2021-04-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är det någon mer än jag som tycket att instruktörerna har konstiga namn som Slam, Pam och Bella? För mig låter det mera som artisterna i en dragshow än medlemmar i en militär elitstyrka. Namn som tex "Mad Dog", "Killer" eller "Stordasen" hade låtit tuffare.

De får väl kodnamn i SOG de är inga som de väljer själva.
Citera
2021-04-18, 10:47
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenlbutazon

Precis, Pam berättade (eller Petra som hon heter på riktigt) när hon blev intervjuad
i TV4 Nyhetsmorgon, att Pam var hon kodnamn hon hade när hon var aktiv i SOG
Citera
2021-07-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En jämförelse med den några andra länders versioner (obs: risk för spoliers)

Svenska elitstyrkan:
Tycker jag är den bästa av dessa. Riktigt tuffa utmaningar men inget helt orimligt heller. Tuffa men också rättvisa och vettiga instruktörer. De mest professionella instruktörerna av alla dessa. Överlägset bäst. Bra deltagare också, många intressanta personer som också vågade vara öppna och ärliga. Jag ser fram emot nästa säsong!

Danska elitstyrkan:
Den var betydligt snällare. Mindre fysisk träning. Mer mat och mer sömn. Förutom när de skulle vara blöta nästan en hel dag, den var riktigt tuff. Överlag snällare och förvånansvärt empatiska instruktörer. Och en kvinnlig psykolog som var med ibland. Fler av de danska deltagarna hoppade av tidigt, de hade typ ingen lust att fortsätta. Tycker de kunde lagt lite mer tid på uttagningen och fått med folk som faktiskt vill vara med och kämpa. Danskarna överlag mindre känslosamma. Det verkar väldigt tabu i Danmark för män att gråta. Men de hade bra sammanhållning i gruppen, bra kamratskap och samarbete.

Engelska elitstyrkan:
Riktigt otrevliga, osympatiska instruktörer. Rörig grupp, mycket mer social aktivitet i gruppen, liknande mer Big Brother ibland. Sen blev de skjutsade i uppvärmda SUV:ar överallt. Medans svenskarna fick springa med 25 kg ryggsäck eller paddla gummiflotte när de skulle iväg på sina övningar. Betydligt fler kvinnor uttagna här, varav de flesta kändes inkvoterade och många av dem hoppade av. Men en kom 3:a faktiskt, det var en stark kvinna som var 40 år gammal. Många veklingar som gav upp för lätt men det blev två värdiga vinnare till slut.

Finns på TV4 Play. Alla är sevärda men den svenska versionen är klart bäst.

Finns en amerikansk version också. Dock gick den bara 1 säsong tror jag. Men den var sevärd. Instruktörerna bestod av Seals, Rangers och Green Berets. En av instruktörerna hade varit med i Delta Force.
Citera
2022-02-23, 19:01
Medlem
MaxVobiscums avatar
Säsong 2 börjar imorgon.
Någon som vet var de spelat in den?
Citera
2022-02-23, 19:10
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Svårt att säga för oss som har vett nog att inte titta på skiten som TV4 sänder. Ta hand om familjen, lär dig ett hantverk, bygg modellflygplan, ta en runda i löpspåret, så ska du se att alla frågetecken försvinner.

Haha ja. Precis som det är tänkt.
Dvs att personer som du inte ska ifrågasätta något, ni har för mycket att tänka på redan.

Du beskrev just incitamenten för hur ni är förslavade. Du har inte energin.

Design.
Citera
2022-02-24, 09:15
Medlem
Citat:
Alltså har vi sett samma program?

Jag tycker den svenska klart är sämst. De håller sig på samma ställe hela tiden och springer runt, runt eller står/går/springer på uppsamlingsplatsen. Den brittiska ska de simma mellan vakar, de är uppe i Anderna bara det är rätt påfrestande. Svenska har på tok för mycket halvkända människor medan britterna har privatpersoner.
Förstår inte heller att du anser att den danska är mindre fysisk. Jag upplever den avsevärt tuffare fysiskt både i att tillrygga sig sträckor, åka på stryk och bära saker. Alla vattenmomenten tycker jag också bättre om där. Kolla på hur blåslagna rekryterna är. Gillar också hur instruktörerna berättar på tittarna varför saker är viktiga.

Den svenska hade kunnat bli bra om de bara vågade ha en målgrupp. Nu ska det vara för alla och blir ganska dåligt.
I korthet, kan man väl sammanfatta det med att UK har störst budget och SE minst. Det är antagligen därför engelsmännen skjutsas runt (till udda/balla moment) medan svenskarna får knata runt med ryggsäck i ett mycket mindre område.

Själv föredrar jag DK-versionen, mest pga instruktörernas attityd. I UK är de skrikiga på ett poserande sätt (som Gordon Ramsay). Sverigeinstruktörerna är bara kyliga och proffsiga. De danska jägarna däremot är humoristiskt elaka på ett utstuderat sätt, riktig mobbarstil

Dock var det tydligt att VIP-versionen av DK var mycket mesigare. Jag hoppas att det kommer en ny säsong med vanliga snubbar.
Citera
2022-02-24, 14:00
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Vet att det är sent svar, men precis som du skriver så väljer de inte namn själva, utan det är kamraterna som väljer namn. Tex fick Slam sitt namn som attackdykare för att han gillade att grotta runt på de värsta dykuppdragen, alltså "Slamdykare".
Citera
2022-02-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Säsong 2 börjar imorgon.
Någon som vet var de spelat in den?
Hemsö fästning utanför Härnösand
http://www.hemsofastning.se/
Citera
2022-02-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
I korthet, kan man väl sammanfatta det med att UK har störst budget och SE minst. Det är antagligen därför engelsmännen skjutsas runt (till udda/balla moment) medan svenskarna får knata runt med ryggsäck i ett mycket mindre område.

Själv föredrar jag DK-versionen, mest pga instruktörernas attityd. I UK är de skrikiga på ett poserande sätt (som Gordon Ramsay). Sverigeinstruktörerna är bara kyliga och proffsiga. De danska jägarna däremot är humoristiskt elaka på ett utstuderat sätt, riktig mobbarstil

Dock var det tydligt att VIP-versionen av DK var mycket mesigare. Jag hoppas att det kommer en ny säsong med vanliga snubbar.
Jag rekommenderar att du tittar på säsong 2 innan du dömer ut den.
Citera
2022-02-24, 19:17
Medlem
Abelssuns avatar
De får det att låta som de rekryter som klarar utmaningen blir erbjudna en anställning i ett elitförband, men det är ju ren bullshit.
Citera
2022-02-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
De får det att låta som de rekryter som klarar utmaningen blir erbjudna en anställning i ett elitförband, men det är ju ren bullshit.
Ingen som påstår det, tydligt om du läser den inledande texten att denna serie har noll och inget med försvarsmakten att göra. "Bli en av oss", då menar de en av de 4 instruktörerna. Alltså, någon de skulle kunnat tänka sig ha med i sitt förband.
Senast redigerad av Lazyman 2022-02-24 kl. 20:47.
Citera
2022-02-24, 21:09
Medlem
Uncloaks avatar
Den 51-åriga damen har nog tagit en del testo under åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in