Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Jag jämför med antal döda i Stockholm i början av maj, ca 1500. Tar i snitt 26 dagar från att bli smittad till att döden registreras. Så jag jämför inte med dagens döda.
Frågan är om FHMs antikroppsstudie överhuvudtaget kommer att publiceras. Misstänker att de omräkningar som gjorde inte ledde någon vart.
Dessutom visar studie på 5 procent smittade inte 7,3 procent, om du drar av de falskt positiva på 2,3 procent.
I FHMs första antikroppsstudie var det 7,3 procent som hade utvecklat antikroppar vid vecka 18.
Hur urvalet av de som testades gjordes, verkar inte vara rätt enligt det som skrivits i allmän media. Om nu syftet med den aktuella studien var att se hur många Stockholmare som är smittade. Vad var syftet, med vald urvalsmetod?
Eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar speglar siffrorna smittoläget från omkring vecka 15 (6 april).
...hos den grupp som ingick i studien.
Om strategin än begränsa smittspridningen är dålig (borde varit strängare) så borde bra många fler varit smittade nu i juni. Är det låg andel smittade fungerar Sveriges strategi?
-------
Angående antal döda i Sverige jämfört andra länder.
Jag tycker det borde vara intressant att se antal döda i relation till antal tusen smittade. Det skulle vara ett mått på hur sjukvården fungerat under krisen. Har ni sett tillförlitliga studier på det?
Antal döda jämfört med antal invånare är snarare ett mått på smittspridning (om vi istället antar att dödligheten är konstant). Vi kanske åtminstone kan anta att Sthlm inte har sämre sjukvård än övriga landet, som ett tankeexperiment.