Citat:
Ursprungligen postat av
flashpoff
Är det så jäkla viktigt att man inte får sova och äta ordentligt, är det ett vanligt scenario i verkligheten? Varför inte sova och äta liiite mer så de presterar på topp. Är samma i de utländska versionerna.
Sen den i UK senast säsong har jag för mig någon blev godkänd under förhöret när han erkände eftersom allt var avslöjat redan. Ett sätt att rädda sitt liv sa de då. Nu har jag för mig i svenska versionen att en av dem åkte ut efter att ha snackat, när den hörde att förhörsledarna redan fått reda på allt.
Det är precis så det är i verkligheten. Det är för hur de vill se hur du agerar och presterar under stress, press, med minsta möjliga energiintag och utan bekvämligheter. Om man har en fasad så tenderar den att rämna ganska fort med dom förutsättningarna. Man vill se att man klarar att lösa olika uppgifter, men att man samtidigt jobbar ihop som en grupp där man stöttar varandra.
Fältveckorna eller om man gör värnplikt där man ligger i fält mycket, är tunga och påfrestande för många. Tänk dig att inte ha tillgång till el, rinnande vatten, du får bajsa i en grop eller om du har tur i en latrin, bo i tält där man måste elda på kvällar och nätter för att hålla värmen, du marscherar, är på skjutbanan, övar och har postering nattetid. Ingen telefon, social medier och är allmänt avskärmad från vad som händer i världen.
Nu hade jag inte den typen av tjänst så jag hade väldigt lite fältövningar, men när vi hade det så var det inte min favorit. Nu låg jag förvisso i skarp räddningstjänst och de Fältveckorna vi hade när vi låg i tjänst så bodde vi i baracker med alla bekvämligheter och restaurangkäk. Det är ju inte kanonbra och ha en räddningstjänst som inte har fått mat och noll energi om det går åt skogen.
Men de som ligger på jägarförband tex har sjukt mycket fältveckor och hela deras värnplikt ser mer eller mindre ut som i programmet. De är tuffa killar och tjejer som fixar det.