2019-05-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Evolutionen (d.v.s. att alla arter är släkt med varandra) är vetenskaplig fakta.

Att arter förändras, utvecklas och anpassar sig är vetenskaplig fakta, och det är vetenskaplig fakta att DNA:t fungerar på samma sätt i alla livsformer, på det sättet är arter "besläktade". Men bara för att konstruktionen är densamma, så betyder det inte att allt liv på jorden utvecklats från samma cell.

Visa i så fall observationer/fakta av att en art har utvecklats till en annan art.

Citat:
Det innebär att vårt medvetande är en biologisk egenskap som långsamt utvecklats fram och som inte överlever döden.

Du har inga som helst bevis för dessa påståenden, bara antaganden.

Citat:
Den moderna människan är 200 000 år gammal.

Hur kan du sätta en sådan gräns, om nu människan långsamt utvecklats från en apliknande förfader? När började den apliknande förfadern att bli en "modern människa"?

Citat:
Kristendomen är 2000 år gammal.

Kristendomen har samma Gud som judarna hade innan kristendomen, skillnaden är olika slags förbund med Gud. Så om vi ska räkna med när dom första skrifterna skrevs ner, så talar vi om över 3500 år.

Citat:
Att kristendomen, liksom alla andra religioner, är påhittad av människan är vetenskaplig fakta.

Jag skulle gärna vilja se dessa fakta.

Citat:
Historikerna uppskattar att omkring 99% av händelserna som nämns i Bibeln aldrig har inträffat.

Varifrån har du fått den siffran? Ge mig källhänvisning, ge mig länken.

Citat:
Att fri vilja inte existerar är vetenskaplig fakta och dessutom den enda logiska slutsats man kan dra.

Då är våran diskussion meningslöst, eftersom allting redan är förutbestämt.

Citat:
Allt detta är fakta. Du kan förneka det hur mycket du vill, men du lurar (och dumförklarar) bara dig själv.

Du är väldigt lösaktig med ordet "fakta", om du vill få någon trovärdighet i det du säger, så ska du för det första släppa personangreppen, dom tillför inget till argumenten. För det andra kolla med dina präster vad som egentligen kan kallas för fakta. Jag är säker på att dom säger att evolutionsteorin inte kan kallas för fakta, för i så fall faller hela det vetenskapliga arbetet där man försöker få fram fakta.

Om evolutionsteorin skulle vara fakta, så skulle vi kunna i realtid observera hur en art förändras till en annan art. Några sådana observationer har aldrig observerats.
Citera
2019-05-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Belägg för detta postulat tack.
Att det skulle vara fakta är en stor fet LÖGN.

Inte bara jag skulle vilja få detta postulat belagt, hela forskarvärlden är ivriga att få svar.
Det är redan belagt inom forskarvärlden, det är så mycket fakta som något kan bli. Att du sedan är oemottaglig för fakta är en annan sak.
Citera
2019-05-09, 16:12
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Det är redan belagt inom forskarvärlden, det är så mycket fakta som något kan bli. Att du sedan är oemottaglig för fakta är en annan sak.
Ytterligare postulat... Du har alltså inga belägg?

Mest en massa skitsnack från din sida om saker du inte ens förstår.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-09 kl. 16:18.
Citera
2019-05-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att arter förändras, utvecklas och anpassar sig är vetenskaplig fakta, och det är vetenskaplig fakta att DNA:t fungerar på samma sätt i alla livsformer, på det sättet är arter "besläktade". Men bara för att konstruktionen är densamma, så betyder det inte att allt liv på jorden utvecklats från samma cell.

Visa i så fall observationer/fakta av att en art har utvecklats till en annan art.

Du har inga som helst bevis för dessa påståenden, bara antaganden.

Hur kan du sätta en sådan gräns, om nu människan långsamt utvecklats från en apliknande förfader? När började den apliknande förfadern att bli en "modern människa"?

Kristendomen har samma Gud som judarna hade innan kristendomen, skillnaden är olika slags förbund med Gud. Så om vi ska räkna med när dom första skrifterna skrevs ner, så talar vi om över 3500 år.

Jag skulle gärna vilja se dessa fakta.

Varifrån har du fått den siffran? Ge mig källhänvisning, ge mig länken.

Då är våran diskussion meningslöst, eftersom allting redan är förutbestämt.

Du är väldigt lösaktig med ordet "fakta", om du vill få någon trovärdighet i det du säger, så ska du för det första släppa personangreppen, dom tillför inget till argumenten. För det andra kolla med dina präster vad som egentligen kan kallas för fakta. Jag är säker på att dom säger att evolutionsteorin inte kan kallas för fakta, för i så fall faller hela det vetenskapliga arbetet där man försöker få fram fakta.

Om evolutionsteorin skulle vara fakta, så skulle vi kunna i realtid observera hur en art förändras till en annan art. Några sådana observationer har aldrig observerats.
Jag är inte det minsta lösaktig med ordet. Detta är fakta i ordets rätta bemärkelse och är inte upp för diskussion. Att förneka någon av de punkter jag skrev är lika dumt som att säga att Jorden är platt och inte rund.

Nu skulle de flesta präster kalla evolutionsteorin för fakta, men det hör inte hit. Präster är inga vetenskapsmän och har ingenting med den frågan att göra, då kan man lika gärna fråga sin frisör eller rörmokare eller vem som helst. Vill man veta om evolutionsteorin är fakta eller inte så är det biologer man ska fråga och ingen annan.

Var inte korkad. Evolutionen sker så långsamt att det oftast tar hundratusentals år för en ny art att uppstå.
Citera
2019-05-09, 17:51
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta lösaktig med ordet. Detta är fakta i ordets rätta bemärkelse och är inte upp för diskussion.

Ja det var väl därför du började med personangrepp? Att det inte inte är upp till diskussion låter skrämmande likt många slags sekter som humanisterna, evolutionisterna med överstepräster som Richard Dawkins.

Citat:
Att förneka någon av de punkter jag skrev är lika dumt som att säga att Jorden är platt och inte rund.

Precis det sade präster för flera hundra år sedan, fast tvärtom.

Förresten, jorden är inte rund, utan tillplattad i polerna, så rätta benämningen är att jorden är som ett ägg.

Citat:
Nu skulle de flesta präster kalla evolutionsteorin för fakta, men det hör inte hit. Präster är inga vetenskapsmän och har ingenting med den frågan att göra, då kan man lika gärna fråga sin frisör eller rörmokare eller vem som helst. Vill man veta om evolutionsteorin är fakta eller inte så är det biologer man ska fråga och ingen annan.

Du missförstår, jag pratar om dina präster, som är en spegelbild av prästerskapet som dödade och förföljde vetenskapsmän bara för att dom sade att jorden snurrar runt solen. I samma säkra anda som du har när du säger "det är inte upp för diskussion".

Citat:
Var inte korkad. Evolutionen sker så långsamt att det oftast tar hundratusentals år för en ny art att uppstå.

Som jag säger, man kan inte observera att evolutionsteorin stämmer, alltså är det inte fakta, utan en teori.
Citera
2019-05-09, 18:03
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Jag är inte det minsta lösaktig med ordet.
Du är lösaktig som en hora.

För att citera dig själv.
Citat:
Var inte korkad.

Jag gissar att du inte ens vet vad ”faktum” betyder..
FDI: Faktum betyder ”sakförhållande”.

Gud är ett annat ord för ”universums sakförhållande”.(punkt)
Alltså är Han så mycket faktum något kan bli

PS. ALLT är upp för diskussion, så långe man inte är en fundamentalist (som du).
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-09 kl. 18:20.
Citera
2019-05-09, 18:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Hur är man oskyldig när man skapar en defekt värld med oss människor i och sen inte ens gör den bättre när man ber om det? Man vet allt och kan göra allt så blir det såhär..

Skyller du på tomten när barn inte får de julklappar de ville ha?
Citera
2019-05-09, 18:13
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Skyller du på tomten när barn inte får de julklappar de ville ha?

Barnen var onda och fick inte. Jultomten ser och hör allt, och agerar därefter. Som jag påpekade tidigare får de riktigt onda arbeta i hans fabrik tills de dör.
Citera
2019-05-09, 18:20
Bannlyst
Citat:
Som jag säger, man kan inte observera att evolutionsteorin stämmer, alltså är det inte fakta, utan en teori.

I sak har du rätt, men är verkligen kristna rätt grupp att märka på vetenskapliga ord? De bryr sig aldrig om vetenskaplig korrekthet annars. Det känns lite som sista halmstrået (tillsammans med cherrypicking av vad som ska tolkas symboliskt), nästan disrespektfullt när folk har motbevisat det mesta av bibeln, att säga att allt ändå bara är teorier och inget går att bevisa.
Citera
2019-05-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enAvDeUtvalda
I sak har du rätt, men är verkligen kristna rätt grupp att märka på vetenskapliga ord? De bryr sig aldrig om vetenskaplig korrekthet annars. Det känns lite som sista halmstrået (tillsammans med cherrypicking av vad som ska tolkas symboliskt), nästan disrespektfullt när folk har motbevisat det mesta av bibeln, att säga att allt ändå bara är teorier och inget går att bevisa.

Drar du inte alla kristna över en kam nu? Jag anser t.ex. att det finns falska kristna som inte bryr sig om sanningen i bibeln och vetenskapen.

Jag själv är väldigt noggrann med att vara vetenskapligt korrekt, logisk i mina argument och älska sanningen.
Citera
2019-05-09, 18:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...alltså är det inte fakta, utan en teori.
”Teori” i vetenskapligt sammanhang = fakta (som stöds av vetenskapliga evidens).
”Teori” i vardagligt tal kan vara ”hypotes” eller antagande.
Citera
2019-05-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
”Teori” i vetenskapligt sammanhang = fakta (som stöds av vetenskapliga evidens).
”Teori” i vardagligt tal kan vara ”hypotes” eller antagande.

Kan du ge vetenskapliga referenser för dina påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in