2021-04-09, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det jag skriver står fast och är enkelt att fatta också, och kan sammanfattas så här:
"Lita inte på honom som säger att han inte är att lita på".

Det är en metod att använda i början för att sortera bort de auktoriteter som absolut inte är med och tävlar om trovärdighet. De är ju self-doomed.

Jag tror att Robot är smått vredgad för att maskineriets falskhet är så himlaskriande.
Då måste man hålla för robotöronen och skrika LA-LA-LA-LA.
Sluta projicera dina osäkerheter på andra.

Så för att vetenskap är självjusterande när ny information upptäcks så är den inte att lita på?
Och om någon säger att de är pålitliga så utgår du ifrån att det är bättre att lita på någon som är säger sig vara säker än någon som inte är dogmatiskt säker?
Det låter ypperligt dåligt, men det är klart, det är ju upp till dig.

Så är du beredd att svara nu om vetenskapen och Bibeln är ömsesidigt uteslutande? Kan man bara tro på en av dem?
Citera
2021-04-09, 08:32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Klart de inte har svar eftersom det är bullshit.
Fick en ful broschyr av en sådan dåre, stod något skit om "lidande", kärringen ifråga var klädd i päls, jag frågade henne om den var äkta, vilket den var. Jävla hycklare.
Djur som måste dö för att något fult luder ska skrida omkring i likdelar.

Religion är till för att kontrollera de dumma.
Religion har alltid spridit död och skräck.

Och "gått från mun till mun", brukar ju resultera i samma som efter "viskleken".

Jehovas sida är fullt av läskigt material, ren o skär hjärntvätt, och sådant jävelskap dillar folk i ungarna
Senast redigerad av HighwayDelight 2021-04-09 kl. 08:34.
Citera
2021-04-09, 08:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du ge något exempel eller hittar du bara på?
Jag har avslöjat ett antal lögner, men ger inte exempel.
Citera
2021-04-09, 08:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag svarade ”nej, matematik och logik handlar om bevis” på ditt påstående att vetenskap handlar om bevis.
Riktigt så skrev jag inte. Men inte ens på exakt det påståendet skulle Rymdvarelsen ha svarat så om Rymdvarelsen menar att matematik och logik är vetenskapgrenar. Jag ser att Rymdvarelsen är svajig också gentemot ttsp.
En inkompetent debattör eller ljuger smått?
Citera
2021-04-09, 08:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Sluta projicera dina osäkerheter på andra.
Så för att vetenskap är självjusterande när ny information upptäcks så är den inte att lita på?
Och om någon säger att de är pålitliga så utgår du ifrån att det är bättre att lita på någon som är säger sig vara säker än någon som inte är dogmatiskt säker?
Det låter ypperligt dåligt, men det är klart, det är ju upp till dig.
Så är du beredd att svara nu om vetenskapen och Bibeln är ömsesidigt uteslutande? Kan man bara tro på en av dem?
Vad jag sa gällde Rymdvarelsens vetenskapsbegrepp och fortsätter att gälla därvidlag. Inga robotar kan ändra på det genom semantisk mascara som "självjusterande när ny information upptäcks", "dogmatiskt säker", min maxim står kvar i sin egen evidens: lita inte på den som säger sig vara opålitlig. Trynet är tryne, så svinet är svin.
Citera
2021-04-09, 08:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Då behövs det först belägg för att bibeln är sann. Du kan börja med att ge belägg för att bibeln är guds ord eller att bibeln är ”inspirerad av guds ord”, som en del påstår.
Nej. Att registrera anspråk kräver inte det. Rymdvarelse spelar eller är dum, erbarmligt dum.

På denna planet skriver man Gud och Bibeln, Rymdis!
Citera
2021-04-09, 09:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Delar av Bibeln är skrivna av människor med oren ande.
Citera
2021-04-09, 09:38
Medlem
Citat:
Kan du hänvisa till ett inlägg som innehåller något av dessa evidens eller framställa det igen? Specifikt för denna tråd då, evidens på att Bibeln är sann?

Jag tror allt i bibeln är sant, men sedan går det ju inte att bevisa allting i bibeln. Hur bevisar man t.ex. att någon sagt på ett sätt eftersom det inte fanns röstinspelare på den tiden. Och sedan, behöver jag bevisa att t.ex. Pontius Pilatus existerade, eller att Jerusalem existerade på den tiden?

Tidigare hävdade man att Babylons kung Belshassar aldrig hade existerat, att det bara var fantasier i bibeln, men senare hittade man arkeologiska bevis. Och även idag finns det en massa påståenden om att bibeln hittat på platser och händelser, bara för att man inte hittat arkeologiska bevis, eller att hedniska källor påstår motsatsen. Jag litar på att bibeln är sann i sina berättelser.

Dom bästa evidensen för mig som övertygar mig om att Gud existerar, och att bibeln är sann, är moralnormerna och profetiorna i bibeln.

Moralnormerna kommer förmodligen inte övertyga dig? Men jag hade långt innan jag började läsa bibeln kommit fram till i princip allt som bibeln talade om, och detta trots att jag hade en i princip ateistisk uppväxt, inga troende föräldrar, kompisar, vänner, bekanta. I alla fall pratade vi aldrig om sådant, förutom kort kanske någon kommenterade negativt om troende. När jag började läsa bibeln så fick jag bekräftelse på bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, och att jag inte var konstig så som jag kände mig i jämförelse med andra. Det blev som en befrielse för mig, så som Jesus sade:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

Det här har gjort att jag anser mig ha en väldigt stark tro, en stark grund eftersom det i grunden är jag själv, innan jag började läsa bibeln.

Det andra är profetiorna i bibeln, dom är träffsäkra och exakta, så exakta att människor påstår att vissa profetior kommit till i efterhand, men det finns profetior som är exakta som omöjligen har kommit till i efterhand, eftersom dom handlar om t.ex. våran tid.

Du kan t.ex. läsa det här inlägget som jag skrev får 6 år sedan:

(FB) Var Johannes påverkad av någon drog när han skrev Uppenbarelseboken?

Citat:
Fast du är ju inte konsekvent. Först säger du att tro = evidens, sedan säger du att tro är det man kommer till efter evidens. Det kan inte vara båda.

Fast du bryter ju mitt i meningen, jag släpper det där.

Citat:
Och jag har aldrig sett evidens som går att härleda till att Gud skulle ha rört ens en vidpust som flyttat ett enda sandkorn.

Det är förmodligen för att han inte har gjort det i vår tid, men bibeln lovar att han kommer att göra det innan han ingriper på jorden:

"Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. " (Matt 24:29-30 Bibel2000)

Citat:
Jag klippte inte bort en bokstav. I en mening säger du att tro är evidens, i nästa mening säger du att man kommer till tro genom evidens. Det jag protesterar mot är det första. Om vi är överens om det andra så spelar det ingen roll, då kör vi bara vidare.

Det är skillnad mellan dessa meningar:

"Bilen går dåligt..."
Och:
"Bilen går dåligt... om jag inte tankar"

Citat:
Evolutionsteorin är en teori. Inte fakta.

Bra att du säger detta, många av dina ateistkompisar påstår annat, t.ex. dessa:

Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, en vetenskaplig teori är inte fakta/bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Jo, det är det faktiskt för tillfället. Det här kan ändras men det här är just fakta/bevis för tillfället.
Citat:
Nej, en vetenskaplig teori stöds av fakta och bevis, teorin i sig är inte bevis eller fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Detta är nämligen skälen till varför alla seriösa forskare betraktar evolutionsteorin som fakta,

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Finns inte en enda seriös forskare som inte vet att evolutionsteorin är fakta och bevisad.
Citat:
Menar du att evolutionsteorin inte är en teori, utan är fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Nej det är en vetenskaplig teori vilket har en sårigorösa att det är fakta

Citat:
Citat:
Så du håller inte med vissa evolutionister här på FB som påstår att evolutionsteorin är fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Både och kan man säga, det ena utesluter inte det andra.

Citat:
Citat:
...alltså är det inte fakta, utan en teori.
Citat:
”Teori” i vetenskapligt sammanhang = fakta (som stöds av vetenskapliga evidens).

Citat:
Nej, det som baseras på fakta kan inte vara desamma som fakta.
Citat:
Nej. Om en sak består av fakta så är saken också fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Basseterre
Guds eventuella existens förändrar dock inte vetenskaplig fakta, som att människor utvecklats från apor och är djur.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, evolution är fakta.
Tur att han sade "evolution" här, och inte "evolutionsteorin"

Det finns säkert fler exempel, jag orkade inte leta efter fler.

Citat:
Den är tolkningen av fakta. På det sättet är det likt en tro, ja.

Jag håller med.

Citat:
Däremot vill jag mena att tro inte alls är baserat på fakta eftersom jag aldrig sett någon presentera denna fakta där fakta faktiskt varit fakta, eller evidens. Det kommer alltid tillslut till att man måste "tro" först. I religiös mening. Men vem vet, du kanske kan överraska?

Min tro baseras på fakta, bevis, logiskt tänkande. Jag vill inte leva i en lögn, jag värdesätter sanningen väldigt högt. Och bibeln talar hela tiden om detta, att forska i skrifterna, att sanningen ska göra er fria, att vederlägga och bevisa:

"Paulus vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)
Citera
2021-04-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Delar av Bibeln är skrivna av människor med oren ande.

Vilka delar?
Citera
2021-04-09, 10:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilka delar?
Alla textavsnitt där Gud uppmanar människor att bryta mot budorden.
De förljugna avsnitten om Jesus barndom i början av Matteus och Lukas.

Bara en oren ande gör sådana tillägg i Guds namn.
Citera
2021-04-09, 10:10
Medlem
Citat:
Kan du hänvisa till ett inlägg som innehåller något av dessa evidens eller framställa det igen? Specifikt för denna tråd då, evidens på att Bibeln är sann?

Jag kom på en till sak som övertygar mig, som faktiskt övertygar mig mest, och det är existensen av kristenheten, som uppenbart lär ut läror som är emot bibeln, bara för att hålla på traditioner och läror som dom har ärvt i generationer, med start från avfallet på Johannes tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Det är uppenbart att dessa antikrister är sådana som säger sig vara kristna, eftersom dom "utgått från oss", alltså kristna.

Det här avfallet syns historien igenom, där sådana som säger sig vara kristna, går helt emot kristna värderingar. T.ex. att kriga och döda andra människor, när Jesus sade att "älska sina fiender" och "vända andra kinden till".

Jag tror faktiskt denna fråga är det som övertygar mig mest om att Gud existerar, och att bibeln är sann. Jag är egentligen tacksam för att kristenheten finns, för då blir det så tydligt var den sanna kristendomen finns.

Det illustrerade Jesus med ogräset och vetet:

"Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada." (Matt 13:28-30 Bibel2000)

Och den här profetian från Jesus, om kristenheten är träffsäker:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Citera
2021-04-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alla textavsnitt där Gud uppmanar människor att bryta mot budorden.
De förljugna avsnitten om Jesus barndom i början av Matteus och Lukas.

Bara en oren ande gör sådana tillägg i Guds namn.

Hur kan vi veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in