2020-12-13, 00:30
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Fury
Året var 1978
Svensk titel: Mardrömsjakten
https://www.imdb.com/title/tt0077588...nm_flmg_act_26

Regissör? Brian de Palma.
Den som gjort soundtracket? John Williams.
Huvudroll? Kirk Douglas.

Det låter sannerligen som min typ av film. Dessvärre har den inte åldrats bra.

Filmen har två parallella handlingar. En där en man letar efter sin son och en annan med ung tjej som har förmågor utöver det vanliga (den mer kända filmen Carrie kändes nära!). Action blandat med thriller och sci-fi. Tempot är konstant och det finns en rad intressant scener. John Williams musik förstärker en del. Känns mer som ljudeffekter än musik.

Det händer mycket och många scener har så pass olika toner att det, för mig, aldrig gick ihop. Släng in en rad daterade slowmotion-scener, flera överdrivna saker och händelser som inte direkt hänger ihop särskilt bra.

Kirk Douglas är huvudpersonen, men det finns en rad andra karaktärer och den är allt annat än förutsägbar. Det måste jag ge filmen. Det finns ett visst intresse för att se hur den kommer sluta, men det här är knappast något nyare generationer kommer gå igång på.

Brian de Palma gillar jag som regissör. Han är grym med kameraarbete, slänger ofta in oväntade saker och har bra öga för detaljer. Just denna film är nog mer för filmstudenter att skriva uppsats om än för Niclas och Amanda att se en fredagskväll.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: 2,7 / 5
Citera
2020-12-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Long kiss goodnight 1996

Första filmen jag sett på typ 2 månader. Har varit väldigt dåligt med film tittande i år . Vilket känns konstigt då det har varit ett år man ska vara isolerad hemma. Men handlar om en kvinnlig agent med minnes förlust som startar ett nytt liv .

8 år senare börjar hennes minnes vakna till liv och hon måste ta itu med lite gamla demoner. Rolig och välgjord action komedi fylld med underhållande stunder. Lite långdragen och kunde varit 10-15 minuter kortare . Men underhållande och sevärd .

7/10

Ooo, drygt 25 år sedan man såg den. Håller på att tankas hem, tack för påminnelsen.
Citera
2020-12-13, 01:43
Medlem
Polackfans avatar
From Beyond (1986). Avslutade den för ca 30 min sedan.
https://www.imdb.com/title/tt0091083/
Filmatisering av H.P. Lovecrafts samlade demoner Och som alltid, underhållande. Två snubbar kickar igång en uppfinning som öppnar upp en parallellvärld där den eviga smärtan är något vackert och smittar av sig på 3D-världen. Gore-slaskigt på B-nivå, men helt okej för att vara 1986. En alltid underhållande Jeffrey Combs och schyssta lökar samt arsle på Barbara Crampton (9/10) Filmen: 6.5/10.
Citera
2020-12-13, 02:01
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Long kiss goodnight 1996

Första filmen jag sett på typ 2 månader. Har varit väldigt dåligt med film tittande i år . Vilket känns konstigt då det har varit ett år man ska vara isolerad hemma. Men handlar om en kvinnlig agent med minnes förlust som startar ett nytt liv .

8 år senare börjar hennes minnes vakna till liv och hon måste ta itu med lite gamla demoner. Rolig och välgjord action komedi fylld med underhållande stunder. Lite långdragen och kunde varit 10-15 minuter kortare . Men underhållande och sevärd .

7/10

Åh, länge sedan man såg den rullen. Den syrliga dialogen mellan Geena Davis och Samuel L. Jackson är 80% av filmen. Så jävla bra och underhållande. Riktigt bra actionrulle. Måste ses om inom det närmaste.
Citera
2020-12-13, 04:31
Medlem
Nosstocks avatar
Darkland, från 2017. Dansk film.
Handling: Zaid njuter av livet som framgångsrik hjärtkirurg med lyxig lägenhet och en gravid flickvän. En natt får han besök av sin lillebror Yasin som desperat ber om pengar, men som han bryskt avvisar i dörren. Kort därefter hittas Yasin misshandlad till döds och Zaid översköljs med skuldkänslor. Hans sorg övergår snabbt i vrede och Zaid blir helt besatt av att hitta den hänsynslösa gärningsmannen. Som en maskerad hämnare beger han sig ned i Köpenhamns kriminella undre värld i sökandet efter rättvisa och tvingas göra slutgiltiga val som kan förändra hela hans liv.

Mitt betyg: 8/10. Spännande och välgjord film, men slutet kunde ha varit bättre.
Citera
2020-12-13, 08:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
En oväntad och positiv överraskning av Sylvester Stallone det här. Jag förstår hans kamp med Arnold under 80-90-talet att bli tidernas actionhjälte, men med bl.a. denna film i tanke tycker jag det är tråkigt att han inte försöker sig på något mer djupa/seriösa filmer på äldre dagar. Behövs verkligen Rambo: Last Blood? Escape Plan: The Extractors? The Expendables 3? Jag tror Stallone är smartare (och delvis bättre skådespelare) än vad många verkar tro.
Du har väl sett "Cop Land" ?

Stallone i huvudrollen som svagbegåvad landsortssheriff i en förstad som de tuffa New York-poliserna lagt beslag på.
Han ser upp till de tuffa poliserna, och drömmer om spänningen de upplever där, på andra sidan bron.
Men han kan ju aldrig bli en av dem, pga en skada han drog på sig under en livräddningsaktion (då han räddade kvinnan han varit hemligt förälskad i sedan skolan, men som gått och gift sig med en av de tuffa storstadssnutarna istället).

Han har inte mycket att göra, eftersom detta är poliserna egen förstad (så buset vågar sig aldrig dit).
Det enda han kan hoppas på är att stanna någon av storstadspoliserna som kör hem rattfulla, och sen släppa dem pga missriktad - och obesvarad - kollegialitet.

Storstadspoliserna är emellertid de som han borde intressera sig för lite mer, professionellt, ty skurkar är vad de är - hela bunten av dem.
Och snart kommer New Yorks "Internal Affairs" och hälsar på ...
Stallone vill såklart inte säga ett ont ord om sina idoler, men han lyssnar ändå på vad han har att säga. Och snart börjar han "se" lite mer "Nyktert" på vad som i själva verket försiggår bakom hans rygg.

Det är en film med idel kända ansikten, från Stallone själv till "polisskurkarnas ärkeskurk" Harvey Keitel, samt Michael Rapaport, Ray Liotta, Robert De Niro och sådana typer.

Inte en roll som man brukar se Stallone i precis.
Här är han mer något av en "loser" - iaf i de andra polisernas ögon (och, förmodar vi, hans livkärlek som valde tuffa killen framför snälle Stallone).
Men det är ju i den kontrasten som det blir intressant för oss i publiken.
Det ger liksom en oväntad trovärdighet på ett konstigt sätt.

Har du verkligen inte sett den ???
Isf borde du sätta på den nu idag, eller ikväll.
Du kommer inte att bli besviken.

---

Men, Stallone har ju varit med i många filmer under sin karriär.
Inte alla är hjärndöda actionfilmer, utan det finns en viss spännvidd trots allt.
Dessutom så är ju faktiskt inte Rocky en dålig film.
Även om jag själv inte riktigt tänder på boxningstemat, så har ju den filmen många fler nyanser och bottnar än så.
Rocky var ju en storstadsskildring också, från en synnerligen mörk och osäker period i den moderna amerikanska storstadshistorien - och det syns, det märks, också.

Det finns en anna, nästan samtida, film som har ett snarlikt grundläggande tema som Rocky.
Och som också blivit "feltolkad" och "feletiketterad" bara pga det ytliga temats så starkt lysande karaktär.
Dvs "Saturday Night Fever" med Travolta.
En oerhört mörk och närmast existentialistisk skildring av det dåtida storstadslivet. Den t.o.m. avslutas med att huvudpersonen våldtar sin motspelerska, som han hade haft ett så gott förhållande med.

Rocky är kanske inte riktigt lika mörk, men har ändå en sådan botten, som hela tiden gör sig påmind.
Originalfilmen alltså - uppföljarna har inget med det att göra.
Citera
2020-12-13, 09:27
Medlem
Ambelains avatar
"Haute Cuisine" - (2012)
https://www.imdb.com/title/tt2094877/

---

En annan titel, på svenska, hade väl varit - "kockskan i Élyséepalatset."

Den handlar alltså om den kvinnliga kock som var franske president Mitterrands personliga kock, under något år i slutet av hans ämbetsperiod.

Tydligen var Mitterrand inte bara svag för kvinnor, utan även för kvinnlig kokkonst.
Särskilt då, på ålderns höst, drömde han sig tillbaka till sin barndom, och då särskilt den mat han fick smaka hos mormor.
Så, någon som kunde laga mat som en mormor, ville han ha i sitt privata presidentskök - och någon hade rekommenderat just henne för jobbet.

Filmen visar hur det gick till när hon fick jobbet, och går genom lite om hur hon tog itu med arbetsuppgifterna.
Lite konflikt måste också finnas med, här representerat av presidentpalatsets högt topprankade "superkockar" - alla manliga och mycket macho, såklart.
De lagar bara det allra bästa och finaste, och de ser därför inte med blida ögon på den oskolade lantiskvinnan som liksom bara gled in på ett bananskal (i deras ögon) eftersom hennes gamla pappa var en berömd 3-stjärnekock under sitt liv, och hon fick ärva hans imperium.

Men hon var ju skolad ändå, fast då i köket och av sin far.
Ända sedan barnsben hade han tränat henne i smakernas mysterium, och när det blev hennes tur att visa var skåpet skulle stå - efter att Michelin-domarna dragit ner omdömet pga faderns död.
Det klarade hon, och återigen kunde faderns restauranger ståta med 3 st stjärnor.
Nu under hennes ledning dock

Så hon kunde laga mat.
Och det gjorde hon för Mitterrand.

Bla gjorde hon macka för Mitterrande en kväll i köket, när han dök upp.
Han fick en skiva nybakad bröd, som hon bredde med en mer än generös portion hemplockad tryffel.

Mycket nöjd blev han, och efter ett tag började bli vänner.
Tydligen så nära vänner att alla började skvallra ett om dem och tro att presidenten låg med henne efter maten. Men huruvida det var så eller inte får man aldrig ett klart och entydigt svar på.
Men, folk gör sketcher om det - där Mitterrand visas upp som den gubbsjuke gamle gubbe han i verkliga verkligheten verkligen var.

Men, som sagt - det blev aldrig direkt uttalat i filmen.
Hon varken medgav eller förnekade. Hon bara log lite ...

---

Som matlagningsfilm har jag nog sett bättre.
Som politikerbiografi har jag nog sett bättre.
Som "kvinna som slåss mot uppstockade strukturer" har jag nog sett bättre.

Och, som "filmer som lovar runt men håller tunt" har jag definitivt sett bättre ...

---

Tja, vad ska man säga ...
Som TV-film hade det säkert dugt en tråkig eftermiddag, om man inget annat hade för sig.
Men ... vem bryr sig, egentligen ...

---

Betyg:

2.9 av 5
Citera
2020-12-13, 15:06
Medlem
mikeymikeys avatar
Tilllbaka till framtiden, klassiker från 1985. Både spänning och komik där man får ihop det riktigt bra tillsammans med en bra handling.

Hade inte sett den innan så dom två kommande är väl tanken att se också så småningom, ryktet säger att dom är ännu bättre.
Citera
2020-12-13, 15:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Le Mans
Året var 1971
https://www.imdb.com/title/tt0067334...=nm_flmg_act_9

Filmen om Le Mans med Steve McQueen. Hans egna ambitiösa projekt efter att blivit en av världens mest populära stjärnor. Allt handlar om ett 24 timmars race mellan Ferrari och Porsche. Det är verkligen hela filmen. Dialogen av samtliga skulle kunna få plats på en A4-sida kontra en vanlig film som kanske har 20 A4 eller mycket mer i jämförelse. Extremt lite dialog för en nästan två timmars lång film alltså.

Steve McQueen ville ha en mer dokumentärliknande film och det fick han. Han var nöjd med resultatet och ja, ur den synvinkeln lyckades han. Det mesta utöver enstaka scener har åldrats väl. Med mängder av riktiga race-förare, kameravinklar och autentiska platser lyckades den vara en form av tidsdokument.

.. Men! Den är ibland beskriven som action och det är den sannerligen inte. Det är en sportfilm rakt igenom. Hollywood var på McQueen om att lägga in en "riktig handling" och det finns knappt någon. Hollywood förlorade den kampen.

Min intressenivå under filmen var låg och jag tror de flesta som inte älskar racing skulle säga detsamma. Dålig film är fel ord, men det gäller att veta vad man egentligen tittar på och finns ett genuint intresse för racing - Absolut. Go for it man. Har det inget intresse? Då kan du skippa denna film.

Kul grej: En tjej som dyker upp här och där under filmens gång är Louise Edlind (Malin ifrån Vi på Saltkråkan). Tydligen en av hennes få roller utanför TV:ns samt Astrid Lindgrens värld.

Betyget på IMDB? 6,8 / 10
Min fråga till dig: Har du sett den? Vad tyckte du?
Väldigt länge sedan jag den.
Tyckte den var urtråkig, trots intresse för racing.
Citera
2020-12-13, 15:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ghost town (2008) Livet från den andra sidan

Om en otrevlig tandläkare som efter en operation, då han varit död någon minut, kan se döda människor.

Ingenting att rekomendera, det har gjorts bättre filmer på det här temat 2/5

IMDB 6,7 = 3,53/5
Citera
2020-12-13, 15:25
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Tilllbaka till framtiden, klassiker från 1985. Både spänning och komik där man får ihop det riktigt bra tillsammans med en bra handling.

Hade inte sett den innan så dom två kommande är väl tanken att se också så småningom, ryktet säger att dom är ännu bättre.
Gör det? Jag har känslan att de flesta tycker att den första filmen är bäst (som det brukar vara med de flesta film-serier).
Citera
2020-12-13, 17:26
Medlem
mikeymikeys avatar
Cold Pursuit, från 2019 med Liam Neeson. Riktigt bra action rulle. Sonen blir mördad och sedan är hämnden i full gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in