon i tråden som hävdat att fäder inte skall behöva bry sig. Själv skrev jag alldeles nyss om fädernas ansvar.

Vilket tillhandahålls genom friheten i partnerval och preventivmetoder.

Män och kvinnor bör vinnlägga sig om att ha sex på ett ansvarsfullt sätt, så att oönskade barn inte uppstår. Har jag inte upplyst Dig om detta tidigare?

Nyckelharpan är unik för Sverige: https://www.raa.se/kulturarvsdagen/2021/uppland/nyckelharpan-ett-unikt-svenskt-kulturarv-pa-herrgarden-i-osterbybruk/[/quote]

Den fanns i Tyskland och Norge också, så inte så ”unik” svensk.[/quote]

Du får ta upp det med bokförfattaren. Utan tvekan är det emellertid så att nyckelharpan förknippas starkt med svensk musikkultur. På samma sätt skulle ingen hävda att säckpipan inte är förknippad med skotsk musikkultur, trots att varianter av säckpipor återfinns i flera länder, även i äldre svensk musikkultur.

Pannbiff har vi haft i alla tider, men av marknadsföringsskäl har den bytt namn. Pizzan tycks ha integrerats väl och adapterats till svensk matkultur. Om man provar, så kan man förmärka att "svenska" pizzor är påfallande annorlunda än de italienska förlagorna. Man får förstås åka till Italien och kontrollera själv. Men, den viktigaste faktorn i detta sammanhang, ehuru i trådämnets utkant, är att smörgåstårtan är helt påfunnen i Sverige av svenskar, vilket inte gäller pizza, kebab eller gyros.

Vill du kalla vikinga-raider, blot, extrem ölkultur ex.för ”kompetens” så var så god.[/quote][/quote]
Säckpipan har länge ingått i svensk kultur

Till och med Malta börjar närma sig "pro choise".
http://www.amnestypress.se/fran-tidningsarkivet/reportage/26636/malta-hardaste-abortlagen-i-europa/
85% vill ha tillgång till abort.
HBTQvänliga har de varit länge.

Såna som du kallar för oansvariga berättar hur abort går till på Malta.
Trots förbud.
https://www.breakthetaboo.mt/
Citera
2021-04-15, 10:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag konstaterar att med "typisk svensk kultur", behöver man inte mena att det är positiva kulturella uttryck. Kulturella uttryck kan betraktas som både bra och dåliga, och det är väl i viss utsträckning en subjektiv fråga. Om man nu inte uppskattar smörgåstårta, så bör man väl inte exportera den till andra, helt oskyldiga kulturer.
Supa är svensk kultur.
Men vi håller på att närma oss den kontinentala vintraditionen.

Visst håller landet på att förstöras
Citera
2021-04-15, 10:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
http://www.amnestypress.se/fran-tidningsarkivet/reportage/26636/malta-hardaste-abortlagen-i-europa/

Trots förbud.
https://www.breakthetaboo.mt/

Om man frågar människor "Vill Ni ha mindre ansvar och en snabb väg ur ett självförvållat problem?" så tror jag det är rimligt att förvänta sig ungefär att 85% säger Ja. Det kanske bara är 15% i ett normalsamhälle som inser att det finns en baksida som inte presenteras så tydligt.
Citera
2021-04-15, 10:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Supa är svensk kultur.
Men vi håller på att närma oss den kontinentala vintraditionen.

Visst håller landet på att förstöras

Nu är jag nykterist, så hur människor blir berusade och missbrukare kan väl strängt taget kvitta. Emellertid är det viktigare att konsumtionen av alkohol går ner. Det skulle kunna bli en förbättring at svensk kultur på sikt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/bruk/alkoholkonsumtion-i-befolkningen/
Citera
2021-04-15, 11:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om man frågar människor "Vill Ni ha mindre ansvar och en snabb väg ur ett självförvållat problem?" så tror jag det är rimligt att förvänta sig ungefär att 85% säger Ja. Det kanske bara är 15% i ett normalsamhälle som inser att det finns en baksida som inte presenteras så tydligt.
Det finns ingen baksida.
Det är bara din sort som fabulerar fram en.
Citera
2021-04-15, 11:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nu är jag nykterist, så hur människor blir berusade och missbrukare kan väl strängt taget kvitta. Emellertid är det viktigare att konsumtionen av alkohol går ner. Det skulle kunna bli en förbättring at svensk kultur på sikt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/bruk/alkoholkonsumtion-i-befolkningen/
Åh, stackare.
Du har hamnat i kyrkan och nykterhetsrörelsens garn

Du värnar inte längre den svenska kulturen.
Citera
2021-04-15, 12:54
Medlem
[quote=Strix m/94|75508430]
Citat:
"Minskat lidande" är subjektivt, under det att såväl aborttal som demografisk förändring är objektivt bestämbara storheter och förändringar. Beklagar, men Ditt känsloliv bör inte utgöra grund för lagstiftning om liv och död.
det är det väl för helvete inte.
Du har ett alldeles uppenbart!! lidande hos kvinnor som ska tvingas mot sin vilja, eller utsättas för all den stress det innebär att fixa en oönskad graviditet utan samhället stöd.
det är också uppenbart för alla, det enorma lidandet hos alla de barn som ska tvångsfödas rakt in i det lidande som din politik försöker fixa åt dem, så deras mödrar minsann! ska "akta sig".

Citat:
Stundom hemfaller jag måhända åt det folksvenska uttrycket "vara med barn", alldenstund jag i regel skriver "ofött mänskligt liv".

Inte bara det, du argumenterar hela tiden som OM...befruktade äggceller etc. varit och är barn.
Vilket de alltså INTE är.

Citat:
I Sverige kan vi börja med att reproducera det svenska folket, och sluta abortera bort vårt folks framtid. Det lär motverka rätt mycket lidande.

Vi reproduceras hela tiden, det FÖDS nu barn, att det inte är exakt samma antal som generationen innan, är en rätt ointressant faktor och snarare en stor fördel i dessa tider av annalkande klimatkris.
Så DET lär motverka väldigt mycket mer lidande, än din fantasi över att 8 miljoner svenskar istället för 10 skulle sitt aoch gråta blod nånstans på nån utrotnigslista.
Ursäkta men.

Citat:
Jag har inte sett någon i tråden som hävdat att fäder inte skall behöva bry sig. Själv skrev jag alldeles nyss om fädernas ansvar.

DU!
Hela din politik bygger på att just fäder inte ska behöva bry sig....de kan betala lite underhåll ja, men that's it av tvångspolitik du är villig att utsätta stackars ömtåliga män för.
Kvinnor däremot.

Citat:
Vilket tillhandahålls genom friheten i partnerval och preventivmetoder.
Nej.

Citat:
Män och kvinnor bör vinnlägga sig om att ha sex på ett ansvarsfullt sätt, så att oönskade barn inte uppstår. Har jag inte upplyst Dig om detta tidigare?

Män och kvinnor har vinnlagt sig om ansvarsfullt sex i alla tider....eller tja... kvinnor har i vart fall tvingats till detta, MEN!!! uven tänka sig....det har blivit graviditeter och barn ändå och tänka sig!!! det blir det även fortsatt med preventivmedel.
Va konstigt!

Citat:
Du får ta upp det med bokförfattaren. Utan tvekan är det emellertid så att nyckelharpan förknippas starkt med svensk musikkultur. På samma sätt skulle ingen hävda att säckpipan inte är förknippad med skotsk musikkultur, trots att varianter av säckpipor återfinns i flera länder, även i äldre svensk musikkultur.

Du får ta upp det med Wikipedia.
Citera
2021-04-15, 13:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det finns ingen baksida.
Det är bara din sort som fabulerar fram en.

I Sverige talar den demografiska statistiken sitt tydliga språk. Att vi reducerat människovärdet genom att tillåta godtycklig abort, talar inte lika tydligt, men är icke desto mindre ett faktum.

Citat:
Åh, stackare.
Du har hamnat i kyrkan och nykterhetsrörelsens garn

Du värnar inte längre den svenska kulturen.

Jag har aldrig varit med i någon nykterhetsorganisation eller politisk organisation. Blott Svenska Kyrkan, som den gammakyrklige lutheran jag är.
Citera
2021-04-15, 14:01
Medlem
Citat:
Nyckelharpan är unik för Sverige: https://www.raa.se/kulturarvsdagen/2021/uppland/nyckelharpan-ett-unikt-svenskt-kulturarv-pa-herrgarden-i-osterbybruk/

Den fanns i Tyskland och Norge också, så inte så ”unik” svensk.[/quote]

Pannbiff har vi haft i alla tider, men av marknadsföringsskäl har den bytt namn. Pizzan tycks ha integrerats väl och adapterats till svensk matkultur. Om man provar, så kan man förmärka att "svenska" pizzor är påfallande annorlunda än de italienska förlagorna. Man får förstås åka till Italien och kontrollera själv. Men, den viktigaste faktorn i detta sammanhang, ehuru i trådämnets utkant, är att smörgåstårtan är helt påfunnen i Sverige av svenskar, vilket inte gäller pizza, kebab eller gyros.

Vill du kalla vikinga-raider, blot, extrem ölkultur ex.för ”kompetens” så var så god.[/quote][/quote]

Trots förbud.
https://www.breakthetaboo.mt/[/quote]

Matkulturen förändras givetvis men det är inte bland dessa kulturyttringar... det är inte grejen.

Jag förstår inte varför vi hamnar i recept för köttbullar och liknande, det är så ointressant och poänglöst.

Kulturskillnader gör att en dikt av Gorman på Bidens invigning för bröst att hävas, hjärtan att svälla och ögon att tåras i USA, men som i svensk översättning blir en meningslös pekoral av plattityder.

DET är kulturskillnader av betydelse.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/amanda-gorman-haller--inte-i-svensk-oversattning/

Den sortens skillnader skapar missförstånd och gör det närmast omöjligt att mötas.

Ni i vänstern behöver nog lära er vad kultur faktiskt är.
Citera
2021-04-15, 18:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
I Sverige talar den demografiska statistiken sitt tydliga språk. Att vi reducerat människovärdet genom att tillåta godtycklig abort, talar inte lika tydligt, men är icke desto mindre ett faktum.

Jag har aldrig varit med i någon nykterhetsorganisation eller politisk organisation. Blott Svenska Kyrkan, som den gammakyrklige lutheran jag är.
Vi reducerar inte människovärdet, tvärtom.
Zygoter bestämmer kvinnan om den är önskad eller ej.
Ingen baksida.
Citera
2021-04-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är Bighouse som drar in HMF. Jag talar om diskrimineringslagen.

Jag kan tycka att HMF bör omfatta fler folkgrupper såsom skåningar, holländare eller kanske till och med yrkesgrupper såsom lapplisor.
Suck. Jaha. Exakt samma sak gäller oavsett om du pratar om HMF- eller diskrimineringslagen. Ingenstans definieras varken svenskar eller andra etniciteter.

Citat:
Det var just det som definierade same = renskötare.
Nej. Man kan förstås argumentera för att begreppen var nästintill synonyma, men den samiska etniciteten definierades aldrig utifrån renskötseln. En svensk som vallade renar hade inte plötsligt "blivit same", utan hade enbart brutit mot lagen, då det lagen säger är att samerna har ensamrätt tillrenskötsel.
Citat:
Etniciteten togs för given, för "alla" visste så klart vad en same var. Ungefär som att vi i vår tid tar det som självklart vem som är svensk.

Det här är ju också precis vad jag säger, etnicitet är flytande, och definieras i praktiken av vad vi som samhälle gemensamt kommer överens om. Som precis påpekats, är detta oftast, för såväl svenskar som samer också en konfliktgrund. När man talar om konkreta ändamål som vem som får rösta i sametinget eller att vi (av någon anledning) måste undvika en situation där etniska svenskar blir en befolkningsminoritet så blir det påfallande nödvändigt att specificera bedömningsbara kriterier så att man faktiskt kan kvantifiera gruppen.

I ditt fall återstår att klargöra vilka kriterier som du anser borde gälla för definiera den som är etniskt svensk, och därefter göra det trovärdigt att de som uppfyller denna definition skulle vara en minoritet i landet inom en överskådlig framtid.

Det är faktiskt ganska lustigt, att samma person som talar om hur viktigt det är att det finns en tydlig defintion av vem som är same i sametingslagen konsekvent vägrar att uttrycka en tydlig uppfattning om vad defintionen av en etnisk svensk är.
Citat:
Det närmaste vi kommer en juridisk definition av vem som är etniskt svensk, kanske är att det är enbart etniska svenskar som kan bli av med sitt svenska medborgarskap. Litet oklart här: https://bulletin.nu/merit-wager-en-svensk-svensk-kan-forlora-sitt-medborgarskap
Haha ja om man är ett sådant fucking jon att man misstar rubriker i Tino Sanandajis Bulletinflopp för verkligheten så är det säkert lätt att få det intrycket. Det finns inga särskilda regler för att dra tillbaka medborgarskap som väl utdelats baserat på personens etnicitet. Den som är barn till en svensk medborgare men aldrig bott i Sverige kan förlora sitt medborgarskap, oavsett om denne är svensk eller arab. Såvida man inte vill mena att alla andra generationens invandrare är svenskar, men det måste nog ändå vara svårt att kombinera en sådan bild av svenskhetsbegreppet med idén att svenskar riskerar att bli minoritet i Sverige?

Citat:
JK:s uttolkning av HMF är att den inte omfattar svenskar som brottsoffer, enbart som förövare. Lagen utgörs i praktiken också av de prejudicerande domsluten. Poängen är emellertid att vi har en lag som, måhända bristfälligt, definierar samisk etnicitet - men ingen lag definierar svensk etnicitet. Av det följer förstås inte att en svensk etnicitet inte skulle finnas.
Ja fast det här har ju inte ett dyft att göra med om det finns en tydlig juridisk defintion av etniciteten svensk eller ej. Varken svensk eller arab definieras med någon som helst detalj i lagtexten.

Citat:
Men, som jag påpekat så är etnicitet svårfångat och inte så lätt att ha en generell definition kring. Men, få forskare skulle hävda att etnicitet inte finns; vi har till och med etnologi som vetenskap.
Ja men det är väl för fan ingen som har påstått något annat?

Sedan kan ni ju grina om hur orättvist det är att svenskar inte kan utsättas för HMF och hur den omvända rasismen är på riktigt. Inget nytt under solen där, och inge tjag avser tjafsa med er om igen, men det har ju som ovan påpekats inget att göra med om det finns en juridisk defintion av varenda etnicitet.

Citat:
Det är inte säkert att mitt sätt att resonera kan användas för statistik, men allt som är viktigt för människor är nog inte möjligt att statistikföra. Det kan vara synnerligen viktigt ändå.
Ja, om du nu är medveten om att du inte är i stånd att statistikföra något kanske det är läge att sluta göra statistiska utsagor som "svenskar är i minoritet!"

Citat:
Jag valde en bok som adresserade båda ståndpunkterna, för att visa att båda förekommer i
forskningen.
Ja visst en "noga utvald" "bok". Allvarligt talat tror du att någon går på det här?

Citat:
Därför skjuter vi inte trafikskadade utan försöker rädda dem till livet. Men vi bör ha en nollvision både i trafiken och i moderlivet, även om vi måste vara medvetna att vi aldrig kommer dit full ut.
Vilket då roterar tillbaka hjulet till "en cellklump är ett barn!" Ett ämne som jag tror du får älta med Merapi om du måste fortsätta den diskussionen. För det argument som nu utreddes är det dock egalt, kontentan är att det faktum att preventivmedel existerar, om de så vore 100 % säkra, inte är ett tillräckligt argument för att neka någon rättigheter.
Citera
2021-04-15, 18:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den fanns i Tyskland och Norge också, så inte så ”unik” svensk.

Trots förbud.
https://www.breakthetaboo.mt/[/quote]

Matkulturen förändras givetvis men det är inte bland dessa kulturyttringar... det är inte grejen.

Jag förstår inte varför vi hamnar i recept för köttbullar och liknande, det är så ointressant och poänglöst.

Kulturskillnader gör att en dikt av Gorman på Bidens invigning för bröst att hävas, hjärtan att svälla och ögon att tåras i USA, men som i svensk översättning blir en meningslös pekoral av plattityder.

DET är kulturskillnader av betydelse.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/amanda-gorman-haller--inte-i-svensk-oversattning/

Den sortens skillnader skapar missförstånd och gör det närmast omöjligt att mötas.

Ni i vänstern behöver nog lära er vad kultur faktiskt är.[/quote]

Att använda vänster som pejorativ är bara konstigt. om du inte är libertarian.
Jag gissar att du vill ha sjukvård och skola för alla.
Det är vänster.Att vilja ha den skattefinansierad.

Jag tror det blivit någon miss.
Jag hävdar inte att nyckelharpan är svensk.
Bara psalmodikan

Jag menade inte heller att förringa boken Strix visade, jag bara menade att det finns många o0lika harpor.

Japp, USA har mycken sentimental kultur, och en öppenhet som saknas i Sverige, det är lätt att få vänner där.

En publik visslar och stampar om det är bra underhållning. En kul grej.

Annars är det just vänstern som brukar måna om kulturen i Sverige. Högern anser att bra kultur är storsäljare så den klarar sig själv.

Jag själv har förekommit i pressen och kallats för kulturbärare, får jag väl skryta med lite grann, faktiskt försörjt mig i kulturens namn i flera decennier.
Lite pejl på kulturen har jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in