Filmen var
Ultimo tango a Parigi
Du kanske känner till den mer som
Last Tango in Paris
Året var
1972
https://www.imdb.com/title/tt0070849...nm_flmg_act_20
Marlon Brando var en av, om inte, sin tids största skådespelare. Åtminstone enligt nästa generations skådespelare i USA. Vet man lite mer om honom blev han ganska snart en rätt udda figur privat då allt fokus på honom inte var något han verkade tycka om.
Tidigare detta år, 1972, kom Gudfadern. En av världens mest diskuterade filmer. Den här filmen är INTE ett försök att rida på dåvarande stjärnstatus igen för Brando utan snarare tvärtom.
Vanligtvis brukar jag undvika ge spoilers eller för mycket om handlingen, men det är nästan att föredra gällande denna film. Man följer främst två karaktärer i Paris (fransk film som är på 70 - 80 % med fransk dialog. Resten engelsk)... En medelålders man och en ung tjej.
Introduktionen till filmen är udda och fåordig. Det tar kanske femton minuter innan man börjar förstå något mer av sammanhanget. Med tiden förstår man det mesta, men det är verkligen ingen film för alla.
Varför så udda då? Maria Schneider är naken flera gånger om. Ibland i charmiga situationer. Ibland i något helt annat. Marlon Brando varierar sig mellan bra skådespel, vulgär dialog och bara knepigt. Svårt att säga om det är ett finger mot Hollywood eller bara en chans att göra vad han vill.
Det finns en del bra och autentiska scener, men sammanhangen är inte alltid enkla att hänga med i och mycket är rent av ointressant. I huvudsak är det tre olika typer av scener. Med bara Maria, bara Brando eller med båda. Till 90 % fann jag bara scenerna med båda var något att hänga i julgranen.
Det sexuella, vulgära, emotionella och seriösa blir en salig mix.
Strax över två timmar är inte så långt, men i denna film blev det så. Hade inte varit mig emot om de klippt bort en hel del.
Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Min fråga: Har någon sett denna? Vad tyckte du?