2021-04-05, 04:19
Medlem
Kenpos avatar
13 Ghosts, en skräckfilm från 1960. En fattig, disträ akademiker med familj flyttar in i ett hus där en paranormal forskare bott och även gömt en skatt. Huset är fullt med spöken, men de syns bara om man har röd-blå glasögon på sig. Jag är lite känslig, så det fick vara. En kuslig gammal hushållerska som bor där visar sig i slutet vara hur snäll som helst!
Senast redigerad av Kenpo 2021-04-05 kl. 04:28.
Citera
2021-04-05, 12:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Väktarna eller Tracker som den också är känd som, på VHS från 1989, tänk lite Final destination känsla fast mer år thriller hållet
Citera
2021-04-05, 15:30
Eight legged freaks

Stora, stora spindlar som hoppar fram och jagar motocrossförare och anfaller en galleria dit den lilla stadshålans population flyr för skydd. Fina effekter och rolig humor. Tyckte spindlarna lät som gremlins emallanåt. En bra söndagsfilm att slappa till, bra martinéfilm.

3/5
Citera
2021-04-05, 17:38
Medlem
Casablanca (1942)
https://www.imdb.com/title/tt0034583/?ref_=nv_sr_srsg_0

Vad ska man säga, måste vara världens mest överskattade film, förstår verkligen inte varför denna är så högt rankad. Seg och tråkig film.

Men Ingrid är så vacker så man smälter.

3/10
Citera
2021-04-05, 17:45
Medlem
Duerfs avatar
Spartacus (1960)

Kubricks mastodontfilm om slavupproret i romarriket. Kubrick brukade alltid lägga ned väldigt mycket tid på att skriva manus men här hoppade han bara in som regissör så den känns inte riktigt som en Kubrickfilm. Det är lite för mycket sentamentalitet och Jesussymboliken blir lite övertydlig mot slutet. På plussidan är att den är väldigt påkostad med många statister och välgjorda miljöer (även om kulisserna blir lite väl tydliga ibland). Skådespelarinsatserna är starka men fantastiskt bra brittiska skådespelare (Olivier, Laughton, Ustinov) i birollerna. Jag tycker den är betydligt bättre än Ben-Hur, som har lite samma tema.

Betyg: 4/5.
Citera
2021-04-05, 20:30
The Dream Team

Härlig 80talskomedi med tre av fyra folkkära skådisar, Michael Keaton, Christopher Lloyd och Peter Boyle. Den fjärde i gänget spelas av Stephen Furst som jag inte känner till.

Handlar om fyra mentalpatienter som ska göra en utflykt till New York och kolla på en baseballmatch. Väl i staden råkar deras läkare bevittna ett mord och blir slagen medvetslös av skurkarna. Därefter får dårarna klara sig själva.

Keatons karaktär är en mytoman och lider av aggressionsproblem. Boyle tror han är Jesus. Lloyd agerar som om han vore en av läkarna. Furst pratar inte annat än att efterapa baseballreferat.

Väldigt rolig film om än simpel.

4/5
Citera
2021-04-05, 21:56
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Proof
Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0377107...nm_flmg_act_42

En pjäs som blev film och det märks. Nästan helt dialogsdriven med få olika typer av scener. Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal och Hope Davis står för majoriteten av allt i denna film. Skådespeleriet är ofta bra, men huvudrollen spelad av Gwyneth Paltrow gjorde filmen svårsedd för mig. Inte att hon var så dålig, men...

Istället för att bygga upp filmen helt som en pjäs kör man med "trickset" att hoppa i tid och dylikt. Det fungerar ibland, men gör filmen onödigt rörig och slutligen jobbig att titta på. Det blir konstanta vändningar mellan att allt är bra och att allt är dåligt. Ofta positivt med mer djup än bara svart eller vitt, men här blev det för mycket för mig.

Hade det bara varit en romantisk film hade den kunnat bli rätt bra. Hade det bara varit ett familjedrama hade det kunnat bli bra det med, men denna mix med annan faktor var inte det mest intressanta att följa.

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2021-04-06, 04:48
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Lone Hero
Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0282695...nm_flmg_act_92

Lou Diamonds Philips, Robert Forster och Sean Patrick Flanery i en actionfilm få hört talas om.

En av många actionfilmer som inte är en western, men något av en hommage till genren. Handlingen kretsar runt en liten amerikansk by där en western attraktion (folk leker vilda västern för betalande främlingar) är största källan till inkomst. Det sägs inte exakt när filmen utspelar sig, men jag gissar mitten av 1990-talet. Denna lilla by får snart ovälkommet besök.

Starten gav mediokra vibbar, men filmen är oväntat rå och har en simpel handling som berättar sig själv. Någon forcerad avancerad handling, hundratals snabba scener eller påkostade effekter finns ej utan det är en simpel actionfilm med lagom självdistans. Inget som kommer rankas med Aliens, Rambo eller Heat, men klart underhållande för stunden.

Betyg på IMDB? 5,6 / 10
Mitt omdöme: Stark 3 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2021-04-06 kl. 05:09.
Citera
2021-04-07, 07:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
British intelligence (1940)

Under första världskriget skickas en tysk agent, Helene, till England för att spionera.

Bitvis riktigt bra, men för ojämn för att få mitt fulla gillande.
Lustigt att man gjorde en film om första världskriget just när ett andra krig pågick som bäst.
3/5

IMDB 6,1 = 3,27/5
Citera
2021-04-07, 19:30
Medlem
Billy Budd 1962 (Svartvit engelsk)
https://imdb.com/title/tt0055796/

Skeppsdrama som utspelas i slutet av 1700talet.

En ung (snäll) kille blir plockad från ett handelsskepp för att göra militärtjänst. Råkar ut för sadistiskt befäl.

Blev ganska spännande!

"we do not deal with justice here, but with the law"

Hela filmen är inspelad på ett riktigt fartyg och skådespelarinsatserna är bra.

Jag kände inte till filmen, men verkar varit en minde succé trots liten budget.

Lyfter en del svåra mänskliga frågor och träffar bra.

IMDB: 7,8

Jag får svårt här, men kan dra till med en svag 7:a

(De flesta som recenserat på IMDB verkar lägga den mellan 9-10)
Citera
2021-04-07, 20:32
Medlem
Gretel & Hansel (2020)

Musiken som lät som tagen ur en dystopisk sci-fi-B-rulle från 80-talet förstörde precis hela filmen. Tyvärr.

Sophia Lillis, som jag tidigare bara sett i It (2017) och It Chapter Two (2019) verkar vara en lovande skådespelerska, och Alice Krige kanske var bra som häxan, men nä.
Citera
2021-04-08, 11:54
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Bliss En film med Owen Wilson och Salma Hayek i huvudrollerna som handlar om Greg och Isabel, och även Gregs dotter, och den kaotiska verklighet, eller världar, Greg och Isabel befinner sig i.

8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in