2016-01-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Här är evolutionen tämligen irrelevant för sakfrågan.

Jasså? Det var något nytt, jag har alltid fått det förklarat att evolutionen bekräftar evolutionsteorin, att det är det viktigaste beviset för att evolutionsteorin stämmer.

Citat:
Men du kan ju ta upp detta med de som är kunniga inom biologi på någon mer relevant tråd.

Återigen symptomatiskt, jag måste fråga översteprästerna.

Citat:
Där kanske du kunde ge dig på att förklara det som måste förklaras om man förnekar "makroevolution" - dvs, när går gränsen för när små förändringar ("mikroevolution") slutar ske och således stoppar nya arter att uppstå, samt varför denna gräns finns finns där och hur den fungerar.
I annat fall kan man inte sitta och hävda att "mikroevolution" existerar, men "makroevolution" gör det inte, med tanke på att mikro och makroevolution är exakt samma process, det enda som skiljer är tidsspannet. Då måste det som sagt finnas någon magisk gräns nånstans.

Eller så måste evolutionister förklara varför gränserna finns mellan arter, varför kan t.ex. en varg inte få avkomma med ett lodjur. Det verkar finnas en "magisk gräns" någonstans, men hur det fungerar har man ingen aning om.
Citera
2016-01-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, dom som litade på prösten på 1500-talet baserade det enbart på vad prästen sa. Det spelar ingen roll vad en vetenskapsman säger, om den inte kan backa upp sitt påstående med bevis. Så, falsk analogi!

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan bevis och teori, evolutionsteorin är inte bevisad, däremot menar man att bevisen pekar på att evolutionsteorin stämmer, förstår du nu?

Och dom flesta svenskar litar på evolutionisters påstående på samma sätt som man på 1500-talet litade på prästerna, utan att man själv undersökte saken, på samma sätt som du hänvisar till dagens överstepräster istället för att själv argumentera för vad du tror på.
Citera
2016-01-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jasså? Det var något nytt, jag har alltid fått det förklarat att evolutionen bekräftar evolutionsteorin, att det är det viktigaste beviset för att evolutionsteorin stämmer.
Jag menar såklart att evolutionen är irrelevant i den här tråden. Bibeln skulle inte bli mer sann om evolutionen aldrig hade ägt rum.

Citat:
Återigen symptomatiskt, jag måste fråga översteprästerna.

Huh? Det var bara en rekommendation. Självklart är det bättre att diskutera biologi med folk som är kunniga inom biologi, på en lämplig tråd. I denna tråden är det irrelevant.
Citat:
Eller så måste evolutionister förklara varför gränserna finns mellan arter, varför kan t.ex. en varg inte få avkomma med ett lodjur. Det verkar finnas en "magisk gräns" någonstans, men hur det fungerar har man ingen aning om.
Som sagt, ställ denna fråga på en lämplig tråd.
Citera
2016-01-26, 23:24
Medlem
Citat:
En vetenskaplig teori är den högsta sannolikhetsgraden som går att uppnå inom vetenskapen.

Jo, men det är ändock inget bevis.

Citat:
Men det är ju fortfarande fullkomligt befängt att skriva att man inte kan bevisa skapelseberättelsen i samma mening som man skriver att bevisen bekräftar skapelseberättelsen, eller hur?
Mer ologiskt kan det ju inte bli.

Det är för att du inte förstår skillnaden mellan bevis och teori.

Citat:
Förklara gärna närmare hur bevisen för evolutionen bekräftar den bibliska skapelseberättelsen. Jag tror inte jag hört det påståendet förut.

Vad pratar du om? Jag har inte sagt att evolutionen bekräftar den bibliska skapelseberättelsen. Jag har bara sagt att evolutionen inte bevisar evolutionsteorin.
Citera
2016-01-26, 23:25
Medlem
Citat:
Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan bevis och teori, evolutionsteorin är inte bevisad, däremot menar man att bevisen pekar på att evolutionsteorin stämmer, förstår du nu?

Och dom flesta svenskar litar på evolutionisters påstående på samma sätt som man på 1500-talet litade på prästerna, utan att man själv undersökte saken, på samma sätt som du hänvisar till dagens överstepräster istället för att själv argumentera för vad du tror på.
Fast det finns att ta reda på om man vill. Och det blir inte en vetenskaplig teori utan att gå igenom en massa processer. Du kan inte jämföra det med blind tro på vad präster sa på 1500-talet.
Jag kan avslöja att det faktiskt finns många vetenskapliga teorier jag litar på, utan att ha undersökt dom noga. Detsamma gäller nog dig, om det inte går emot din tro vill säga.
Citera
2016-01-26, 23:29
Medlem
Citat:
Jo, men det är ändock inget bevis.

Det är för att du inte förstår skillnaden mellan bevis och teori.
Försöker du glida in på den klassiska "absolut-eller-inget"-modellen, där sannolikheter inte spelar någon roll?
Annars förstår jag inte vad du pratar om. Det är ingen som har sagt att bevis och teori är samma sak. Däremot baserar sig en vetenskaplig teori på bevis.

Citat:
Vad pratar du om? Jag har inte sagt att evolutionen bekräftar den bibliska skapelseberättelsen. Jag har bara sagt att evolutionen inte bevisar evolutionsteorin.
Sorry, jag såg nu att jag missförstod det du skrev.

Så jag får omformulera frågan: Vilka bevis är det som talar för att skapelseberättelsen stämmer?
Citera
2016-01-26, 23:36
Medlem
Citat:
Fast du vill ju hellre tro på bibeln.

Hur vet du detta? Hur kan du döma mig på det sättet?

Jag vill hellre tro på förnuft, logiska argument, sanningen om vår verklighet, vetenskapliga metoder o.s.v.

Citat:
Därför kommer du inte att tro på evolutionsteorin, oavsett vilka bevis som kommer fram.

Detta är förmätet och fördomsfullt.

Citat:
Jag vill inte tro på någon av dom. Jag skulle kunna byta åsikt imorgon, om nya bevis kom fram. Skulle du kunna sluta med din tro imorgon?

Ja om man kan bevisa att en art kan förvandlas till en annan utan mänsklig påverkan, och att man kan bevisa att detta skett i historien, och att man kan bevisa att liv kan uppstå från livlöst materia utan människans påverkan, så skulle jag bli omvänd.

Men jag tror inte att du skulle kunna omvända dig. Jag frågar dig så här: Om jag skulle kunna bevisa att Gud finns, skulle du omvända dig och bli ett Jehovas vittne? Skulle du underordna dig Gud med tanke på allt som står i bibeln? Eller skulle du ändå skylla allt ont på Gud och vara trotsig? Jag tror knappast att du skulle "byta åsikt imorgon", utan du skulle hitta på andra förevändningar för att inte underordna dig Gud.
Citera
2016-01-26, 23:39
Medlem
libbens avatar
Nu är det ju så att evolutionsteroin är en vetenskaplig teori. Som sådan står inget högre.

Det finns inget att ens debattera i den frågan. Det är fakta.
Citera
2016-01-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Nu är det ju så att evolutionsteroin är en vetenskaplig teori. Som sådan står inget högre.

Nej, en vetenskaplig teori är inte fakta/bevis.
Citera
2016-01-26, 23:46
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Nej, en vetenskaplig teori är inte fakta/bevis.

Jo, det är det faktiskt för tillfället. Det här kan ändras men det här är just fakta/bevis för tillfället.

Cirkulerar jorden runt solen eller tvärtom? Och vad är det här? Jo det är en vetenskaplig teori och ingenting annat.
Citera
2016-01-26, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Förkovra dig här:

En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för ett naturligt eller socialt fenomen. En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens.
Citera
2016-01-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Jo, det är det faktiskt för tillfället. Det här kan ändras men det här är just fakta/bevis för tillfället.

Nej, en vetenskaplig teori stöds av fakta och bevis, teorin i sig är inte bevis eller fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in