Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Kan du hänvisa till ett inlägg som innehåller något av dessa evidens eller framställa det igen? Specifikt för denna tråd då, evidens på att Bibeln är sann?
Jag tror allt i bibeln är sant, men sedan går det ju inte att bevisa allting i bibeln. Hur bevisar man t.ex. att någon sagt på ett sätt eftersom det inte fanns röstinspelare på den tiden. Och sedan, behöver jag bevisa att t.ex. Pontius Pilatus existerade, eller att Jerusalem existerade på den tiden?
Tidigare hävdade man att Babylons kung Belshassar aldrig hade existerat, att det bara var fantasier i bibeln, men senare hittade man arkeologiska bevis. Och även idag finns det en massa påståenden om att bibeln hittat på platser och händelser, bara för att man inte hittat arkeologiska bevis, eller att hedniska källor påstår motsatsen. Jag litar på att bibeln är sann i sina berättelser.
Dom bästa evidensen för mig som övertygar mig om att Gud existerar, och att bibeln är sann, är moralnormerna och profetiorna i bibeln.
Moralnormerna kommer förmodligen inte övertyga dig? Men jag hade långt innan jag började läsa bibeln kommit fram till i princip allt som bibeln talade om, och detta trots att jag hade en i princip ateistisk uppväxt, inga troende föräldrar, kompisar, vänner, bekanta. I alla fall pratade vi aldrig om sådant, förutom kort kanske någon kommenterade negativt om troende. När jag började läsa bibeln så fick jag bekräftelse på bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, och att jag inte var konstig så som jag kände mig i jämförelse med andra. Det blev som en befrielse för mig, så som Jesus sade:
"
Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)
Det här har gjort att jag anser mig ha en väldigt stark tro, en stark grund eftersom det i grunden är jag själv, innan jag började läsa bibeln.
Det andra är profetiorna i bibeln, dom är träffsäkra och exakta, så exakta att människor påstår att vissa profetior kommit till i efterhand, men det finns profetior som är exakta som omöjligen har kommit till i efterhand, eftersom dom handlar om t.ex. våran tid.
Du kan t.ex. läsa det här inlägget som jag skrev får 6 år sedan:
(FB) Var Johannes påverkad av någon drog när han skrev Uppenbarelseboken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Fast du är ju inte konsekvent. Först säger du att tro = evidens, sedan säger du att tro är det man kommer till efter evidens. Det kan inte vara båda.
Fast du bryter ju mitt i meningen, jag släpper det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Och jag har aldrig sett evidens som går att härleda till att Gud skulle ha rört ens en vidpust som flyttat ett enda sandkorn.
Det är förmodligen för att han inte har gjort det i vår tid, men bibeln lovar att han kommer att göra det innan han ingriper på jorden:
"
Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. " (Matt 24:29-30 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag klippte inte bort en bokstav. I en mening säger du att tro är evidens, i nästa mening säger du att man kommer till tro genom evidens. Det jag protesterar mot är det första. Om vi är överens om det andra så spelar det ingen roll, då kör vi bara vidare.
Det är skillnad mellan dessa meningar:
"Bilen går dåligt..."
Och:
"Bilen går dåligt... om jag inte tankar"
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Evolutionsteorin är en teori. Inte fakta.
Bra att du säger detta, många av dina ateistkompisar påstår annat, t.ex. dessa:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, en vetenskaplig teori är inte fakta/bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Himmler!
Jo, det är det faktiskt för tillfället. Det här kan ändras men det här är just fakta/bevis för tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, en vetenskaplig teori stöds av fakta och bevis, teorin i sig är inte bevis eller fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Detta är nämligen skälen till varför alla seriösa forskare betraktar evolutionsteorin som fakta,
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Finns inte en enda seriös forskare som inte vet att evolutionsteorin är fakta och bevisad.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Menar du att evolutionsteorin inte är en teori, utan är fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Nej det är en vetenskaplig teori vilket har en sårigorösa att det är fakta
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så du håller inte med vissa evolutionister här på FB som påstår att evolutionsteorin är fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Både och kan man säga, det ena utesluter inte det andra.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
...alltså är det inte fakta, utan en teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
”Teori” i vetenskapligt sammanhang = fakta (som stöds av vetenskapliga evidens).
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, det som baseras på fakta kan inte vara desamma som fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Nej. Om en sak består av fakta så är saken också fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Basseterre
Guds eventuella existens förändrar dock inte vetenskaplig fakta, som att människor utvecklats från apor och är djur.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jo, evolution är fakta.
Tur att han sade "evolution" här, och inte "evolutionsteorin"
Det finns säkert fler exempel, jag orkade inte leta efter fler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Den är tolkningen av fakta. På det sättet är det likt en tro, ja.
Jag håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Däremot vill jag mena att tro inte alls är baserat på fakta eftersom jag aldrig sett någon presentera denna fakta där fakta faktiskt varit fakta, eller evidens. Det kommer alltid tillslut till att man måste "tro" först. I religiös mening. Men vem vet, du kanske kan överraska?
Min tro baseras på fakta, bevis, logiskt tänkande. Jag vill inte leva i en lögn, jag värdesätter sanningen väldigt högt. Och bibeln talar hela tiden om detta, att forska i skrifterna, att sanningen ska göra er fria, att vederlägga och bevisa:
"
Paulus vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)