2021-03-21, 20:05
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1nky
Är Slam singel?

Det vet jag inte, men Rebecka är tydligen, dök upp på Tinder igår. Om det inte var en fejkprofil såklart. Tyvärr blev det ingen match.
Citera
2021-03-22, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashpoff
Är det så jäkla viktigt att man inte får sova och äta ordentligt, är det ett vanligt scenario i verkligheten? Varför inte sova och äta liiite mer så de presterar på topp. Är samma i de utländska versionerna.

Sen den i UK senast säsong har jag för mig någon blev godkänd under förhöret när han erkände eftersom allt var avslöjat redan. Ett sätt att rädda sitt liv sa de då. Nu har jag för mig i svenska versionen att en av dem åkte ut efter att ha snackat, när den hörde att förhörsledarna redan fått reda på allt.

Nej, i den svenska versionen var det bara en som berättade allt, han åkte ut.

Får du inte sömn så slutar kroppen fungera, får du inte mat slutar musklerna funka, hjärnan blir slöare, du gör fler misstag. Så ja, om du förväntas vara elitsoldat så kan du i många lägen hamna med lite mat, antingen på spaningsuppdrag eller om du ska förhöras.

Pröva och klara dig utan mat ett par dagar, och ändå fungera normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av skeletonapocalypse
Jag visste att Thomas var inte ge upp! Det var också söt att se Pam gråter. Instruktörerna är inte så känslolös.

Men hur van vet de att hur mycket de kan tortera någon? Om jag var kvar i ett rum med de högfrekventa ljud jag skulle definitivt hamna med permanenta skador.

Erfarenhet, psykologer som deltar etc. Tänk på det är deras jobb, och det är ju inte bara i övningen de har observerat - utan det är ju även alla övningar innan som avgör vad de tror att deltagarna klarar. Men visst finns det alltid en liten chans att någon flippar. Det vet man aldrig innan.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Fundering kring avsnitt 2:
Två av deltagarna är boxare, dock fick vi aldrig se när någon av dem fightades i boxningsringen. Sauk sa ju "enbart Madde fick inte boxas". Någon som har en teori kring varför deras fight inte visades? "

De sa ju det tydligt i avsnittet. De tycker Madde fejkar med sin skada, så när det är något hon riskerar prestera dåligt på - då fejkar hon skada. När hon kan prestera bra - då har hon ingen skada. Då testar man att göra henne frusterad genom att inte låta henne tävla i något hon hade kunnat vara bäst på.
Citera
2021-03-22, 18:26
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
De sa ju det tydligt i avsnittet. De tycker Madde fejkar med sin skada, så när det är något hon riskerar prestera dåligt på - då fejkar hon skada. När hon kan prestera bra - då har hon ingen skada. Då testar man att göra henne frusterad genom att inte låta henne tävla i något hon hade kunnat vara bäst på.

Huh? Tror du missförstod min kommentar. Två av killarna (ej Madde) var profesionella boxare, Ali och Anthony. Jag undrade bara varför man ej fick se när dessa två boxades, hade vart kul att se. Eftersom Sauk sa -"det vara bara Madde som ej fick boxas" tolkade jag det som att Anthony och Ali faktiskt fick boxas, men att det inte valdes att visas i programmet.
Citera
2021-03-22, 21:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Jag jobbade igår kväll och skulle se programmet nu på morgonen. Kan du utförligt förklara skillnaden mellan ditt inlägg ovan och det du förkastar?

Jag anser att om man går in i en tråd som diskuterar en serie så får man vara beredd att läsa vad som händer så fort ett avsnitt släpps på någon öppen plattform. Att däremot droppa vem som åker ut eller vinner innan avsnitten släpps skall så klart in i spoilers.

Jag tycker detta programmet var rätt bra och uppskattade att se alla känsloyttringar från både rekryter och instruktörer.
Det kvittar vad du anser, reglerna kring spoilerfunktionen ska efterföljas.
Citera
2021-03-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladydipe
Tänkte också att de va Tage under masken, han ställer nog mer än gärna upp ett sånt gig!
Jag saknade lite den oerhört konstiga stämningen som alltid uppstår i UK-versionen när de ska bedriva fångövning:

- Who am I?
- You are The Umpire.
(tryckande tystnad)

Citat:
Och så är de ju i real life också. Kan man använda den ilskan kontrollerat som krävs för att driva ett småkriminellt liv, och den inställningen till rädsla som krävs, då kan man skärpa upp sig och bli en bra soldat. Det är väl rätt allmänt kännt.
Dessutom brukar kriminella personer ha växt upp i ganska hårda miljöer. Om man ska klara av prövningarna under "selection" (eller tjänstgöringen) är det förmodligen ingen nackdel att ha fått en och annan smäll på käften tidigare i livet.
Citera
2021-03-25, 23:33
Medlem
Nu kan ni som vill söka till nästa säsong. Någon som är på?

https://shortaudition.net/elitstyrkans-hemligheter-sverige-sasong-2
Citera
2021-03-25, 23:39
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag saknade lite den oerhört konstiga stämningen som alltid uppstår i UK-versionen när de ska bedriva fångövning:

- Who am I?
- You are The Umpire.
(tryckande tystnad)

Dessutom brukar kriminella personer ha växt upp i ganska hårda miljöer. Om man ska klara av prövningarna under "selection" (eller tjänstgöringen) är det förmodligen ingen nackdel att ha fått en och annan smäll på käften tidigare i livet.

Kvalificerad skitsnack! Du lär ha studerat dokumentärer om främlingslegionärerna på youtube.
Citera
2021-04-09, 21:52
Medlem
Citat:
Pröva och klara dig utan mat ett par dagar, och ändå fungera normalt.
Nej jag vet man inte blir sig själv, därför jag undrade om det var nödvändigt göra så. Bättre om de kunde prestera mer på topp då jag trodde man laddade ordentligt inför ett riktigt uppdrag. Men enligt dig och ett annat svar här så är det tydligen vanligt att elitstyrkorna blir lämnade ett par dagar utan mat på farliga uppdrag, och där det sen funkar att spela turist när man blir tillfångataget och förhörd.
Förstår att det kan skita sig på ett uppdrag och att man då blir trött och hungrig men trodde inte elitstyrkorna chansade så mycket... Men så vet jag heller inget om detta därav frågan.
Citera
2021-04-10, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkagrissamurajen
Nu kan ni som vill söka till nästa säsong. Någon som är på?

https://shortaudition.net/elitstyrkans-hemligheter-sverige-sasong-2

Jag skulle inte klara spela med i den auktoritära spänningen mellan ledare och deltagare. Om någon sätter en huva över mitt huvud skulle jag göra motstånd. Att infoga sig under instruktörerna och svara dem ”ja instruktör” är ett stort nej!
Citera
2021-04-11, 00:37
Medlem
En jämförelse med den några andra länders versioner (obs: risk för spoliers)

Svenska elitstyrkan:
Tycker jag är den bästa av dessa. Riktigt tuffa utmaningar men inget helt orimligt heller. Tuffa men också rättvisa och vettiga instruktörer. De mest professionella instruktörerna av alla dessa. Överlägset bäst. Bra deltagare också, många intressanta personer som också vågade vara öppna och ärliga. Jag ser fram emot nästa säsong!

Danska elitstyrkan:
Den var betydligt snällare. Mindre fysisk träning. Mer mat och mer sömn. Förutom när de skulle vara blöta nästan en hel dag, den var riktigt tuff. Överlag snällare och förvånansvärt empatiska instruktörer. Och en kvinnlig psykolog som var med ibland. Fler av de danska deltagarna hoppade av tidigt, de hade typ ingen lust att fortsätta. Tycker de kunde lagt lite mer tid på uttagningen och fått med folk som faktiskt vill vara med och kämpa. Danskarna överlag mindre känslosamma. Det verkar väldigt tabu i Danmark för män att gråta. Men de hade bra sammanhållning i gruppen, bra kamratskap och samarbete.

Engelska elitstyrkan:
Riktigt otrevliga, osympatiska instruktörer. Rörig grupp, mycket mer social aktivitet i gruppen, liknande mer Big Brother ibland. Sen blev de skjutsade i uppvärmda SUV:ar överallt. Medans svenskarna fick springa med 25 kg ryggsäck eller paddla gummiflotte när de skulle iväg på sina övningar. Betydligt fler kvinnor uttagna här, varav de flesta kändes inkvoterade och många av dem hoppade av. Men en kom 3:a faktiskt, det var en stark kvinna som var 40 år gammal. Många veklingar som gav upp för lätt men det blev två värdiga vinnare till slut.

Finns på TV4 Play. Alla är sevärda men den svenska versionen är klart bäst.
Citera
2021-04-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Svenska elitstyrkan:
Tycker jag är den bästa av dessa. Riktigt tuffa utmaningar men inget helt orimligt heller. Tuffa men också rättvisa och vettiga instruktörer. De mest professionella instruktörerna av alla dessa. Överlägset bäst. Bra deltagare också, många intressanta personer som också vågade vara öppna och ärliga. Jag ser fram emot nästa säsong!

Danska elitstyrkan:
Den var betydligt snällare. Mindre fysisk träning. Mer mat och mer sömn. Förutom när de skulle vara blöta nästan en hel dag, den var riktigt tuff. Överlag snällare och förvånansvärt empatiska instruktörer. Och en kvinnlig psykolog som var med ibland. Fler av de danska deltagarna hoppade av tidigt, de hade typ ingen lust att fortsätta. Tycker de kunde lagt lite mer tid på uttagningen och fått med folk som faktiskt vill vara med och kämpa. Danskarna överlag mindre känslosamma. Det verkar väldigt tabu i Danmark för män att gråta. Men de hade bra sammanhållning i gruppen, bra kamratskap och samarbete.

Engelska elitstyrkan:
Riktigt otrevliga, osympatiska instruktörer. Rörig grupp, mycket mer social aktivitet i gruppen, liknande mer Big Brother ibland. Sen blev de skjutsade i uppvärmda SUV:ar överallt. Medans svenskarna fick springa med 25 kg ryggsäck eller paddla gummiflotte när de skulle iväg på sina övningar. Betydligt fler kvinnor uttagna här, varav de flesta kändes inkvoterade och många av dem hoppade av. Men en kom 3:a faktiskt, det var en stark kvinna som var 40 år gammal. Många veklingar som gav upp för lätt men det blev två värdiga vinnare till slut.

Bra sammanfattning.

Tycker också den svenska har varit bäst. Bara för att man är tuff behöver man inte vara hjärtlös och det tycker jag att dom svenska instruktörerna har visat på ett professionellt sätt. Allt handlar ju enligt dom själva vilka man vill ha med sig i "strid" och där skiljer det sig en hel del åt. Personligen hade jag valt den svenska gruppen. Hårda, men samtidigt förstående. Precis det man behöver i tuffa tider.
Citera
2021-04-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Svenska elitstyrkan:

Danska elitstyrkan:

Engelska elitstyrkan:

Alltså har vi sett samma program?

Jag tycker den svenska klart är sämst. De håller sig på samma ställe hela tiden och springer runt, runt eller står/går/springer på uppsamlingsplatsen. Den brittiska ska de simma mellan vakar, de är uppe i Anderna bara det är rätt påfrestande. Svenska har på tok för mycket halvkända människor medan britterna har privatpersoner.
Förstår inte heller att du anser att den danska är mindre fysisk. Jag upplever den avsevärt tuffare fysiskt både i att tillrygga sig sträckor, åka på stryk och bära saker. Alla vattenmomenten tycker jag också bättre om där. Kolla på hur blåslagna rekryterna är. Gillar också hur instruktörerna berättar på tittarna varför saker är viktiga.

Den svenska hade kunnat bli bra om de bara vågade ha en målgrupp. Nu ska det vara för alla och blir ganska dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in