Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag håller med om att det är Tegnell som ljugit, men han är som sagt inte ensam ansvarig för den onödigt stora smittspridningen och för alla dödsfall.
En intressant fråga är varför han ljugit?
Är han uppmanad att ljuga, är han lojal eller känner han skuld till det som hänt?
Jag tror mycket av svaret ligger i FoHM uppdrag från regeringen. De har ansvar för rökning, övervikt, aktiviter för barn, HBTQ frågor. De har väl ungefär bara cirka 2 virologer på myndigheten?
Annars är det epidemiologer som ska tänka på
hela samhällets folkhälsofrågor. Sen är ju ekonomin en viktig del, att hålla uppe samhället och det har ju regeringen varit dölycklig för att FoHM gjort det här experimentet med öppet samhälle. Alla undersökningar och forskning säger att det effektivaste emot pandemin är att
trycka ner smittspridningen och inte få hög samhällelig smittspridning. Detta fungerar inte med små lokala eller regionala restriktioner .. längre.
Jag är inte för nedstängningar - jag är för att man från början är proaktiv och så fort man ser minsta rörelse i antal smittade tar i ordentligt och testar smittspårar karantän - för att sen trycka ner lokala kluster. Så har de mest framgångsrika länder gjort och det är också mest effektiv information till befolkningen.
Idag när jag går ut så ser allting ut som vanligt. I affärer apotek (nödvändiga affärer för inköp) så lever vi som det inte fanns någon smittspridning eller pandemi. Jag tror det mänskliga psyket fungera så, får vi information att smittan ökar men vi får endast rekommendationer, så tar vi alla personliga beslut som oftast (pga trötthet och förnekelse) blir att våra inköp eller samlingar är
nödvändiga.
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=21559
Citat:
Det händer / berör inte mig!