2021-04-13, 11:47
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR troligen så, eftersom så många tidigare friska och aktiva läkare och sjuksköterskor i aktiva åldrar, som arbetat med just covidpatienter, blivit svårt sjuka och dött. De får ju (eller fick, då i början när det inte fanns adekvata andningsskydd) i sig större doser än nästan alla andra människor i samhället.

Det är ju en helt annan sak, finns ingen anledning att vanliga Svensson ska stoppa in tuber i folk, eller torka upp deras bajs. Håll restriktionerna så blir du inte sjuk. Jävla tjöt om munskydd och Svenssons som vill bli inlåsta i hemmet av staten.
Citera
2021-04-13, 11:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Har ingen statistik, även om det säkert går att hitta. Men jag minns ju alla läkare och sjuksköterskor som dog i Kina och Norditalien då i början.

Jag håller med om att läkare och sjuksköterskor samt personal inom vården osv ska ha munskydd när dom är i nära kontakt med sjuka människor.

Vi andra kan hålla oss inom de hårda restriktioner vi redan har utan att bli smittad: man kan till och med gå ut och dricka öl flera flera gånger utan att bli smittad. Det är bara hålla avstånd och inte pilla in slangar i halsen på sjuka människor. Enkelt
Citera
2021-04-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihatelifeofibra
Behöver man covid-19 test om man har egen båt och ska köra från Sverige till Danmark eller Norge?
Ingen som kan kolla en väl?

Jeg tror der er ganske god kontrol på de få småbåde, der tager turen mellem SE og DK lige nu.
Testen skal være udført max 24 timer før ankomst og du skal også 10 dage i isolation.

Bliv du hellere hjemme til reglerne bliver ændret.
Citera
2021-04-13, 11:55
Medlem
sannes avatar
Varje gång sker samma sak. Anders Tegnell säger att smittspridningen inte ökar i samma takt som i övriga Europa. Sen kommer vågen hit - inom några veckor. Samma sak hände i våras - i höstas.

Anders Tegnell som säger de äldre sköra och sjukvården inte ska överbelastas, får scenariot efter några veckor att sjukvården överbelastas.

Citat:
Folkhälsomyndigheten visade upp en mer positiv bild av höstens smittspridning än vad som verkligen var fallet, rapporterar SR Ekot.
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okade-i-hostas-men-fhm-tonade-ner-/

Att att smittan dragit över Europa som en våg ner till uppåt (Spanien norrut --> Sverige) gjort att om vi hade haft omvärldsbevakning kunnat trycka ner smittspridningen. Men eftersom kommunicering från FoHM varit att vi inte haft samma smittspridning som övriga Europa - så har man tappat mycket tid och chans att platta till kurvan som FoHM velat.

När Anders Tegnell nu säger att den brasilianska varianten inte "verkar" ta över, så blir man väldigt osäker.
Citera
2021-04-13, 11:59
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Region Uppsala manar till "personlig lockdown"
Vad nu det innebär...

Vilka dårar!

Den enda lockdown som bör inträffa i Uppsala är den runt käften på människor som kommer med sådan idioti. Ledsen men folk lever sina liv bäst fan dem vill!
Låter efterblivet, hur fan tänker dom egentligen?
Citera
2021-04-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vetenskapen ger inget vidare stöd för munskydd, det verkar inte skydda andra människor.

Att det finns studier som visar effekt och andra som inte visar det är inget konstigt, så är det nästan alltid inom vetenskapen. Kvalitén på vetenskapliga studier kan dessutom variera kraftigt.

Men gör man en samlad bedömning så tyder det mesta på att munskydd har en viss effekt, vilket givetvis ECD, WHO och CDC har gjort.

Problemet med munskydd är väl snarare att folk inte bär dem i de situationer där smittrisken är som störst. Men det har ju inget att göra med munskyddens effekt i sig.
Citera
2021-04-13, 12:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller med om att det är Tegnell som ljugit, men han är som sagt inte ensam ansvarig för den onödigt stora smittspridningen och för alla dödsfall.

En intressant fråga är varför han ljugit?
Är han uppmanad att ljuga, är han lojal eller känner han skuld till det som hänt?

Jag tror mycket av svaret ligger i FoHM uppdrag från regeringen. De har ansvar för rökning, övervikt, aktiviter för barn, HBTQ frågor. De har väl ungefär bara cirka 2 virologer på myndigheten?
Annars är det epidemiologer som ska tänka på hela samhällets folkhälsofrågor. Sen är ju ekonomin en viktig del, att hålla uppe samhället och det har ju regeringen varit dölycklig för att FoHM gjort det här experimentet med öppet samhälle. Alla undersökningar och forskning säger att det effektivaste emot pandemin är att trycka ner smittspridningen och inte få hög samhällelig smittspridning. Detta fungerar inte med små lokala eller regionala restriktioner .. längre.

Jag är inte för nedstängningar - jag är för att man från början är proaktiv och så fort man ser minsta rörelse i antal smittade tar i ordentligt och testar smittspårar karantän - för att sen trycka ner lokala kluster. Så har de mest framgångsrika länder gjort och det är också mest effektiv information till befolkningen.

Idag när jag går ut så ser allting ut som vanligt. I affärer apotek (nödvändiga affärer för inköp) så lever vi som det inte fanns någon smittspridning eller pandemi. Jag tror det mänskliga psyket fungera så, får vi information att smittan ökar men vi får endast rekommendationer, så tar vi alla personliga beslut som oftast (pga trötthet och förnekelse) blir att våra inköp eller samlingar är nödvändiga.

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=21559

Citat:
Det händer / berör inte mig!
Citera
2021-04-13, 12:09
Medlem
Citat:
Region Uppsala manar till "personlig lockdown"
Vad nu det innebär...

Vilka dårar!

Den enda lockdown som bör inträffa i Uppsala är den runt käften på människor som kommer med sådan idioti. Ledsen men folk lever sina liv bäst fan dem vill!

Ja det är ju ingen lag som tvingar folk att följa uppmaningen. Men sjukvården har problem på grund av att många blir sjuka och kommer in för vård. Då uppmanar man folk att vara extra försiktiga.
Naturligtvis vet de att alla inte kommer att följa uppmaningen till 100%, men kanske kan det i alla fall ha en viss effekt om några gör det. Jag förstår inte varför det är så idiotiskt.
Citera
2021-04-13, 12:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Har ingen statistik, även om det säkert går att hitta. Men jag minns ju alla läkare och sjuksköterskor som dog i Kina och Norditalien då i början.
Ja alla som har ett minne mins väl det. Om jag inte mins fel hade väl ett land till och med löpande statistik på antal avlidna som jobbade inom vården med covid patienter jämte statistiken på antal avlidna i covid.

Ingen har väl glömt Li Wenliang, den kinesiska läkare som tidigt varnat för det nya coronaviruset som om jag inte har fel blev den förste läkaren att dö i covid och bara 34 år.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/02/visselblasande-lakare-dod-stor-ilska-i-kina/

Och vist man behöver bara googla lite snabbt för att hitta info om man nu vill.

Citat:
Analysen visar att mellan 230 000 och 450 000 sjukvårdsarbetare har insjuknat, och mer än 600 sjuksköterskor har dött.
Citat:
Enligt ICN pekar deras preliminära siffor på att det finns stora skillnader mellan länder när det gäller hur stor andel av de smittade som utgörs av vårdpersonal. I Singapore handlar det om 1 procent, i Irland över 30 procent. Och i en del länder med många sjuka, som Tyskland, har det varit få dödsfall.
Citat:
— Sjuksköterska verkar vara det farligaste yrket i världen just nu. Vi måste börja samla data för varje land och ta reda på exakt vad som händer som förklarar variationerna. Först då kan vi lära oss hur vi bäst skyddar våra sjuksköterskor och förhindra att dessa fruktansvärda siffror upprepas i framtiden, säger Howard Catton.
Obs från juni så dessa siffror handlar om första vågen. https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/mer-an-600-sjukskoterskor-har-dott-av-coronaviruset/

Citat:
– Resultatet visade att de som jobbar med covid-patienter i den så kallade frontlinjen, själva riskerar att smittas i högre utsträckning än annan personal som inte jobbar med dessa patienter. Personerna i studien fick också beskriva hur exponerade de varit för patienter med covid-19 genom att uppskatta hur stor del av dagen de arbetat med covid-patienter. Och där kunde vi se att de som hade en högre exponering också i större utsträckning hade haft covid-19, säger Magnus Rasmussen.
https://vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/om-oss/nyheter/ny-studie-sjukvardspersonal-som-jobbar-med-covid-patienter-har-hogre-risk-for-att-sjalva-bli-smittad e/
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du läser här så inser du att det inte stämmer.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Men alla har väl olika definitioner på ”många” ?
Många måste ses i relation till det man diskuterar.
Citera
2021-04-13, 12:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då har du i vanlig ordning lärt dig fel. Jag drar den slutsatsen eftersom jag vid samtliga tillfällen detta diskuterats varit direkt övertydlig med att antalet testade är en extremt viktig parameter som vi som sysslar med detta på professionell nivå tar med i den typen av analyser, prognoser och projektioner.

Och istället för att ta till dig denna information sitter du och ljuger om vad jag skrivit? Herregud...

Smittspridningen i Sverige 2020 ökade fram till mitten/slutet på Juni. Det är resultatet av de analyser som gjorts av antal konstaterat smittade, testade, antal positiv del av samtliga tester samt antikroppstester.

Jag har förstått att du och ett par till inte vill (eller möjligen inte KAN) förstå detta. Det är rätt märkligt med tanke på att t.o.m. Folkhälsomyndighetens få egna studier visar klart att smittspridningen ökade fram till åtminstone mitten på Juni i de områden där undersökningar faktiskt gjordes.

Nej. Den avtog i slutet av mars, början av april. Det visar även de undersökningar FoHM gjorde genom sin testpanel på 1000 personer.

Här är antalet nya fall på IVA och antalet positivt testade per dag:
https://imgbb.com/NNYQrG1

Om du inte tror att Sverige peakade i slutet på mars så får du gärna förklara toppen av antalet inläggningar på IVA i slutet på mars på något sätt.
Citera
2021-04-13, 12:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Tegnell har svårt för att erkänna fel. Det kan ha sin förklaring i att kritikerna i början av pandemin sa att
FHM saknar kompetens och talang. Efter en sån sågning så är det inte lätt att erkänna fel för då bekräftar man ju den bilden av FHM.

Nån gång under våren eller sommaren 2020 så sa FHM att det blir ingen andra våg. Mot denna bakgrund gav man en mer positiv bild.

Men han kan ju hänvisa till regeringens regleringsbrev där FoHM har ansvar för hela folkhälsan och faktiskt ingen egentlig kompetens för att hantera en hel pandemi. Speciellt som de varit kritiska emot alla andra åtgärder än dem de själva bestämt. Även Uppsala som önskade att ändra i vaccinationsordningen fick inte det för FoHM med argumentet att det skulle bli så komplicerat när man skulle göra ett bokslut över pandemin. Jag förstår argumentet men anser att regionerna har mer kontroll över sina egna beslut än just FoHM.

Just FoHM benägenhet att ha makt har påverkat hela scenariot. Hade man kollat på Europa för några månader sen hade man haft svaret. Problemet är att FoHM ofta vill stå och skryta om Sveriges låga smittspridning (till skillnad emot övriga Europa) för att efter 2-3 veckar ha samma scenario. Sen tycker jag också att just överdödligheten är ett problematiskt mått. Sverige och övriga norden haft cirka 2-3 veckor att förbereda sig för det som hände i "övriga" Europa. Ändå var det just makten att få säga att Sverige hade lägre smittspridning som var det viktigaste.

https://sverigesradio.se/artikel/region-uppsala-backar-fran-beslutet-som-sarskild-vaccinationsordning

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=21559
Citera
2021-04-13, 12:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
UK varianten är alltså varken dödligare eller du blir mer sjuk av den...

Och den sprider sig heller inte enklare bland unga som felaktigt hävdas lite här och var.

Nu har vi snart slagit hål på alla myter. Som vanligt är det sjuksköterskor som står och gapar i media att nu minsann är det bara unga som blir sjuka och de blir JÄTTEsjuka...

När man sen tittar på siffrorna över hur det ser ut på RIKTIGT och inte i en sjuksköterskas skalle så stämmer det som vanligt inte...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittisk-virusvariant-gav-ej-svarare-sjukdom/

UK-varianten sprider sig bättre. Definitivt. Den har konkurrerat ut alla andra varianter i hela Europa, inklusive Sverige.

Av de som behöver vård är de fler som åker in på IVA nu än i vintras. Det är också ganska enkelt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in