2020-05-20, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utan vaccin kommer den i senhöst/vinter. Kan komma snabbare om folk sluta att köra social distansering.

Så att den kommer kan vi nog vara säkra på, sen hur kraftig den blir får vi se.

Isf är det dags att bunkra, allvarligt.

Nuvarande kris har slitit enormt på vården och köerna har vuxit. Massor av vård ligger på is. Den måste igång nu.

Det dagliga servicejobbet måste göras. Hjärtpatienter är en typisk servicegrupp. Fångas de inte i tid, produceras infarkter och dödsfall.

Corona får inte ockupera vården igen.

Kommer en andra våg, får både covidfall och vanliga patienter skydda sig själva. Vården och kommunerna kommer inte att guida oss nästa gång heller.

Och redan nu håller man riskpatienter från sjukhusen, pga viruset. Vi snackar problem på ohanterbar nivå.
Citera
2020-05-20, 06:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant info, tack.

Ja, det måste vara skitjobbigt. Jag upplever situationen som förvirrad fortfarande. Det görs konstiga bedömningar. Eller inga alls.

Förra veckan vårdade vi en äldre person som var palliativ, och hen betraktades som covidsmittad. Personalen hade full utrustning och alltihop var extremt ovärdigt.

Plötsligt upptäckte man att patienten inte hade Covid19. Hen är nu uppe och pigg.

Jag tror vi får en smittvåg till. Alla slappnar av, för mycket, både inom och utanför vården. Men visst är det otroligt skönt att det lugnar ner sig en stund.

Den sociala distanseringen verkar åxo avta.
Jag håller med i mcket av det du skriver. I synnerhet den 'falska känslan av trygghet' som sannolikt är vad som orsakar den avslappnade attityden. Folk har börjat bli vana att höra pratet om hur många smittade och döda. De blir avtrubbade. Gissar att många satte ett larm för att titta på den dagliga dragningen från Regeringen. Nu är samma dragning något som sker i periferin.

Det är lätt att vaggas in i den där känslan när man hör killar som Tegnell och andra. Läser man vissa inlägg här finns det t.o.m. de som menar att smittvägen avtagit för att "vi börjar uppnå immunitet" eller "det börjar bli svårt för viruset att hitta fler människor att smitta".

MEN. Smittvågen i Sverige har inte avtagit. Jag tar det igen: smittvågen i Sverige har inte avtagit. Antalet smittade per dag ligger på en konstant nivå sedan April 1. Det här vet naturligtvis samtliga inblandade på beslutsnivå. I princip SAMTLIGA länder där man infört kraftigare sanktioner har man ett mycket brant nedåtgående antal smittade.

https://forumfiles.com/X84foc1coc/Screenshot_2020-05-20_at_05.35.16_png

I samtliga länder där antalet smittade minskar snabbt lär man få rekyler där antalet smittade stiger igen så fort man börjar öppna upp. Och så får de stänga igen. Det lär hålla på så ett tag...
Citera
2020-05-20, 06:48
Medlem
Hmmm. Vaccinexperter tycker Moderna snålat med info. Moderna gick direkt ut med en nyemission. Vill de bara casha in här? Hoppas inte.

But was there good reason for so much enthusiasm? Several vaccine experts asked by STAT concluded that, based on the information made available by the Cambridge, Mass.-based company, there’s really no way to know how impressive — or not — the vaccine may be.

https://www.statnews.com/2020/05/19/vaccine-experts-say-moderna-didnt-produce-data-critical-to-assessing-covid-19-vaccine/
Citera
2020-05-20, 06:49
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och de hade rätt.
Jaså minsann? Med tanke på att folk dör som flugor
Citera
2020-05-20, 06:50
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Är det idag Norge kommer gå om Sverige i antal döda?

Hur går det för er förnekare som hoppas på mängder av norrmän ska dö enbart för att ni ska uppleva känsla av att ni hade rätt?
Citera
2020-05-20, 06:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Isf är det dags att bunkra, allvarligt.

Nuvarande kris har slitit enormt på vården och köerna har vuxit. Massor av vård ligger på is. Den måste igång nu.

Det dagliga servicejobbet måste göras. Hjärtpatienter är en typisk servicegrupp. Fångas de inte i tid, produceras infarkter och dödsfall.

Corona får inte ockupera vården igen.

Kommer en andra våg, får både covidfall och vanliga patienter skydda sig själva. Vården och kommunerna kommer inte att guida oss nästa gång heller.

Och redan nu håller man riskpatienter från sjukhusen, pga viruset. Vi snackar problem på ohanterbar nivå.
Exakt därför som man skulle ha förberett sig för och kört den sydkoreanska varianten med gränskontroller, karantän av inresande från riskområden, testning och smittspårning, extensiv användning av teknik.
De stängde aldrig ned som Italien och Spanien då de aldrig behövde göra det.
Då får vården ett lägre tryck och kan delvis rulla på som vanligt.
Win-Win.
Citera
2020-05-20, 06:54
Medlem
madchances avatar
Enligt worldometers så rapporterade Frankrike -217 dödsfall igår. Varför vet jag inte.

Men det innebär att de sjunker från 433 till 429 döda per miljon.
Samtidigt stiger Sverige från 366 till 371 döda per miljon.

Avståndet är nu 58 döda per miljon, eller 15.6%, till 7nde-platsen.
Citera
2020-05-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jaså minsann? Med tanke på att folk dör som flugor
Nej det gör dom inte,. Men även influensor kan vara dödliga.
Citera
2020-05-20, 06:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Vaccinexperter tycker Moderna snålat med info. Moderna gick direkt ut med en nyemission. Vill de bara casha in här? Hoppas inte.

But was there good reason for so much enthusiasm? Several vaccine experts asked by STAT concluded that, based on the information made available by the Cambridge, Mass.-based company, there’s really no way to know how impressive — or not — the vaccine may be.

https://www.statnews.com/2020/05/19/vaccine-experts-say-moderna-didnt-produce-data-critical-to-assessing-covid-19-vaccine/
Frågan är om inte kritiken är mer onyanserad...
Min första tanke var att källan för kritiken kommer från en f.d. anställd som fick sparken eller blev nobbad en promotion och sade upp sig i affekt.
Citera
2020-05-20, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är bara du. Fråga personal på landets IVA får du höra. Även om det lättat lite senaste veckan . . .

Kollar jag ut igenom fönstret ser jag att aktiviteten ute ökar dag för dag, rättare sagt, Stockholm har återgått till nästan full aktivitet från att ha varit en spökstad i slutet av Mars. Trött på att sitta här fullt frisk och isolera mig, meningslöst liv..
Citera
2020-05-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är det idag Norge kommer gå om Sverige i antal döda?

Hur går det för er förnekare som hoppas på mängder av norrmän ska dö enbart för att ni ska uppleva känsla av att ni hade rätt?

Varför säger du att man hoppas att norrmän ska dö?
Är samma som att säga att du som alarmist är jublar av glädje över svenska dödsfall.
Citera
2020-05-20, 07:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Enligt worldometers så rapporterade Frankrike -217 dödsfall igår. Varför vet jag inte.

Men det innebär att de sjunker från 433 till 429 döda per miljon.
Samtidigt stiger Sverige från 366 till 371 döda per miljon.

Avståndet är nu 58 döda per miljon, eller 15.6%, till 7nde-platsen.
Frankrike justerade antalet efter att 342 döda på sjukhem som tidigare rapporterats som COVID-19 funnits döda av andra orsaker. Man hade igår 125 döda, men justeringen av de tidigare felaktigt rapporterade dödsfallen gjorde att totalen slutade på -217.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in