Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Jahaa på vilket sett visade antikroppstester att smittan peakade i Juni?
Från V17.
Insamlingsperioden 20 april-26 maj (vecka 17)
Analys visar en förekomst av antikroppar på 5,3% (95% KI 3,80-7,10) i
populationen. De vill säga att man kan påvisa antikroppar hos en halv miljon i Sverige redan varit smittade fram till April.
Från v.21
5,2%
Från V.24
5,2%
Från V.42
6,7%
Från V.48
7,9%
Kan du lära oss vanliga outbildade här inne hur dessa tester visar att smittan var som högst i Juni är du snäll?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf
Efter att jag tro det eller ej har gått tillbaka till källorna och noggrant granskat saken utifrån tillgänglig fakta kan jag upplysa dig om att du, hur rätt du än har, aldrig kommer att lyckas förklara detta för vår brittiske akademikervän. Han befinner sig i samma loop som han har gjort sedan i vart fall maj. Här följer mina referenser. Eller som vår vän själv säger, vi låter "britterna" reda ut hela härvan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Börjar låta som när Sverige gav nazisterna hjälp med järnmalm och fri väg genom Sverige när merparten av Europa kämpade mot Hitler. Samma visa nu; Andra skall kritiseras in i det sista men när det slutligen kommer till kritan är det Britterna som får reda ut hela härvan.
Fem spänn på att Sverige står där om fem år och hävdar att "det var VI som klarade det här bäst!"
Jävla hybris.
Del 1
Vi börjar från början, den 20 maj 2020. Akademikern upplyser oss tydligt om att smittvågen i Sverige inte har avtagit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag håller med i mcket av det du skriver. I synnerhet den 'falska känslan av trygghet' som sannolikt är vad som orsakar den avslappnade attityden. Folk har börjat bli vana att höra pratet om hur många smittade och döda. De blir avtrubbade. Gissar att många satte ett larm för att titta på den dagliga dragningen från Regeringen. Nu är samma dragning något som sker i periferin.
Det är lätt att vaggas in i den där känslan när man hör killar som Tegnell och andra. Läser man vissa inlägg här finns det t.o.m. de som menar att smittvägen avtagit för att "vi börjar uppnå immunitet" eller "det börjar bli svårt för viruset att hitta fler människor att smitta".
MEN. Smittvågen i Sverige har inte avtagit. Jag tar det igen:
smittvågen i Sverige har inte avtagit. Antalet smittade per dag ligger på en konstant nivå sedan April 1. Det här vet naturligtvis samtliga inblandade på beslutsnivå. I princip SAMTLIGA länder där man infört kraftigare sanktioner har man ett mycket brant nedåtgående antal smittade.
https://forumfiles.com/X84foc1coc/Screenshot_2020-05-20_at_05.35.16_png
I samtliga länder där antalet smittade minskar snabbt lär man få rekyler där antalet smittade stiger igen så fort man börjar öppna upp. Och så får de stänga igen. Det lär hålla på så ett tag...
Akademikern berättar om hur man mäter smittspridning och kommer fram till att mycket tyder på att CFR inte är en konstant variabel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nu vet jag inte hur du tänkte. Att mäta smittspridning med hjälp av tester är inget nytt. Det dör t.ex. inte speciellt många i förkylningsvirus, men det betyder inte att smittan inte sprids, eller hur?
Antal positiva tester är ett alldeles utmärkt sätt att jämföra länders smittspridning. Man gör det genom att mäta antalet positiva test per utfört test. Det finns inget behov av att jämföra absoluta tal, men man kan ganska enkelt se respektive lands epidemiska utveckling. Det är utvecklingen över tid som är intressant.
Man kan naturligtvis mäta döda och göra en liknande analys, men tyvärr ser det ungefär likadant ut där - Sverige har en svagt nedåtgående trend medan i princip samtliga länder som införde kraftiga restriktioner har en brant nedåtgående kurva. Men den analysen bygger på antagandet att CFR är konstant, och det finns mycket som tyder på att det är en icke konstant variabel.
Akademikern frågar sig hur det kommer sig att Sveriges smittotal inte sjunker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det intressanta enligt min mening är hur antalet infektioner i Sverige ligger på en relativt konstant nivå. Det sjunker inte. Inte det minsta faktiskt. Hur länge kommer då det här att hålla i sig då, frågar man sig? Helt uppenbart är att andra länder minskar volymen nya infektioner drastiskt. Men det gör inte Sverige, och CFR kommer även fortsättningsvis ligga på en nivå motsvarande antalet smittade.
https://cdn-35.forumfiles.com/t4X5cb2eod/1c125a5c-1590151578/Screenshot%202020-05-22%20at%2013.35.52.png
Akademikern noterar att Sverige ökat testningen marginellt och slår fast att det hela är så enkelt som att Sverige har misslyckats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Sverige har ökat antalet test marginellt från att vara katastrofalt lågt till att bli något mindre katastrofalt lågt. Andra länder har TIODUBBLAT sin testning och har trots detta en BRANT nedåtgående kurva i antal nya positiva test. Det betyder i enkla ordalag att smittspridningen i Sverige - sett på nationell nivå - endast minskat marginellt, medan smittspridningen i de flesta andra länder bromsats drastiskt.
Jag är faktiskt tveksam till att antalet nya smittade i Sverige kommer minska från dagens nivåer inom den närmsta 30-dagars perioden. Det finns nämligen väldigt lite som tyder på det.
Sverige har misslyckats. Så enkelt är det.
Akademikern fortsätter att fundera över hur detta märkliga fenomen kan uppträda i statistiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Tittar man på t.ex. de sista 20 dagarna så har Sverige en svagt nedåtgående trend när det gäller dödsfall.
Det märkliga är att Sverige är ett av få länder där antalet döda inte korrelerar med antal smittade.
Antal smittade i Sverige ligger i princip på samma nivå nu som det gjorde i början på April. Det har varit en liten topp i slutet på April, men i princip ligger antalet nya smittade på en konstant nivå.
https://cdn-05.forumfiles.com/t9Zd5a27ob/f8ef6435-1590269346/Screenshot%202020-05-23%20at%2022.18.46.png
En okunnig användare framför teorin att statistiken kan bero på att Sverige nu testar mer och i synnerhet bland vårdpersonal, men akademikern blir inte svaret skyldig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Mjaej, det finns ganska bra statistik på hur många som testas (det skall sägas att just Sverige är OERHÖRT dåliga på att rapportera just den statistiken). Dessutom har Sverige knappt ökat antalet tester den senaste månaden.
Tittar man på andra länder så testar de flesta mer, och om man korrelerar med antalet nya fall som hittas i förhållande till hur många som testas så ser man att dessa länder testar MYCKET mer i förhållande till antalet nya fall och trots detta minskar antalet fall drastiskt. Sverige ligger i princip konstant i både testvolym och antalet nya smittade. Jag har bara data på antalet tester i Sverige fram till den 17/5 (men jag har rapporterad testvolym vs nya fall).
https://cdn-01.forumfiles.com/V5G07f20o4/b34130cf-1590273712/Screenshot%202020-05-23%20at%2023.30.47.png
Ytterligare en okunnig användare ställer frågan varför kurvorna ska följa varandra men tillrättavisas snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag säger inte att de SKALL göra det, men av naturliga skäl så gör de det i andra länder. När antalet smittade går ned så följer antalet döda efter. Och tvärtom. Titta här på Italien och UK t.ex. så ser du hur snarlika kurvorna är. I princip alla länder har liknande kurvor. Förutom Sverige...
https://cdn-32.forumfiles.com/haPc7523o5/82274016-1590274170/Screenshot%202020-05-23%20at%2023.39.16.png
Folk har, till skillnad från akademikern, svårt för att ta till sig att det inte är tal om någon minskning, eller i vart fall bara en svag men marginell minskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, det har inte minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i April. Folk har oerhört svårt för att ta det till sig, men det är i princip ingen minskning att tala om. ANtalet smittade ligger ganska konstant, eller möjligen en svag minskning, men den är marginell.
Du kan inte ta en enskild topp och sedan jämföra med det minsta värdet i en serie och sedan kalla det för en minskad trend. Jag kan visa här hur det ser ut sedan den absoluta toppn 24/4.Det är alltså då du menar att det skett en minskning med 30%?
https://cdn-32.forumfiles.com/tfg09f24o4/d257b508-1590276254/Screenshot%202020-05-24%20at%2000.13.53.png
Senare samma dag visar det sig att akademikerns senaste forskning kan ta död på ryktet om en svag men marginell minskning. Det visade sig vara fråga om en ökning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Skall det här verkligen vara så svårt att förstå? Här datat igen med samtliga värden utskrivna. Trendlinjen är ingenting som jag hittar på. Räknar man från April 1 är det t.o.m. en liten ÖKNING av antalet nya smittade per dag.
https://cdn-13.forumfiles.com/9cSe9827o2/002eb3f0-1590279241/Screenshot%202020-05-24%20at%2001.02.27.png
Vilket datumintervall vill du ha och vilken typ av trend vill du ha? Säg till så ordnar jag det på ett par minuter. Det ÄR ingen minskning av antalet smittade att tala om i Sverige.
Antalet är i princip konstant.